Page 1 of 1

Uusien purjeiden tilaus ja speksaus

Posted: Mon 19.5.2008 16.19
by 306
Hei kaikille purjepörsseissä harhailleille.

Tein tuossa "kulttuuriteon" ja tilasin uudet retkipurjeet. En tiedä onko moinen yleistä mutta saamieni purjeiden perusteella veneisiin ilmeisesti teetetään lähinnä vaan kilpapurjeita joita sitten ostetaan käytettyinä (mikä on järkevää jos purjeet vaan on tarpeeksi vahvaa kangasta).

Yllätys oli kuitenkin suuri neitsytpurjehduksella kun vanhojen kelpo purjeiden jälkeen olikin fokan ikkuna siirtynyt ylös niin, ettei sieltä enää kaukalossa istuen näekään eteensä. Asia tuli todistettua kun oli yksi läheltä piti viitan kanssa ja yksi tömäys tosin pehmoiseen ilmapallopoijuun Klippanilla. Sama juttu ison ylemmän ikkunan kanssa, sieltä näkyy vaan fokan takapuolta virtauslangan ja liesman sijaan.

Otin yhteyttä neulomoon josta sanottiin että samat laidalta seilattavat purjeet ne tekevät tilattiin sitten retki- tai kilpapurjeet. Harmillista on tietty se, että purjeita ei kuulemma voi korjata sillä samalla vaivalla kun ikkunan korjaisi alemmas tekisi uudet purjeet. Itselläni on -75 Artekno jota ei todellakaan seilata laidalta eikä kilpapurjehdus vaan kertakaikkiaan kiinnosta.

Eli tilanne harmittaa niin pirusti vaikka purjeet muuten ovatkin oikein hyvät. Neulomo vyörytti vastuun speksauksesta itselleni kun en ollu määritellyt tilatessa että tilaamani retkikäytön purjeen ikkunat tulee olla niin että niitä käyttäen voi retkeillä. Pitää vielä koepurjehtia niitä hiukka lisää mutta voi olla että fokka tulee pian myyntiin mid-heavy kisapurjeeksi jos ei vitutus laannu.

Eli kokemuksia, onko muilla tämmöisiä puolivillaisia ikkunoita purjeissaan ja onko varsinaisia retki-ikkunoita olemassakaan muualla kun vanhoissa Diamond -82:ssani?

Niin ja mikä voitelu olis parasta ratsastajien liukastamiseksi? Joku silikonipohjainenko?

Posted: Mon 19.5.2008 23.16
by 239
Yleensä retkipurjeina myytävissä purjeissa ei kai ole ikkunoita ollenkaan. Ikkunan paikkahan on aina vähän kompromissi, oikea paikka kun riippuu sekä istumapaikasta että veneen kallistuksesta. Ainakin meidän veneemme kallistuu myös retkeiltäessä. Itse asiassa enemmän kuin kisatessa.. Harmillista, jos uudet purjeet eivät ole sitä mitä odotit, mutta paha tuosta on mennä purjeen tekijää syyttämään, ellei ikkunan paikasta ole etukäteen ollut mitään puhetta.

Erkan vinkistä olen liukastanut jumittavaa levankia Bilteman teflonvoiteella ja hyvin toimii. Samaa voisi kokeilla ratsastajiin.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 3121721035

Posted: Tue 20.5.2008 00.04
by Klas
Ratsastajien voitelussa kannattaa mielestäni olla aika konservatiivinen. Voideltuna ratsastajat keräävät helposti kaikenlaista likaa, joka sitten taas aiheuttaa lisää kitkaa ja sotkee purjetta.

