VHF

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
jii vee
Posts: 13
Joined: Wed 7.7.2010 14.46

VHF

Post by jii vee »

Sain Sulohinnalla käyttämättömän mutta vanhemman VHF radion
En ole käynyt kursseja eikä veneessäni ole aiemmin ollut ko. varustetta.
eli antenni ja asennuspaikka puuttuvat.
Onko VHF:stä hyötyä tai hupia ja kuinka antennin paikka ja mihkä kannattaisi tuollainen kiinteästi
asennettava pistää H-veneessä.
Veneelläni on tarkoitus purjehtia yksin pitempiä retkiä/matkoja
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: VHF

Post by 306 »

jii vee wrote:Sain Sulohinnalla käyttämättömän mutta vanhemman VHF radion...
Itse olen punniskellut ajatusta käsi-vhf:stä mutta samat murheet, ei oikein tietoa mihin sitä nyt sitten "oikeasti" tarvitsisi.

Sumussa tai pimeässä (miksei muutenkin), sillä voi huudella rahtilaivoille että leikitäänkös kanaa vai mihin olet menossa, mutta siihenkin tarvitsisi hankkia (kuulemma) hintava vhf-lupa. Samoin kavereille soitellessa, tosin useimmilla kavereilla ei ole vhf:ää. Hätätilanteessa voisi sitten pyytää apua lähialueen aluksilta ilmankin.

Foorumeitten isoilla veneillä seilailijat kuulemma kuuntelee radiota kaiken aikaa ja väittävät jopa että se on luvallisen radistin velvollisuus mutta akkuahan siinä kuluu vähän turhan päitte. Vähän olen siis vielä vaiheessa pohdintoineni.

Mutta itse asiaan, kiinteän vhf:n asennus on kuulemma hankalaa hommaa jos parasta mahdollista kuuluvuutta haetaan. Tuolloin antenni pitäisi saada mastoon ja edessä on pari ongelmaa: ensin pitäisi saada laadukas läpivienti ruffin läpi ja toisekseen laadukasta kaapelia ylös mastoon siten, ettei se siellä kilistele öisin. Itse radion sijoittamisesta en oikein osaa tarkempaa sanoa kuin arvella, että hyllyillä laatikoiden lähellä voisi olla hyvä paikka istua ja merkkailla asioita ylös jos tarve tulee. Yksinpurjehduksessa pinnapilotti on varmasti joka tapauksessa tarpeen kun kiinteää vhf:ää käyttää, sillä pinnamiehelle asti laitetta on vaikea sijoittaa.

Taisi aiheesta olla täällä aiemminkin keskustelua, tarkista jos tuoltalöytyisi jotain hyödyllistä.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: VHF

Post by Lauri »

jii vee wrote: Onko VHF:stä hyötyä tai hupia ja kuinka antennin paikka ja mihkä kannattaisi tuollainen kiinteästi
asennettava pistää H-veneessä.
VHF on turvavaruste, ei hupipuhelin. Kovin montaa sellaista paikkaa ei taida olla, jossa VHF olisi jotenkin pakollinen. Äkkiä ei tule muuta mieleen kuin purjehdus merialueen halki saimaan kanavalle, muistaakseni siellä piti olla VHF tai jos ei ollut, niin olisi pitänyt ottaa venäläinen luotsi veneeseen. Ensimmäinen vaihtoehto oli kivempi. En kyllä H-veneellä lähtisi sille matkalle, trailerilla tietä pitkin saimaalle pääsee paljon mukavammin (merireitillä eniten epämukavuutta aiheutti venäläisten byrokratia, ei kiinnosta kokeilla sitä uudestaan)

Jos näkee vaivaa sen VHF:n asentamisen kanssa, niin kannattaa kyllä käydä se kurssikin ja hankkia radiolupa. Tarkkaan ottaen käyttökuntoisen VHF-puhelimen hallussapitokin ilman lupaa taitaa olla rangaistavaa, oli ainakin silloin kun minä kävin kurssin joskus yli 15 vuotta sitten.

Antennille parasta paikkaa on käsitelty jo tuolla 306:n linkittämässä ketjussa. Olen yhä sitä mieltä, että yksi mahdollisista tilanteista joissa VHF:lle on oikeasti tarvetta, olisi maston kaatuminen ja sen takia ainoa antenni ei pidä olla maston huipussa.

Minusta se laite kannattaa sijoittaa siten että siihen ylettyy sisältä ja ulkoa.
Post Reply