Kannen liukuestekarhennusten maalaus

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Ahokani
Posts: 23
Joined: Fri 25.9.2009 20.43

Kannen liukuestekarhennusten maalaus

Post by Ahokani »

Aivan kuin tekemistä ei olisi jo tarpeeksi, mutta silti pitää uutta keksiä :D . Miten olette suorittaneet kannen karhennusten uusimisen. Veneessäni on jo kaukalosta maalattu kaksi kohtaa, mutta en ole niitä itse tehnyt. Tarkoitus olisi ainakin aluksi maalata kaukalon pohja ja jossakin vaiheessa kaikki karheat pinnat kannella.

Riittääkö pelkkä pinnan rikkominen hiomalla? Jonka jälkeen putsataan asetonilla tms. ja teipataan maalattavan alueen reunat, ja eiku maalia pintaan?
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Kannen liukuestekarhennusten maalaus

Post by Lauri »

Veneeni kannesta on kattoa lukuun ottamatta karhennetut osat maalattu, mutta en tiedä miten se on tehty, joku aikaisempi omistaja teettänyt todennäköisesti. Maalatun ja maalaamattoman alueen välillä on kyllä aika suuri ero sen maalatun hyväksi: Maalaamaton karhennus on varsinainen likamagneetti. Sen peseminen vaatii siis huomattavasti enemmän pesuainetta ja hankaamista puhdistuakseen. Voisi kuvitella, että se maalikin tarttuisi pintaan... Molemmat alueet toimivat kyllä jalan alla yhtä hyvin.

Miten olit ajatellut hioa karhennetun pinnan niin, ettei karhennus katoa? Suurimaksi osaksi se hiottava pinta olisi hiomapaperin ulottumattomissa, joten ainoa soveltuva menetelmä joka tulee mieleen olisi kevyt hiekkapuhallus. Kaikilla muilla hiomistavoilla kansi varmaankin tasoittuisi ja pitäisi sitten tehdä uusi karhennus siihen. Hiekkapuhalluksessa on omat ongelmansa (mm. se että se on kielletty useimmilla veneiden säilytysalueilla). Riittäisiköhän pelkkä painepesu?
Ahokani
Posts: 23
Joined: Fri 25.9.2009 20.43

Re: Kannen liukuestekarhennusten maalaus

Post by Ahokani »

Olen hieman kysellyt mielipiteitä eri alojen ammattilaisilta tuosta maalauksesta. Jotkus suosittelivat kunnon pesua jollakin tarkoitukseen sopivalla aineella, mikä se sitten ikinä onkaan? Muutamia ideoita ajattelin kokeilla. Yksi on käyttää hionnassa suksen pohjan kiillotukseen tarkoitettua messinkiharjaa. Harjakset saattaisivat ylettyä karhennuksen syvimpien kohtien pohjalle, mutta on varmasti työläs. Joku ehdotti teräsvillalla pinnan rikkomista. Puhtaaksi kun ei tarvitse hioa, niin saattaisi jopa onnistua noin. Lisäksi vielä pesee ja asetonilla putsaa, niin luulisi pohjamaalin pysyvän.
sharky
Posts: 3
Joined: Sat 14.5.2011 15.07

Re: Kannen liukuestekarhennusten maalaus

Post by sharky »

Viime kesänä omaa Sharkia (ei H-vene) kunnostaessani olin saman probleeman edessä. Epätoivon partaalla karhennuksia yritin kunnostella, mutta löysin sitten netistä tuotteen nimeltä Kiwi Grip. Tilasin sitä Englannista ja maalasin oman veneen karhennukset sillä. Täytyy sanoa, että olen jälkeen todella tyytyväinen. Alla on linkki valmistajan sivuille, mutta nykyään tuotteella on edustaja jo Suomessakin. En osaa sanoa, kuka sitä myy, mutta eiköhän tuo netistä selviä?

http://www.kiwigrip.com/KiwiGrip_Instructions.html
Post Reply