Sähköjen asentaminen
Moderator: Kristian
Sähköjen asentaminen
Terve taas kaikille talviunesta hiljalleen heräileville,
Tällä kertaa on pohdinnassa sähkövedot. Eli wiki-artikkelista löytyy kutakuinkin tiedot paksuuksiin ym. mutta itse asentamiseen kaipailisin apua.
Toistaiseksi olen teippaillut tukevalla "voimateipillä" johtoja ja kaapeleita seinille siellä missä muuta mahdollisuutta ei ole ollut. Vaan eipä teipit pidä kun runko alkaa kunnolla hikoilemaan (oman veneeni sähkökeskukselle johdot tulevat pistopunkkien jalkopäästä missä tuntuu aina olevan tiivistynyttä kosteutta).
Puuveneilijät jutteli, että kuumaliimalla johdot saisi siististi kiinni ainakin puuhun. Ruuvilla tehtäviä kiinnityksiä välttäisin mielellään vaan mitä ratkaisuja on ollut muilla?
Tällä kertaa on pohdinnassa sähkövedot. Eli wiki-artikkelista löytyy kutakuinkin tiedot paksuuksiin ym. mutta itse asentamiseen kaipailisin apua.
Toistaiseksi olen teippaillut tukevalla "voimateipillä" johtoja ja kaapeleita seinille siellä missä muuta mahdollisuutta ei ole ollut. Vaan eipä teipit pidä kun runko alkaa kunnolla hikoilemaan (oman veneeni sähkökeskukselle johdot tulevat pistopunkkien jalkopäästä missä tuntuu aina olevan tiivistynyttä kosteutta).
Puuveneilijät jutteli, että kuumaliimalla johdot saisi siististi kiinni ainakin puuhun. Ruuvilla tehtäviä kiinnityksiä välttäisin mielellään vaan mitä ratkaisuja on ollut muilla?
306
Re: Sähköjen asentaminen
Itse olen käyttänyt noita:
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -495_h.jpg
Kun noita on laittanut tarpeeksi tiheään, niin johdot on pysyneet paikallaan nyt 4 vuotta. Mutta jokunen on kyllä irronnutkin.
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -495_h.jpg
Kun noita on laittanut tarpeeksi tiheään, niin johdot on pysyneet paikallaan nyt 4 vuotta. Mutta jokunen on kyllä irronnutkin.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Re: Sähköjen asentaminen
Ei paha. Onko noissa joku oma liima vai millä pysyvät? Teitkö jonkinlaista pohjatyötä vai pistitkö suoraan kiinni?Erkka wrote:Itse olen käyttänyt noita:
306
Re: Sähköjen asentaminen
Eikö siellä teilläpäin ole sähköfirmoja ?
Re: Sähköjen asentaminen
...?sacues wrote:Eikö siellä teilläpäin ole sähköfirmoja ?
Eli tässä on nyt kysymys siitä mitä tekniikkaa käyttäen sähköt saa asennettua kosteutta kerääville lasikuitupinnoille.
Kunhan kerrotte, perustan sähköfirman ja alan tehdä urakoita sacuesille veneilyharrastustani rahoittamaan.
306
Re: Sähköjen asentaminen
Kaikki sellaiset asennukset on huonoja joita ei voi huoltaa. Muuttavat venettä vähän kerrallaan kertakäyttöhyödykkeeksi. Siispä esim. johtojen kiinnittäminen liimalla on minusta huono idea.
Ruuvin voi aina avata tarvittaessa, joten ei niitä tarvitse välttää, paitsi paikoissa joissa on vaara läpi menemisestä. Mutta paikoissa joissa on kerrosrakennetta käytetty voi aivan hyvin sisempään lasikuitukerrokseen kiertää ruuvin. Samaten puisiin kalusteisiin. Ruuvaukset tosin näyttävät hyviltä vain silloin kuin eivät näy ollenkaan, mutta samahan koskee johtojakin.
Niissä Bilteman lapuissa on ns. karhuntarra takana. Tarttuvat jos alusta on puhdas, mutta mitään kauhean luotettavia ne eivät ole silloinkaan.
Putkitukset on hyvä konsti johdoille veneissäkin. Kunnolla tehdyissä isoissa veneissä on laminoitu runkoon putket valmiiksi. En ole kuullut että yhdessäkään H:ssa olisi sellaisia valmiina, mutta helppohan niitä on sinne lisätä.
