Page 1 of 1

Vinssit kajuutan katolla yksinpurjehduksessa?

Posted: Sat 28.3.2009 14.27
by emil
Miten onnistuu tuo yksinpurjehdus kajuutan katolla vinsseilla?

Posted: Sat 28.3.2009 17.52
by Lauri
Yksinpurjehduksen kannalta kajuutan katto ei tosiaan ole paras paikka vinsseille. Yksinpurjehdittaessa on kyllä muitakin juttuja, joiden takia ei aina voi istua pinnassa, joten pinnan hoitaminen pitäisi joka tapauksessa järjestää jotenkin - joko low-tech ratkaisulla (esim. kuminauha) tai hich-techiä käyttäen (autopilotti)

Jossakin niistä vanhoista venelehden artikkeleista oli muistaakseni sanottu, että joskus 70-luvulla osassa veneistä oli neljä vinssiä, eli sekä katolla että laidalla. Eli niinkin voi asian ratkaista.

Posted: Sat 28.3.2009 18.56
by emil
Autopilotti olisi kyllä jokatapauksessa ostoslistalla.

Posted: Tue 31.3.2009 13.06
by Erkka
Meidän vuoden -79 veneessä on vinssit sekä katolla että laidoilla. Fokka skuutataan aina laidoille, fallit tulevat kattovinsseille. Laidoilla olevat vinssit ovat kyllä erinomaisen paljon kätevämmät yksinään purjehtiessa.

lisäkysymys

Posted: Tue 31.3.2009 13.08
by emil
Mites noi fallit sitten kiristetään, jos ei ole vinssejä siinä katolla? Saako ne käsivoimilla tarpeeksi kireälle?

Re: lisäkysymys

Posted: Tue 31.3.2009 13.13
by 306
emil wrote:Mites noi fallit sitten kiristetään, jos ei ole vinssejä siinä katolla? Saako ne käsivoimilla tarpeeksi kireälle?
Ainakin käsi- ja jalkavoimilla. ;) Omat fallieni lukot on kaukalon etureunoilla ja ponnaan pikkasen jalalla laipiosta jos narut ei meinaa muuten kiristyä.

Tosin Nyt vaihdoin fallit muodin mukaiseen dyneemaan joka ei veny kuten edelliset joten eivät toivon mukaan tarvi yhtä aktiivista kiritelyäkään. Kerron keväämmällä kuinka ostos vaikuttaa ellei joku osaa jo nyt kertoa paremmin? Nostimia joka tapauksessa käytetään vain saapuessa ja lähtiessä (ja reivatessa) joten fokan vinsseihin panostaminen on fiksumpaa.

Omassa veneessä on vinssit laidoilla ja kertaalleen yksinpurjehdusta kokeiltuani on niillekin ehtimisessä tekemistä veneen kallistellessa totuttua enemmän laidalta laidalle siirtyessä. Kelpo niksi on kääntää hiukan liikaa kohti tuulta fokan kiristystä varten jolloin homma hoituu turvallisesti ja helposti sekunneissa.

Autopilotti on varmasti hyvä pitemmillä matkoilla syödessä jne. ja yksin spinnua käytettässä mutta alkuun pääsee jo näillä macgyver-konsteillakin. Kannattaa myös tutustua wikin manööveri-jutun fokan pakkaamiseen mikä auttaa yksinpurjehduksessa aikalisää tarvittaessa.

Re: lisäkysymys

Posted: Tue 31.3.2009 13.53
by Erkka
emil wrote:Mites noi fallit sitten kiristetään, jos ei ole vinssejä siinä katolla? Saako ne käsivoimilla tarpeeksi kireälle?
Minun mielipiteeni on, että falleja ei saa riittävän kireälle ilman vinssiä tai taljaa. Riittävän kireälle kyllä että purjehdus onnistuu, mutta ei niin kireälle että purjeet olisivat "oikean" muotoiset. Eivätpä kaikki käytä fokan skuuteissakaan vinssissä kahvaa.

