[MYYTY] H-vene, artekno -79

Moderator: Kristian

Post Reply
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

[MYYTY] H-vene, artekno -79

Post by Lauri »

VENE JA TRAILERI ON MYYTY.

Alkuperäinen, muokkaamaton veneen myynti-ilmoitus alla:

------

Myydään Arteknon valmistama H-vene, vm. -79 ja alumiininen Harbeck H-venetraileri

Vene on ollut minulla vuodesta 2007. Laskin, että kuluneen 11 kesän aikana olen ehtinyt tehdä neljä viikon mittaista reissua ja muutaman viikonlopun viettää vesillä. Sormet riittävät laskemiseen. Veneen varustamiseen ja kunnostamiseen olen käyttänyt aikaa moninkertaisesti. Ensi kesäksikin on venepaikka, mutta näyttää etten ehdi vesille ollenkaan. Laitetaan vene nyt siis myyntiin, tästä joku toinen saa veneen jonka kanssa ei tarvitse lähteä remontoimaan nollasta.

Venettä olen säilyttänyt traileripaikalla HSK:lla helsingissä. Kahtena kesänä minulla on ollut laituripaikkakin, mutta muuten on laitettu tarvittaessa veteen seuran nosturilla ja nostettu taas ylös purjehtimasta tultua.

Voin myydä veneen ja trailerin yhdessä tai erikseen. Erikseen myytäessä trailerin vasta sitten kun vene on myyty, muutenhan sitä kentällä olevaa traileripaikkaa ei voi käyttää.

Image

Vene on nyt Helsingissä.

Trailerin ansiosta vene on helposti kuljetettavissa, jos ostaja sattuisi asumaan muualla kuin Helsingissä. Kauppojen synnyttyä voin tarvittaessa vetää sen esim. Turkuun, Tampereelle, Lahteen tai Kotkaan, ellei ostajalla ole sopivaa vetoautoa.

Tehtyjä remontteja, parannuksia ja varustusta:

1. Tärkein ensin. Riki eli masto ja purjeet on uusittu lähes kokonaan (uusi masto maksaisi 4-5000 euroa, joten näistä kannattaa huolehtia!)
  • Kaikki vantit, staagit ja vanttiruuvit vaihdoin 2007. Mastossa olevat vanttien T-päätelevyt on vaihdettu kolmisen vuotta sitten. Erittäin oleellista, jotta masto kestäisi pystyssä, mutta harvat huomaavat tehdä (kts. linkki [1] alla)
  • Uudet purjeet (iso ja fokka) teetin 2011 nimenomaan retkipurjehdusta varten. Fokka on rullalla, eli ei tarvitse mennä keulakannelle laskemaan fokkaa. Isossa on yksi reivi ja lentävä alaliikki. Ei siis paljoa käytetty ja säilytetty talvet rullattuina.
  • Ison reivausta varten rakensin uuden puomin, jossa kulkee reiviköysi sisällä. Tämä on vielä hieman protovaiheessa, mutta alkuperäinenkin puomi on tallella (veneen mukana tulee siis kaksi puomia)
  • Isonpurjeen puomipeitteen tein itse 2011. Taitaa olla kolmas puomipeite jonka olen tehnyt.
  • Spinnu lienee alkuperäinen. Spinnuskuutit ja barberit olen uusinut, sekä tietysti spinnun nostimen.
  • Lähes kaikki köydet on uusittu, sis. nostimet.
  • Kaikki köydet tulevat istumalaatikkoon. Lukkoja taitaa olla köysille yli 20kpl. Osa heloista on uusia ja osa edellisten omistajien ajoilta.
  • Erona kilpaveneiden heloitukseen tästä puuttuu fokan skuuttipisteiden säätö köysillä istumalaatikosta käsin. Toisaalta, kun ne reiviköydet ja fokan rullan naru tulevat istumalaatikkoon, lienee säätököysien lukumäärä samalla tasolla kisaveneiden kanssa.
  • Levankina on alkujaan Botnian veneessä ollut alumiininen ns.kisamalli Harkenin automaattivaunulla. Sen voi irroittaa satamakäytössä, levankipalkki toimii osana puomiteltan tukea satamassa (teltasta lisää myöhemmin)
Image

