Pohja kilpailukuntoon

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Pohja kilpailukuntoon

Post by Vpl »

Mikko Brummerin antaman taulukon perusteella 22% H-veneen kokonaisvastuksesta muodostuu veneen pohjasta (hull friction drag).

Lars Larsson ja Rolf E Eliasson kirjoittavat kirjassa Principles of Yacht Design 2nd ed., että 5-8 solmun vauhdissa sallittu pohjan tasaisuus (roughness) saa olla 0,04 - 0,025 millimetriä, jotta lisävastusta ei muodostu. Pinnan tasaisuuden vaatimus siis kasvaa nopeuden kasvaessa.

Samaiset Larsson ja Eliasson kirjoittavat myös, että veden aiheuttama kitka kasvaa esimerkiksi 0,5 millimetrin pohjan tasaisuudella 4 solmun vauhdissa 55% ja 7 solmun vauhdissa 80%.

Nämä huikeat prosenttiluvut tietäen, kuka palstan lukijoista rohkeaa väittää, että H-veneen pohja ei pitäisi olla niin tasainen kuin mahdollista? Onko sinun veneesi pohja mahdollisimman tasainen? Vai pystyisitkö vielä parantamaan? :)

Valentinan omistajat tulivat kesällä 08 yksimieliseen päätökseen, että pohja pitää saada tasaiseksi. Päätös finalisoitiin Kuopion SM-kilpailuiden yhteydessä katsoessa Paletti-veneen miehistön pohjan vahausta.

Valentinan pohjassa oli kauden 08 ajan vedessä kiillottuva LeFantin teflon-maali vesihiotun vanhan primerin päällä. Kaudella 09 pohjassa tulee olemaan vain ja ainoastaan LeFantin GoGo Fast vahaa. 8)

Image

Vanhat maalit muodostavat Valentinan pohjaan 1-1,5 millimetrin paksuisen kerroksen. Kerroksen, joka yllä olevassa kuvassa on karkeasti irroitettu pieneltä alalta.

Image

Maalikerrokset poistettiin aluksi muoviskraballa mekaanisesti ja lopuksi Hempelin maalinpoistoaineella kemiallisesti. Koko remontin aikana pohjaan ei tulla missään tapauksessa koskemaan metallisella skraballa.

Image

Lopputulos puhdistusoperaation jälkeen näyttää tältä. Perinteinen nappulahanska on kuvassa tarkoituksella puhdistetun pinnan kiillon havainnollistamiseksi.

Paljonko arvioisitte pinnan tasaisuuden olevan millimetreissä ylimmässä kuvassa vanhan maalikerroksen päällä? Entäpä paljonko pinnan tasaisuus on alimmassa kuvassa kiiltävässä kohdassa? Ja lopuksi pyytäisi vielä arviotanne, että onko tällä kaikella mitään merkitystä ensi vuoden kilpailuvauhtia silmälläpitäen? :lol:
Team Bra, Valentina FIN-916
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Re: Pohja kilpailukuntoon

Post by harald »

Vpl wrote: Ja lopuksi pyytäisi vielä arviotanne, että onko tällä kaikella mitään merkitystä ensi vuoden kilpailuvauhtia silmälläpitäen? :lol:
Kyllä sillä on merkitystä. Paljonko, sen tulette huomaamaan itse.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Image

Projekti etenee.
Team Bra, Valentina FIN-916
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Image

Tiedä sitten kiinnostaako tämä ketään, mutta ohessa jälleen kuva projektin etenemisestä. Likaista on. Näin syksyillan valossa on vaikea viimeistellä. Mutta kyllä täytyy tyytyväisenä hykerrellä tulevan lopputuloksen osalta. Tulee olemaan kiiltävä kuin...
Team Bra, Valentina FIN-916
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

Näyttää kyllä luonnossa paremmalta kuin kuvissa. T: väijyssä
Kristian
Ylläpitäjä
Posts: 169
Joined: Sat 10.3.2007 18.53
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Kristian »

