Moottorin käyntihäiriöt

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Moottorin käyntihäiriöt

Post by 306 »

Hei vaan,

Moottorissa vikaa ja vian haarukointi alkaa olla vähän hankalaa.

Eli 2-tahtikone, ikää n. 25v (ei siis vian ydin, kone lähestyy kai "murrosikää" vasta). Viime kesän ajoin pienkonebensalla 7€/l mistä johtuen vaihdoin tänä vuonna tavalliseen sekoitusbensaan.

Vika ei varmaan ole bensassa itsessään mutta nyt on homma mennyt semmoiseksi ettei kone meinaa pysyä käynnissä ilman, että ryyppy on puoliksi päällä koko ajan. Näin kone saattaa toimia pitkiäkin aikoja, esim. lomalla ajettiin lähes tunnin verran, vaan jos kierroksia muuttaa alkaa kone nostaa kierroksia hullun lailla ja kaasua vähentäessä tukehtuu. Lisäksi koneesta on potku pois eikä sitä oikein saa toimimaan kun täysillä tai ei mitään-periaatteella. Ryypynkin vuoksi tällöin tietysti savuaa melkoisesti.

Kaasaria olen koittanut putsailla ja rikkautta (tyhjäkäynti) säädellä jolloin kone toimii hienosti hetken verran vaan palaa sitten pian pahoihin tapohinsa. Kärki on kunnossa, samoin neulaventtiili näyttää puhtaalta eikä uimurissakaan ole vettä.

Osaattekos veikata miten edetään? Kone on muuten passeli, mitä nyt se semmoien tavallinen 20kg 4hepan kone. Vaihteet joka suuntaan ja jäykästi säädettävä kaasu ovat etuja joista en haluaisi esim. koneenvaihdon yhteydessä luopua joten hienoa olisi jos tämän vehkeen vielä lyöntiin saisi.

Jos ei muuta niin suositelkaa hyvää (ja edullista) konehuoltoa Helsingin alueella.
306
David
Posts: 79
Joined: Sun 11.3.2007 00.11
Location: Helsinki / Merihaka
Contact:

Post by David »

Meillä on Yamaha 4hv, 20v ikäinen. Joka talvi me viedään se Herttoniemen Walticille huoltoon, ja se on toiminut hyvin. Eli ainakin jos koneessa ei ole vika, Walticin huolto on hyvä :D . Muttei kai halvin...
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Kaasariongelmiltahan nuo kuulostavat. Yhden moottoripyörän kaasuttimen kanssa pääsin ongelmista eroon, kun vaihdoin tiivisteet; oireiden korjaantumisen jälkeen arvaus oli, että pääsuuttimen ympärillä ollut o-rengas oli kovettunut => päästi bensaa myös pääsuuttimen sivuilta, ei vain siitä reiästä. Tämä arvaus voi olla vääräkin, mutta joka tapauksessa korjaantui kun vaihdettiin ne osat mitä kaasarissa on vaihdettava. Oireet olivat ennen huoltoa vähän samanlaisia, sitä konetta piti käytännössä ajaa ryypyllä ja pitää kaasu vakiona. Kävi vain korkeilla kierroksilla.

Ainakin mp-kaasareihin on olemassa korjaussarjoja joihin sisältyy kaikki tarvittavat osat (tiivisteet ja neulaventtiili ja yleensä molemmat suuttimet). Ehkä perämoottoreihin on samoin? ainakin pikagoogletus sanoilla "johnson carb repair kit" tuottaa osumia..
hoopo
Posts: 29
Joined: Mon 14.5.2007 14.30

Korjaussarjaa

Post by hoopo »

Ainakin Yamahan koneisiin saa Konekeskolta tilaamalla korjaussarjoja. Myös monet pienkonehuollot noita varaosia välittää, mutta toimitusaika voi olla pitempi.

Niin ja olethan toki bensiinisuodattimen vaihtanut?
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Korjaussarjaa

Post by 306 »

hoopo wrote:Ainakin Yamahan koneisiin saa Konekeskolta tilaamalla korjaussarjoja. Myös monet pienkonehuollot noita varaosia välittää, mutta toimitusaika voi olla pitempi.

Niin ja olethan toki bensiinisuodattimen vaihtanut?
Koneessa ei ole varsinaisia bensan- tai ilman putsareita. Vain kiinteä bensaputsari letkussa tankista kaasarille. Kaasarin sisarmallin teknisessä kuvassa jonkinlainen siivilä ilma-aukon edessä mutta konetta ostaessani ei semmoista ollut eikä oikein hyvää paikkaakaan moiselle.