Ison fallissahan on usein lukko maston huipussa, jolloin voi toimia niin, että falli vedetään käsivoimin lukkoon asti, ja liikin kireyttä säädetään kunninghamin avulla (jossa on kaksin (tai nelin)kertainen välitys.) Fokan fallissa kisaveneissä on ns. Magic box, eli talja, joka tekee kaiketi esim 6-tai 8-kertaisen välityksen. Tuolloin purje vedetään käsivoimin ylös, ja tämän jälkeen taljan koukku kiinnitetään fallin vaijerin ja köyden yhtymäkohtaan. Hienosäätö tehdään taljan avulla.

Meillä fokan fallia säädetään vinssillä, isoa kunninghamilla.

molemmat vinssit

Posted: Tue 31.3.2009 13.55
by emil
Eli kyllä olisi hyvä että olisi tuplavinssit yksinpurjehdukseen. Näitä veneitä ei vaan kauheasti näy myynnissä.

Re: molemmat vinssit

Posted: Tue 31.3.2009 13.58
by 306
emil wrote:Eli kyllä olisi hyvä että olisi tuplavinssit yksinpurjehdukseen. Näitä veneitä ei vaan kauheasti näy myynnissä.
No, onneksi vinssejä löytyy. ;) Useimmat nelivinssiset taitaa olla jälkiasennuksia kuten tämä Wunderbarin vene näyttäisi olevan:

Image

Itselläni ei tuommoisia ole mutta luulisi että semmoiset voi tommosille puutöppösille asentaa(?).

Re: lisäkysymys

Posted: Wed 1.4.2009 14.51
by 239
emil wrote:Mites noi fallit sitten kiristetään, jos ei ole vinssejä siinä katolla? Saako ne käsivoimilla tarpeeksi kireälle?
Minä olen sijoittanut fallien lukot kajuutan katolle mastonjalan ja vinssien väliselle linjalle, joten kiristämiseen voidaan käyttää niitä istumakaukalon laidalla olevia vinssejä. Fokka kiristetään vasemmalla ja iso oikealla vinssillä. Kiristäminen voidaan tietenkin tällä järjestelyllä tehdä vain silloin kun ko. vinssi ei ole varattuna fokan skuutille.

Viime kesänä asensin kisakäyttöä varten kajuutan katolle 1:5 taljan fokan fallin säätämistä varten. Se toimii kuin ns magic box, eli fokka nostetaan ensin fallista ja falli lukitaan normaaliin lukkoonsa. Sitten taljan päässä oleva koukku kiinnitetään vaijerifallin päässä olevaan lenkkiin, jolloin falli voidaan kiristää taljalla. Muuten hyvä systeemi, mutta pitää vain muistaa ottaa viritys pois käytöstä ennen satamaantuloa, muuten voi tulla ikävä yllätys yritettäessä kiskaista fokka alas rantautuessa...

Re: lisäkysymys

Posted: Wed 1.4.2009 14.59
by 306
239 wrote:
emil wrote:Mites noi fallit sitten kiristetään, jos ei ole vinssejä siinä katolla? Saako ne käsivoimilla tarpeeksi kireälle?
Minä olen sijoittanut fallien lukot kajuutan katolle mastonjalan ja vinssien väliselle linjalle, joten kiristämiseen voidaan käyttää niitä istumakaukalon laidalla olevia vinssejä. Fokka kiristetään vasemmalla ja iso oikealla vinssillä. Kiristäminen voidaan tietenkin tällä järjestelyllä tehdä vain silloin kun ko. vinssi ei ole varattuna fokan skuutille.

Viime kesänä asensin kisakäyttöä varten kajuutan katolle 1:5 taljan fokan fallin säätämistä varten. Se toimii kuin ns magic box, eli fokka nostetaan ensin fallista ja falli lukitaan normaaliin lukkoonsa. Sitten taljan päässä oleva koukku kiinnitetään vaijerifallin päässä olevaan lenkkiin, jolloin falli voidaan kiristää taljalla. Muuten hyvä systeemi, mutta pitää vain muistaa ottaa viritys pois käytöstä ennen satamaantuloa, muuten voi tulla ikävä yllätys yritettäessä kiskaista fokka alas rantautuessa...
Luulenpa, että omat lukkoni on asennettu vinsseihin nähden samaa silmällä pitäen.

