Vanhasta rassi - miten ja missä rajat?

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
rveivo
Posts: 97
Joined: Fri 7.8.2009 13.30

Vanhasta rassi - miten ja missä rajat?

Post by rveivo »

Moi,

oon havainnu h-foorumilta, että vanhoja veneitä on laitettu/käytetty kisailuun ja ainakin jotkut, esim. L-239, on pärjänny niillä kohtuullisen hyvin. Itsellä on hyväkuntoinen retkivarusteltu -77 Artekno, ja nyt olis kevään projekti tuunata sitä kohti (harrastelu)kisakuntoa.

Siihe liittyen oisin kiitollinen näkemyksistä seuraaviin kysymyksiin:
1. Kun pidennän keulastaagia 15 cm, kuinka paljon tarvii vastaavasti lyhentää vantteja (moni on varmasti tehny tän, joten jos ois sentit tiedossa)? Saalingit on Arteknon perusmallia (lyhyet, mutta sopinee kevyelle miehistölle).
2. Mikä on paras/hyvä keino muotoilla maston alapäätä uuteen rakeen sopivaksi? Lähteekö valualumiini kunnon viilalla vai pitääkö olla järeämpi/koneellinen työkalu? Paljonko suunnilleen pitäisi ottaa pois takareunasta mitattuna/arvioituna?
3. Takastaagin säätömahdollisuuden parantamisen lisäksi, mitä pidätte tärkeimpinä trimmausmahdollisuuksien parannuksina / ehdottomina kohteina? (Heloitus on nyt kauttaaltaan mallia "basic".)
4. Jos otan lokin läpiviennin nyt keväällä auki umpeenlaminointia varten, kauanko vähintään pitäisi varata aikaa aukon kuivumiseen ennen laminointia?

Lisäksi esittäisin seuraavat ajatukset, joihin halukkaat voinee ottaa kantaa.
1. Vanha runko, jota ei ole rasitettu tiukassa kisakäytössä ja trailerilla retuuttamalla, voi olla (lähes) yhtä hyvä kuin uudempi (kyllä/ehkä/ei - miksi?).
2. Pohjan hionta ylisileäksi ei enää paranna vauhtia vaan on pelkkää fiilistelyä. Sileällä pohjalla pehmeä maali on melkein yhtä nopea kuin kova tai pohja ilman maalia - tai sitten ei / kuinka paljon hitaampi?

Olisin siis kiitollinen kokemuksistanne ja näkemyksistänne em. asioihin ja uskoisin, että tiedollanne voisi olla muillekin samanlaista tuunausta hautoville käyttöä. Purjehduskuume nousee taas, vaikka lunta satelee vielä...

Yst. terv. R. Veivo
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Re: Vanhasta rassi - miten ja missä rajat?

Post by 239 »

rveivo wrote: 1. Kun pidennän keulastaagia 15 cm, kuinka paljon tarvii vastaavasti lyhentää vantteja (moni on varmasti tehny tän, joten jos ois sentit tiedossa)? Saalingit on Arteknon perusmallia (lyhyet, mutta sopinee kevyelle miehistölle).
En muista tarkasti miten paljon pidempi uusi etustaagini on, mutta varmaankin tuota luokkaa. Vantteja lyhennettiin niin vähän kuin mahdollista, eli oliskohan luokkaa 5 cm. Hyvä tuli.

