Patjat

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Jukka
Posts: 21
Joined: Sat 24.3.2007 16.32
Location: Helsinki

Patjat

Post by Jukka »

Jollain on varmaan tietoa paljon patjat maksavat H-veneeseen jos koti-Singerillä ompelee päälliset. Missä niitä leikataan, Etolassako? Itsellä ei vielä välttämättä vaihtokunnossa, mutta olisi kiva tietää.
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Vaahtomuovi on yllättävän kallista. Etolasta ostin keulaan 10 senttistä perusvaahtomuovia (E-30) noin 57 euroa/neliömetri. Se yleensä käytetty 7 senttinen olisi toki ollut halvempaa, muistaakseni luokkaa ~45 euroa/neliö. Laskutus tulee pienimmän mahdollisen suorakulmion mukaan, joten pikaisella laskutoimituksella saan kaikkien patjojen yhteenlasketuksi pinta-alaksi 4,5 neliötä. Vähän vähemmällä pääsee, jos ottaa keulapatjan palapeliversiona. Itse otin yhtenä kappaleena.

Myös Turussa toimiva Muovikum myy muotoonleikattuja vaahtomuoveja. Hinnasta en tiedä.

Lisäksi tarvitset vanua patjan ja päällisen väliin, ettei vaahtomuovin pintakitka syö kangasta sisältä päin. Vanu tekee patjasta myös mukavamman tuntuisen. Vanutkin saa Etolasta. Tarkkaa hintaa en muista, mutta muutaman euron metriltä taisi olla.

Verhoilukankaassa hintahaitari onkin sitten melkoinen. Paras lienee autoissakin käytetty Alcantara, joka maksanee halvimmillaankin toista sataa euroa metriltä. Edullisempiakin verhoilukankaita varmasti löytyy. Itse verhoilin keulapatjan tavallisella fleece-kankaalla, jonka ostin Eurokankaasta hintaan 5,90/metri.

P.S. Vanha lyttyyn nukuttu keulapatjapalapeli luovutetaan tarvitsevalle. Varaston haltija muuttaa kesäkuussa, joten silloin patjat siirtynevät kaatopaikalle.
hoosofi
Posts: 10
Joined: Tue 19.11.2013 22.27

Re: Patjat

Post by hoosofi »

ajattelin ottaa uudet patjat projektiksi ensi kaudeksi ja tsekkailin mistä löytyisi halvinta vaahtomuovia...

neliöhinnaltaan edullisinta voisi olla:
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/90227339/

kaavat päällisiin saa helpoiten varmaan aukomalla vanhoista saumat...

vinkkejä patjojen askarteluun otetaan vastaan.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Patjat

Post by Lauri »

Ikean ja Jyskin patjoja olen minäkin katsellut samalla ajatuksella. En ole tosin vieläkään päässyt toteutusvaiheeseen.

Nuo ihan halvimmat vaihtoehdot on yleensä turhan pehmeää tavaraa (25kg/m3), 30 tai 35kg/m3 olisi parempi. Tukevampi maksaa vähän enemmän, mutta kokonaisuuteen nähden ei kannattane säästää väärässä paikassa - ikävä jos työtuntejakin menee paljon ja lopputulos tuntuu sitten olevan halpissarjaa.

Tukevammissa patjoissa on kylläkin se ongelma, että sellaiset paremmat huonekaluliikkeiden valmispatjat ovat turhan paksuja. Minulla on nyt 12cm paksut, juurikin jonkun huonekaluliikkeen patjoista muokatut, ja ne vie mielestäni turhan paljon korkeustilaa pistopunkissa (en ole koskaan nukkunut keulassa, koska pistopunkat on pidempiä). Esim. joku 7cm voisi olla hyvä vaahtomuovin paksuutena, mutta sellaista on vaikea tai mahdotonta löytää valmispatjoista.

Olen pohtinut patjojen tekemistä myös pelkistä paksuista petauspatjoista, mutta en ollenkaan ole varma toimisiko sellainen idea. Pitäisi käydä kaupassa katsomassa millainen rakenne niissä on, mutta esim. tuossa olisi 8cm paksu, memoryfoamia sisältävä patja:
http://jysk.fi/makuuhuone/sijauspatjat/ ... -dreamzone
(normaalisti 229e/kpl, juuri nyt tarjouksessa 90e)

Vinkkejä tekemiseen löytyy jo tuosta toisesta vanhasta patja-aiheen ketjusta: hfoorumi/viewtopic.php?f=1&t=315&p=7738
hoosofi
Posts: 10
Joined: Tue 19.11.2013 22.27

Re: Patjat

Post by hoosofi »

jeps kiitos vinkeistä, tuota toista säiettä tsekkailinkin... harmi että tuo linkki tuonne puuvene.net:iin on vanhentunut.

vaahtomuovia löytyi nopealla nettihaulla tuoltakin:
http://www.sisustusmuovikum.fi/tuotteet ... uovit.html

ajatuksena oli sellainen että tekisi etupunkan patjat kahdesta osasta aiemman kolmen sijaan... se pikkupatja on aika turha ainakin meidän käytöllä.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Patjat

Post by Lauri »

Muovikumin luettelosta löytyykin juuri noita jämäkämpiä ja 6-7cm paksuja levyjä, hyvä juttu.

