Projekti "Korvausapteekki" ylihintaisille aineille

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Projekti "Korvausapteekki" ylihintaisille aineille

Post by 306 »

Terve kaikille venematskujen viidakkoon eksyneille!

Ajattelin ehdottaa semmoista aihetta joka voisi varmaan h-wikin sivuksikin sorvata jos mielenkiintoa ja kokemuksia löytyy.

Eli varmasti kaikki on kohdillaan vähintään kerran pettyneet hinkatessaan ihmeaineella nokivalumia kyljistä pääsemättä alkua pidemmälle. Tämä nyt esimerkinomaisesti, sillä siihen tököttejä tuntuu riittävän.

Siispä apteekkien korvaavien (ja halvempien) lääkkeiden tyylillä voisi tehdä listan eri huoltokohteista ja siihen käytettävistä aineista suurpiirteisine hintoineen ja ennen kaikkea toimiko aine vai ei ja jos, niin miten käytettynä. Näin emme kaikki ostaisi samaa roskaa vuorollamme vaan voisimme keskittyä laadukkaisiin tuotteisiin.

Nokiesimerkkinä voin suositella oksaalihappoa (Hempel, noin 17€/pönikkä), toisena hiomavahaa (lähes kaikki merkit n.15€) ja vihoviimeisenä semmoista ruiskupullonestettä (Starbrite, n. 17€).

Neste oli täysin hyödytöntä mihinkään muuhun kun kärsivälliseen vahanpoistoon tai onnistuin käyttämään sitä täysin väärin.

Hiomavaha toimii mutta on hiukka työläs ja kuulemma kuluttaa hiljalleen gelcoatin puhki (oma veneeni on -75-mallia). Lisäksi se on melko aikaa vievää ja vaatii käyttökohteiksi paikkoja joita pystyy kunnolla hinkkaamaan.

Sen sijaan oksaalihappo on mahtavaa kamaa. Kuten mainoslause kuuluu, se puhdistaa hiomatta ja jos nyt on älliä päässä, ei se ole sen vaarallisempaakaan ihoärsytyksineen. Sen sijaan käyttöohje oli melko arvoituksellinen. "Sekoita 1/1 - 1/10 vettä tahnaksi ja puhdista". Tahnaa kun on vaikea saada paikalleen ja muutenkin kummaa hommaa koska vettä ja purkista tulevan jauhon suhdetta on hankala arvioida ilman mittalaseja tms. Sitten oivalsin, että sekoitus on hyvä tehdä esim. äyskäriin maltillisesti vettä lorautellen ja levittäminen tapahtuu parhaiten siveltimellä (toista käsittely tarvittaessa jne.) ja lopuksi huuhtelut ohjeen mukaan.

Alla linkkinä aineen toimintaa se jälkeen kun venoseni oli ollut kesän keulimisasennossa moottorin painon vuoksi ennenkun älysin siirtää akun keulaan. Toimii kun häkä (näkyy jopa siveltimen harjasten tekemät raidat)

h-vene/f/gallery2.php?g2_itemId=2059&g2 ... ab88d8d3fd

Vastaavia aine- tai työväline-esimerkkiejä on esim. siitä, että silikonivahat ja -liimat pilaavat veneen kyljet uudelleenmaalaamattomaan kuntoon (ilman kunnon hiontaa) vaikka ovatkin todella helppoja käyttää ja että vanhatkin hätäraketit kannattaa säilyttää veneessä koska tilanteen tullen niistä voi olla apua enemmän kun taskulampusta.

Mutta, tämmönen idea. Toki väärinkäytön vaara on olemassa mutta siksihän wikipediat keksittiin että väärät tiedot korjataan "demokratian" mukaan.
Last edited by 306 on Tue 13.5.2008 12.26, edited 2 times in total.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Hyvä idea. Tässä resepti veneen (tai kylmän kellarin, tms) pitämiseen kuivana talvella:

Venekaupat myyvät ns. kuivapalloja, jotka maksavat paljon. Toimii siten, että "pallon" kuvussa olevat valkeat litteät rakeet imevät kosteutta ja vähitellen muuttuvat nesteeksi ja päätyvät sitten litkuna sen laitteen alaosaan, keräysastiaan. Kuivapallon täyttöpussit maksavat maltaita.