Pitääpä kysäistä Telvalta onko niillä Johnsonin korjaussarjaa, ne kun taitavat (valitettavasti) olla merkkihuolto Helsingin nurkilla. Mahtaako hinnat olla sitä luokkaa kun kuiskitaan? Vai onko netistä tilaaminen fiksumpi vaihtoehto?
Last edited by 306 on Fri 15.8.2008 10.27, edited 1 time in total.
306
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Post by remonttimake »

Salossa on Johnson huolto (nimeä en juuri nyt muista), ainakin muutamassa ostamassani pisteosassa olen saanut ~50% alennuksen listahinnasta. Jos helsingissä on kovin nihkeää saada korjaussarjaa tolkulliseen hintaan, niin voin käydä kysymässä jos sen saa täältä järjellisempään hintaan.

En ole omaa seahorsea availlut, mutta tuli mieleen että ilmavuoto voisi olla myös jossain alipaineletkussa (jos siinä sellainen on).
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

remonttimake wrote:Salossa on Johnson huolto (nimeä en juuri nyt muista), ainakin muutamassa ostamassani pisteosassa olen saanut ~50% alennuksen listahinnasta. Jos helsingissä on kovin nihkeää saada korjaussarjaa tolkulliseen hintaan, niin voin käydä kysymässä jos sen saa täältä järjellisempään hintaan.

En ole omaa seahorsea availlut, mutta tuli mieleen että ilmavuoto voisi olla myös jossain alipaineletkussa (jos siinä sellainen on).
Kiinnostaa toki. Jos keksit Salon paikalle yhteystiedot niin voisin tiedustella löytyykö niille mun 80-luvun alun Johnson Seahorse 4.5hp:seen palikoita.

Alipaineletku näyttää olevan kasassa.. Kai laitoin sen oikein päin kun se on lähempänä sitä reikää josta bensat menee kaasariin. Irrotin kerran letkut niin kiireessä että tuli huoli ovatko nurinperin.

-edit-

Äh, taisin tulla tilanneeksi jo Telvalta kaasarinkorjaussetin, hinta oli hiukka suolasehko 33,85€ ja toimitusaika viikko.

Narukäynnistyksen spiraalijousi olisi myös tilauksessa mutta koska se tuolla oli toisen 30€ niin arvelin, että siihen voisi löytyä muitakin niksejä kun osa ei näytä kovinkaan mallikohtaiselta kun korkeintaan osan leveyden suhteen. Onkos teillä semmosista tietoa?
306
hoopo
Posts: 29
Joined: Mon 14.5.2007 14.30

spiraali

Post by hoopo »

Kait se Johnsoninkin bensaletkun suodatin pitää joskus vaihtaa? Omassa Yamahassani oli käyntihäiriöitä, joihin ainakin osin auttoi suodattimen vaihto, vaikkei suodattimessa silmin nähden kovin paljoa töhkää ollutkaan. Joku "tietäjä" kertoi, että suodatin kuuluisi vaihtaa vuosittain samoin kuin sytytystulppakin.

Omaan koneeseeni onnistuin työllä ja tuskalla laittamaan hiukan pienemmän koneen spiraalijousen väliaikaisesti, mutta kyllä se oikean mallin asentaminen (sitten kun sen hommasin) oli huomattavasti helpompaa ja varmempaa. Vaikka ne näyttää helposti samanlaisilta päällepäin, niin niissä on vähän erilaiset kiinnitykset päissä.

Näin siis Yamahassa, Johnsoneista ei ole mitään kokemusta.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: spiraali

Post by 306 »

hoopo wrote:Kait se Johnsoninkin bensaletkun suodatin pitää joskus vaihtaa? Omassa Yamahassani oli käyntihäiriöitä, joihin ainakin osin auttoi suodattimen vaihto, vaikkei suodattimessa silmin nähden kovin paljoa töhkää ollutkaan. Joku "tietäjä" kertoi, että suodatin kuuluisi vaihtaa vuosittain samoin kuin sytytystulppakin.

Omaan koneeseeni onnistuin työllä ja tuskalla laittamaan hiukan pienemmän koneen spiraalijousen väliaikaisesti, mutta kyllä se oikean mallin asentaminen (sitten kun sen hommasin) oli huomattavasti helpompaa ja varmempaa. Vaikka ne näyttää helposti samanlaisilta päällepäin, niin niissä on vähän erilaiset kiinnitykset päissä.

Näin siis Yamahassa, Johnsoneista ei ole mitään kokemusta.
No niin, osat on paikallaan spiraalia myöten. Hinta oli n.34€/kaasarisarja ja 30€/spiraali jos vertailun vuoksi tiedosta on jollekulle apua. Lisäksi kun älysi kääntää polttoaineensuodattimen -takaisin- niinpäin että sen kyljessä oleva nuoli osoittaa virtaussuuntaa alkoi häiriöt loppua ja tehoakin tuli enemmän kun koneen aikanaan ostaessani. Kiitoksen siis vinkeistä!

Savuamiseen tosin korjauksesta ei ollut apua edes rikkautta säätämällä. Ainakin kylmänä savua tulee melkolailla toisin kun pienkonebensan kanssa viime kesänä. No, pääasia että hommat pyörii, täältä tullaan ankkurirannat! :)
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: spiraali

Post by 306 »

306 wrote: Savuamiseen tosin korjauksesta ei ollut apua edes rikkautta säätämällä. Ainakin kylmänä savua tulee melkolailla toisin kun pienkonebensan kanssa viime kesänä. No, pääasia että hommat pyörii, täältä tullaan ankkurirannat! :)
...eh-eh-eh..