Huonekalukaupan patjoissa on kyllä sellainen hyvä puoli, että patja on päälystetty kankaalla ja sen päällyspussin voi hyödyntää. Niin noissa nykyisissä patjoissakin tein, eli vaahtomuovin leikkauksen jälkeen muotoilin sen kangaspussin toisen reunan kaarevaksi. Ajaa osaltaa samaa asiaa kuin se toisessa ketjussa mainittu vanu, eli suojaa varsinaista verhoilukankasta vaahtomuovin kulutukselta.

Keulan patjoista olen samaa mieltä, kaksi palaa riittää ja siten jaettuna, että rako on veneen poikkisuuntaan. Silloin patjat voi heittää päälekkäin keulaan ja ottaa keulapunkan levyn pois.
mimiya
Posts: 8
Joined: Mon 5.5.2014 11.10

Re: Patjat

Post by mimiya »

Mulla on ylimääräiset päälliset H:n patjoihin kaupan. Emäntä ei kelpuuttanut vaalean sinertävän harmaita patjan päällisiä. Nämä ovat kestävää kangasta, joista pohjaosa on hengittävää kangasta. Mielestäni oikein asialliset päälliset. Olleet käytössä ehkä kauden tai kaksi.

Päälliset on perus 7cm/8cm patjoille, sisältää pistopunkkien patjojen päälliset (2kpl) ja keulapiikin patjojen päälliset (3kpl). Patjoissa on ollut läpinapit jotka on poistettu patjan poiston yhteydessä. Läpinapitkin taitaa olla tallella ja tarvitsee ainoastaan ommella paikalleen.

Hyödynsimme itse vaahtomuovipatjat. Voidaan kauden jälkeen antaa ostajalle vaahtomuovipatjat malliksi mikäli haluaa niiden avulla leikata uudet patjat metritavarasta. Päälliset ja patjat sijaitsee Turun alueella.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Patjat

Post by Lauri »

Kiinnostaa. Laitoin YV:n.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Patjat

Post by Lauri »

Tuli netissä vastaan Muoviteollisuus ry:n vaahtomuoviopas, jossa on mm. selostettu eri laatujen ominaisuuksia, valintaa, työstöä ym:
http://www.plastics.fi/document.php/1/1 ... 37c05601c9 (PDF)

Löysin myös kaupan, josta sitten ostikin vaahtomuovia tänään: Keravan muovi ja lelu myy venepatjojen lähtökohdaksi sopivia 160x200cm levyjä, H-veneeseen sopivat vaihtoehdot ovat lähinnä 7cm paksu 30 kg/m3, 99e/kpl:
http://www.keravanmuovijalelu.fi/verkko ... opnavi=666

sekä 5cm paksu HR42-laatu ("42 kg/m3 + kimmoisuutta lisätty"), samaten 99e/kpl:
http://www.keravanmuovijalelu.fi/verkko ... opnavi=666

Päädyin jälkimmäiseen tuon verkkokaupan esittelytekstin sekä em.vaahtomuovioppaan perusteella. Oikeita käyttökokemuksia ei tietenkään vielä ole, mutta olohuoneen lattialla testailtuna se vaikuttaa minusta varsin hyvältä tähän tarkoitukseen.

Kaikkiin H:n patjoihin tarvittaisiin varmaankin kaksi levyä (ehkä puolitoistakin riittäisi?). Ostin vain yhden, koska uusin nyt vain pistopunkkien patjat.
Jiippi
Posts: 4
Joined: Fri 21.4.2017 08.46

Re: Patjat

Post by Jiippi »

Moi,

Patjaprojekti on minullakin. Kankaan ostin jo ja meinasin ommella päällisen, mutta tuli pulma. Vanhat patjat on verhoiltu teeseitsetyyliin pusseina ei hienoon verhoilutyyliin kuten ajattelin. Eli mistä kaavat? Ei varmaan ihan heittämällä onnistu jos lähtee omin päin kaavottamaan. Löytyisikö apuja täältä? Löytyykö h-veneen patjan päällisten kaavoja tai vanhoja kankaita joista ottaa mallia? Tai muuta vinkkiä miten toimia...
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Patjat

Post by Lauri »

Tuolla toisessa patjaketjussa on kirjoittamaani juttua kaavojen tekemisestä kertakäyttölakanoiden avulla. Patjanpäälisten kaavoittamisessa haaste siinä tulee tietenkin siitä että päällisen pitää olla hieman tiukka jotta se istuu napakasti vaahtomuovin päällä.