harald wrote:Näyttää kyllä luonnossa paremmalta kuin kuvissa. T: väijyssä
ehdottomasti samaa mieltä. Ei pitäisi ensikaudella olla ainakaan pohjasta kiinni, jos koko pohjan jaksaa vastaavaan kiiltoon laittaa...
Team Bra, F18 Hobie Tiger
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Kristian wrote:ehdottomasti samaa mieltä. Ei pitäisi ensikaudella olla ainakaan pohjasta kiinni, jos koko pohjan jaksaa vastaavaan kiiltoon laittaa...
Sillä verukkeella, että ihmiset jaksavat netissä seurata jopa linnun pesimistä, niin ohessa jälleen kuva työn etenemisestä. Köli ja peräsin on nyt kauttaaltaan esipuhdistettu. Pinnalla on vielä maalista jäänyttä tummaa pigmettiä, joka toivottavasti lähtee vielä lopullisessa puhdistuksessa pois. Siirryimme siis isojen pintojen kimppuun. Kumma kyllä maalia tuntui olevan pohjassa ohuemmin ja kahdella käsittelykerralla lopputulos vaikuttaa jo suht hyvältä. Homma siis etenee.

Image
Team Bra, Valentina FIN-916
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Image

Vaikka edistystä on tapahtunut viime viikkojen aikana varsin niukasti, niin päivitetään silti kuva projektin nykytilanteesta. Huomenna (sään salliessa) pitäisi putsata oikea kylki.

Milläköhän olisi hyvä viimeistellä pieniä naarmuja gelcoatista?
Team Bra, Valentina FIN-916
Petri
Posts: 70
Joined: Sun 10.2.2008 14.53

Post by Petri »

Vene taitaa olla kuitenkin näitä kondomi-hooveneitä, jotka näkevät vuodessa vettä vain kisojen aikana? Tai pohja pestään nostojen yhteydessä pari kertaa kuussa.
Eli sikäli tällöin koko keskustelu vahoista yms. on täysin hyödytöntä normipurjehtijoitten kannalta, pelkkä vaha taitaa limoittua parissa viikossa jos venettä pitää vedessä jatkuvasti. Haraldilla oli kölissä vielä komeampi kiilto, mutta mitä siitä seurasikaan :)

Fe-puolella asiaa on pohdittu myös normaalien ihmisten kannalta mm.
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=848
eli käytännössä kovaa myrkkyä pohjaan ja vesihionnalla sitten pinta ennen vesillelaskua sileäksi. No, koko homma pitäisi aloittaa pohjatöistä, koska epätasaiseen primerpintaan ei saa kyllä tasaista myrkkykerrostakaan.
Hanu
Posts: 94
Joined: Tue 15.5.2007 21.16
Location: Tampere/TaPS
Contact:

Pohja

Post by Hanu »

Mahtaako sileä pinta kuitenkaan olla paras? Silloin tälllöin nousee esiin väitteitä, että esim. hain nahkan kitka vedessä on pieni, koska se ei ole sileä. Saksassa tutkitaan lehtiuutisten mukaan tällä hetkellä laivojen pohjien pintavaihtoehtoja polttoainekulutuksen pienentämiseksi.

Itselläkin on vähän tämänsuuntaisia kokemuksia. Olen tutkinut monien erityisen nopeiden veneiden pohjia ja niissä on usein ollut melko karkea pinta, sellainen, joka tulee pelkällä telalla paksuhkosta maalista.

Oma vene oli nopeimmillaan, kun pohjassa oli tällainen telalla maalattu epätasainen pohja. Maali oli kuitenkin pinnaltaan kiiltävää epoksia. Kun möykyt hiottiin pois, vauhti heikkeni. Kun seuraavaksi vedettiin pintaan epoksi, joka on pinnaltaan matta, vauhti heikkeni dramaattisesti varsinkin heikossa kelissä. Vähän sitä saatiin paranemaan, kun pinta hiottiin hienolla vesihiontapaperilla ja vahattiin. Toisaalta samalla tehtiin muutoksia purjeissa ja trimmeissä, joten pelkän pohjan vaiktusta on hankala arvoida.

Mitä mieltä olette Sea Speed V4 maalista, joka lupaa liukkautensa ansiosta nopeusparannuksen 3 % - 10,4 %? Onko kokemuksia?
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Prosessi etenee. Tekniikan parannuttua alkaa tulosta tulemaan myös nopeammalla tahdilla ja paremmalla laadulla. Pikaopas Hempelin paint stripperin käyttöön: 1) levitä ainetta A4-kokoiselle alueelle 2) samantein päälle elmukelmu tiiviisti 3) hiero maalinpoistoainetta elmukelmun alla 4) teippaa reunoja pikkuisen kiinni 5) terävällä muovilastalla poista maali elmukelmua pikkuhiljaa raottaen 6) levitä lisää paint stripperiä 7) samantein jynssää pensselillä puhtaaksi 8 ) puhtaalla rievulla samantein jynssää koko pinta puhtaaksi. 9) Voila. Siirry seuraavalle alueelle.