Joopa, pari viikkoa riemua kesti kunnes vehkeet laukes taas. Eli tiivisteet on saatu ja kaasarit korjattu, nyt oli vuoro perstuneiden bensaputkien suodattimineen joista merkkimies pulitti kolmannet 30€.

Vika ei tietenkään ollut vuotavissa putkissa mutta polttoainepuolella kylläkin. Kun kaasariin ruiskii bensaa kone käy kiltisti mutta sammuu taas. Kaasari on nyt purettu n. 10. kertaa eikä uimurissa ollut viimeisellä kertaa mitään. Bensa tulee siis hanalle asti mutta sitten kai tyhjiöimuputki (? Eli se joka tulee koneen kyljestä kaasarille) ei ime semmosta pikkututtia pois tieltä kun ei bensa tulvi itse uimuriin. Neulaventtiili pitäisi järjen mukaan olla kunnossa, se kun on juuri vaihdettu.

Koitin ruiskia bensaa koneeseen pitemmän aikaa ja kone kävi vaivalloisesti hetken mutta sammui taas. Onkohan tämmöinen meno tuttua ja mitäs nyt?
306
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Re: spiraali

Post by 4xS »

306 wrote:
306 wrote: ...vaivalloisesti hetken mutta sammui taas. ...
Omassa 20 heppaisessa jamahassa (se ei suinkaan ole H:ssani) oli seuraavanlaista vikaa: bensaletkun ja koneen bensaliitin oli väljähtänyt ja kone imi ilmaa bensan mukaan ja oireet oli juuri kuvaamiasi, kävi heikonlaisesti ja sammui. Vaihdoin koneessa olevan ja bensaletkussa olevan liittimen ja homma pelitti taas. Toisessa jamahassani meni puola rikki. Vikaoireet olivat samanlaiset. Kävi heikosti välillä ikään kuin vain toisella pytyllä ja ihan kuin ei saisi bensaa. Vasta oikea moottorikorjaaja paikallisti vian. Koneeseen asennettiin mopon puola, joka maksoi vain murto-osan jammun osaan verrattuna. Ja toimii. Eli kaikesta päätellen, kun vaihdat kaikki osat, niin luulisi vian korjaantuneen. Mutta sitten jo osaat korjata koneesi vaikka silmät kiinnikin.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: spiraali

Post by 306 »

4xS wrote:
306 wrote: ...vaivalloisesti hetken mutta sammui taas. ...
Vaihdoin koneessa olevan ja bensaletkussa olevan liittimen ja homma pelitti taas. Toisessa jamahassani meni puola rikki. Vikaoireet olivat samanlaiset. Kävi heikosti välillä ikään kuin vain toisella pytyllä ja ihan kuin ei saisi bensaa.
Ok, kiitos neuvoista. Minulla on vaan englanninkielinen manuaali koneenosille joten mikähän tai missähän mahtaa olla puola? Tähän asti olen ronkkinut vaan kaasaria, muu kone tuntuu olevan melko kiinteä paketti..

Bensaletkulle tekisin mielelläni jotain. Telvan äijät myivät minulle 8mm letkun "pienimpänä mahdollisena" (olivat jo leikanneet sen siinä vaiheessa joten kauppa piti syntyä) ja se on ainakin millin verran väljempi kun vanha letku. Olen pistänyt sen kiinni ruuvikiristimillä parhaani mukaan, tiedä sitten olisiko parempia keinoja.

Yleisenä huomiona, merkkiliikkeet voi samantien pistää mustalle listalle, varaosat maksaa törkeästi ja neuvonta on olematonta. Kaasarin korjaussarjan mukana piti tulla ohjeet joita "oho, ei niitä taidakkaan olla tässä versiossa". Onneksi sain pöllittyä netistä manuaalin tai olisin ollut ihan hukassa korkkirinkuloideni kanssa. Ilmeisesti haluaisivat minun tilaavan täyttä palveluaan pirkuleet.

No, eiköhän se tästä. Hiukkasen vaan alan olla jo hiilenä kun kesän teema on ollut nuo moottorihuolet. Onneksi ei kelit ole suosineet enempää saariin ankkurointeja! :,
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Kysy letkua teollisuusetolasta, tai etran nimelläkö se kulkee nykyisin. Herttoniemessä ja kehä kolmosella on sellaiset isommat, mutta ainakin aikaisemmin on ollut myös töölön etolan vieressä pienempi teollisuusmyynti.