Muistaakseni minulla on yhdet vanhat jokseenkin loppuunkäytetyt patjat vielä varastossa. Ne voisi sopia kaavojen malliksi muttei enää muuhun. Ne pitäisi olla samassa paikassa missä venekin talvehtii (pari sataa km koillisen suuntaan Helsingistä), voin katsoa kun käyn hakemassa veneen trailereineen Helsinkiin muutaman viikon sisällä. Ja tuoda tarvittaessa siinä mukana. En kuitenkaan voi luvata että ne olisi 100% varmuudella yhä tallessa.
Jiippi
Posts: 4
Joined: Fri 21.4.2017 08.46

Re: Patjat

Post by Jiippi »

Kiitos vastauksesta Lauri,

En löytänyt sitä sun kertakäyttölakana juttua. Olen kyllä mitannut patjan koon kertisten avulla veneestä. Edelliset patjat kun oli liian isot ja valuu aina pois paikaltaan. Samalla kaavalla saan siis päällisen ylä- ja alaosan. Lähinnä nyt mietityttää sen väliin jäävä pystyosa. Senhän pitää olla jotenkin kaareva? Vai myötäileekö se suoraan eli siis kaarevasti ylä- ja alaosan muotoa? En oikein tohdi summamutikassa ryhtyä leikkaamaan kangasta.

Jos sun vanhoissa patjoissa on päälliset tallella joista näkisin mallia, niin kiinnostaa ne kyllä vähän..

Onkohan kenelläkään tuota Ali Baban patjajuttua tallella? Sekin kiinnostaisi, mutta linkki ei tosiaan toimi enää.
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Re: Patjat

Post by L464 »

Hei.

Viime vuonna teetettiin sangen fiksut patjat ammattilaisella seuraavin kustannuksin:

400,00 € 1 400,00 € Työ, tarvikkeet
400,00 € 1 400,00 € Vaahtomuovit
47,00 € 7 329,00 € Kangas
1129,00 €

Työn osuus oli noin 1/3 osa hinnasta. Patjat napsahtivat paikoilleen eikä työn ilosta tarvinnut nauttia; suosittelen, kyseessä on todella monelle vuodella jakaantuva menoerä.
Ale
s/y Tiikerhai
Jiippi
Posts: 4
Joined: Fri 21.4.2017 08.46

Re: Patjat

Post by Jiippi »

Heh! Hyvä vinkki, mutta kun kaikki pitää tehdä itse...

Toissa vuonna köliremppa, tämän sivuston mainion ohjeen mukaan. Kiitos vaan Petrille! Ainakin vielä on tosi siisti köli vaikka kaikki sanoi että ei kestä jollei hiekkapuhalla.

Viime vuonna tuli tehtyä toisen kyljen pohja aika perusteellisesti (vene oli vasta elokuussa vedessä!) ja tänä vuonna on työn alla toinen kylki. Edellisvuodesta viisastuneena aloitin jo syksyllä, joten ehdin ehkä tehdä sen suuren kesälomapurjehduksenkin!

Patjakankaat hankin jo pari vuotta sitten. Se homma alkoi jumittaa kun arvoin, mitä patjalaatua käyttää. Päädyin sitten hankkimaan 5 cm dryfeeliä + 1 cm retkipatjaa jotka ajattelin liimata yhteen. Kokeeksi nyt vasta yhteen patjaan.

Voi vaan ihmetellä että mitä järkeä! :)
Jiippi
Posts: 4
Joined: Fri 21.4.2017 08.46

Re: Patjat

Post by Jiippi »

Lauri,

Saitko mun YV:n? Tämä käyttöliittymä käy yli mun taitojen..
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Patjat

Post by Lauri »

Jiippi wrote:Lauri,
Saitko mun YV:n? Tämä käyttöliittymä käy yli mun taitojen..
Sain. Ollut kiireinen viikko, mutta huomenna (eli kellon mukaan oikeastaan siis jo tänään) aamulla lähdössä veneelle ja sitten selviää niiden vanhojen patjojen tilanne. Soittelen sitten illalla.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Patjat

Post by Lauri »

Minulla oleet vanhat patjat on nyt siirretty Jiipille, joten odotellaan raporttia uusien patjojen tekemisestä...
Post Reply