Tuom4s wrote:Kiitos tiedoista. Veneen köli oli veneeseen nähden silmämääräisesti kyllä ihan suorassa, ja kölin kiinnityskohta rungossa vaikutti ihan terveeltä. Pakkelit tosiaan oli kölistä poissa ja ilmeisesti ollut vedessä ilman maaleja, sillä köli oli ruosteessa.
Ei todellakaan tarvitse laittaa venettä veteen, jotta paljas köli ruostuisi. Paljaan raudan ruostuminen alkaa hyvin nopeasti, sanotaan että hionnan jälkeen olisi parasta saada pintaan ensimmäinen maalikerros tunnin kuluessa. Ettei ilman kosteudesta johtuva ruostuminen pilaisi maalin tartuntaa. Silmin näkyvää ruostumista pitää toki odotella pitempään, mutta kyllä senkin muutamassa päivässä alkaa huomata.
Kannattaa muistaa, että ei sitä köliä ruostuttamalla saa suomessa hävitettyä vaikka ei maalaisi ollenkaan. Tasoittamiseen ja maalaamiseen on ihan muut syyt.
Tämä nyt ei valuraudassa ole mikään ongelma, ja muutenkin vene oli siinä kunnossa että maalata pitää. Runko oli jossain vaiheessa ilmeisesti maalattu valkoiseksi, ja se työ oli kyllä tehty huonosti. Onkohan paatti siis alunperin ollut sinirunkoinen?
Maalaaminen on hyvä juttu jos on tehty hyvin. Meillä on ollut useita gelcoat-pintaisia veneitä ennen tätä nykyistä, ensimmäistä joka on maalattu. Työ on tehty hyvin, jäjestä päätellen maalautettu jollakin ammattimaalarilla. Niin voisi ainakin kuvitella. Se mikä tekee tästä hyvän on pinnan helppohoitoisuus: puhtaanapito, vahaaminen, jne ovat paljon vähemmän työläitä operaatioita maalipinnan kanssa kuin gelcoat-pinnan.
Huonosti tehty maalaus onkin sitten huonompi juttu. Pitäisi alentaa hintaa.
Vuosimalli oli 75. Täytyy vielä tarkkailla asiaa, ja käydä katsomassa muitakin veneitä. Kiinnostus veneeseen hieman palasi kyllä näiden viestien myötä, ei se välttämättä siis aivan pommi olekaan.
Hyvin harva H-vene on "pommi". Kai sellaisiakin löytyy, mutta väittäisin että vähemmän kuin muista saman hinta/kokoluokan vaihtoehdoista.
Ennemmin ne on rakennettu ns. pomminkestäviksi, mm. rungossa on luokkasäännön määräämänä materiaalia paljon. Jotkut jopa sanovat, että nykyisillä yleisesti käytössä olevilla laminointitavoilla, siis sellaisilla millä muita veneitä valmistetaan, H:n säännössä määrätyistä materiaalieista voisi tehdä parikin H:n kokoisen veneen runkoa.
H:ssa on myös hyvin vähän sellaista josta voisi aiheutua yllätyksiä. Ei se kokonaan ilman sellaisia ole, mutta aika riskittömiä ovat, yleensä. Valitettavasti tuo kuvissasi esiintyvä kölipulttikonstruktio mahdollistaa todella kalliin yllätyksen; jos ne kölipultit nyt sattuisivat olemaan ruostuvia pultteja, niin niiden vaihtaminen toisenlaisiin olisi aika paha projekti. Kuka uskaltaisi veikata mitä se maksaisi ja vaatisiko peräti uuden kölin hankkimisen? Kyllä rakenne jossa kölistä pistää esille ruostumattomat kierretangot, ja kiristys on hoidettu muttereilla on vain yksinkertaisesti helpompi noiden yllätysmahdollisuuksien suhteen. Huom. tämä kirjoitukseni ei millään tavalla tarkoita, että ko. veneeseen sisältyisi jotakin ylläreitä, sitähän ei voi tietää. Tarkoittaa vain sitä että minä haluan nähdä rakenteen... ja tiedän myös, että ruostumattomalla ja haponkestävällä teräksellä on ihan omat korroosio-ongelmansa, sellaisia juttuja joita ei edes näe paljaalla silmällä, mutta silti minusta on kivempi kun näen ne kölin kiinnitykset pilssissä.
Ja joka tapauksessa veneitä kannattaa katsoa useampi. H-veneitä on joka kevät kohtuullisen paljon tarjolla ja vertailu on helppoa. Myyntikausi ei vain ole vielä varsinaisesti alkanut.