Ihan mikä tahansa letku ei kestä bensaa. Parasta on tietysti sellainen oikea musta kuminen polttoaineletku, mutta se ei kuitenkaan ole ainoa vaihtoehto. Myymälässä ne osaavat kyllä kertoa tarkemmin, mutta noin suuntaa antavasti:

Muistaakseni PU-letku käy myös, sitä saa hyvinkin ohkaisia kokoja ja on vieläpä läpinäkyvää, mikä helpottaa diagnosointia. Tavallinen läpinäkyvä muoviletku on PVC:tä ja se taas ei kestä bensaa pitempää aikaa (kovettuu ajan myötä ihan korpuksi). Mutta kyllä tavallisellakin letkulla konetta voi koekäyttää.
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Post by remonttimake »

Bilteman luettelossakin näkyy olevan 6mm polttoaineletku 1m 5.49eur
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:Kysy letkua teollisuusetolasta, tai etran nimelläkö se kulkee nykyisin. Herttoniemessä ja kehä kolmosella on sellaiset isommat, mutta ainakin aikaisemmin on ollut myös töölön etolan vieressä pienempi teollisuusmyynti.
Koetan varmaankin päästä alkuun tuon ylihintaisen letkuni kanssa lisää kiristelemällä. Bensa kuitenkin pääsee ihan uimurin äärelle ja epäilen, että ilmaa vuotaa joko bensahanasta (sitä ryyppyasennossa auki-kiinni nitkuttamalla sieltä valuu bensaa, tämä hana siis semmoinen moottorin etupaneelista käännettävä hana) tai sitten en ole hahmottanut sitä alipaineosastoa oikein.

Bensahanan yhteydessä on tämmöinen "tutti" alipainepuoleen yhdistettynä. Onko siis niin, että sylinteristä tuleva vaiheittainen alipaineimu rutistaa polttoaineputkessa tukkona olevaa "tuttia" (semmoinen umpinainen ohut kumipätkä jonka toisessa päässä on reikä josta arvelisin alipaineen imaisevan ilmat saaden putken ruttaantumaan ja siten päästämään bensaa ohitsee polttoaineputkessa) niin, että se ikäänkuin väristessään lykkää bensaa eteenpäin neulaventtiilille ja uimurille? Tämä tutti on niin syvällä koneessa että kaasari ja siitä alipaineletku pitää irrottaa että siihen pääsee käsiksi kuitenkaan paremmin tietämättä onko siinä jotain vikaa vai ei. Itse alipaineputken liitoksia ja tuttia jo roplasinkin manuaalin avustuksella mutta en hahmottanut sen sielunelämän tarkoitusta näitä arvauksiani pitemmälle.

Itse puolassa tai sytytysjärjestelmässä en usko vikaa olevan. Ymmärsin tämän siten, että puola on osa sähköjärjestelmää. Sen varmasti voi tarkistaa parhaiten kipinöittämällä tulppia runkoa vasten. Lisäksi, ruiskuttaessani bensaa koneeseen kaasarin kurkun kautta kone käy melko sujuvasti niin kauan kun injektioruiskusta bensaa saa ruutattua. Kone siis käynnistyy pirteästi mutta sammuu heti kun bensan tulo vähenee. Lisäksi viimeksi uimuri oli lähes kuiva sen avatessani joten näyttäisi että joku matkalla tuttiosasta neulaventtiilille mättää.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Ihan mahdolliselta teorialta kuulostaa, vaikka en oikein tekstimuotoisen kuvauksen avulla hahmottanutkaan sitä tuttisysteemiä.

Tuli kuitenkin mieleen, että muutamia vuosia sitten korjailin moottoripyörän bensahanaa jossa oli vähän tuon kaltainen ongelma. Siinä alipaine ei riittänyt pitämään hanan yhteydessä olevaa venttiiliä kunnolla auki. Venttiilin sisältä paljastui kaksi kalvoa, joiden oli tarkoitus olla kiinni toisissaan, mutta olivat jotenkin irronneet. Korjaus tapahtui ihan vain painamalla ne sormella takaisin yhteen (tätäkin on vähän vaikea kuvata kirjallisesti).

Lopuksi testailin bensan virtausta hanan läpi tuottamalla sille varovaisesti alipainetta öljynvaihtopumpulla, sellaisella täysin mekaanisella bilteman tuotteella. On vähän helpompaa sillä tavalla, kun vieressä ei ole täriseviä ja kuumentuvia osia...
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote: Lopuksi testailin bensan virtausta hanan läpi tuottamalla sille varovaisesti alipainetta öljynvaihtopumpulla, sellaisella täysin mekaanisella bilteman tuotteella. On vähän helpompaa sillä tavalla, kun vieressä ei ole täriseviä ja kuumentuvia osia...
Motskareissa alipaineventtiili siis avaa samaan tapaan bensan virtauksen neulaventtiilille? Omat tietoni systeemin toimimisesta kun ovat päättelyn varassa.

Varmaan venttiilin asiaa tuo tuttikin ajaa toiminnaltaan. Alipaineletkun ja venttiilin välinen liitos on muovia joten toivon mukaan se pitää ilmaa, tiedä sitten jos väliin tulee kuitenkin joku tiiviste jota ei manuaalissa ole mainittu. Kiristäessä ainakin huoletti että tätä ruuvia ei sitten kiristetä liian kireälle kun kerran..