Korvaavan systeemin voi tehdä itse rautakaupan "ihmeaineella": Se kuivapallon kosteutta imevä tavara on toiselta nimeltään maantiesuolaa. Aivan samaa tavaraa. Ja sitä sai ainakin takavuosina rautakaupasta 50kg säkeissä samalla hinnalla millä venekaupasta sai 0.5kg pusseissa. Maantiesuolaa laitetaan sitten naisten nailonsukkaan, joka ripustetaan roikkumaan muoviämpärin päälle veneeseen => pysyy ilma kuivana.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:Hyvä idea. Tässä resepti veneen (tai kylmän kellarin, tms) pitämiseen kuivana talvella:

Venekaupat myyvät ns. kuivapalloja, jotka maksavat paljon. Toimii siten, että "pallon" kuvussa olevat valkeat litteät rakeet imevät kosteutta ja vähitellen muuttuvat nesteeksi ja päätyvät sitten litkuna sen laitteen alaosaan, keräysastiaan. Kuivapallon täyttöpussit maksavat maltaita.

Korvaavan systeemin voi tehdä itse rautakaupan "ihmeaineella": Se kuivapallon kosteutta imevä tavara on toiselta nimeltään maantiesuolaa. Aivan samaa tavaraa. Ja sitä sai ainakin takavuosina rautakaupasta 50kg säkeissä samalla hinnalla millä venekaupasta sai 0.5kg pusseissa. Maantiesuolaa laitetaan sitten naisten nailonsukkaan, joka ripustetaan roikkumaan muoviämpärin päälle veneeseen => pysyy ilma kuivana.
Näitä nimenomaan! Arvasinkin että saattaisit tietää "reseptin" tai pari. :)
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Mietittyäni hieman lisää, "yön yli", sitä valikoimaa kemikaaleja mitä minulla on ollut veneessä mukana ja mihin pulloon olen tarttunut kun jotakin hankalaa on pitänyt puhdistaa, niin aika lyhyt lista tulee:

1. Marinol eli sprii on hyvää muuhunkin kuin keittimen polttoaineena. Tällä olen esim. poistanut pinttynyttä likaa valkoisella kuorella olevista kaidevaijereista: marinolia rättiin ja hankaamaan.

2. Litra asetonia ei maksa biltemassa paljoakaan, riittää pitkään ja on tehokasta. Mutta pitää käyttää kunnollisia hengitys- ja ihosuojaimia! Minulla on kaasu- ja pölysuodattimilla varustettu silikoni/kumimaski, suosittelen käyttämään ne halvoissa kemikaaleissa säästetyt eurot sellaiseen joka tapauksessa!! Joskus alkuvuosina käytin Hempelin "lasikuiturasvanpoistajaa" samoihin tarkoituksiin kuin asetonia nyt. Se oli kallista, asetoni on halpaa.

3. Autoglymin punaetikettinen autovaha sekä irroittaa likaa että vahaa ja suojaa yhdellä kertaa. Vahoissa on todellakin eroja; yhtenä vuotena ostin jotakin korrekin tuotetta, joka oli voittanut suuren saksalaisen autolehden testissä mm. tuon autoglymin tuotteen, kriteereinä esim. se että litrahinta oli puolet pienempi... tulos oli, että korrekkia kului kaksi kertaa enemmän, se oli vaikeampi levittää, eikä irroittanut likaa ollenkaan. Yksi kokeilu riitti, palasin takaisin autoglymin käyttäjäksi (johon päädyin aikoinaan n. 10 vuoden erilaisten vahakokeiluiden jälkeen)

Noilla kolmella olen pärjäillyt pääasiassa viime vuosina veneen kanssa.