Posted: Tue 20.5.2008 13.28
by 306
239 wrote:Yleensä retkipurjeina myytävissä purjeissa ei kai ole ikkunoita ollenkaan. Ikkunan paikkahan on aina vähän kompromissi, oikea paikka kun riippuu sekä istumapaikasta että veneen kallistuksesta. Ainakin meidän veneemme kallistuu myös retkeiltäessä. Itse asiassa enemmän kuin kisatessa.. Harmillista, jos uudet purjeet eivät ole sitä mitä odotit, mutta paha tuosta on mennä purjeen tekijää syyttämään, ellei ikkunan paikasta ole etukäteen ollut mitään puhetta.
Harmittaa tosiaan nyt kun tuli aikalailla panostettua että purjeet olis "viimeisen päälle". Tuossa vertailukohteiksi vanhat kuvat edellisistä purjeista joissa ikkunat oli kohdillaan:

h-vene/f/gallery2.php?g2_itemId=2095&g2 ... 4f7bb62a12

h-vene/f/gallery2.php?g2_itemId=2098&g2 ... 4f7bb62a12

(no, ison yläikkunasta olisi voinut näkyä enemmänkin esim. virtauslangat jne.)

Mitenkäs teidän "unelmapurjeet" menee noihin suhteutettuna? Fokan kuva on otettu alaviistosta mutta käytännössä sen ollessa vaakasuora veneen ollessa suorana näkyy siitä paremmin myös silloin kun vene on kallellaan (jolloin ikkuna siis on vinosti horisonttiin nähden).

Tällä kokemuksella melkein neuvoisin tilaamaan purjeet ilman ikkunoita ja teettämään ne sitten jälkikäteen kun sijainti on selvä (no, luulisin että edes se onnistuu ilman että koko purjetta pitää tehdä uudelleen). Ikkunan lisähinta uuteen purjeeseen on jotain 50€ luokkaa, sitä en tiedä mitä se kustantaa "jälkiasennuksena".

Teetin vanhasta revenneestä fokasta kovan tuulen fokan ja erilainen kustomointi tuntuu olevan melko simppeliä. Se tosin on vielä koeajamatta.

Posted: Tue 20.5.2008 22.08
by Linksu
tuohon voiteluun kannattaa koittaa CRC:n Dry lubea kuivavoiteluainetta.

Posted: Fri 23.5.2008 12.21
by 306
Tässä vielä vertailuksi uuden purjeen ikkunat koepurjehdukselta.
306 wrote:
Vanha fokka (kuva otettu alaviistosta):

Image

Vanha iso:

Image
Purjeita tilatessa kannattaa muistaa mainita ikkunoiden sijainnit. Siispä jos vanhan purjeen ikkuna on kohdallaan tai melkein niin siitä mitat tilattaessa mukaan. Oman neulomoni kanssa päästiin yhteiseen ratkaisuun mutta helpompaa tietty on ongelmien ennakointi kun jälkihoito.

Lisäksi tietty yllättävän tärkeää on muistaa lisätä sopimukseen toimitusajat päivänmäärineen!

Uudet purjeet kaukalosta ohjattuna:

Image

Uudet purjeet laidalta ohjattuna:

Image

Mielestäni on tärkeää että ikkunasta näkee vedessä olevat esteet, ts. fokan ikkunan tulisi olla n. horisontin korkeudella ottaen huomioon miten paljon vene tulee kallistelemaan. Nykytilassaan näistä ikkunoista ei nähnyt kaukalosta edes ohiajavan rahtilaivan savupiippuja.

...mistä tulikin mieleen, tänä viikonloppuna varmaan pääsen koeajamaan myös kovan tuulen, eli noin 80cm huipusta madallettua ja 20cm takaliesmasta kavennettua fokkaani. Ajatus oli saada jämäksi jääneestä revenneestä fokasta purje joka olisi tasapainossa reivatun ison kanssa näinä yltyvien tuulien aikoina.

Posted: Fri 23.5.2008 13.26
by David
Kittiwakella on vanha Hai-venen fokka myrskyfokkana. Se toimi hyvin, ja retkipurjeduksessa olemme käytäneet siitä aika paljon. En tiedä saammeko käyttää siitä kilpailussa.

Posted: Fri 23.5.2008 15.49
by FIN931
Henkilökohtaisesti en muista juurikaan käyttäneeni (katsoneeni) fokan ikkunasta. Fokan peittämä sektori on kuitenkin aika kapea. Laidalla istutettaessa isopurje muodostaa fokkaa selkeästi isomman näköesteen.

