Page 1 of 1

Gelcoatin paikkaaminen

Posted: Thu 3.4.2008 16.53
by 306
Hommasin eilen gelcoatin kuhmujen 2-komponenttikorjailusarjan Maritimista (väri 2000, kuulemma "h-veneenvalkoinen". Onko kokemusta onko todella näin?) jonka käyttölämpötila on +17astetta..! Empäs ole ihan noin hankalan muovimatskun kanssa ollut vielä tekemisissä joten sen suhteen pressut on vissiin vielä päällä joitakin kuukausia.. :)

Siirretty "Pressut pois" keskustelusta hfoorumi/viewtopic.php?t=291
t. Kristian

Posted: Thu 3.4.2008 18.05
by Kristian
Tänään tuli kiilloiteltua kolmasosa veneen kyljistä hohtavan valkoisiksi ja sisätiloissakin vallitsee raikas tuulahdus pesun jäljiltä. Kyllä tästä vielä kevät tulee...
306 wrote: (väri 2000, kuulemma "h-veneenvalkoinen". Onko kokemusta onko todella näin?)
Itse paikkailin veneen keulaa viime keväänä kaksikomponenttisarjalla (pieni metallipurkki ja todella pieni muovipullo kovetinta). En nyt pysty muistamaan oliko värinä perus RAL9010 vai tuo 2000, kohtalaisella tarkkuudella osui kuitenkin väri kohdilleen, voin yrittää huomenna muistaa sitä katsella, jos veneelle eksyn taas.

Posted: Sat 12.4.2008 17.06
by Kristian
306 wrote:
Kristian wrote:Eipäs nyt liiotella,ollaan vaan huolehdittu riittävästä tuuletuksesta,myös talven aikana. Lopullisesti otettiin pressut pois jo ennen pääsiäistä.eiköhän puunaus tällä viikolla ala todenteolla...
Hommasin eilen gelcoatin kuhmujen 2-komponenttikorjailusarjan Maritimista (väri 2000, kuulemma "h-veneenvalkoinen". Onko kokemusta onko todella näin?) jonka käyttölämpötila on +17astetta..! Empäs ole ihan noin hankalan muovimatskun kanssa ollut vielä tekemisissä joten sen suhteen pressut on vissiin vielä päällä joitakin kuukausia.. :)
Nyt kun otin purkin käteen ni muistaa jo kertoa, että tuota R2000 väriä meidänkin versio on. hieman on valkoisempaa kun ajan patinoima hoon kylki, mutta ehkäpä hankala oikeaa vuosikerta väriä onkaan saada. Itse käytin tuota ainetta tänäänkin, että ei se nyt ihan tuota 17 astetta tarvii, hyvin kovetttuu kylmemmässäkin, tosin vähän pidemmän aikaa.

Posted: Sat 12.4.2008 22.11
by 4xS
239 wrote:Nyt kun otin purkin käteen ni muistaa jo kertoa, että tuota R2000 väriä meidänkin versio on. ......
RAL värikartan mukaan valkoinen sävy on RAL 9010!
hfoorumi/viewtopic.php?t=91

Posted: Tue 22.4.2008 00.06
by 306
4xS wrote:
239 wrote:Nyt kun otin purkin käteen ni muistaa jo kertoa, että tuota R2000 väriä meidänkin versio on. ......
RAL värikartan mukaan valkoinen sävy on RAL 9010!
hfoorumi/viewtopic.php?t=91
Totta. R2000 on määritelty ainakin liikkeessä RAL9001:ksi joka on kyllä tummempaa kun 9010. Omasta veneestä huomasin kartan kanssa että 9010 todella on oikeampi vaihtoehto ja huomenna on siten asiaa taas kauppaan kampetta vaihtamaan...

Posted: Tue 6.5.2008 09.48
by 306
Kristian wrote: Nyt kun otin purkin käteen ni muistaa jo kertoa, että tuota R2000 väriä meidänkin versio on. hieman on valkoisempaa kun ajan patinoima hoon kylki, mutta ehkäpä hankala oikeaa vuosikerta väriä onkaan saada. Itse käytin tuota ainetta tänäänkin, että ei se nyt ihan tuota 17 astetta tarvii, hyvin kovetttuu kylmemmässäkin, tosin vähän pidemmän aikaa.
Huomasin, että oma runkoni oli värikartoissa lähempänä RAL 9010-vaihtoehtoa, semmonen hentosesti harmaampi keltaiseen taittuva valkoinen kun muihin veneisiin vertaa.

Mutta aineeseen pitäis sekoittaa 2% kovetinta jota on vaan tippa putelin pohjalla. Mites ihmeessä semmonen onnistui, pipetilläkö? Onkos käyttöön muita vinkkejä? (Ajattelin ottaa matskun käyttöön jo tässä heti tai kohta)

Ekan rasian palautin jo Maritimiin kun puteli on hiukka vuotanu ja pohjalla oli "enää" tuo tippa jäljellä mutta uudessa pakkauksessa olikin sama tilanne. Eli muille ihmettelijöille, se on vissiin normaalia.