2. Runko:
  • Pohjan epoksit olen uusinut. Vedenalainen osa on maalattu myrkyttömällä maalilla, eli on hyvin ystävällinen meriluonnolle ja suoraan sopiva järvikäyttöönkin (trailerilla venettä säilytettäessä ei tarvita mitään eliöidenestomaaleja)
  • Kyljet on aikaisempi omistaja maalauttanut. Näyttää ammatimaisesti tehdyltä, pinnan laatu on erittäin hyvä. Maalattu pinta on selvästi helppohoitoisempi kuin tavallinen gelcoat.
  • Ikkunat olen irroittanut ja tiivistänyt uudestaan. Ei vuotoja.
  • Istumalaatikon luukut ja kajuutan luukun osat olen uusinut. Tämä taisi olla ihan ensimmäinen projekti jonka tälle veneelle tein.
3. Sähköjärjestelmä:
  • Kulkuvalot olen vaihtanut LED-valoihin, ihan aitoihin venekäyttöön tehtyihin sellaisiin (ne ei siis ole LED-polttimot vanhoissa valoissa)
  • Sisällä on uudet kytkimet, akku ja sytkärimallinen virtapistoke, mutta ei kiinteästi asennettuja valaisimia. Sellaiset on helppo lisätä, kytkimet on valmiina.
Image

4. Moottori ja -teline:
  • Veneen mukana tulee nelitahtinen, vähän käytetty 4hp Johnson. Pitkärikinen, tietysti. (huom. Johnson on valkoinen, mutta muuten ihan samanlainen kuin kuvissa oleva musta Suzuki - ovat samasta tehtaasta peräisin)
  • Moottoriteline on Arteknon ns. kiskomallinen. Kiskoja pitkin liikkuvan kelkan, johon moottori on kiinnitetty, olen teettänyt uuden. Alkuperäiset on vähän turhan ohutta ruostumatonta peltiä, tämä uusi on tukevampi.
5. Sisustus:
  • Pistopukkien patjat uusin 2016 syksyllä, ihan uudet vaahtomuovit sisällä niissä. Keulaan on patjojen pääliset, mutta ei vaahtomuoveja. Meidän käytössä keulassa ei ole nukuttu koskaan, vaan sitä on käytetty varastotilana.
  • Kääntyvän ja irroitettavan pöydän olen lisännyt. Pöydän voi siirtää myös istumalaatikossa käytettäväksi, teoriassa (toinen kiinnityslevy istumalaatikkokäyttöä varten on olemassa, mutta asentamatta)
  • Veneessä on kemiallinen wc. Ihan käyttämätön, ostin uutena ja siitä asti kulkenut mukana. Taitaa olla vielä osittain muoveissakin.
Image

6. Talvisäilytysvarustus:
  • Kokoontaittuva, sinkitty teräspukki (tai voi talvehtia myös trailerilla, kuten minulla on ollut)
  • Muotoon leikattu talvipeite, josta tein valmistusohjeetkin nettiin (kts. linkki [2] alla) + tämän tueksi tarvittavat puuosat
7. Muuta varustusta:
  • Itse tehty puomiteltta. Sellainen lisää sateelta suojaavaa tilaa satamakäytössä. Tämä on tehty vanhasta purjeesta, ja tukirakenteet muodostuvat puomista, pystyyn nostettavasta levangista ja erillisestä alumiinitangosta.
  • 50m ankaroliina kiinteästi asennettuna istumalaatikon lokeroon.
  • Katsastusvarustus, pitäisi olla kaikki muu paitsi pelastusliivit
  • Kiinnitysköysiä, ym.
Varmasti paljon on vielä lisääkin kerrottavaa tästä, joten täydennän tätä myynti-ilmoitusta lähipäivinä. Ja etsin lisää kuvia.

