Rustiraudat

Moderator: Kristian

Post Reply
siro46
Posts: 13
Joined: Mon 9.9.2019 14.51

Rustiraudat

Post by siro46 »

Etsinnässä on yksi pari kuvan mukaisia silmukkaruuveja/rustirautoja 1980-luvun alun Arteknon H-veneeseen. Vantteja täytyy saada taaemmaksi rullafokan takia ja uuden parin asentaminen on pienepi homma kuin etummaisten irrottaminen ja reikien paikkaaminen.

Kuva täällä: https://www.dropbox.com/s/wrl727mutjlbg ... t.jpg?dl=0

Yhteydet yksityisviestillä.

-Matti
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Rustiraudat

Post by 306 »

Terve,

Voi siinä pieniä komplikaatioita tulla eteen, ellei rustinrautana puhuta noista muttereista kiinnityksineen.

H-veneessä on laminoituna runkoon se varsinainen vahvike, jonka läpi nuo mutterit menee ja jo noiden alkuperäisten muttereiden alle kannattaa laittaa jokunen numeroa isompi aluslevy, ellei peräti teetä kunnon rosterihelaa.

Jos ruuvit siirtää kannessakin näkyvän vahvikkeen ulkopuolelle, kannen vahvistaminen siitä kohtaa on olennainen juttu. Joskus taannoin H-veneilijöiden kauden päättäneissä "cocktail-tilaisuudessa" Hoskin Blue Peterissä kerrottiin, että yhdessä vantissa voi olla jopa luokkaa 800kg veto, joka kunnon puuskalla ryyditettynä nyppii pienimmät ruuvit irti silloin kun sitä vähiten kaipaa.

Itse irroittelin ruuvit taannoin melko pienellä vaivalla juuri aluslevyjä uusiessani. Tiedä sitten mimmoinen vaiva on reikien tilkintä esim. epoksilla, mutta vanhojen siirtokin voi olla varteenotettava vaihtoehto.

Ihan toinen keskustelu on, mitä sivuvanttien siirtäminen tekee maston dynamiikalle ja säädettävyydelle, etuvantin rasitukselle kun sivuvanttien veto kohdistuu siihen aiempaa voimakkaammin jne. Vanttien pituus muuttuu, joten mahdollisesti täytyy teettää uudet jne. Siinä mielessä on varmasti viisainta pitää vanhat ruuvit paikallaan, kun katumus voi yllättää nopeastikin kun kelpo vene onkin yhtäkkiä kelvoton.

Itse en lähtisi vantteja siirtämään eli korjaamaan semmoista, mikä ei ole rikki. Jos uusi rullagenua on isompaa kokoa, lisätään tyypillisesti uusi skuuttikiskopari taaemmas ja myönnytään ajatukseen, että genua vedetään vanttien ulkopuolelta.
306
siro46
Posts: 13
Joined: Mon 9.9.2019 14.51

Re: Rustiraudat

Post by siro46 »

Moi,

Selvennetäänpä tarpeita: tarkoitan kuvan mukaisia heloja, mutterit ja aluslevyt saa rautakaupasta. Toki vanhan reiän saa umpeen epoksilla, mutta kolme helaa ei olisi mikään oma viritys. Minun venettäni (1981) muutamaa vuotta vanhemmissa veneissä saattoi olla kolme helaa vanteille, mikä mahdollisti erilaisia vaihtoehtoja maston trimmaamiseen. Ihan h-vene.netin wikistäkin löytyy kuva tästä (https://www.h-vene.net/hwiki/index.php/Ostajan_opas).

Ostin veneeni rullalaitteella varustettuna, mutta alkuperäinen fokka oli elämänsä lopussa ja teetin ensimmäisen kesän jälkeen luokkasäännön mukaisen rullafokan. Heti ensimmäisellä koepurjehduksella huomasin uuden fokan hankaavan alavantteihin kryssillä - vanha fokka ei tehnyt näin ja oli siis alimittainen (rullalaite nostaa fokan irti kannesta ja tuo sitä taaksepäin ja siksi vantit osuvat purjeeseen). Fokan osumisesta vantteihin seuraa useampi haitta: purjeen takaliikki kuluu silminähden ja tiukalla kryssillä liikin muoto kärsii. Molemmat v********t tätä purjehtijaa.

Ensiapuna kokeilin vaihtaa alavantit taakse, jolloin fokka ei enää osunut vantteihin, mutta tällä säädöllä maston trimmaaminen muuttui todella vaikeaksi. Seuraava temppu on kokeilla siirtää vanttien kiinnitystä yhden pykälän verran taaksepäin. Helpointa olisi lisätä kolmas hela samalle etäisyydelle nykyisen helan taakse. Vielä en ole ryöminyt pressun alle tarkasti mittaamaan, mutta uusi hela näyttäisi mahtuvan luokkasäännön 3250 mm mitan sisään. Nykyiset helat ovat kannen reunavahvikkeen etuosassa ja uskoisin vahvikkeen sisällä olevan vanerin jatkuvan koko matkan eli pitäisi sen kestää. Helat olivat irti vuosi sitten vuotamisen takia, joten tiedän aika hyvin mitä kannen sisällä on. Jos täältä ei löydy sopivia heloja, niin sitten siirrän etummaisen parin sopivaan paikkaan. Pahoja komplikaatioita en pelkää.

Helat ovat haussa, kunnes kelit lämpenevät epoksihommiin.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Rustiraudat

Post by 306 »

Ok, tämä avasi asiaa.

Itsellänikin oli noita kolme paria aika tasaisesti pitkin vahviketta, millä oli luultavasti aikanaan parannettu maston säätömahdollisuuksia, rakea, prebendiä yms.

Valitettavasti tuohon helan hankintaan en osaa neuvoa antaa, mutta vinkkaisin tiedustelemaan joltain rikimaakarilta. Heillä on varmasti hallussaan rikin kokonaisuus ja varaosiakin varmasti toisinaan tarvitaan. Uusiakin veneitä edelleen tehdään jopa täällä kotimaassa, joten esim. Eagle Marinilta voisi löytyä tietoa. Heillä on tietääkseni hallussaan Arteknolta Botnialle perityt vanhat helat, joten erilaisia varaosiakin saattaa löytyä monelta merkiltä.
306
siro46
Posts: 13
Joined: Mon 9.9.2019 14.51

Re: Rustiraudat

Post by siro46 »

Kiitos hankintavinkeistä,
Katsotaan selviänkö helpommall asentamalla uutta osaa vai päädynkö kelien lämmetessä tulppaamaan vanhoja reikiä.
Post Reply