Lisätäämpä tähän vielä sellainen vinkki, että valopetrooli on yllättävän hyvää tavaraa öljyisten tahrojen pesemiseen. En kyllä nyt heti tiedä, mihin sitä H-veneessä käyttäisin, mutta kun minulla oli moottoripyörä jossa oli ketjut, niin ketjujen pesemiseen käytin valopetroolia (nykyisessä on kardaaniveto, joten siihen riittää tuo em. Autoglymin vaha :D )
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:Mietittyäni hieman lisää, "yön yli", sitä valikoimaa kemikaaleja mitä minulla on ollut veneessä mukana ja mihin pulloon olen tarttunut kun jotakin hankalaa on pitänyt puhdistaa, niin aika lyhyt lista tulee:

1. Marinol eli sprii on hyvää muuhunkin kuin keittimen polttoaineena. Tällä olen esim. poistanut pinttynyttä likaa valkoisella kuorella olevista kaidevaijereista: marinolia rättiin ja hankaamaan.
Totta. Tähän väliin muistutus että fendareiden röhnät lähtee muistaakseni samalla kamalla. Sitäkin varten myydään ties mitä hubbabubbaa.
Lauri wrote: 2. Litra asetonia ei maksa biltemassa paljoakaan, riittää pitkään ja on tehokasta. Mutta pitää käyttää kunnollisia hengitys- ja ihosuojaimia! Minulla on kaasu- ja pölysuodattimilla varustettu silikoni/kumimaski, suosittelen käyttämään ne halvoissa kemikaaleissa säästetyt eurot sellaiseen joka tapauksessa!! Joskus alkuvuosina käytin Hempelin "lasikuiturasvanpoistajaa" samoihin tarkoituksiin kuin asetonia nyt. Se oli kallista, asetoni on halpaa.
Olen kevään mittaan käyttänyt litran verran asetonia ulkoilmassa sen kummemmitta hengitys- ja ihosuojitta ja jotain kummaa taitaa olla meneillään kun on semmosta kummaa ikäänkuin allergista ärsytystä nenässä ja silmissä. Nytkin on pää kipiä parin päivän "vieroitusoireista" (vai olisko tuo vappu?). Eli älkää tehkö niinkun minä teen vaan niinkun Lauri sanoo! :)
Lauri wrote: 3. Autoglymin punaetikettinen autovaha sekä irroittaa likaa että vahaa ja suojaa yhdellä kertaa. Vahoissa on todellakin eroja; yhtenä vuotena ostin jotakin korrekin tuotetta, joka oli voittanut suuren saksalaisen autolehden testissä mm. tuon autoglymin tuotteen, kriteereinä esim. se että litrahinta oli puolet pienempi... tulos oli, että korrekkia kului kaksi kertaa enemmän, se oli vaikeampi levittää, eikä irroittanut likaa ollenkaan. Yksi kokeilu riitti, palasin takaisin autoglymin käyttäjäksi (johon päädyin aikoinaan n. 10 vuoden erilaisten vahakokeiluiden jälkeen)
Mitkähän siinä on vaikuttavat aineet? Teflon ja silikoni tuntuu olevan kummittelemassa lähes kaikissa helppokäyttöisissä vahoissa. Isoin harmihan silikonissa on jos haluaa kätevästi liimata esim. karttaplotterin kaukaloon eikä liima tartu sitten millään pintaa kunnolla rikkomatta. En tiedä mikä on teflonin vastaava vaikutus, sillä jos se ei imeydy materiaaliin niin sittenhän se huuhtoutuu mereen. Kinkkistä hommaa tämä "erittäin vaarallista vesieliöille"-merkityillä aineilla läträily... :(
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Projekti "Korvausapteekki" ylihintaisille aine

Post by 306 »

306 wrote: Nokiesimerkkinä voin suositella oksaalihappoa (Hempel, noin 17€/pönikkä), toisena hiomavahaa (lähes kaikki merkit n.15€) ja vihoviimeisenä semmoista ruiskupullonestettä (Starbrite, n. 17€).
Sanottakoot muuten, että nokitahrojen poistoon (johon se on tarkoitettu) surkea Starbrite-suihke onkin oikein toimivaa sisätiloissa. Laskuituosien röhnät lähtee kuin itsestään sekä sileästä että karhennuksesta.