Image

Kondomi-H! Hyvä ilmaisu. 8) Jep. Tänä kesänä vene oli yhteenlaskettuna kuukauden tai puolitoita vedessä. Pisin yhtenäinen jakso n. 3 viikkoa.

Image
Team Bra, Valentina FIN-916
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Re: Pohja

Post by 4xS »

Hanu wrote:....esim. hain nahkan kitka vedessä on pieni, koska se ei ole sileä.
Otetaanpas tapaus Golfpallo: pientä kuoppaa täynnä liito ominaisuuksien parantamiseksi. epätasaisuus ja kitkan teorian mukaan: jos pinnan epätasaisuus aiheuttaisi lisäkitkaa, pallon ei pitäisi liitää niin pitkälle kuin liitää. Veneen pohjan siis tulisikin olla epätasainen, eli kuoppainen, jotta vesi kantaisi pintaa paremmin. (Ja tämän väittämän varmasti viisaammat ampuu alas hyvin pian)
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Re: Pohja

Post by Vpl »

4xS wrote:
Hanu wrote:....esim. hain nahkan kitka vedessä on pieni, koska se ei ole sileä.
Otetaanpas tapaus Golfpallo: pientä kuoppaa täynnä liito ominaisuuksien parantamiseksi. epätasaisuus ja kitkan teorian mukaan: jos pinnan epätasaisuus aiheuttaisi lisäkitkaa, pallon ei pitäisi liitää niin pitkälle kuin liitää. Veneen pohjan siis tulisikin olla epätasainen, eli kuoppainen, jotta vesi kantaisi pintaa paremmin. (Ja tämän väittämän varmasti viisaammat ampuu alas hyvin pian)
Tämä artikkeli on lukemisen arvoinen.

How Riblets Work

Paul Crivelli of Worcester Polytechnic Institute came up with the following analysis: Riblets are triangular shaped grooves that are aligned with the mean flow of fluid. The idea is that on the peaks of the ribs, turbulent shear stress is increased, but in the grooves laminar flow is maintained (which has lower wall shear stress). In the end the average shear stress is lower than a flat plate even though the surface area is almost doubled. But the height of the groove has to be properly designed for the speed you're traveling. Riblets may also control turbulent bursts (another source of drag). The maximum is about 5-10% drag reduction.


...

Riblets are known to reduce drag, and calculations have produced riblet height-spacing configurations appropriate for aircraft, pipelines, racing cars, rowing shells, missiles, windsurfers, luge sleds, and athletic swimsuits, among a mass of possible applications. They were used successfully on the winning yacht (Stars and Stripes) in the 1987 America's Cup races. Soon after their televised debut, they were outlawed by the racing rules, which now prohibit "specially textured" surfaces that alter "the character of the flow of water inside the boundary layer."

...

There has been considerable study into the riblet-like texture of shark skin. One of the qualitative findings is that the dimentions of these riblets, from one species to another, depended on how fast that type of shark usually swims. The shark skin riblet was naturally customized to ensure optimum drag reduction.

...

Mutta koska kaikki tämä on aivan liian scifiä normikilpapurjehtijalle, niin siksi perusratkaisu kitkan minimoimiseen on mahdollisimman sileä pohjan, jonka avulla siis laminaarinen virtaus saadaan maksimoitua. Rosoisella maalipinnalla en usko saavutettavan mitään vauhtietua. Niin ja siis tuon artikkelin lopussa on myös juttua golf-pallon koloista.
Team Bra, Valentina FIN-916
Lauri
Posts: 715
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Vpl wrote: Pikaopas Hempelin paint stripperin käyttöön: ....
Tuosta tuli mieleen, että minulla jäi kevään remontista n. puolikas purkki tuota Hempelin maalinpoistoainetta. Ei kulunut paljoa, koska käytin maalinpoistoainetta lähinnä vain vaikeammissa paikoissa. Jos joku nyt tarvitsee tuollaista, niin keksitään sille joku sopivan ystävällinen hinta.
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Re: Pohja

Post by 239 »