Saalingit ovat veneessäni alkuperäiset pellistä taitetut, jotka oli saranoitu tyvestään yhdellä rikipultilla. Porasin toisen reiän saalingin ja tyvikappaleen läpi, jolloin saalingit saa lukittua toisella rikipultilla. Lukitsemisen jälkeen ovat olleet ihan ok. Vapaasti heiluvilla trimmaamisesta ei tule mitään.
2. Mikä on paras/hyvä keino muotoilla maston alapäätä uuteen rakeen sopivaksi? Lähteekö valualumiini kunnon viilalla vai pitääkö olla järeämpi/koneellinen työkalu? Paljonko suunnilleen pitäisi ottaa pois takareunasta mitattuna/arvioituna?
Kyllä alumiini viilallakin muokkautuu, mutta toki koneella pääsee helpommalla. En osaa tuohon valetun mastonjalan muotoiluun ottaa kantaa, kun itselläni on sellainen rosterista hitsailtu malli. En itse muokannut tuota jalkaa, vaan suoraan mastoputkea, jolloin mastonjalka kiinnittyy eri asentoon. En tiedä onko mahdollista valetulla jalalla? En osaa milleissä sanoa, mutta yllättävän paljon takareunasta joutuu ottamaan. Olen lisännyt viistettä useampaan kertaan, ja vieläkin olisi hyvä ottaa vähän lisää.
3. Takastaagin säätömahdollisuuden parantamisen lisäksi, mitä pidätte tärkeimpinä trimmausmahdollisuuksien parannuksina / ehdottomina kohteina? (Heloitus on nyt kauttaaltaan mallia "basic".)
Mallissa "basic" on varmaan kuitenkin kaikki trimmausmahdollisuuden periaatteessa olemassa? Oleellista on vaihtaa plokit toimiviksi ja lisätä tarvittaessa välityksiä niin, että trimmaus onnistuu myös käytännössä vaikka purjeissa on täysi veto. Köydet lukkoineen tulee tietysti asettaa mahdollisuuksien mukaan käden ulottuville.
1. Vanha runko, jota ei ole rasitettu tiukassa kisakäytössä ja trailerilla retuuttamalla, voi olla (lähes) yhtä hyvä kuin uudempi (kyllä/ehkä/ei - miksi?).
Trailerilla retuuttaminen tuskin purjehdusominaisuuksiin paljon vaikuttaa. Vanhan ja uuden rungon ero ei käsittääkseni juurikaan ole iässä, vaan valmistuksessa. Luokkasäännöt määräävät rakenteen tarkasti, mutta silti materiaalien ja valmistustekniikan kehittymisen myötä uudemmat rungot ovat tiettävästi jäykempiä (ei anna löysää rikille kovassa puuskassa) ja paino hieman paremmin keskittynyt lähelle painopistettä (pienempi kiertohitausmomentti). Teoreettisestikin eroa on siis vain kovassa kelissä, ja väittäisin, että pitää kilpailla korkealla tasolla ennen kuin tuolla erolla on mitään merkitystä suhteessa muihin tekijöihin. Huomattakoon, että Matti Rouhiainen on menestynyt erittäin hyvin veneellään, joka lienee ihan ensimmäisiä H-vene-yksilöitä.
2. Pohjan hionta ylisileäksi ei enää paranna vauhtia vaan on pelkkää fiilistelyä. Sileällä pohjalla pehmeä maali on melkein yhtä nopea kuin kova tai pohja ilman maalia - tai sitten ei / kuinka paljon hitaampi?
Pohjan sileydellä on varmasti merkitystä venevauhtiin, mutta kuinka sileä sitten pitäisi olla ja kuinka suuri merkitys sillä on? Näistä on montaa käsitystä. Kärkiveneistä muistaakseni ainakin Juhani Sepän veneessä on myrkkymaalit pohjassa, ja hyvin tuntuu pärjäävän.

Vanhalla veneellä kilpaillessa on muistettava, että koska riki ei yleensä ole ihan samanlainen (esim. saalinkien pituus ja kulma, vanttien kiinnityspisteet ala- ja yläpäässä, mastoprofiilin jäykkyys...) kuin trimmiohjeiden kirjoittajilla, ei trimmiohjeiden sentti- tai jännityslukemia voi käyttää sellaisenaan, vaan pitää yrittää itse ymmärtää purjeen muotoa ja eri muuttujien vaikutusta siihen.

-Johannes
FIN-239
sacues
Posts: 230
Joined: Fri 14.9.2007 13.58

Re: Vanhasta rassi - miten ja missä rajat?