Kovassa kelissä, ja aina kun vene alkaa "painaa pinnalle", hekkiä (takastaagia) kannattaa kiristää aika surutta. Väittäisin, että matkapurjehtijat käyttävät ja kiristävät hekkiä aivan liian varovaisesti. Itse kiristän hekkiä kunnes saan taas pinnaan haluamani paineen, joka H:ssa on vähäinen: ei mitään kättä väsyttävää vetämistä.

Rikiä kannattaa tuulisella kelillä kiristää niin, että masto on spriidareiden alta suora ja taipuu latvasta leehen (masto ei kovassa kelissä missään tapauksessa saa roikkua spriidarien alta leehen, tämä sulkee takaliikin sekä löysää etuliikiä/fokan etuvanttia) oleellista tässä on alavanttien kireys. Pitkiä vantteja voi tarvittaessa säätää niin, että masto taipuu topista leehen. Aallokossa ison skuutia voi jonkin verran löysätä, niin että purjeen yläosaan saa tvistiä. Levangin käytössä kannattaa säilyttää kohtuus: liian laidassa oleva levanki voi sulkea fokan solaa.

Ja kaikki kilpailuihin mukaan. Kuvaamiani temppuja oppii parhaiten muita seuraamalla ja jututtamalla kisoissa tapaamiaan kokeneempia H-purjehtijoita

Quantum vaihtuu Rolly Taskeriksi

Posted: Wed 31.8.2011 11.45
by 306
Ajattelin vinkata tämmöistä nyt kun sattui historia toistamaan itseään ja syystarjouksia on tarjolla:

http://www.rollytasker.fi/

***
Huomatkaa kuitenkin, että Rolly Taskerit tehdään pääasiassa ulkomailla. Mikäli haluatte speksailla purjeita tarkkaan mieleiseksenne, voi virheen vaara olla olemassa.

Re: Uusien purjeiden tilaus ja speksaus

Posted: Sun 4.9.2011 18.14
by L464
Harmillista, että ei tullut ihan oikeinlaisia purjeita.

Kun TH sai pari vuotta sitten uuden purjeiston, ajattelin, että kyllä ikkunat pitää olla. Meripurjeessa oltiin melko vahvasi sitä mieltä, että ei mitään ikkunoita. Perustelu oli, että ikkunakohdat eivät kestä yhtä hyvin kuin purjekankaiset. Tulee murtumia. Uskoin viisaampaani, ja hyvin on pärjätty umpipurjeilla.

Ikkunan läpi maailma näkyy vääristyneenä ja rumana, kuin Lumikuningatar-sadun pojalla, jonka sydämeen on koteloitunut ilkeän peikon rikkoman peilin siru :D

Re: Uusien purjeiden tilaus ja speksaus

Posted: Sun 4.9.2011 18.19
by L464
Meripurjeessa ajatellaan muutenkin houkkamaisuuksiin ajautumassa olevan asiakkaan puolesta: kun olisin halunnut 1-krona -jollaani isomman stuuran, minua valistettiin, että älä. Vene menee vaan turhan länään. Noudatin ohjetta, ja hyvinhän se vanhallakin kulkee :)

Re: Uusien purjeiden tilaus ja speksaus

Posted: Mon 5.9.2011 22.56
by jii vee
Minun tekisi mieli myös uusia purjeet
Onko säännöissä mainittu mitään materiaaleista ja
mistä yleensä voi lukea tai saada H-vene säännöt,
ei ihan riitä ulkomaiden kielten taito että
suomeksi siis

Re: Uusien purjeiden tilaus ja speksaus

Posted: Tue 6.9.2011 08.40
by 306
jii vee wrote:Minun tekisi mieli myös uusia purjeet
Onko säännöissä mainittu mitään materiaaleista ja
mistä yleensä voi lukea tai saada H-vene säännöt,
ei ihan riitä ulkomaiden kielten taito että
suomeksi siis
Purjeiden materiaali on dacron eli halvin järkevä. Luokkasäännöt löytyy meidän mainioilta hWiki-sivuilta, toisella kotimaisella tosin kun kerran kansainvälisessä veneluokassa ollaan.