4xS wrote:
Hanu wrote:....esim. hain nahkan kitka vedessä on pieni, koska se ei ole sileä.
Otetaanpas tapaus Golfpallo: pientä kuoppaa täynnä liito ominaisuuksien parantamiseksi. epätasaisuus ja kitkan teorian mukaan: jos pinnan epätasaisuus aiheuttaisi lisäkitkaa, pallon ei pitäisi liitää niin pitkälle kuin liitää. Veneen pohjan siis tulisikin olla epätasainen, eli kuoppainen, jotta vesi kantaisi pintaa paremmin. (Ja tämän väittämän varmasti viisaammat ampuu alas hyvin pian)
Golfpallon epätasainen pinta lisää kitkavastusta. Epätasainen pinta auttaa kuitenkin virtausta pysymään kiinni pitemmälle pallon takaosaan, joten painevastus pienenee. Painevastus pienenee enemmän kuin kitkavastus kasvaa, joten kokonaisvastus on pienempi.

Koska veneen pohja on muodoltaan huomattavasti virtaviivaisempi kuin pallo, ei golfpalloteoria ole suoraan siirrettävissä veneen pohjaan. Kysymyshän on tuosta kitkavastuksen lisääntymisen ja painevastuksen pienenemisen suhteesta.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Image

Pimeässä syysillassa on jälleen projekti notkahtanut neliön tai puolentoista verran eteenpäin.
Team Bra, Valentina FIN-916
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Re: Pohja

Post by 4xS »

Vpl wrote:...kitkan minimoimiseen on mahdollisimman sileä pohja....
No niinhän siinä kävi.... Ilmat vielä pihisee vaikka alas ammuttiinkin....
Kiitän hyvistä perusteluista!
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Projekti jatkui tänään erinomaisessa säässä styyrpuurin puolen pohjan puhdistuksella. Viime viikolla loppui ostamamme 2,5l Hempel Paint stripper -pänikkä. Tänään jatkoin Laurilta hankkimallani vanhalla pänikällä.

Image

Laurin käyttämän purkin kyljessä on päiväys 20/10/06. Ilmeisestikin ko. pänikän purkituspäivämäärä? Valitettavasti aika oli ilmeisesti vienyt mönjästä parhaan terän. Olisikohan liuotin haihtunut ajan mittaan?

Image

Lopputulos 20 minuutin normaaliprosessin mukaisen levityksen, kelmutuksen, kaapimisen ja hinkkauksen jälkeen näkyy yläpuolen kuvassa. Vanhentunut mönjä liuotti maalia melko huonosti ja jätti pinnalle vielä paljon puhdistettavaa.

Image

Tässä kuvassa näkyy jälki vastaavalla käsittelyllä uudella 08-purkitetulla vastaavalla tuotteella. Ei tarvinne arvailla millä tuotteella projekti tulee jatkumaan? :) Suurin ongelma huonosti toimivan liuottimen käyttämisessä on kasvava voiman käytön tarve, joka vähentää työskentelytehokkuutta huomattavasti. Huomionarvoista on myös että tänään oli maalinpoiston kannalta optimikeli eikä maali siltikään lähtenyt kunnolla.
Team Bra, Valentina FIN-916
Lauri
Posts: 715
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Vpl wrote: Laurin käyttämän purkin kyljessä on päiväys 20/10/06. Ilmeisestikin ko. pänikän purkituspäivämäärä? Valitettavasti aika oli ilmeisesti vienyt mönjästä parhaan terän. Olisikohan liuotin haihtunut ajan mittaan?

Vanhentunut mönjä liuotti maalia melko huonosti ja jätti pinnalle vielä paljon puhdistettavaa.
Vaikea sanoa mitä sille on voinut tapahtua. En oikein usko että liuotin haihtuisi peltipurkin läpi... eikä tästä ole kuin 5kk kun tuolla otin maalia pois. Minulla ei kylläkään ollut vertailukohdetta siihen miten tuote voisi olla parempi, kun en käyttänyt kuin sen vajaan puolikkaan juuri tuosta purkista. Ihan mahdollista siis, että on ollut jo silloin "vajaatehoinen" (edellisen kerran olen käyttänyt vastaavaa ainetta 90-luvun puolivälissä, joten ei ollut ihan tuoreessa muistossa millainen teho pitäisi olla)

Menee arvailun puolelle, mutta minusta "eec-no" ei kuulosta päivämäärältä. Jos se kuitenkin on sellainen, niin purkituspäivä voisi olla tosiaan hyvä arvaus. Kemikaaleissa on kuitenkin niin pitkät käyttöajat, että vanhenemisaika taitaa olla usein merkitty vain vuoden ja kuukauden tarkkuudella.