Kaikuanturin johtoa varten kiinnitin jo yhden sähköputken toisen pistopunkan alle. Samassa putkessa tulevat keulapunkan alla olevalta akulta sähköjohdot kytkinpanelille. Sitten joskus kun saan asenneltua ledikulkuvalot paikalleen, niin saatan laittaa toisen putken kytkinpanelilta taakse, takakulkuvalolle asti. Siihen voisi sitten vetää myös johdot istumalaatikon takaosaan sähkön ulosottoa varten, jos vaikka tulisi autopilotti hankittua joskus.
Ruuvin voi aina avata tarvittaessa, joten ei niitä tarvitse välttää, paitsi paikoissa joissa on vaara läpi menemisestä. Mutta paikoissa joissa on kerrosrakennetta käytetty voi aivan hyvin sisempään lasikuitukerrokseen kiertää ruuvin. Samaten puisiin kalusteisiin. Ruuvaukset tosin näyttävät hyviltä vain silloin kuin eivät näy ollenkaan, mutta samahan koskee johtojakin.
Niissä Bilteman lapuissa on ns. karhuntarra takana. Tarttuvat jos alusta on puhdas, mutta mitään kauhean luotettavia ne eivät ole silloinkaan.
Putkitukset on hyvä konsti johdoille veneissäkin. Kunnolla tehdyissä isoissa veneissä on laminoitu runkoon putket valmiiksi. En ole kuullut että yhdessäkään H:ssa olisi sellaisia valmiina, mutta helppohan niitä on sinne lisätä.
Kaikuanturin johtoa varten kiinnitin jo yhden sähköputken toisen pistopunkan alle. Samassa putkessa tulevat keulapunkan alla olevalta akulta sähköjohdot kytkinpanelille. Sitten joskus kun saan asenneltua ledikulkuvalot paikalleen, niin saatan laittaa toisen putken kytkinpanelilta taakse, takakulkuvalolle asti. Siihen voisi sitten vetää myös johdot istumalaatikon takaosaan sähkön ulosottoa varten, jos vaikka tulisi autopilotti hankittua joskus.
Re: Sähköjen asentaminen
"Putkitukset on hyvä konsti johdoille veneissäkin. Kunnolla tehdyissä isoissa veneissä on laminoitu runkoon putket valmiiksi. En ole kuullut että yhdessäkään H:ssa olisi sellaisia valmiina, mutta helppohan niitä on sinne lisätä."
Paatissani (Artekno -85) menee kyllä runkoon alunperin laminoitu putki keulasta perään; tällä hetkellä siellä kulkevat perävalon ja autopilotin johdot.
Paatissani (Artekno -85) menee kyllä runkoon alunperin laminoitu putki keulasta perään; tällä hetkellä siellä kulkevat perävalon ja autopilotin johdot.
Re: Sähköjen asentaminen
Oma veneeni on 10v vanhempi joten semmoista ei välttämättä löydy mutta missä se mahtaa uudemmissa kulkea? Punkkien alta vai pilssissä?Ryyndsen wrote: Paatissani (Artekno -85) menee kyllä runkoon alunperin laminoitu putki keulasta perään; tällä hetkellä siellä kulkevat perävalon ja autopilotin johdot.
Toinen sähköihin liittyvä juttu on pääkytkimen asentaminen. Ymmärsin, että kytkin tulee +-johtoon vaikka virta kulkee todellisuudessa -:sta +:aan joten virta "katkeaa" nopeammin -:sta johon omassa veneessäni sen saisin paremmin asennettuakin. Tämä ei varmasti ole mikään kompastuskivi mutta pääosin ohjeissa tuntuu olevan tuo +-johdon liitäntä.
Garminin asennusohjeissa suositeltiin laittamaan virta- ja anturin johdot toisista erilleen sillä virtahjohto kuulemma saattaa sotkea anturin signaaleja magneettikentällään. Kuitenkin tuollainen asennus olisi ihan fiksu. Saakohan anturinjohdolle jotain faradayn häkki-henkisiä sukkia tms. jos johdon haluaa asentaa noin?Lauri wrote: Kaikuanturin johtoa varten kiinnitin jo yhden sähköputken toisen pistopunkan alle. Samassa putkessa tulevat keulapunkan alla olevalta akulta sähköjohdot kytkinpanelille.