Onko semmoinen ongelma yleinen, että purjeen kerran nostettua alkaa viritys löystymään tuulesta riippuen n. 10min kuluessa lähdöstä ja purjetta täytyy kiristää? Aseistauduin moista vastaan uusin dyneemafallein mutta voisiko olla niin, että venyminen tuleekin purjeesta?

No, kesällähän tuo selviää. Joka tapauksessa ja näinkin ollen, neljä vinssiä ei taida olla välttämättömyys? Itse tosiaan nostan jo nytkin purjeet tuolla käsi-jalkapelillä enkä ole vielä toistaiseksi koskaan kiristänyt purjeita vinssillä (olettaen, että etuliikkien rypyttömiksi saaminen riittää kireydeksi). Tämä voi johtua siitäkin, etten ole kisaillut veneelläni, seilaillessa kun kerkiää hyvin kääntää sen verran tuuleen, että purjeen kiristys onnistuu kauramoottorillakin.

Posted: Wed 1.4.2009 15.09
by 239
En nyt ainakaan muista tuollaista löystymisongelmaa. Fokan falli on vaijeria ja ison dyneemaa.

Ei neljä vinssiä missään nimessä välttämättömyys ole. Hyvin pärjäsin silloin, kun vinssit olivat vain katolla ja vielä paremmin nyt, kun yksinpurjehdusta silmälläpitäen siirsin ne laidoille. Tarkoitus olisi kuitenkin laittaa nyt toinen pari vinssejä katolle, jossa ne ovat vähän paremmin fokkaa skuuttaavan gastin ulottuvilla.

Re: lisäkysymys

Posted: Wed 1.4.2009 15.38
by Lauri
306 wrote: Joka tapauksessa ja näinkin ollen, neljä vinssiä ei taida olla välttämättömyys?
Ei tietenkään neljä ole välttämätöntä. Kolmekin on oikein hyvä luku: Joskus silloin kun ajattelin laittaa sellaisen lyhyen korkealla olevan levangin, niin suunnitelmissa oli myös laittaa siihen keskelle istumalaatikkoa yksi vinssi levangin alle. Yksinpurjehtiessa fokan fallin olisi sitten voinut tuoda kääntöplokien kautta siihen keskellä olevalle vinssille. Samaa vinssiä olisi siis käytetty fokan skuuttaamiseen riippumatta siitä kummalla puolella purje on.
Minulla on jo kääntöplokit niiden ulokkeiden päällä missä laidalla olevat vinssit on tarkoitettu olemaan 70-luvun arteknoissa. normaalisti niiden plokien kautta kulkee spinnuskuutit, mutta yksinpurjehtiessa olisin laittanut fokkaskuutit sitä reittiä.

Luovuin kuitenkin koko levanginsiirto-operaatiosta syistä jotka on mainittu toisaalla tällä foorumilla, siinä puomitelttaa käsittelevässä ketjussa.

Posted: Wed 1.4.2009 16.47
by Hopeanuoli
Siitä löystymisongelmasta: dyneema ei ole täysin venymätön niinkuin kaupassa luvataan. :) Kisaveneissä yleinen viritys (ainakin monessa - en tiedä onko kaikissa) on että ison falli on dyneema maston toppilukkoon asti ja loppupätkä (siis jotain 10-20 cm) on vaijeria. Näin ollen lukon ja purjeen välissä on vaijeri joka ei veny eikä purje löysty. Kokeiltu on myös dynemaa koko matka ison fallissa mutta se väkisinkin löystyy/venyy vähän kuin tuulee vähän reippaammin.

Re: lisäkysymys

Posted: Mon 27.4.2009 11.49
by 239
306 wrote:Autopilotti on varmasti hyvä pitemmillä matkoilla syödessä jne. ja yksin spinnua käytettässä mutta alkuun pääsee jo näillä macgyver-konsteillakin.
Autopilotti on kiva kapistus, enkä siitä missään nimessä luopuisi. Sen käyttö on kuitenkin sen verran hidasta, ettei se korvaa pinnalukkoa. Mulla on tommonen:
http://www.arolyth.se/txrleng.html
Pinna siis lukittuu, kun sitä nostaa ylöspäin. Äärimmäisen näppärä viritys, kun tulee tarve jättää pinna vähäksi aikaa. Suomessa saa ainakin Vestekiltä, vestekmaiseen hintaan tosin.