No eikös kuitenkin ole hyvä ettet ehtinyt maksaa siitä mitään, ja minähän lupasinkin sille jonkinlaisen takuunkin siltä varalta jos vaikka varastointi olisi heikentänyt tehoa... saa vaikka palauttaa sen mitä siitä nyt on jäljellä.
vellu
Posts: 38
Joined: Tue 3.7.2007 16.13

Post by vellu »

Uivassa venenäyttelyssä Sea Speed V4 maalin kauppias kertoi, että erääsen vanhaan folkkariin oli laitettu männä kaudella kyseistä maalia ja kilpailutulokset olivat välittömästi nousseet dramaattisesti.. huomattavaa nopeuden nousua lupaavat, ja että pysyy pitkään pohjassa. Onhan se myös melko hintava tuote.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Projekti jatkui muutama viikko sitten lämpötilan noustua yli 10 asteen. Kiire alkaa tulla 23.-24.5 Lahden kilpailuviikonloppua silmälläpitäen. Styyran puoli on viimeistelyä ja tassuja vaille valmis, paaran puolella on kuvan mukainen tilanne. Tänään vielä kevyt iltavuoro ja huomenna täysi puolipäivä, niin sitten alkaa olla valmista.

Image

Peräsin on jo lopullisessa kunnossa. Viimeistelyyn menee vielä reilusti aikaa. Saattaa olla, että pohja kiltää kunnolla vasta Helsingin regatan aikoihin.

Image
Team Bra, Valentina FIN-916
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Aika käy todella vähiin ennen ensimmäistä kisaa. Ei tulla millään ehtimään saada pohjaa täysin puhtaaksi tuhansista pikkuisista mustista spoteista. Pitäisi varmaan vaihtaa veneen nimeksi Dalmatialainen.
Team Bra, Valentina FIN-916
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Post by 4xS »

Vpl wrote:....nimeksi Dalmatialainen.
Aiotko laittaa enään mitään ainetta pohjaan tuollaisen operaation jälkeen? Lojuuko veneesi lainkaan joutilaana laiturissa, vai onko se aina kuivilla kun ei kulje? Puhtaan originaalin pohjan haluaisi varmaan jokainen veneen omistaja.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

4xS wrote:
Vpl wrote:....nimeksi Dalmatialainen.
Aiotko laittaa enään mitään ainetta pohjaan tuollaisen operaation jälkeen? Lojuuko veneesi lainkaan joutilaana laiturissa, vai onko se aina kuivilla kun ei kulje? Puhtaan originaalin pohjan haluaisi varmaan jokainen veneen omistaja.
Kunhan viimeisetkin maalinroiskeet on saatu poistettua ja pinta täysin puhdas, niin sen jälkeen pohjaan laitetaan vain Lefantin Go-Go Fast vahaa.

Image

Suunnitelmissa on, että vene lasketaan vain kilpailuviikonloppuina vesille.

Projektista on kertynyt sen verran positiivista kokemusta, että voin suositella myös muille maalinpoistoa maalinpoistoaineella maalin hiomisen sijasta.
Team Bra, Valentina FIN-916
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Sama laulu jatkuu. Projekti eteni jälleen askeleen. Nyt on enää trailerin tassujen alta kokonaan putsaamatta.

Image

Tämä puoli kyljestä on nyt jo se huonompi puoli. Onneksi. On aikamoista kuntotreeniä putsata maalia aikataululla, kädet on aivan puhki.

Image
Team Bra, Valentina FIN-916
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Muut treenaa vesillä Westhouse Cupissa, mutta Team Bra vetää edelleen peruskuntokauden voimaharjoituksia maalinpoiston parissa. Toinen puoli on nyt lähes valmis. Vielä toinen ja sitten tassut. Yksi asia on varmaa, että kesän kisoissa ei plokeissa tarvita räikkiä, kun käsistä löytyy pattia kuin Euran daltoneilla konsanaan.

Image
Team Bra, Valentina FIN-916
remonttimake
Posts: 299
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: Pohja kilpailukuntoon

Post by remonttimake »

Miltä nyt tuntuu kauden jälkeen, muuttuiko veneen kulku paremmaksi pohjan rempan myötä?

Minulla meni toissakesän köliremppa pieleen, lyijymönjä ei sovi epoksin kanssa yhteen. Veneen ylösnostossa otettiin painepesurilla köli raudalle ja pian hiekkapuhallan sen. Ehkä laitan koko pohjan samalla uusiksi.
306
Posts: 1169
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Pohja kilpailukuntoon

Post by 306 »

remonttimake wrote:Miltä nyt tuntuu kauden jälkeen, muuttuiko veneen kulku paremmaksi pohjan rempan myötä?