Omassa paatissani menee virrat toisella ja anturi toisella laidalla kun tuo "runkojohdon" vaihto osui kaiun asennuksen aikoihin. Ajattelin yllättää katsastusmiehen tuolla kaaviolla, kaikkea sitä tulee talvikuukausina natustelua..
306
Re: Sähköjen asentaminen
Meillä valitettavasti sähkömiehiä löytyy tarpeeksi muuten kyllä kävis.Mut vähän rupes haiskahtamaan kun ensiksi kysytään venevakuutuksista ja sen jälkeen ruvetaan itse sähköjä säätämään!!!306 wrote:...?sacues wrote:Eikö siellä teilläpäin ole sähköfirmoja ?
Eli tässä on nyt kysymys siitä mitä tekniikkaa käyttäen sähköt saa asennettua kosteutta kerääville lasikuitupinnoille.
Kunhan kerrotte, perustan sähköfirman ja alan tehdä urakoita sacuesille veneilyharrastustani rahoittamaan.
Re: Sähköjen asentaminen
Jooei hätää, näillä vinkeillä on Y-tunnukset haussa ja uudet teipit pakussa. Pistät vaan vakuutukset kuntoon niin mä karautan paikalle.sacues wrote: Meillä valitettavasti sähkömiehiä löytyy tarpeeksi muuten kyllä kävis.Mut vähän rupes haiskahtamaan kun ensiksi kysytään venevakuutuksista ja sen jälkeen ruvetaan itse sähköjä säätämään!!!
306
Re: Sähköjen asentaminen
En ole mikään sähköinsinööri, mutta.. vaikka elektronit kulkevat akun negatiivisesta navasta positiiviseen, niin sähkövirran suunta on sopimuskysymys, ja se siis kulkee positiivisesta negatiiviseen.306 wrote:Toinen sähköihin liittyvä juttu on pääkytkimen asentaminen. Ymmärsin, että kytkin tulee +-johtoon vaikka virta kulkee todellisuudessa -:sta +:aan joten virta "katkeaa" nopeammin -:sta johon omassa veneessäni sen saisin paremmin asennettuakin. Tämä ei varmasti ole mikään kompastuskivi mutta pääosin ohjeissa tuntuu olevan tuo +-johdon liitäntä.
Veneessä, jossa akun molemmat navat on kytketty suoraan sähkölaitteille eristettyjä johtimia pitkin, eikä negatiivinen napa siis ole kytketty runkoon, on teoriassa ihan sama kumman johtimen pääkytkimellä katkaisee. Ne kuparitunneleissaan juoksevat siniset pikkumiehet kyllä pysähtyvät ihan yhtä nopeasti riippumatta katkaisukohdasta - niiden ei tarvitse pysähtyäkseen käydä kurkkaamassa katkaisukohtaa. Selkeyden vuoksi suosittelen kuitenkin pysyttäytymään vakiintuneissa käytännöissä, eli pääkytkin plusjohtimeen, ja tietysti mahdollisimman lähelle akkua.
Tuskin tulee ongelmaa, vaikka piuhat olisivat vierekkäin. Taitaa minullakin mennä anturin signaalikaapeli samassa nipussa kaiun, gepsin ja tietokoneen virtapiuhojen kanssa.306 wrote: Garminin asennusohjeissa suositeltiin laittamaan virta- ja anturin johdot toisista erilleen sillä virtahjohto kuulemma saattaa sotkea anturin signaaleja magneettikentällään. Kuitenkin tuollainen asennus olisi ihan fiksu. Saakohan anturinjohdolle jotain faradayn häkki-henkisiä sukkia tms. jos johdon haluaa asentaa noin?
Re: Sähköjen asentaminen
Sähkön nopeus johdossa on muistaakseni n. 2/3 valon nopeudesta, joten todella nopea pitää olla pääkytkimen kääntämisessä jotta tuolla olisi merkitystä. Tai sitten pitää olla "vähän" tavallista isompi vene, jotta johdot olisivat niin pitkiä että sähkön kulkunopeudella alkaa olla merkitystä306 wrote:Ymmärsin, että kytkin tulee +-johtoon vaikka virta kulkee todellisuudessa -:sta +:aan joten virta "katkeaa" nopeammin -:sta johon omassa veneessäni sen saisin paremmin asennettuakin.