Post by sacues »

Ei kannata nähdä vaivaa.Liitto lunastaa tämän päivän aikana kaikki vanhemmat veneet itselleen koulutustarkoituksiin.Tilalle saa uuden rungon ja vetoauton.Millaisen vetoauton haluat ilmoita se tänne tämän päivän aikana.Liiton pj tekee yhteistilauksen ensi viikon aikana.Lisäbonuksena voit laittaa vanhan veneesi kuvia tänne, eli mitä huonommassa kunnossa oleva raato niin paremmat mahdollisuudet voittaa .Palkintona ensi kesän polttoaineet,hotellit ,ateriat ja juomat.TARJOUS VAIN TÄNÄÄN!
rveivo
Posts: 97
Joined: Fri 7.8.2009 13.30

Re: Vanhasta rassi - miten ja missä rajat?

Post by rveivo »

Olipa hyvä tsägä tänään ja hyvä veto liitolta. Sponssina oli joku Soros ja saadut kymmenen eagle-marinen runkoo ja hummerit ja traikut meni jo kaikki. On vissiin jotain frauscheria ja volvoja vielä jaossa. Hyvä juttu, kun kukaan ei oo tainnu nähdä uusia veneitä vuosiin. Vaikka mitäs niillä kun vanhatkin on ihan hyviä... :D
sacues
Posts: 230
Joined: Fri 14.9.2007 13.58

Re: Vanhasta rassi - miten ja missä rajat?

Post by sacues »

Näkeehän niitä !Vaikka tarjous on vain tämän päivän niin fakta on ,että kaikki jengi vaan mukaan koska homma on hauskaa erot huomaa kyllä ,erohan on yleensä veneessä ja varusteissa omilla taidoilla ei ole mitään merkitystä!Tule mukaan porukka ainakin on mukavaa.Vieä kyllä on pari Hiacea jäljellä!!
Claude
Posts: 6
Joined: Tue 22.2.2011 20.37

Re: Vanhasta rassi - miten ja missä rajat?

Post by Claude »

Terve,

Pahus sentään, missasin tuon mahtavan veneenvaihtotarjouksen. No ensi vuonna uudestaan. Sitä odotellessa:

Minua kiinnostaa myös tuo pohjan sileyskysymys. Aiemmin oli puhetta Juhani Sepän veneestä, sen pohja on kyllä esimerkki ultrasileästä pohjasta, vaikka myrkyillä onkin (viimeksi juuri tänään ko. pohjaa silitellyt..). Oman veneen pohja, enempi appelsiinin pintaa muistuttava, ei ole ihan samaa tasoa. Mutta kuinka paljon sillä ehkä olisi merkitystä jossain kyläkisoissa, kuten Hangon regatassa? Jos leikitään ajatuksella että muuten on ihan kurko miehistö ja riki veneessä :)

T. Pete
rveivo
Posts: 97
Joined: Fri 7.8.2009 13.30

Re: Vanhasta rassi - miten ja missä rajat?

Post by rveivo »

No meillä ei kyllä ole kurkoa miehistöä eikä rikiä, mutta katsotaan mihin altavastaajakalustolla ja höyhenen keveällä miehistöllä sekä pehmeä mutta sileä maali pohjassa päästään kyläkisoissa. Jos kausi alkaa rohkaisevasti, vois tulla sähläämään ja altavastaamaan Hankoon tai Naantaliin. Mikä on paras kisakokemuksenne vähän kehnommalla kalustolla?
rveivo
Posts: 97
Joined: Fri 7.8.2009 13.30

Re: Vanhasta rassi - miten ja missä rajat?