En tiedä olisko suomennosta kohtaan 3.6 jossain saatavilla? Ainakin kaikki kotimaiset purjeneulojat kuitenkin osaavat tommoset tehdä ja onhan H yksi koko Maailman yleisimpiä yksityyppiveneitä joten syytä olisi osata muuallakin. 8)

Re: Uusien purjeiden tilaus ja speksaus

Posted: Tue 6.9.2011 18.21
by Velimies
L464 wrote:....ja hyvin on pärjätty umpipurjeilla.
Tosin muistan kyllä pinna kädessä yhden jos toisenkin kerran tiedustelleeni edempää, mahtaako purjeiden takana jotain mahdollisesti väistettävää olla.

Re: Uusien purjeiden tilaus ja speksaus

Posted: Wed 7.9.2011 06.42
by remonttimake
Omia uusia purjeita ostaessa en tiennyt, että lentävä alaliikki ei ole sallittu. Nyt on lentävä alaliikki ja pitää vaihtaa vanha isopurje jos haluaa kisata (ihan oikeissa kisoissa).

Re: Uusien purjeiden tilaus ja speksaus

Posted: Wed 7.9.2011 09.33
by 306
Velimies wrote:
L464 wrote:....ja hyvin on pärjätty umpipurjeilla.
Tosin muistan kyllä pinna kädessä yhden jos toisenkin kerran tiedustelleeni edempää, mahtaako purjeiden takana jotain mahdollisesti väistettävää olla.
Terve,

Käväistiin eilen Laurin kanssa testaamassa rullafokkaa ja soiva pelihän se on!

Laurilla oli uudet purjeet Heikkilältä ja niissä oli metka ryhdikäs "vohvelikangas", ilmeisesti Roopen erikoisuus. Tuntui pysyvän jämäkämmin muodossaan kun perus-dacron varmaankin muotoa suoristavien tukilankojensa kautta.

No, mutta ikkunoihin. Laurin purjeiden ikkunat oli hieman noita edellä esitettyjä omiani korkeammalla ja pinnassa ollessa kerta toisensa jälkeen ihmetytti että miksei eteen näe. Ei sitä oikein edes tule ajatelleeksi miten usein siitä fokan ikkunasta tulee katseltua tilannekuvaa (vaikkakin vaan lumikuningatarfiltterillä) esim. lähestyvistä poijuista tai viitoista.

Taitaa olla tottumuskysymys, joka varmaan kannattaa ottaa huomioon purjeita tilatessa ettei käy kuten itselleni tuolla keskustelun alkupuolella. Eli jos on tyytyväinen vanhojen purjeiden ikkunoihin niin kannattaa mittailla niiden kokoja ja sijainteja ja ilmoittaa ne neulojalle joka varmaan kertoo näkemyksensä. Ikkunat kun pyritään sijoittamaan niin, että niistä olisi mahdollisimman vähän haittaa purjeen venyvyydelle ym.

Ja samoja juttuja varmaan kannattaa huomioida käytettyjä purjeita ostellessa jos tuntee asian itselleen läheiseksi.

Re: Uusien purjeiden tilaus ja speksaus

Posted: Wed 7.9.2011 14.31
by Lauri
Purjeiden materiaaliksi on tosiaan määrätty dacron säännöissä. "Eksoottiset" kalliit kuidut kuten kevlar yms. on siis kielletty, mutta silti materiaaleissa on paljon vaihtelua: Dacronia on hyvinkin erilaisia laatuja nykyisin. Varsinkin suurimmat neulomot mainostavat omia nimikkeitään, joten vertailu on hankalaa, ellei mahdotonta tällaiselle peruspurjehtijalle.

