Hei!
Suunnitelmissa siirtopurjehdus tuolle välille nyt parin viikon päästä. Onko vinkkejä matkalla olevista vierasvenesatamista tms.? Kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan
Vinkit välille Hki-Rauma
Re: Vinkit välille Hki-Rauma
Paljonko aikaa on käytettävissä? Siirtopurjehdus kun useimmiten tarkoittaa, että suurimmaksi osaksi ollaan liikkeellä ja aikaa jää varsin vähän nähtävyyksien katselemiseen.
Ainoa vierasvenesatama joka tavallaan pakollisena tulee suoraan mieleen tuolta väliltä on Hanko. Ei sen takia, että se olisi pakko nähdä, vaan vaihtoehtojen vähäisyyden takia: Kumpaankiin suuntaan on kohtuullisen paljon matkaa ilman hyviä vaihtoehtoja.
Ainoa vierasvenesatama joka tavallaan pakollisena tulee suoraan mieleen tuolta väliltä on Hanko. Ei sen takia, että se olisi pakko nähdä, vaan vaihtoehtojen vähäisyyden takia: Kumpaankiin suuntaan on kohtuullisen paljon matkaa ilman hyviä vaihtoehtoja.
Re: Vinkit välille Hki-Rauma
Aikaa on neljästä viiteen päivää. Jätetään tosin vene esim. Paraisille, jos näyttää ettei jostain syystä keretä Raumalle asti. Mutta kiitos vinkistä!
Re: Vinkit välille Hki-Rauma
Tyypillisillä säillä Hki-Rauma-välillä ei paljoa jää aikaa muuhun kuin liikkumiseen jos aikaa on neljä päivää, eli yöpymisiä olisi kolme. Yöpymispaikatkin voi valita aika helposti kartasta vain jakamalla matkan neljään suunnilleen yhtä pitkään osuuteen. Jos kelien mukaan liikkuu ja vain purjeilla, niin itse varaisin tuohon matkaan ainakin viikon stressin välttämiseksi.
Yhdessä pitkässä päivässä (>12h h-veneellä) saattaa päästä Helsingistä Hankoon jos on tuuria. Sellainen edellyttää sopivaa tuulta sopivasta suunnasta, esim. 6-7m/s kaakosta olisi oikein hyvä tuolle etapille. Minun tuurilla sellaista ei ole osunut kohdalle, varsinkin kun tyypillisin suunta taitaa olla lounaasta eli täysin vastainen tuolle alkumatkalle. Menee rankaksi eikä matkakaan etene kovin nopeasti jos koko päivä pitää kryssiä. (Lo-tuuli on tietysti ok sitten kun Hiittinen on ohitettu). Kannattaa myös varata bensaa mukaan riittävästi ja jo etukäteen päättää ajella koneella jos vauhti purjeilla jää matalaksi.
Yhdessä pitkässä päivässä (>12h h-veneellä) saattaa päästä Helsingistä Hankoon jos on tuuria. Sellainen edellyttää sopivaa tuulta sopivasta suunnasta, esim. 6-7m/s kaakosta olisi oikein hyvä tuolle etapille. Minun tuurilla sellaista ei ole osunut kohdalle, varsinkin kun tyypillisin suunta taitaa olla lounaasta eli täysin vastainen tuolle alkumatkalle. Menee rankaksi eikä matkakaan etene kovin nopeasti jos koko päivä pitää kryssiä. (Lo-tuuli on tietysti ok sitten kun Hiittinen on ohitettu). Kannattaa myös varata bensaa mukaan riittävästi ja jo etukäteen päättää ajella koneella jos vauhti purjeilla jää matalaksi.