Posted: Tue 6.5.2008 10.07
by Kristian
Itse olen käyttänyt kyseistä ainetta siten, että jollekkin alustalle kasa gelcoattia, siitä pullosta kaataa pari kolme tippaa kovetinta kasan päälle ja sitten hyvä sekotus ja aina on hyvin kovettunut. jos laittaa vaan 1,234% kovetinta kestää kovettuminen muutaman minuutin kauemmin ja jos taas laittaa 2,567% ni luonnollisesti vähemmän aikaa.

Joo sitä kovetinta ei tosiaan pullon pohjalla paljon ole mutta ei sitä sitten toisaalta paljon tarvitsekkaan

Posted: Tue 6.5.2008 10.22
by 306
Kristian wrote:Itse olen käyttänyt kyseistä ainetta siten, että jollekkin alustalle kasa gelcoattia, siitä pullosta kaataa pari kolme tippaa kovetinta kasan päälle ja sitten hyvä sekotus ja aina on hyvin kovettunut. jos laittaa vaan 1,234% kovetinta kestää kovettuminen muutaman minuutin kauemmin ja jos taas laittaa 2,567% ni luonnollisesti vähemmän aikaa.

Joo sitä kovetinta ei tosiaan pullon pohjalla paljon ole mutta ei sitä sitten toisaalta paljon tarvitsekkaan
Tuohan kuulostaa tarkemmalta kun lääkkisläisten pirtun lantraus. :)

Mitäs tuumit näillä lämpötiloilla hiontakäsiteltäväksi kuivumisajaksi? Vesihionta on varmaan paras ja levitys kai mahd tasaiseksi ja pieneksi hiomisen helpottamiseksi? Joskus kuulin jostain piirtoheitinkalvon tms. alla tasaiseksi puristamisesta mutta liekö sitte urbaani legenda.

Posted: Tue 6.5.2008 10.43
by Kristian
Ihan tarkkaan en muista kauanko siinä meni. kun on ohut kerros, niin eipä se montaa minuuttia kovetu. puolen tunnin päästä luulisi ainakin olevan täysin hiottavissa. Sen kyllä huomaa helposti koska se on tarpeeksi kovaa.
Kyllä siinä kalvotarinassa saattaa olla ihan perääkin tänävuonna levitin sen "kalvon"(karkkipussin reunan) avulla sileäksi pyyhkäisemällä, mutta ei se kalvon alle puristaminenkaan välttämättä huono ole. voisin ainakin kuvitella että kalvo lähtee irti aineesta niin että aine jää edelleen veneeseen.
Jos sitä levittää vähän ronskimmin, niin voi lähteä karheammallakin hiomapaperilla liikkeelle ja siitä sitte vaihtaa vesihiomapaperiin sopivassa käänteessä. Jos taas on isompi kuoppa, niin luultavasti joutuu laittamaan useamman kerroksen.

Ainetta kai ei sormella kauheasti saisikaan levittää, mutta voin varottaa että kuluu kohtuullisen pitkä aika, ennen kun sen saa lähtemään esimerkiksi kynnestä pois...

Posted: Tue 6.5.2008 11.11
by Erkka
Topcoat ei tarvitse mitään kalvoa/muottia, mutta jos jostain syystä käyttää gelcoatia, niin silloin tarvitaan sileää pintaa (kuten muotin pinta venettä valmistettaessa).

kuivumisajaksi sanotaan 2-4 tuntia:

http://www.terpol.fi/korpinta.htm

Posted: Tue 6.5.2008 11.54
by 306
Erkka wrote:Topcoat ei tarvitse mitään kalvoa/muottia, mutta jos jostain syystä käyttää gelcoatia, niin silloin tarvitaan sileää pintaa (kuten muotin pinta venettä valmistettaessa).

kuivumisajaksi sanotaan 2-4 tuntia:

http://www.terpol.fi/korpinta.htm
Käyttämämme aine on "gelcoat silote" joten sen koostumus voi olla vaikka topcoatia. Kumma kyllä, paketissa ei mainita mitään kuivumisajoista ja rasia vaikuttaa aika kotikutoiselta (=tarvikeliikkeen itse teettämää). Kristianin mukaan siten nopeampaa käyttää kun topcoat.

Mutta tuon teippausniksin pitää ottaa käyttöön jos vaikka hommat sillä helpottuis.

Posted: Tue 6.5.2008 12.06
by 239
Tuo on niin helposti hioutuvaa ainetta, että kalvoilla kikkailu lienee turhaa. Olen laittanut mieluummin sen verran paksusti, että tulee varmasti kerralla valmiiksi.

Kovettimen olen minäkin roiskaissut sekaan näppituntumalla, ja aina on kovettunut.