Testata ei kai voi kun alipaineletkua imemällä esim. juoksuttamalla vettä tai bensaa polttoaineletkuun samalla. Sitä en tiedä jos vika alipaineen syntymisessä onkin itse koneen sisällä, sitä en viitsisi kylmiltään lähteä purkamaan kun tarpeeksi kiukuttelua on jo nytkin.
306
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Post by remonttimake »

Minun mottoripyörävanhuksessa on bensahanassa kolme asentoa: kiinni, auki ja automaatti(=alipaine). Auki asenossa hana saattaa uittaa kaasuttimen joten automaatti on paras kunhan se toimii.

Jos alipaine loppuu, niin ei vika varmaankaan ole moottorin sisällä saakka.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

remonttimake wrote:Minun mottoripyörävanhuksessa on bensahanassa kolme asentoa: kiinni, auki ja automaatti(=alipaine). Auki asenossa hana saattaa uittaa kaasuttimen joten automaatti on paras kunhan se toimii.

Jos alipaine loppuu, niin ei vika varmaankaan ole moottorin sisällä saakka.
Ok. Taas sain vehkeen tulille melkein viideksi minuutiksi. Vika taitaa olla siinä, että joku ihme siivilä jumittaa bensan pääsyä alipaineosalta neulaventtiilille. Testailin tovin imien ja puhaltaen alipaineletkua. Aluksi ei tapahtunut mitään vaikka yritin koko palkeiden voimalla joten ei kai systeemi siis mistään ilmaakaan vuoda. Sitten heiluttelin alipaineosan jälkeistä messinkistä "siivilää" ihmetellen sen funktiota ja pistin letkut kiinni. Nyt bensaa tuli tulvimalla alipainetta pumpatessa.

Eli kone toimi hetken hienosti mutta kun nosti kierroksia ei bensaa tullutkaan ja kone alkoi köhiä. Kaasua keskikierroksilta täysille pumppaamalla kone pysyi tovin käynnissä mutta ei edelleenkään suurilla kierroksilla ja sammui. Sain sen vielä uudelleen käyntiin eikä sittenkään toiminut ilman ryyppyä. Parin päivän jälkeen kone ei enää käynnistynyt uudelleen.

Eli joko letkut vuotaa jotenkin kiristelyistä huolimatta tai sitten se siivilä estää bensan tulon. Siivilä on kiinteä osa uimuria joten sille ei oikein mitään voi eikä sitä runnomatta irtikään saa.

Eipä kai auta kun keksiä joku hinta-laatukorjaamo riittävän kaukana kehiltä ja pistää kone talveksi sinne kun alkaa olla takki tyhjä. Kaippa tommonen remontti halvemmaksi tulee kun uuden käytetyn osto, nyt kun olen kaikki merkkiosat jo vaihtanutkin eikä järjen mukaan tulisi kun huollolle hintaa (no, osat yksinään oli jo satasen verran vaikkei vika kaikesta päätellen niissä ollutkaan).

Joku alan mies kuulemma löytyy ainakin Kirkkonummelta, osaattekos sanoa kuinka sen saisi kiinni? Joku siitä kesällä saaressa kertoi mutta siellä kun on tittelit pois niin yhteystiedot puuttuu.

No, niinhän sitä sanotaan että 2-tahdit on vaan nimellisesti 4-tahteja yksinkertaisia mutta tosiasiassa vähemmät osat tekevät samat temput ja balanssi on tärkeää. Harmi vaan kun ei nyt oikein löytyöretkille enää syksyllä pääse joskaan eipä ole kelitkään kaksiset.
306
Ryyndsen
Posts: 13
Joined: Tue 15.5.2007 08.42

Post by Ryyndsen »

Itselläni oli ongelmia vastaavan vekottimen kanssa (Suzuki 5 hp -85), joka ei suostunut käymään kuin keskikierroksilla. Vikaan auttoi puhdistamalla todella pienet reiät (3 kpl?), jotka sijaitsevat kaasuttimen kurkussa ilmaläpän ja sylinterin välissä. Reikiä ei ensivilkaisulla edes näe. Myöhemmin vaivat palasivat ja tällä kertaa persveivarin pakosarjan tiivisteet olivat palaneet, eli sylintereihin pääsi vettä. Kummallakin kerralla yritin tyrkyttää Suzukia kahteen korjaamoon, mutta suhtautuminen noin vanhan moottorin korjaukseen oli sen verran nihkeää, että piti itse yrittää. Kyllähän tuollaisen kuntoon saa, mutta luottamuksen ja hermojen kadottua ostin uuden pitkärikisen 4 hp Suzukin: kyllä helpotti!
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote: Lopuksi testailin bensan virtausta hanan läpi tuottamalla sille varovaisesti alipainetta öljynvaihtopumpulla, sellaisella täysin mekaanisella bilteman tuotteella. On vähän helpompaa sillä tavalla, kun vieressä ei ole täriseviä ja kuumentuvia osia...
Mitäs veikkaat, kuinka paha poksahdus kuuluu jos koko tutin nappaa koemielessä pois? siitä ainakin selviäisi onko ongelma kyseessä alipaineeseen liittyvä vai ei? Tietty alipaineputki pitäisi jotenkin tukkia ettei bensat sujahda sinne ja moottorin mystisiin sisuksiin.
306
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Post by remonttimake »

