Kannen ja rungon sauman tiivistys

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Ryyndsen
Posts: 13
Joined: Tue 15.5.2007 08.42

Kannen ja rungon sauman tiivistys

Post by Ryyndsen »

Otsikossa mainittuun paikkaan on levitetty jotakin silikonia tms. , joka on alkanut lohkeilla. Mitähän tuohon kannattaisi laittaa? Sikaflex 291? Miten tuo pitäisi levittää?
ismo
Posts: 19
Joined: Thu 12.4.2007 10.20

Post by ismo »

minulla sika pysyi hyvin monta vuotta.aurinko sen saattaa ajan myötä murenta,mutta laittaa sitten uutta.voi levittää ihan sormella vaan.itse laitoin ihan maalarinteipit rajaamaan saumaa mutta onnistuu toki ilmankin.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

ismo wrote:minulla sika pysyi hyvin monta vuotta.aurinko sen saattaa ajan myötä murenta,mutta laittaa sitten uutta.voi levittää ihan sormella vaan.itse laitoin ihan maalarinteipit rajaamaan saumaa mutta onnistuu toki ilmankin.
Itse laitoin Samsonin liima/tiivistemassaa tuossa keväällä joten tietoa ei ole kestävyydestä ihan vielä.

Sen sijaan tahmean kumimainen massa kerää kaiken pölyn ja roskan mistä tuli mieleen, että mahtaako voimakkaasti elastinen aine olla parasta mahdollista. Putsailu onnistuu toki liuottimilla, tiedä sitten voisiko pinnan suojata vahalla.

Onko kukaan käyttänyt kovapintaisempia aineita jotka olisivat hiukan helppohoitoisempia?
306
kkossi
Posts: 16
Joined: Thu 5.8.2021 15.17

Re: Kannen ja rungon sauman tiivistys

Post by kkossi »

Onko kokemusta kannen ja rungon sauman avaamisesta? Ei tuo Artekno 1977:n sauma irvistää noin 1/3 osaa kokonaismatkasta suunnilleen näin:
Image
Tuo kylkiraita menee jokatapauksessa uudelleen maalaukseen, joten hieman kuumottaisi tehdä pitkäaikaisempi korjaus näille halkeamille, mutta ensin pitäisi ymmärtää rakennetta. Miten tuo kansi on aikanaan kiinnitetty? Tai ylipäätään millaisista osista h-veneitä on aikanaan kasattu? Runko on ainakin koottu kahdesta puoliskosta saumaamalla ne kölisaumasta, mutta ilmeisesti kansi on ollut sitten kolmas pala?

Nauhahiomakoneella (https://www.makita.fi/product/9031.html) avaaminen ei ole ongelma, mutta kuinka syvälle kaivauksia täytyy jatkaa ennen kuin kuitu tulee vastaan?
siro46
Posts: 13
Joined: Mon 9.9.2019 14.51

Re: Kannen ja rungon sauman tiivistys

Post by siro46 »

Hei,
Tuo kylkirakenne löytyy piirustuksista, jotka voit ladata täältä:

https://h-boat.org/en/documents-rules/drawings

Helpottanee kaivauksia.

-Matti
kkossi
Posts: 16
Joined: Thu 5.8.2021 15.17

Re: Kannen ja rungon sauman tiivistys

Post by kkossi »

Kuvana mielenkiintoinen osuus on varmaankin tämä:
Image

Nyt kun avasin sivuvanttien läpiviennin, niin todennöinen syy tuohon halkeiluun selvisi. Siellä oli aika paljon tyhjää ja vanha hartsi mitä kohdalle osui oli aika epämääräisen näköistä; ei se ainakaan sillä kohtaa ollut missään kiinni. Sisäpuolelta katsomalla sauma on ihan terveen näköinen, eli tuskin kannen irtomista tarvitsee pelätä. Korjauksena tuota koloa voisi yrittää täyttää esim. alipaineella ja sopivalla injektioepoksilla, mutta maksaakohan vaivaa..?
tvkalvas
Posts: 42
Joined: Tue 18.8.2020 08.44

Re: Kannen ja rungon sauman tiivistys

Post by tvkalvas »

Minulla oli kyseinen kohta aika pahassa kunnossa. Päällepäinkin näytti vahvasti epäilyttävältä helojen irrottamisen jälkeen:
rusti_lahtotilanne.jpg
Totuus toki paljastui sitten kun lasikuitua ryhtyi hiomaan. Koko rakenne oli harmaaksi mennyttä höttöä, josta polyesteri oli kadonnut pois ja vain lasi oli jäljellä noin 10 mm syvyyteen asti:
rusti1.jpg
Rälläkkähommien jälkeen tein teipistä muotin, jonka täytin paksunnetulla epoksilla ja lasikuidulla. Reikiä varten tein ohjurin, jossa PE-letkua kierretankojen päällä.
rusti2.jpg
Epoksi ei juurikaan halua tarttua polyeteeniin, joten ohjurin sai vedettyä pois helposti epoksin kuvuttua:
rusti3.jpg
Rakenteellisten laminointien jälkeen vähän siistimistä epoksipakkelilla (siis pakkeloi, hio, pakkeloi, hio x5). Maalaamisen jälkeen lopputulos näyttää tehtaassa tehdyltä. Päädyin myös korvaamaan helan vähän järeämmällä:
rusti_loppui.jpg
Taneli Kalvas, FIN-540, s/y Lumina
Post Reply