Re: Sähköjen asentaminen
Kannattanee varmaan venesähköissä lukea tuo veneiden matalajännite iso-standardi. Siinä neuvotaan aikalailla kaikki mitä tarvitset. Kaapeleiden pokkipinta-alakaan ei ole oikeasti veneissä matematiikkaa, sen kun valitset taulukosta oikean (löytyy standardista liitteenä), ja varmistat vielä sen ostamasi kaapelin valmistajan data-sheetistä että se tarvittavan virran kestää. Jännitehäviön voit periaatteessa unohtaa, mikäli teet tuon taulukon mukaan johtimien poikkipinta-alat. Johtimet kun h-veneessä on niin lyhyet että tuo jännitehäviö voidaan jättää pois.
Muista laittaa ne johtimet vaan putkeen ja kiinnittää se putki konstilla tai toisella. Suotavaa olisi myös että kiinnität sen putken sinne muualtakin kuin molemmista päistä Hyväksi todettuja kiinnistystapoja mm. nippusiteet jossa reikä ruuville. Joskin tuon putken voit kyllä kiinnittää vaikka sikaflexillä. Bilteman tarrakiinnikkeet jättäisin itse oman onnen nojaan.
Muista laittaa ne johtimet vaan putkeen ja kiinnittää se putki konstilla tai toisella. Suotavaa olisi myös että kiinnität sen putken sinne muualtakin kuin molemmista päistä Hyväksi todettuja kiinnistystapoja mm. nippusiteet jossa reikä ruuville. Joskin tuon putken voit kyllä kiinnittää vaikka sikaflexillä. Bilteman tarrakiinnikkeet jättäisin itse oman onnen nojaan.
Re: Sähköjen asentaminen
Testing testing yy-kaa-koo..
Eli nyt koeajossa puuveneilijöiltä lainattu kuumaliimaniksi;
Hankitaan esim. tavallisia asuntoihin tarkoitettuja sähkökoukkuja eli semmoisia joissa on muovinen koukku ja naula kiinnitystä varten. Poistetaan naula ja karhennetaan koukun takaosa viilalla tai karkealla hiekkapaperilla.
Lasikuitu putsataan esim. asetonilla, minkä jälkeen pintaan laitetaan sopiva kuumaliimaköntsä niin, että koukussa oleva johto pysyy paikallaan, esim. kattoa vasten. Koukkuja tulee kiinnitellä "sopivasti", esim. 30-40cm välein ettei johdot turhaan roiku. Sitten koukku paikalleen ja liiman viilennyttyä johto. Nopeaa, simppeliä ja helppohoitoista (johdot saa myös pois paikaltaan).
Tulevan vuoden testissä tarkkailemme patentin pitemmän aikavälin ominaisuuksia...
Yleisesti sähköasioista kannattaa lukea mm. tämä hWikin Sähköt-artikkelista löytyvä linkki.
Eli nyt koeajossa puuveneilijöiltä lainattu kuumaliimaniksi;
Hankitaan esim. tavallisia asuntoihin tarkoitettuja sähkökoukkuja eli semmoisia joissa on muovinen koukku ja naula kiinnitystä varten. Poistetaan naula ja karhennetaan koukun takaosa viilalla tai karkealla hiekkapaperilla.
Lasikuitu putsataan esim. asetonilla, minkä jälkeen pintaan laitetaan sopiva kuumaliimaköntsä niin, että koukussa oleva johto pysyy paikallaan, esim. kattoa vasten. Koukkuja tulee kiinnitellä "sopivasti", esim. 30-40cm välein ettei johdot turhaan roiku. Sitten koukku paikalleen ja liiman viilennyttyä johto. Nopeaa, simppeliä ja helppohoitoista (johdot saa myös pois paikaltaan).
Tulevan vuoden testissä tarkkailemme patentin pitemmän aikavälin ominaisuuksia...
Yleisesti sähköasioista kannattaa lukea mm. tämä hWikin Sähköt-artikkelista löytyvä linkki.
306
Re: Sähköjen asentaminen
Naulattavien lisäksi on olemassa vastaavia ruuvikiinnitykseen tarkoitettuja muovinippeleitä. Tasainen osa on suurempi, joten saattaa pysyä kiinni paremmin myös liimalla.