H-vene pitkälle purjehtijalle

Matkakertomuksia ja retkikohdevinkkejä sekä muuta keskustelua retkiveneilystä
Post Reply
trampas
Posts: 2
Joined: Wed 5.2.2020 13.03

H-vene pitkälle purjehtijalle

Post by trampas »

Terve!

Ensivene olisi tarkoitus hankkia kesäksi ja H on ollut pitkään listan kärjessä. Hieman epäilyttää kuitenkin etenkin sisätilojen ja myös sitlootan koko; tältä tulevalta skipparilta pituutta löytyy 195cm. Mitään tarkempia mittoja en ole netistä löytänyt ja kuvistakaan ei oikein ota selvää.

Mahdunkohan edes sisätiloissa istumaan suorassa? Keulakajuutassa nukkuessa jalat tulevat varmaan punkan yli, mutta kuinkahan paljon? Ja joutuukohan itse purjehtiessa olemaan kokoajan selkä vääränä? Onko kellään kokemuksia aiheesta?

Ei ole tarkoitus mitään luksusta hakea, mutta kokemuksesta tiedän että pidemmän päälle räikeä epäergonomisuus vie kyllä nautinnon kaikesta. Kaverin hieman isommassa purjeveneessä ollut gastina (jalkoja en osaa sanoa, mutta ruori löytyi ja kolme makuukajuuttaa) ja siellä ei ole ollut ongelmia. En toki pystynyt sisätiloissa seisomaan suorassa, mutta hetkellisellä kyyristymisellä ei olekaan väliä.

Kiitos!

/Tommy
siro46
Posts: 13
Joined: Mon 9.9.2019 14.51

Re: H-vene pitkälle purjehtijalle

Post by siro46 »

Moi,

Omasta kokemuksesta tiedän, että 190 senttinen mahtuu H-veneeseen kohtuullisen mukavasti. Pistopunkka on riittävän pitkä mukavaan nukkumiseen ja keulapunkkakin yksin tai sopuisan kaverin kanssa. Istuminen keulapunkalla on tukalaa, kun takaraivo hipoo kattoa koko ajan, mutta pistopunkan puolella ei ole mitään ongelmaa. Pukeminen ei ole ongelma lämpimällä, kun luukun voi avata, mutta kylmällä kelillä on lähellä akrobatiaa.
Ulkotiloissa mahtuu kyllä ihan hyvin toimimaan minua pidempikin.

Jos mahtuminen epäilyttää, niin kannattaa kysellä mahdollisuutta käydä kokeilemassa sisätiloja ennen ostokierrosta.

-Matti
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Re: H-vene pitkälle purjehtijalle

Post by Erkka »

Minun 190cm kankea vartaloni + vaimo, 2 lasta ja kitara ovat viihtyneet h-veneessä 14 kesänä 2-3 viikon lomapurjehduksen. Keulapunkassa mahdun nukkumaan hyvin, ja pistopunkat ovat reilusti pidempiä. Pistopunkissa laidan hyllyt rajoittavat vähän hartioiden tilaa, ja jalkojen koukistaminen matalassa sitloodan alla vaatii asettelua, jos siis haluaa nukkua jalat koukussa. Keulapunkassa nukut luultavasti jalat eteenpäin (koska keula on niin kapea), eli jalat eivät voi mennä punkan yli. Mutta ainakin minulla punkan pituus on hyvin riittänyt.

Sohvilla mahtuu hyvin istumaan. Pukeutua voi sohvilla istuen tai polvillaan lattialla.
Sanoisin että "hiukan liian matala" seisomakorkeus niska kenossa/selkä mutkalla on melkeinpä ärsyttävämpää, kun h-vene jossa et edes yritä seistä sisällä.

Ulkona ei minulla ole koskaan ollut ahtaan tuntuista, ergonomia laidalla istuen on suorastaan mukava kunhan jatkopinna on riittävän pitkä.

Viime kesä oli meille ensimmäinen kesä isommassa veneessä, siitä lyhyet kommentit tuolla: viewtopic.php?f=7&t=1797
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
henri___
Posts: 15
Joined: Thu 14.2.2013 20.12

Re: H-vene pitkälle purjehtijalle

Post by henri___ »

Hienoa, että H-vene kiinnostaa!

Komppaan edellisiä vastaajia. 195-senttisenä mahtuu nukkumaan sekä sivupunkissa että keulassa, ensiksi mainitussa mukavammin. Sivupunkan päällä mahtuu myös istumaan, toki pidempiä aikoja siinä kököttäessä (esim. ruokaillessa) alkaa selkä jossain vaiheessa väsyä, kun penkin korkeus lattiasta on aika matala ja selkänojaa ei ole.

Istumalaatikossa ja muutenkin purjehtiessa tilaa riittää hyvin, eikä ergonomia ole ongelma. Pituudesta on jopa hyötyä, koska ohjatessa yltää helposti itse kaikkiin naruihin.
trampas
Posts: 2
Joined: Wed 5.2.2020 13.03

Re: H-vene pitkälle purjehtijalle

Post by trampas »

Kiitos vastauksista. Toivoa siis on!
Post Reply