Posted: Mon 12.5.2008 12.33
by 306
306 wrote:
4xS wrote:
239 wrote:Nyt kun otin purkin käteen ni muistaa jo kertoa, että tuota R2000 väriä meidänkin versio on. ......
RAL värikartan mukaan valkoinen sävy on RAL 9010!
hfoorumi/viewtopic.php?t=91
Totta. R2000 on määritelty ainakin liikkeessä RAL9001:ksi joka on kyllä tummempaa kun 9010. Omasta veneestä huomasin kartan kanssa että 9010 todella on oikeampi vaihtoehto ja huomenna on siten asiaa taas kauppaan kampetta vaihtamaan...
Itse asiassa RAL9001/R2000 on hiukan ruskeampaa kun RAL9010 olettaen, että Maritimin arvio sävystä oli oikea. Viikonlopun ähelsin RAL9010:n kanssa ja huomasin, että on erinomaisen tärkeää pohjatyönä hioa paikattava alue huolella pintaa syvemmältä. Tämä ilmeni pakkelia hioessa kun ympäristö alkoi hohtaa vaan pakkelin alla oleva osa ei, olisiko syy sitten ruskahtavan vahan. Jos joku tietää vahanpoistoon sopivan pesun voisi semmoinen olla paikallaan. Asetonilla ei tuntunut vahat oikein kunnolla lähtevän.

Rungon hohtaessa valkoisempana kun kitti oli johtopäätökseni nimittäin että jotain vahajäämää oli jäänyt väliin. Joka tapauksessa huomasin, että oma Artekno -75 on kyllä valkoisempi kun tuo valkoisen sävy, liekö kiitos säännöllisen hiomavahauksen tai oksaalihappopesujen. Toinen harmitus oli, että itse kitin pigmenttiä oli odottamaani vähemmän ja monesta paklatusta kolosta paistaa "pohja" läpi. Monesti myös kolojen reunat erottuivat tummenpina kun paklattu osa ja ympäristö mikä voisi korjaantua hiomalla korjattava kohta reunoilta isommaksi mikä tietty on hyvän pohjatyön perusteita.

Toinen vinkki jatkoon on, että pakkelia kannattaa laittaa mahdollisimman pieni määrä lastalla mahdollisimman matalaksi. Kitti vetäytyy hieman kuivuessaan joten sitä voi joka tapauksessa joutua laittamaan toisen kerroksen mutta ylimääräisen määrän hiominen naarmuttaa tarpeettomasti veneen kylkeä. Omat valintani hiontaan oli 800 ja 1200 vesipaperit ja viimeistely hiomavahalla. Hionta kannattaa tehdä esim. veneen kyljen suuntaisesti sillä pyörivä liike näkyy pinnasta selvästi. Ilman huolellista viimeistelyä hiottu alue paistaa vahan alta selvästi vaikka viimeistelypaperina olisikin ollut tuo 1200.

Posted: Mon 12.5.2008 14.59
by 239
Karkeammallakin paperilla voi aloittaa, kun suojaa ympäristön muutamalla teippikerroksella. Paperia vaihdetaan hienompaan lähestyttäessä oikeaa pinnanmuotoa, esim 180-320-600-1200. Lopuksi hangataan kiillotusaineella ja vedetään vaha päälle. Kiillotusaineitakin on karkeita ja vähemmän karkeita. Helpoimmalla pääsee, kun aloittaa karkeammalla. Mikäli pohjatyöt on tehty huolella (reunat loivennettu hiomalla) ja värisävy täsmää, ei korjattua kohtaa erota silmällä. Tuo värisävyn täsmääminen on yleensä se hankalin kohta. Vaikka purkin sävykoodi olisi oikea, on pieni ero kuitenkin yleensä olemassa.

Posted: Tue 13.5.2008 00.34
by 306
239 wrote:Karkeammallakin paperilla voi aloittaa, kun suojaa ympäristön muutamalla teippikerroksella. Paperia vaihdetaan hienompaan lähestyttäessä oikeaa pinnanmuotoa, esim 180-320-600-1200. Lopuksi hangataan kiillotusaineella ja vedetään vaha päälle. Kiillotusaineitakin on karkeita ja vähemmän karkeita. Helpoimmalla pääsee, kun aloittaa karkeammalla. Mikäli pohjatyöt on tehty huolella (reunat loivennettu hiomalla) ja värisävy täsmää, ei korjattua kohtaa erota silmällä. Tuo värisävyn täsmääminen on yleensä se hankalin kohta. Vaikka purkin sävykoodi olisi oikea, on pieni ero kuitenkin yleensä olemassa.
Jaa-a. Viimesimmän kokemuksen jälkeen melkein alottaisin 600:lla. Toi Maritimin gelcoat silote ainakin oli sen verta pehmeätä matskua että 800 puri ihan hyvin. Erkan mainitsema topcoat saattaa olla kovempaa, entuudestaan jotain semmosia kohtia oli veneessä ja nepäs ei juuri mihinkään hioutuneet.

Teipin käyttöä täytyy korostaa, muuten on hiomajälkien peittely tuskaisaa.