Saloon on pitkä matka, mutta aiemmin mainitsemani liike on "Salon Vene ja Kone" (p 0400-228324). Kysyin isännältä, jos vanhaa käyntihäiriöistä seahorsea kannattaa vielä elvyttää, niin hän sanoi että lähinnä kaasutinta voi/kannattaa puhdistaa ja säätää. Hänen mukaansa seahorsessa on säädettäviä neulaventtilejä, joilla koneen saa säädettyä (tai sekaisin). Kaasuttimen säätö on ainakin se, missä kyseisen tyyppinen paja voisi olla kokeilemisen arvoinen. Kait niitä lähempääkin löytyy.
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Post by 4xS »

306 wrote: joku ihme siivilä jumittaa bensan pääsyä alipaineosalta neulaventtiilille. ...
Tuli mieleeni: meillä on ihka uudessa skootterissa ollut seuraavanlaista vikaa: ei tahdo saada käymään muuten kuin ottamalla kaasarin auki ja sujauttamalla sinne bensaa, laittamalla kaasarin kannen kiinni ja polkaisemalla uudestaan. Hyvällä tuurilla käynnistyy ja saattaa jopa pysyä käynnissäkin. Vika on kuulemma jossain osassa joka on neulaventtiilin jälkeen. Tuo osa on täynnä pienen pientä reikää ja nuo reiät tukkiutuvat kun laite seisoo talven ja jos bensa ei ole puhdistettua. Tuota vempelettä moottorikorjauspajalla putsataan kuulemma hammaslääkärin työkalulla: pienen pieni piikki, jolla hoonataan reiät taas auki. Lieneekö tuo vastaavaa kuin Ryyndsenin mainitsemat reiät. Eli bensa ei vaan mene sytytykseen saakka vaikka kaikki muut olisikin kunnossa pieniin reikiin saakka....
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Post by remonttimake »

Jokin tukkeuma kuulostaa järkeenkäyvältä; jos biobesa ja tavallinen bensa ovat reagoineet esim sakkautumalla. Tällöin myös tankki on täynnä tukkeuman aiheuttajaa ja puhdistus ei auta kuin vähän aikaa (jos tankkia ei ole saatu puhtaaksi).
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Onkos tänne ilmaantunut uutta tietoa (Johnson) perämoottorihuoltopaikoista tai ennemminkin -henkilöistä (perämoottoripurkaamon katkera kaveri kertoi että ovat kuulemma kuititta liikenteessä rannoilla tätä nykyä) Helsingissä tai kohtuullisella välimatkalla? Kirkkonummella on kuulemma joku velho vaan ei tunnu kukaan tietävän tarkemmin.

Sain varattua ajan Telvalle loppukuusta mutta hinta-asioista varmaan pitänee vielä sopia etukäteen että tietää ottaa nitrot jo ennen laskun saamista.

Pakko sanoa että nyt alkaa jo hiukka sylettämään. Loppukesän käyntihäiriöt (kone käynnistyi kaasariremontin jälkeen enää ruiskuttamalla bensaa suoraan kaasariin ja pysyi käynnissä pelkästään ryyppy päällä kohtuullisilla kierroksilla) johtivat isompaan remppaan talvella (no, tiivisteet vaihdoin koko lohkoon mutta eipä sitä järkimies olis enempää purkanutkaan. Pahvisten tiivisteiden hinta oli muuten karvan yli 60€ ettei tule muille tilaajille yhtä suurena yllätyksenä kun itselleni) ja nyt ne kaikki kylmässä kyykityt illat meni hukkaan kun mokoma hyrysysy ei edes lupaa enää.

600€:n pikkujonssonit alkaa ajatuksena lämmittää enemmän ja enemmän oli rikiä tai ei.. :P Eikös pitemmän rikin saa koneeseen jollain kustannuksella muutenkin?

P.

---edit---

Telvalle tarjoaa vaihtoehdon Espoolainen Positek. Moottorimurheista kärsiville antoi kaveri myös hyvän vinkin kirjoitella Suomi24:n perämoottori-keskusteluihin tavanomaisen purjehdusfoorumin sijaan.

Itselläni alkoi taas imukammion perällä iskemään toivon kipinää että tästä vielä noustaan joten tämä jännitysnäytelmä jatkuu ensi numerossa.
306
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: Moottorin käyntihäiriöt

Post by remonttimake »

Meripelastettu merihevonen vähän pykii. Onko vinkkiä mistä termostaatti löytyy? Vedenkierto ei tunnu toimivan ja pitää koittaa saada kanavat auki.