Sen sijaan kloriittihommissa tuli innostuttua liikaa, sisäpuuosien homeiset puupinnat puhdistuivat jo lähestulkoon lakastaankin (tai öljyäkö lie). No, homeet ainakin lähti, olkaa tarkkoja vahvuuden kanssa. Jos joku tietää miten mustimmat tummentumat saisi pois olisi siinä hyvä viimesilaus sisäsiivoukselleni. Mekaanisesti raaputtelemalla tuntuvat lähtevän jotenkuten mutta mitäs ainepuoli?
306
hmoilanen
Posts: 16
Joined: Thu 15.3.2007 14.05

Post by hmoilanen »

. Jos joku tietää miten mustimmat tummentumat saisi pois olisi siinä hyvä viimesilaus sisäsiivoukselleni. Mekaanisesti raaputtelemalla tuntuvat lähtevän jotenkuten mutta mitäs ainepuoli?
Kevyt hiekkapaperi tiikkiöljyn kera auttaa kummasti. Sitä ei tosin voi tehdä viilutetulle vanerille kovin monta kertaa, mutta hiomisen jälkeen on helppo pitää puupinnat kunnossa kun levittää joka kevät tai syksy tiikkiöljyn pintaan. Ei homehdu edes talvella ja säilyy uuden näköisenä vuodesta toiseen.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Sensuurin poistama.

Ääh.. Näin käy kun painaa "muokkaa" "lainaan" sijaan ja tallentaa perään. Viesti alla, hWikin Korvausapteekkiuutinen...
Last edited by 306 on Tue 17.11.2009 14.42, edited 2 times in total.
306
soikkeli
Posts: 16
Joined: Tue 20.1.2009 23.15
Location: Turku

Post by soikkeli »

Tervehdys vaan minunkin puolestani näin uutena sivuston jäsenenä. Hieno sivusto tämä h-vene.net! Vielä kun löydämme sen oikean yksilön hopareista...

Ko. aiheeseen olen joutunut tutustumaan työskennellessäni veneiden parissa. En ole varmasti rekisteröinyt kaikkea täällä lukemaani tästä aiheesta, mutta yritetään...

-Ainakin oksaalihappo on apteekissa aivan eri hintaluokissa kuin esim. Hempelillä!

-Toinen ei ehkä niin tunnettu tuote on Viledan "ihmesieni" Miraclean. Näitä löytyy marketeista sieltä muiden pesusienten joukosta (4kpl valkoisia vaahtomuovityynyjä yhtenä levynä). Aivan sikahyvä!!! Esim. fendareitten puhdistukseen ei tarvita mitään aineita, vain tää sieni. Kaikki tahrat, läikät, levät, noki, jne, jne (mm. autonrenkaista jääneet jäljet) lähtee kuin telkkä pöntöstä. Kokeile ensin huomaamattomaan paikkaan. Itellä ei ole himmentynyt mikään materiaali vielä toistaiseksi. Ainoa miinus on että tuote kuluu. Se toimii ikään kuin pyyhekumi.

-Asetoni. Voi kyllä viedä vahan mennessään. Uskaltaa kuitenkin käyttää huoleti lujitemuovipinnoilla. Toimii myös esim. törmäyslistojen putsauksessa.

sellaisia tällä kertaa.
huuru
Posts: 8
Joined: Wed 30.7.2008 23.10
Location: Rindö / Ruotsi

Post by huuru »

Terve,

Onko tietoa miten maalatut pinnat käyttäytyy tuon oksaalihapon kanssa? Minun veneessä on kyljen "viiva" maalattu vaaleansiniseksi ja olen epäröinyt käyttää oksaalihappoa josko maalipinta vaurioituisi.
soikkeli
Posts: 16
Joined: Tue 20.1.2009 23.15
Location: Turku

Post by soikkeli »

Tuskin se viiva siitä mihinkään lähtee ja jos se himmenee, saa sen kyllä kiiltämään uudelleen. Jos oksaalihappo reagoi ei-toivotulla tavalla, niin vettä perään. "Syöpyminen" lakkaa sillä. Tämän voi kokeilla esim myrkytettyyn pohjaan. Happo ei vie myrkkyjä heti, mutta jos antaa sen vaikuttaa pitkään, voi maali "puhdistua" hieman liikaa = maalin pintaa kuluu elikäs valuu pikkuhiljaa pois. Vettä perään, niin happo laimentuu ja lakkaa toimimasta.

