Vinssien huolto

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
soikkeli
Posts: 16
Joined: Tue 20.1.2009 23.15
Location: Turku

Vinssien huolto

Post by soikkeli »

Ruostevalumista päätellen vinssit kaipaisvat huoltoa. Onko joku ottanut auki sellaiset perus kiinteäkampiset vinssit. Onko urakka paha? Lentääkö jousia silmille? Entä voiko rapulukkoja huoltaa?
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Vinssien huolto

Post by 306 »

soikkeli wrote:Ruostevalumista päätellen vinssit kaipaisvat huoltoa. Onko joku ottanut auki sellaiset perus kiinteäkampiset vinssit. Onko urakka paha? Lentääkö jousia silmille? Entä voiko rapulukkoja huoltaa?
Olin niin hurja, että avasin vinssin kesken lomareissun ja onnekseni kaikki kamat pysyi sisällä ihan hyvin. Ei muistaakseni mitään silmille hypännyt omassa mallissani, jousia oli kai vaan pari kappaletta. Syynä omaan avaamiseeni oli vinssin kiinnitysten löystyminen joiden kiristäminen ei onnistunut avaamatta koko hoitoa. Vaseliini vaikuttaisi olevan paras voiteluaine niille vehkeille. Ruoste tosin kannattaa varmaan liuotella asianmukaisilla öljyillä.

Rapulukoista semmoista, että eikun ruuvaamaan auki, tosin niitä en ole lähtenyt voitelemaan kun kitka on enempi se juttu.. ;) Kuitenkin toisinaan tulee tarvetta lisätä tuota kitkaa ja huomasin pari vuotta sitten etsiessäni "varahampaita" skuutin plokiin, että semmoset kolmisensataa olisin köyhtynyt ja koko vehje olisi pitänyt vaihtaa vaikka vaan rapulukon hampaat oli kuluneet. Hetken päätä raavittuani kaivoin esiin sopivan nelikulmaisen pikkuviilan ja teroitin hampaat irroitettuani ensin muoviosat. Nyt kolmatta vuotta mennään tällä ekologisella ratkaisulla eikä ole skuutti enää luistanut!
306
soikkeli
Posts: 16
Joined: Tue 20.1.2009 23.15
Location: Turku

Re: Vinssien huolto

Post by soikkeli »

Jeps kiitoksia!
Eli vinssi pura ja kokoa...
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Re: Vinssien huolto

Post by Erkka »

Yksi ääni sille että vinssejä ei kannata purkaa veneen ollessa vesillä...
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Vinssien huolto

Post by 306 »

Erkka wrote:Yksi ääni sille että vinssejä ei kannata purkaa veneen ollessa vesillä...
Joo, en suosittele minäkään sillä saatoin olla vaan onnekas vanhan vinssini rakenteen kanssa.

"Parempi jousi vinssissä kun kymmenen pohjassa" kuuluu vanha lentävähollantilainen sanonta.
306
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: Vinssien huolto

Post by remonttimake »

Minä olen luullut että vinssit pitää purkaa kerran kuussa, ei varmaan sittenkään tarvitse. Laitteiden purkaminen kuuluu perusvietteihin, niin ei ole voinut olla purkamattakaan. Vaseliinia minäkin olen sinne laittanut hoitoaineeksi.

Onkohan vinssissä muuta ruostuvaa, kuin jouset ja niiden päässä olevat klunssit. Räikkätoiminto voi loppua, jos jouset ruostuu. Minulla räikkätoiminta muuttui epäluotettavaksi jousien kuoleennuttua. Räikkää hiljaa kääntäessä kuului kaksi erillistä naksua, kun jouset toimivat eriaikaisesti (=huono).
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Re: Vinssien huolto

Post by FIN931 »

Tälleen tekniikasta maailman vähiten ymmärtävänä ihmisenä olisin sitä mieltä, että H:n perinteinen vinssi on sen verran yksinkertainen ratkaisu, että on riittävää jos avaa vinssin kerran vuodessa, keväällä, ja tarkistaa, että vaseliinia on vähän joka välissä. Jopa minä olen onnistunut avaamaan H.n vinssin ja kasaamaan sen uudestaan ilman, että jäljelle jäisi ylimääräisiä osia!Avaamisen jälkeen vinssit tuntuivat jopa toimivan - tai sitten gastit eivät uskaltanneet valittaa :roll:
sacues
Posts: 230
Joined: Fri 14.9.2007 13.58

Re: Vinssien huolto

Post by sacues »

FIN931 wrote:Tälleen tekniikasta maailman vähiten ymmärtävänä ihmisenä olisin sitä mieltä, että H:n perinteinen vinssi on sen verran yksinkertainen ratkaisu, että on riittävää jos avaa vinssin kerran vuodessa, keväällä, ja tarkistaa, että vaseliinia on vähän joka välissä. Jopa minä olen onnistunut avaamaan H.n vinssin ja kasaamaan sen uudestaan ilman, että jäljelle jäisi ylimääräisiä osia!Avaamisen jälkeen vinssit tuntuivat jopa toimivan - tai sitten gastit eivät uskaltanneet valittaa :roll:
Tuliko ne ihan varmaan oikeinpäin takaisin siihen kanteen?
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Vinssien huolto

Post by Lauri »

Erkka wrote:Yksi ääni sille että vinssejä ei kannata purkaa veneen ollessa vesillä...
Ei ole lentänyt osia pois yhdestäkään vinssistä jota minä olen purkanut. Tähän voi olla monta selitystä: Joko kaikissa malleissa ei ole tuota riskiä, tai sitten niistä vinsseistä on jo edellisten omistajien aikoina lentäneet kaikki turhat jouset pois :D

Tämä menee nyt niksipirkkapuolelle, mutta jos kovasti pelkää, että vinssistä putoilee osia mereen, niin voi laittaa siihen ympärille suojaksi esim. ämpärin tai vadin, johon on leikattu pohjaan vinssin kokoinen reikä. Tai sama onnistuu muovipussinkin kanssa; pussin pohjaan reikä ja reiän reuna vaikkapa maalarinteipillä kiinni kanteen vinssin ympäri. Silloin vain tarvitaan joku toinen pitämään pussin reunoja ylhäällä vinssin avaamisen aikana. Ja sanomattakin lienee selvää, että isot verkkokauppa.com:n läpinäkyvät kassit on parempi lähtökohta kuin esim. musta jätesäkki...
Post Reply