Post by rveivo »

Priorisointijärjestys seuraaville?
- Hyväkuntoisen ja kohtuusileän pehmeän pohjamaalin vaihto kovaksi ja hionta vimpan päälle
- Hekin kiristysjärjestelyn parantaminen ja johtaminen laidoille
- Fokan nostimen säädön parantaminen ("aidosta perinnevivusta" taljaksi)
- Ison skuuttaukseen kiinteä "virveli"
- Saalinkien vaihto pitkiksi "kiinteiksi"
- Lokin "pallon" poisto ja reiän laminointi umpeen/sileäksi.
- Fokan skuuttauspisteiden siirto sentin sisemmälle
- Hyvän peruskompassin vaihto taktikkiin
- Pohjan pesu muutaman kerran kesässä
- Keksi/ehdota oma suosikki (tavoitteena oli siis "vanhasta rassi")...
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: Vanhasta rassi - miten ja missä rajat?

Post by remonttimake »

Miten viime kesän kilpailut; missä kävitte ja miten meni?

Omassa veneessä olisi tarpeen tehdä hekin kiristykselle jokin toimiva systeemi. Olen vakoillut 306:n vuodentakaista ratkaisua ja sen pohjalta pitänee tehdä jotain.

Taktikistä en tiedä, mutta Lauttasaaren Maritiimissä oli vielä ennen joulua muutama vanha Suunnon C95 taktiikkakompassi myynnissä (hintaluokka 140e). Ne olivat pinta-asennettavaa mallia.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Vanhasta rassi - miten ja missä rajat?

Post by 306 »

remonttimake wrote:Omassa veneessä olisi tarpeen tehdä hekin kiristykselle jokin toimiva systeemi. Olen vakoillut 306:n vuodentakaista ratkaisua ja sen pohjalta pitänee tehdä jotain.
Vai semmosta peliä.. ;)

No, nyt olen vähän kehitellyt noita eteenpäin. Tein mm. Johanneksen mainitseman saalinkien jäykistyksen ja koitin säädellä prebendiä paremmaksi. Isommista veneistä kuulin, että 2/3 mastoprofiilin mitasta voisi turvallisesti vääntää kaarta. Semmosta oppimäärää tuli vastaan, että hekkiä käyttäessä pelkkä maston huippu vääntyy mikäli alavantit on liian kireällä (eivätkä siis "jousta"). Säätö helpottui pienellä löysäämisellä.

Oma hekkini ei ollut ihan iskussa ennen viime kesää, nyt voin sentään sanoa että suunta on oikea! Aiemmin hekkiä ei saanut kiristettyä kun vaivoin rannassa, merellä ei puhettakaan ellei keli antanut myöten laidalla seisomiseen ja jaloilla ponnistamiseen. Hekille koitin kehitellä lisää väkipyöriä ja huomasin ainakin, että vanhat oli ihan jumissa. Eipä sitä vieläkään ihan vasemmalla kädellä saanut kiristettyä toisin kun syysvierailullani Laurin veneessä. Lauri jo säikähti kun kiskaisin sen rullalla kiristyvää hekkiä, vastusta oli nimittäin ihan mitätön omaani nähden. Eli harkinnassa olis jotain semmoista ellei sitten joistakin vanttien säädöistä ole lisäapua.

Hekki toimi kyllä mahtavasti parhaimmillaan. Arkana poikana käytiin yli 10m/s keskituulessa (hui. Sanotaan nyt kuitenkin että se oli ihan oikea mitattu tuuli kun Harmaja oli vieressä) ja peräsintä pystyi ohjaamaan kahdella sormella täysin purjein! Mutta, senhän kisamiehet jo tieskin.

Kaiken kaikkiaan nuo säädöt oli parhaat mitä mulla on viiden vuoden aikana ollut ja jopa kevyen keli vauhti on parantunut.
306
rveivo
Posts: 97
Joined: Fri 7.8.2009 13.30

Re: Vanhasta rassi - miten ja missä rajat?