Toinen ongelma on katkennut kaasuvaijeri. Miten kaasukahva puretaan?

En ehtinyt vielä kunnolla perehtymään aiheeseen. Tutkimalla varmaan selviää, mutta vinkit jo etukäteen otetaan kiitollisena vastaan.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Moottorin käyntihäiriöt

Post by 306 »

remonttimake wrote:Meripelastettu merihevonen vähän pykii. Onko vinkkiä mistä termostaatti löytyy? Vedenkierto ei tunnu toimivan ja pitää koittaa saada kanavat auki.

Toinen ongelma on katkennut kaasuvaijeri. Miten kaasukahva puretaan?

En ehtinyt vielä kunnolla perehtymään aiheeseen. Tutkimalla varmaan selviää, mutta vinkit jo etukäteen otetaan kiitollisena vastaan.
Katohan tuolta wikin moottorijutun linkeistä. Sieltä löytyy mm. Johnssonin räjäytyskuvat eri osakokonaisuuksittain(!). Mun koneen koodi on J5RLCIC eli J(ohnson)5(heppanen)RL(tais olla pitkäriki?)CIC(vm.-81) ja sillä pitäs löytyä hyvät periaatekuvat sekä varaosakoodit jos tarvii uusia osia tilata. Itse olen tilannut kotomaasta kun tulleineen jne. hinta on kutakin sama ja vastuu on siirretty kotimaiselle myyjälle. Varaosahinnat on kuitenkin hyvää suuntaa antavia. Kahva löytyy kohdasta exhaust housing.

Nopea arvaus olis ettei koneessa ole termostaattia kun vesi tuntuu kiertävän koko ajan, tulee vaan enemmän tai vähemmän höyryävänä ulos..? Tuolta räjäytyskuvista pitäs löytyä joka osa joten voin olla väärässäkin.

Sen sijaan vedenkierron ongelmana voi olla tukossa oleva kanava. Aukaisin koneen viime talvena ja tiivisteitä vaihtaessa suurin osa kanavista tuli näkyviin lohkon kyljissä. Itse liottelin öljyllä ruostetta pois, sulla saattaa olla eri pesuaineen tarve tai sitten vaan pesemistä vedellä. Veden kierron yksinkertaisin knoppikohta taitaa olla siipipyörä, siltä osin kone kannattaa varmaan ensin avata ja tarkistaa jos siellä olisi joku höttiäisen pesä tätä nykyä.
306
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: Moottorin käyntihäiriöt

Post by remonttimake »

Kiitos! Vaihteisto taitaa lähteä pulteilla no:53 ja 55 irti. Sitä kautta pääsee vesipumppuun käsiksi.

BTW,räjytyskuvasta katsottuna kampiakselin yläpään laakeri on pian kypsä vesikyvystä, ellei sitä saa jotenkin öljyttyä.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Moottorin käyntihäiriöt

Post by 306 »

remonttimake wrote:Kiitos! Vaihteisto taitaa lähteä pulteilla no:53 ja 55 irti. Sitä kautta pääsee vesipumppuun käsiksi.

BTW,räjytyskuvasta katsottuna kampiakselin yläpään laakeri on pian kypsä vesikyvystä, ellei sitä saa jotenkin öljyttyä.
Toisaalla oli enempikin juttua tästä moottorinpelastusoperaatiosta, koitan leikellä sitä tähän:

remonttimake wrote: BTW, nyt veden näkyvyys on +5m ja löydettiin juhannuksena uimaan lähtenyt seahorse ihan vaan pinnalta tähystämällä. Merkkasin paikan poijulla ja viikonloppuna (?) nostetaan kone ylös. Yritän ottaa tapahtuman videolle ja laitan sen vaikka tänne näkyville, vai pitäisikö lähettää hauskoihin kotivideoihin...
306 wrote:No sepäs mukava kuulla! Tästä ollaan keskusteltu toisaalla ja hieno homma että sinnikkyys palkitaan. Toivon mukaan mylly ei ole ihan mennyttä kalua, vähimmillään arvelisin, että seuraavaksi vehje kannattaa upottaa useampaan saavilliseen makeaa vettä (eikä yrittää käynnistää ennen sitä ettei elektroniikka pimahda lopunkin jos ei ole jo hapettunut) ja sitten alkaa purkamaan konetta ainakin lohkoihin asti. Jos tiivisteet vaatii uusimista niin voin laittaa skannaamani varaosatiivisteet tulemaan jotka voi varmaan kotikonsteilla leikkailla sopivasta levystä muotoihinsa alle 60€ hintaan (ellet onnistu niitä järkevämpään hintaan saamaan).
remonttimake wrote: Eilen nostettiin seahorse pois kesäsäilytyksestä.
306 wrote: Hienoo hienoo! Tommonen "salvage"-projekti onkin hyvä saada filmille. :)

Arvatenkin viluista hommaa mutta hyvä kun pitkä prokkis saatiin onnellisesti loppuun. Nyt peukkujen pito vaihtuu sitten kuivatuksen jälkeisiin koeajoihin, olishan se piste iin päälle jos saisit myllyn vielä pelittämään. Joka tapauksessa ottaja löytyy vaikka menis varaosiksikin. ;)
remonttimake wrote:tadaa!
http://www.youtube.com/watch?v=jLLL3aDjOMw

Todella harmi, ettei saatu itse nostoa kuvattua.
306 wrote:No, onnellinen loppu ainakin tuli filmille ja voipi olla että löytyy väkeä jotka arvostaa tuota elvyttelyn vaihe-vaiheelta nauhottelua myös!

