Olipas kerrankin asiallinen keskustelu Suomi24:ssa:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0041420596
Yks kaveri oli jo aika jännissä tilanteissa matkalla Pirita-Helsinki!
Kertokaas onko tiukkoja tilanteita ollut muillakin? Tämän kaverin kippo oli vaarassa kiinteästä pilssipumpusta huolimatta ja tekstissä kuvailtua kaukalon lukkuuongelmaa en ole isommin tullut ajatelleeksi..
Avomerellä
Tosiaan omituinen juttu että Suomi24:ssa oli noin pitkä ja asiallinen keskustelu:)
Luulisin että vuosittain on suomessa useita "läheltä piti"-tilanteita hiukan vuotavien keulaluukkujen tms. kanssa (ei siis toki pelkästään h-veneillä). Itsekin olen joskun kerännyt 50-jalkaiseen veneeseen vuorokaudessa vettä niin paljon että turkkilevyt ryhtyivät kellumaan. Ja tuolloinkaan vuotaminen ei ollut mielestämme mitään isoa, manailtiin vain että patjat kastuu...
Varsinaista avomerikokemusta h:lla ei minulla ole, tähän asti on löytynyt vain sen verran loivaa aallokkoa, että suurempaa sukeltelua ei ole esiintynyt. Eniten tiukat tilanteet ovat meillä liittyneet purjeiden nostoon/laskuun silloin kun suojaisaa paikkaa ei ole löytynyt. Tai että purjeiden laskun jälkeen ei moottori jaksakaan viedä venettä satamaan. Joskun on myös tullut hiki, kun vene ei olekaan pysynyt oikein lapasessa jossain kapeammassa paikassa, esim. venda ei onnistu pelkällä fokalla, tai myötäiseen laskeminen ei meinaakaan onnistua kun pelkkä iso on ylhäällä.
Toisinaan katselen kyllä kovemmassa aallokossa moottorin/kelkan heilumista takakannella huolestuneena. No, ei se vielä ole pudonnut.
Luulisin että vuosittain on suomessa useita "läheltä piti"-tilanteita hiukan vuotavien keulaluukkujen tms. kanssa (ei siis toki pelkästään h-veneillä). Itsekin olen joskun kerännyt 50-jalkaiseen veneeseen vuorokaudessa vettä niin paljon että turkkilevyt ryhtyivät kellumaan. Ja tuolloinkaan vuotaminen ei ollut mielestämme mitään isoa, manailtiin vain että patjat kastuu...
Varsinaista avomerikokemusta h:lla ei minulla ole, tähän asti on löytynyt vain sen verran loivaa aallokkoa, että suurempaa sukeltelua ei ole esiintynyt. Eniten tiukat tilanteet ovat meillä liittyneet purjeiden nostoon/laskuun silloin kun suojaisaa paikkaa ei ole löytynyt. Tai että purjeiden laskun jälkeen ei moottori jaksakaan viedä venettä satamaan. Joskun on myös tullut hiki, kun vene ei olekaan pysynyt oikein lapasessa jossain kapeammassa paikassa, esim. venda ei onnistu pelkällä fokalla, tai myötäiseen laskeminen ei meinaakaan onnistua kun pelkkä iso on ylhäällä.
Toisinaan katselen kyllä kovemmassa aallokossa moottorin/kelkan heilumista takakannella huolestuneena. No, ei se vielä ole pudonnut.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Katos vaan, itseltäni on isommat vedet kokematta vielä veneellä kun veneellä. Intin veneet tietty erikseen, ne kun käy moottorilla..Erkka wrote: Toisinaan katselen kyllä kovemmassa aallokossa moottorin/kelkan heilumista takakannella huolestuneena. No, ei se vielä ole pudonnut.
No, yks Tallinnan keikka tosin oli, mutta myönnettäkööt, että isojen veneiden purjeiden voimat on jotain muuta. Tämä kaveri oli ostanut ensiveneekseen Bavaria 42:sen ja tajunnut vasta sitten, ettei olekaan missään etelän lomamerellä eikä tohtinut juuri laiturista poistua kokemattoman vaimonsa kanssa...
Moottori on omassa kelkassani vielä turvavaijerilla kiinni mutta rehellisesti epäilen, tuleeko roikkuvaa moottoria ensitöikseen mentyä hakemaan keikkuvan takakannen päästä...
Katsastusvarustelistaa katsoessa välillä kylmää kun miettii mihin kaikkeen kurjaan sitä pitääkään varustautua. Mites, onko teillä muilla esim. kiinteitä tikkaita? Sinne peräänhän ne luontevammin menee, muttakun nyt noin ylipäänsä haluaisi keksiä millä sitä kaikkea perän ylipainoa oikein tasapainottaisi.. Onkohan moiset tikkaat oikeasti pakolliset 3-luokassa kun veneessä on semmoset irtotikkaat erikseen..? Suositus niihin taitaa olla.