Post by rveivo »

Kisoja käytiin Turussa LYSsiä vaihtelevalla menestyksellä - oltiin keskitasoa tai jonkun verran alle enimmäkseen (parhaat lähdöt sijoja 3., mutta aina ei ollut niin paljoa kovaa vastusta mukana). Kovempia h-veneitä katseltiin yleensä aika kaukaa perästä, mutta suht sopiviakin kisakumppaneita löytyi välillä. Aktiivisuuden vuoksi sijoitus seudun LYS-rankingissa oli 7. (listalla oli veneitä 50+, mutta yhdellä startilla oli jo listalla). Kesän hauskin kisa oli Hangon regatta, joka oli kunnon yksityyppikisaa! Siellä oli myös vähän vahvistettu miehistö, joka toi sijoituksen 17/27. Yksi gasti tosin sai auringonpistoksen, joka pudotti meidät pois vikan päivän lähdöstä. Paras sijoitus 12. meni haaskuun varaslähdön takia. Parhaimmillaan olisi siis voitu päästä jopa aika lähelle kympin sakkia. Oltiin kuitenkin tyytyväisiä, että pärjättiin näinkin hyvin vuosien kisaamistauon jälkeen "keskeneräisellä" veneellä 80-luvun purjein. Tästä on hyvä ponnistaa ensi kesänä.

Saalingit (lyhyet peltiset) lukitsin toisella rikipultilla jo viime kesäksi ja hekki pelaa kun vetää kunnolla, mutta ei ole vielä riittävästi välitetty ja johdettu kunnolla ulottuville. Yleisesti ottaen veneemme oli hyvässä peruskunnossa ja varsin siisti, mutta melkein kaikki liikkuvat osat sain vaihtaa... Ison skuuttausta pitää myös vielä parantaa ja tehdä fokan nostimesta ajon aikana säädettävä. Pientä näpertelyä on siis luvassa. Mietin vielä yksinkertaisempaa tapaa tuoda hekin säätö yhdellä köydellä ulottuville levangin alle tms. paikkaan. Hauteran ohjeen mukaan ajoimme +10 m/s kelissä hekki "pohjassa" myös aika paljon levankia säädellen. Kulku oli kevyttä niinkin, mutta korkeus kärsi (Hauteran max. arvo hekille 80-luvun ohjeissa oli 11cm). Askarruttaa myös, josko pitäs vaan laittaa kova maali pohjaan, mutta tuleeko sitä kuitenkaan pestyä tarpeeksi usein, jotta saisi todellista hyötyä?

Heikkilältä tilasin loppusyksystä kisapurjeet "syyshintaan", kun sopivia käytettyjä ei tullut vastaan. Samalla sain Merimaskun rauhassa rautaisannoksen ohjausta h-veneen purjeiden logiikkaan, trimmaukseen ja ajamiseen. Todella hieno tapa huomioida ja ohjata myös aloittelevampaa kisaajaa! Loppukesästä löytyi myös aikaisempaa parempi käytetty spinnu, joten purjesetit kohenivat huomattavasti viime kauden alusta. Muutamia h-veneitä Heikkilän purjein olen katsellut kaukaa takaa, joten tiedän että niillä kyllä pääsee, jos vaan osaa/oppii...

Hyvää valmistautumista uuteen kauteen kaikille!
rveivo
Posts: 97
Joined: Fri 7.8.2009 13.30

Re: Vanhasta rassi - miten ja missä rajat?

Post by rveivo »

Lyhyesti yhteenvetona muutaman kesän kokemuksella ja venettä aika paljon laitettua vaikuttaa siltä, että vanhalla veneellä voi pärjätä ihan hyvin! Vaikka me ei olla huippuhyvin pärjätty, niin sijoitukset ja vauhti ei tunnu paljonkaan määräytyvän veneen iästä. Kisamenestystä varmasti rajoittaa meillä enemmän tiimin osaaminen. Hyvä puoli vanhassa arteknossa on myös retkeilymukavuus ja mahdollisuus laittaa vene kustannustehokkaasti (jos laittoaika on harrastamista, eli sille ei lasketa hintaa) oman näköiseksi ja itselle sopivaksi. Hankkimalla uudemman rassin voi tosin saada suoraan kisavalmiin paketin.
Post Reply