Itse tekisin oksaalihappolioksesta aluksi laimeaa (koostumukseltaan aivan litkua). Sitä kannattaa sivellä ja hieroa kylkiin esim. siveltimellä pienelle alueelle aluksi - kaiken varalta...

Kannattaa tässäkin tapauksessa kokeilla tota edellä mainittua puhdistussientä ensin. Toimii, eikä tee maalipinnalle (todennäköisesti) hallaa.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re:

Post by 306 »

huuru wrote:Terve,

Onko tietoa miten maalatut pinnat käyttäytyy tuon oksaalihapon kanssa? Minun veneessä on kyljen "viiva" maalattu vaaleansiniseksi ja olen epäröinyt käyttää oksaalihappoa josko maalipinta vaurioituisi.
Itse olen käyttänyt tarkoituksellakin roisisti tuota happoa. Oksaali- eli "raparperihappo" on kuulemma voimakkaimpia luonnossa ilmeneviä happoja mutta tosiasiassa se on kuitenkin melko vaisua kamaa.

Itse olen käyttänyt hempelin jauhopönttöjä, n. 17€ ja matskua riittäisi arviolta n. kahdeksi-kolmeksi kevääksi. Apteekista koitin joskus tiedustella mutta ainakin sillä kertaa oli vallan eri kilohinnat. Kertokaa ihmeessä jos alittavat tuon edellä mainitun (veikkaisin että puolen kilon pönttö).

Eli ensin pesen veneen ohjeiden mukaan ja kun pinta on vielä kostea, sekoitan jauhot äyskäriin vahvaksi liuokseksi. Sitten alan sivelemään ainetta n. 10-20cm levyisinä vaakasoiroina perästä keulaan ylhäältä alas. Teen kokonaisuuden kylki kerrallaan ettei vaikutusaika veny ihan mahdottomaksi. Olen huomannut, että itse sively auttaa aineen vaikuttamisessa joten loppuun päästyäni laimennan äyskärissä jäljellä olevan aineen veteen ja alan sivellä samassa järjestyksessä uudelleen. Ideana tässä on, että aine kuivuu taas jauhoksi jota voi vielä piristää uudelleen kostuttamalla. Aine valuu alaspäin kohti likaisinta osaa eli vesirajaa ja näin "pesuohjelma" vaikuttaa pisimmin siellä missä eniten tarvitaan. Lopuksi huuhtelen aineen pois ja yleensä on ollut vitivalkoista. Teen kokonaisuuden kylki kerrallaan ettei vaikutusaika veny ihan mahdottomaksi.

Maalasin kylkeen raidan -08 keväällä ja se on edelleen kunnossa ainakin hapon osalta, merivesi tuntuu tekevän enemmän hallaa. Maalaus on tehty tavallisella yksikomponenttimaalilla joten odotettavissa on rapistumista joka tapauksessa.
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re:

Post by 306 »

306 wrote:Onkos muilla tullut lisää niksejä mieleen? Voisin tossa jossain vaiheessa koota näistä wiki-sivun niin ovat helpommin löydettävissä samasta paikkaa.
"Pistin haisemaan" eli laittakaa jatkossa hyviä niksejä tuonne:

hwiki/Korvausapteekki

Ohjeita wikin käyttöön ja editointiin esim. täältä.

Talvi eli "kuivapurjehduskausi" on hyvää aikaa näihin puuhiin! :)
306
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Re: Projekti "Korvausapteekki" ylihintaisille aineille

Post by L464 »

Ale
s/y Tiikerhai
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Re: Projekti "Korvausapteekki" ylihintaisille aineille

Post by L464 »

En tiedä, onko kuvassa halvin mahdollinen setti, mutta hyvin toimi. Ensin Starbritellä pesu, sitten Hempelin gelcoat cleaning gel: kyllä lähtee kellastumat ja muutkin tuhrut! Motonetistä löytyi kätevä levitin ja hyvää kiillotuspaperia.

Sinänsä kellastumista ei kai suurempaa haittaa ole, mutta siistiltä näyttää.

Pitää varmaan jossain vaiheessa vielä pesuvahata käsitellyt alueet. Vesillelasku vasta 15.4.

https://drive.google.com/file/d/1Iq3iX- ... p=drivesdk
Ale
s/y Tiikerhai
Post Reply