Olen näemmä kirjoittanut tälle H-venefoorumille yli 700 kertaa, lähes kaikki niistä tuonne "varustelu ja huoltaminen"-osioon ja aika moni juttu liittyy tähän veneeseen tehtyihin asioihin. Lisäilen siis linkkejä myös vanhoihin keskusteluihin jotka liittyvät tämän veneen remontteihin.


Linkkejä:
[1] T-päätelevyistä http://www.venebremer.fi/index.php?opti ... &Itemid=70
[2] Talvipressu: http://www.aarnio.org/lauri/vene/h-peite/
Last edited by Lauri on Fri 29.6.2018 23.02, edited 4 times in total.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: M: H-vene, artekno -79 ja traileri (Harbeck, alumiinia)

Post by Lauri »

Pientä päivitystä: Korjasin ylle että vene on nyt Helsingissä. Saa tulla tutustumaan, koskee myös foorumilaisia joilla on jo H-vene, jos on kiinnostusta nähdä mitä olen tuolle tehnyt.

Hintaa on kysytty. H-veneethän on halpoja, joten tiedän etten ikinä tuosta saa edes materiaaleihin reilussa 10 vuodessa menneitä rahoja, ja todennäköisesti saisin enemmän jos myisin veneen palasina osa kerrallaan. Yritetään nyt kuitenkin ensin kokonaisuutena:

Miltä kuulostaisi vertaus uuden maston hintaan? Pelkän H:n uuden maston kerrotaan maksavan 4000-5000 euroa. Vanhoja mastojahan ei juurikaan ole saatavana kuin veneen mukana. Nyt jos tehtäisiin kaupat tuosta minun koko takilasta, johon on mastoon vaihdettu ne T-päätelevyt, vantit ja vanttiruuvit uusittu, keulapurjeelle laitettu rullasysteemi, uudehkot iso+fokka, spinnuvarustus, alkuperäinen ja se protopuomi, suunnilleen samaan hintaan kuin pelkkä uusi masto maksaa, niin lopun veneen antaisin siinä kaupassa sitten kaupanpääliseksi? Purjehtimaan uuden alumiiniputken hinnalla? Tässä veneessä se maston alumiiniputki ei siis ole uusi vaan ilmeisemmin alkuperäinen, mallia Artekno sekin.
(hintahaarukkaa voi kyllä säätää varustuksen mukaan. Eikä tämä sisällä sitä traileria.)
sacues
Posts: 230
Joined: Fri 14.9.2007 13.58

Re: M: H-vene, artekno -79 ja traileri (Harbeck, alumiinia)

Post by sacues »

Ihmettin venettäsi Mm skaboissa ja hieno vene ja kova duuni tehty sen eteen. Tsemppiä myyntiin!
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: M: H-vene, artekno -79 ja traileri (Harbeck, alumiinia)

Post by Lauri »

Kiitos, kiva että on tullut huomattua, varsinkin kun tein silloin valmisteluja MM-kisoja varten: Pohjan maalit oli aika kuluneet, joten kevyt hionta ja uusi musta pinta juuri sitä varten että saitte MM-kisoissa katsella tuota kentällä.

Minun aikanahan se ei ole käynyt kisaamassa missään, mutta kai senkin voisi nyt meriitiksi laskea, että on ollut MM-kisoissa...kentällä trailerilla seisomassa :D
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: M: H-vene, artekno -79 ja traileri (Harbeck, alumiinia)

Post by Lauri »

Muutamia ihan tuoreita kuvia sisältä. Näistä näkee miten sen pöydän voi käännellä erilaisiin asentoihin, yleensä ollut päivisin purjehdittaessa käännettynä tuonne sivuhyllyn alle ja yöllä käännettynä keskelle, jolloin punkassa mahtuu nukkumaan eikä ole tarvetta irroittaa sitä. Helposti sen kyllä saa irtikin jos haluaa.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: [MYYTY] H-vene, artekno -79 ja traileri (Harbeck, alumiinia)

Post by Lauri »

MYYTY.
Post Reply