Onnittelut, kone siis kuvasta päätellen käy nyt niinkun ennenkin? Onnistuuko käynnistys itse koneen startterilla myös?

Enpäs olis uskonut mutta tulipa todistettua teoriani ettei kannata ostaa mitään vuoden -90 jälkeen valmistettua! :)
remonttimake wrote:Kärjetön sytytys varmaan pelasti sähkölaitevioilta. Jaksaa vaan ihmetyttää, ettei mitään ruostumista ollut tapahtunut veden alla. Veden päälle saatua kone heti pestiin ensin ämpärillä ja parin tunnin päästä painepesurilla ja heti perään menin kellariin kuivaamaan kuumailmapuhaltajalla. Kipinä oli kadonnut, mutta se löytyi, kun avasin kaikki (molemmat) sähköliittimet ja CRC:tä väliin. Kaasutin tuli avattua neljään kertaan. Kolmella ensimmäisellä kerralla oli vettä kaasarissa ja neljännellä kerralla oli bensa loppu.

Kone lähti käyntiin kunhan ensin pyöritin ilman tulppia aikani (porakoneella), niin vedet lähtivät koneen sisältä. Aluksi se ilmeisesti kävi yhdellä, mutta jonkin ajan päästä kone "ryntäsi" kun toinenkin pytty tuli mukaan. Nyt se lähtee jo narustakin käyntiin. Kaasuvaijeri on edelleen irti/poikki. Masinolia löysin vasta kun kone oli jo "kunnossa". Laitin sitä lopuksi bensan joukkoon.
306 wrote: Kerkesin jo huolestua ettei kone tule tarpeeksi huuhdeltua ellei sitä ihan upota makeaan veteen kerta toisensa jälkeen tommosen uppelusreissun jälkeen. Kaikesta päätellen sanko- ja painepesu riitti.
Tämän koko kirjeenvaihdon halusin jakaa koneiden kanssa painiville. Kuten edellä todettu, vanha kone on pelastamisen arvoinen vaikkei jorpakkoon tippuiskaan sillä tekniikka on jotain aivan eri luokkaa. Itselläni on samanlainen ajalta kun perämoottoreitakin valmistettiin vielä Euroopassa enkä ole sitä valmis muovisiin kiinassa kasattuihin vehkeisiin vaihtamaan.

...ja tätä nykyä oma kone pelittää siis taas niinkun ennenkin, oli näköjään unohtunut mainita siitä tänne. Kaikki oli kunnossa paitsi että kaasariin pääsi jotain pölypalloja pääkaasutinta tukkimaan. Kaasari auki, pölyt pois, kiinni ja hanaa. Tyhjäkäynnin säätö on ilmeisen tarkka juttu, eri säätö pitää olla kesä- ja syyskeleille että kylmä kone saadaan tulille.

Voisitkos Remonttimake vähän kertoa lisää noista operaation vaiheista (vaikka sitten videon minuuttilaskuriin nähden), etenkin vauhtipyörän irrottelu ja poran käyttö startterina oli mulle uutta juttua? Tosta vois oppia jotain uuttakin.
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Moottorin käyntihäiriöt

Post by 306 »

remonttimake wrote:Kiitos! Vaihteisto taitaa lähteä pulteilla no:53 ja 55 irti. Sitä kautta pääsee vesipumppuun käsiksi.

BTW,räjytyskuvasta katsottuna kampiakselin yläpään laakeri on pian kypsä vesikyvystä, ellei sitä saa jotenkin öljyttyä.
Morjes taas,

Ostin viime talvena setin tiivisteitä mutta yhtä en saanut paikalleen kun oli hylsysarja liika läskiä laatua ohueen koloon. Ajattelinkin kysyä, että oletko purkanut konetta siten, että tämän linkin osa 67 (vasemmalla ylhäällä) olisi tullut tutuksi?

Sen vaihtamiseksi ilmeisesti koko alaosa pitäisi irroittaa ja ongelmana on ruuvi 57 johon ei perus-hylsy pääse käsiksi. Mahtaako tiivisteeseenn (67) päästä käsiksi muuta kautta? Muutkin ruuvit oli aika pirullisia irrotettavia mutta maalaisjärjellä mahdollisia avata.

Tämä siltä varalta että kokemusta olisi, muuten en halua pidätellä laipioprojektin edistymistä. :)
306
Post Reply