306
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
En ole moista nähnyt mutta kun annoin mielikuvituksen lentää niin semmoisen varmaan voisi pikku nikseillä aikaan saada. Esim. fokan hakasten välistä laittaisi sopivan hoikan narun (4mm tai ohuempi?) kiinni fokan yläkulmaan ja johtaisi sen plokin tms. kautta sitlooraan niin nostin vapauttamalla ja narusta vetämällä fokka tulisi alas.L464 wrote:Nimimerkki "silläkin" listaa tarpeellisia varusteita H-avomeripurjehduksille 24:ssä
Kertoisiko joku, millainen laite on puheenvuorossa mainuttu fokan alasvetäjä?
Aika myttyhän siitä tulisi eikä sitä oikein voisi semmoisenaan kannelle jättää etenkään tuulen yltyessä joten se kai tästä teoriasta..
Kertokaa jos tiedätte.
306
Tässä kuvassa näet Kittiwaken uimatikkaat, mootoritelineen vieressä. Ne eivät painaa kai niin paljon kuin mootoriteline, mutta kestavat minun painoni. Ja on helppo vetää niitä alas yksin vedesta, jos unohdat laittaa ne alas ennen uimisen.Erkka wrote: Mites, onko teillä muilla esim. kiinteitä tikkaita? Sinne peräänhän ne luontevammin menee, muttakun nyt noin ylipäänsä haluaisi keksiä millä sitä kaikkea perän ylipainoa oikein tasapainottaisi.. Onkohan moiset tikkaat oikeasti pakolliset 3-luokassa kun veneessä on semmoset irtotikkaat erikseen..? Suositus niihin taitaa olla.
Ei mulla ainakaan tikkaita ole, vaikka vene on katsastettu 3-luokkaan.306 wrote:Mites, onko teillä muilla esim. kiinteitä tikkaita? Sinne peräänhän ne luontevammin menee, muttakun nyt noin ylipäänsä haluaisi keksiä millä sitä kaikkea perän ylipainoa oikein tasapainottaisi.. Onkohan moiset tikkaat oikeasti pakolliset 3-luokassa kun veneessä on semmoset irtotikkaat erikseen..? Suositus niihin taitaa olla.
Peräänhän ne luontevimmin menisivät, mutta aallokossa ylöskipuaminen olisi varmastikin helpompaa istumakaukalon kohdalta.
Onko tikkaiden kiinteydestä sitten jotain hyötyä? Mielestäni ei - ei pudonnut yksinpurjehtija kuitenkaan venettä uimalla kiinni saa.
Itselläni on semmoset vinssin ympäri laitettavat kapulatikkaat jotka olisivat varmasti 100% tehokkaammat jos olisivat tehty ei-kelluvasta materiaalista sillä kelluville kapuloille ei meinaa osua millään ylös kiipiessä. Toinen vaihtoehto olisi opetella kävelemään vetten päällä että saisi jalan tarpeeksi ylös sieltä missä se normaalisti on. Epäilen hiukan myös sitä että rankan kokemuksen jälkeen hyytynyt kroppa jaksaa nostella märillä vaatteilla kohonnutta painoaan rimpuilevilla kapulatikkailla ylös.239 wrote:
Ei mulla ainakaan tikkaita ole, vaikka vene on katsastettu 3-luokkaan.
Peräänhän ne luontevimmin menisivät, mutta aallokossa ylöskipuaminen olisi varmastikin helpompaa istumakaukalon kohdalta.
Onko tikkaiden kiinteydestä sitten jotain hyötyä? Mielestäni ei - ei pudonnut yksinpurjehtija kuitenkaan venettä uimalla kiinni saa.
Kiinteiden tikkaiden etu taitaa olla tuo paikallaan pysyvyys jonka lisäksi ne pystyy kääntämään auki vedessä ollessa toisin kun nuo kapulat jotka on siellä jossain säilössä.
Veneen kiinni uiminen on kieltämättä pelottava juttu vaatteet päällä ja michelin-miehenä pamahtanut paukkuliivi kaulan ympärillä. Mieluummin kannattaisi panostaa elämänlankoihin että pysyisi veneen äärellä vaikka kyydistä tippuisikin, tosin silloinkin takaisin kyytiin kiipiminen on helpompaa kiinteällä tikkaalla jotka ovat jo valmiiksi paikallaan.
No, onneksi H:n laita on matala joten ylös pääsee melkein ilman tikkaitakin.
306