Minulla meni toissakesän köliremppa pieleen, lyijymönjä ei sovi epoksin kanssa yhteen. Veneen ylösnostossa otettiin painepesurilla köli raudalle ja pian hiekkapuhallan sen. Ehkä laitan koko pohjan samalla uusiksi.
Juu, mielenkiintoista olisi tosta kuulla. Laitoitteko kovat myrkyt pohjaan vai jätittekö gelcoatille loppujen lopuksi?

Kölin putsauksesta sen verran että itse onnistuin tekemään kolmisen vuotta toimineen maalauksen. Painepesut ovat toistaiseksi olleet pahin vihollinen, rannassa kun oli aika innokas kaveri sitä tekemässä ja pienestä maksusta pyyhkäisi pieniä reikiä kölimaaleihin yrittäessään saada vesivoimalla jotain sinnikästä näkkiä irti. Tuosta kannattaa pesumiehelle huomauttaa jo etukäteen sen välttääkseen.

Vaan itse maalin putsailussa sanoisin vaivattomammaksi wikin kölihuollon sivulla kuvattu tapa. Ei tule hiekkaa ja kokonaiskustannukset (laikka ja hiomakuppi) jäivät alle viiteenkymppiin ja homma hoitui noin parissa-kolmessa tunnissa. Omasta mielestäni ylivertainen juttu.

Sen sijaan jos koko kyljen aikoo putsailla niin varmaan hiekkapesu tai jossain täälläkin mainittu soodapuhallus, vastaavanlainen mutta hellempi puhdistustapa, on varmaan vaivattomampia joskin ainakin viimevuonna ainoa sitä tekevä yhtiö oli Tampesterista ja matkakustannukset nostivat hintaa täällä toisaalla. Venemestari-lehdessä 4/09 on aiheesta juttu jos on kirjasto likellä. Ymmärsin, että ekan vuoden hinnat oli aika kovia mutta voivat olla nyt kohtuullistumassa. Jotain linkkejä on kasattuna myös rungon huolto-sivulle.
306
remonttimake
Posts: 299
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: Pohja kilpailukuntoon

Post by remonttimake »

Vene on kotipihalla ja olen valmistautunut useamman päivän hiekkapuhaltamaan, nyt on jo "ihan liipasimella". Huolenaiheena on miten -20C kölin saa lämpimäksi, jotta epoksi kuivuu; yritän varmaan työntää veneen autotalliin heti puhalluksen jälkeen ja lämmöt täysille.

Onko väliä pakkeloiko kölin ensin vai laittaako ensin kerroksen epoksia ja heti perään epoksikittiä?

Vene oli kesän poijussa kaislikkopaikalla. Kun se nostettiin joulukuun alussa, ei ollut yhtään näkkiä tai limaa. Kaislat olivat myös hanganeet myrkkymaalin pois pohjan teräviltä kohdilta ja peräsimestä. En vielä osaa sanoa jos putsaan koko pohjan. Aika voi loppua kesken, onhan enää 14 viikkoa vesillelaskuun :)
Lauri
Posts: 715
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Pohja kilpailukuntoon

Post by Lauri »

Kölin puhdistuksen jälkeen se pitäisi saada maalattua heti, muistaakseni maalien valmistajat puhuvat alle tunnista. Ei taida lämmitä ihan siinä ajassa -20:stä +10 asteeseen, mutta pakkaskelien hyvä puoli on tietysti alhainen ilmankosteus...voisi arvella, että esim. keskellä saharaa aika jonka pinta voi olla "auki" on pitempi kuin viidakossa, ennen kuin ruostuminen alkaa. Ehkä sama pätee kuivaan pakkasilmaankin.

Joka tapauksessa kannattaa maalata yksi kerros ensin, niin pinnalle saa jonkinlaisen suojan ruostumista vastaan. Sitten pakkelit + hionta + normaalit epoksikerrokset, tuossa pakkelien hionnassa kun joka tapauksessa rauta tulee taas esille paikoitellen. Tuolla systeemillä olen tehnyt kolme viimeisintä köliremonttia ja ihan ok tulos on tullut. Vaikka minulla ei olekaan ollut hiekkapuhallusvehkeitä, vaan vain rälläkkä hiontaan.
Post Reply