Purjeiden mitatkin on määrätty säännöissä niin tarkkaan, että niistä ei ole mitään sanomista neulomoille. Paitsi, jos neulomo ei tiedä niitä, niin silloin on parasta sanoa näkemiin ja etsiä tekijä joka tietää jo ennestään H:n purjeista. Sen verran standardikamaa ne pitäisi olla.

H:n purjeet eivät kuitenkaan ole sellaisia standardituotteita, että yksi malli sopisi kaikille. Purjeita hankittaessa pitäisi harkita ja päättää ainakin seuraavista, ikkunoiden lisäksi:

Ensiksi, onko kyse kisa- vai retkipurjeista. Jälkimmäiset tehdään usein halvemmista materiaaleista, mikä tietysti heijastuu myös loppuhintaan.

Käyttötarkoituksesta riippumatta tarjolla on (tai ainakin asiansa osaavilla neulomoilla pitäisi olla) useampia leikkauksia, eli ns. kovan tuulen, kevyen kelin tai allround-purjeita. Heikkilällä oli useita vaihtoehtoja miehistön painon mukaan. Leikkaus eli purjeen muoto eroaa, jos ne tulevat maksimipainoiselle kisamiehistölle tai retkeilevälle yksinpurjehtijalle tai muuten kevyelle miehistölle. Minulla on jälkimmäisen vaihtoehdon mukaan tehdyt.

Isopurjeeseen voi tilata reivin, sekä sen lentävän alaliikin. Ja ratsastajat. Retkikäytössä nuo ovat hyviä, kaikki em. ominaisuudet löytyvät tilaamastani uudesta isosta.

Fokassa optioita on ehkä vähän vähemmän. Retkikäytössä tavalliseen tapaan nostettavaan purjeeseen voi olla hyvä pyytää metallihakaset niiden kisakäytöstä tuttujen muovinappuloiden tilalle. Rullafokka taas pitää tilata ilman lattoja, muovinappulat ovat paremmat kuin metalliset ja purjeeseen pitää laittaa UV-suoja siihen osaan reunaa, joka jää näkyviin kun purje on rullattuna.

Tuosta Heikkilän käyttämästä kankaasta ei ole kuin hyvää sanottavaa yhden kauden kokemuksella. Käsittääkseni samaa kangasta mistä hän tekee kisapurjeetkin. Useampikin ihminen (myös tällä foorumilla esiintyviä kokeineita purjehtijoita) on sittemmin ns. laiturikeskusteluissa kehunut sitä, minulle on mm. kerrottu että se kestäisi ikääntymistä oikein hyvin muotonsa säilyttäen.

Käyttökokemus uusista purjeista

Posted: Thu 24.11.2011 12.27
by 306
Huollatin juuri kolmevuotiaat purjeeni ja kun jälkimarkkinointi oli laiskanlaista itse valmistajalla niin huolto meni kilpailevalle maakarille. Se saattaa vaikuttaa hieman asiaan, eihän kukaan omia purjeitaan surutta arvostelisi. Annettujen arvioiden perusteella nykyinen valintani ei kuitenkaan tule jatkossa ainakaan kotikenttäetua nauttimaan.

No, nyt teetetyt korjaukset pyrkivät vahvistamaan purjetta niiltä osin kun esimerkiksi liikit olivat hapertuneet puhki ym. ja maksoivat puolitoistakertaisesti hintaeron alkuperäiseen toiseksi halvimpaan tarjoukseen nähden. Halvin tarjoaja on merkkinä kuopattu ja purjeiden huollon hoiti toiseksi halvimman tarjouksen tehnyt neulomo jonka jälkimarkkinoinnista on pelkästään hyvää sanottavaa.

Kyselkää yv:nä jos haluatte lisätietoja niin ei tule julkisesti ketään haukuttua vaikka arvauksenne varmasti osuu oikeaan.

Hyvä yleiskuva H-veneessä käytetystä dacronista ja muista purjelaaduista löytyy muuten Venemestarin numerosta 11/2011 mikäli joku on viisaasti talvea kohti purjeita tilaamassa.