Osanottomaksuista
Moderator: Kristian
-
- Posts: 172
- Joined: Mon 17.5.2010 09.25
- Location: Jyväskylä JVS
Osanottomaksuista
Valitetaan nyt sitten vielä, kun tuli "luppopäivä" eli jummiinnuin koneen ääreen...
Siis en ole ikinä ymmärtänyt, enkä tuu ikinä ymmärtämään termiä "jälki-ilmoittautumismaksu"
Mitä väliä sillä loppupeleissä on että maksaako alkuperäisen summan osanottomaksua, kunhan sen maksaa..?
Itsellä tää kilpailuihin osallistuminen on niin ison työn takana, että viikkoa/kahta ( jopaa 2 päivää) ennen kisoja ei ole ollenkaan varmaa että pääsenkö mukaan ollenkaan...!
Maksoin nytkin vain sen 120€ lauantai aamuna ja tuun maksamaan (jos saan rahat kasaan) SM-kisojen osanottomaksun, kun tuun paikanpäälle hoskille. Enkä suostu maksaan senttiäkään sen yli...
Ottaa Eeva sitten kisaan eli ei...
Meillä ei ole niin köyhiä seuroja Suomessa, että tällä rangaistusmaksulla olis kellekkään seuralle mitään merkitystä.
Nyt joku sitten sanoo että se tuo lisätyötä kun kaikki ei maksa/ilmoittaudu ajallaan... Joka tapauksessa paperit tsekataan ja ilmoittautuminen varmistetaan ennen kisoja, että mitä työtä se tuo lisää??
Olisin iki onnellinen jos/kun toi termi häviäis kilpailukutsuista. Eikö ole tärkeämpää että kisoissa on mahdollisimman paljon veneitä mukana linjalla, kuin se että joku jää pois sen takia että jälki-ilmoittautumisesta rangaistaan????
Eriasia olis tietenkin jos mulla olis rahaa kuin roskaa... Muttakun sitä ei ole
Siis en ole ikinä ymmärtänyt, enkä tuu ikinä ymmärtämään termiä "jälki-ilmoittautumismaksu"
Mitä väliä sillä loppupeleissä on että maksaako alkuperäisen summan osanottomaksua, kunhan sen maksaa..?
Itsellä tää kilpailuihin osallistuminen on niin ison työn takana, että viikkoa/kahta ( jopaa 2 päivää) ennen kisoja ei ole ollenkaan varmaa että pääsenkö mukaan ollenkaan...!
Maksoin nytkin vain sen 120€ lauantai aamuna ja tuun maksamaan (jos saan rahat kasaan) SM-kisojen osanottomaksun, kun tuun paikanpäälle hoskille. Enkä suostu maksaan senttiäkään sen yli...
Ottaa Eeva sitten kisaan eli ei...
Meillä ei ole niin köyhiä seuroja Suomessa, että tällä rangaistusmaksulla olis kellekkään seuralle mitään merkitystä.
Nyt joku sitten sanoo että se tuo lisätyötä kun kaikki ei maksa/ilmoittaudu ajallaan... Joka tapauksessa paperit tsekataan ja ilmoittautuminen varmistetaan ennen kisoja, että mitä työtä se tuo lisää??
Olisin iki onnellinen jos/kun toi termi häviäis kilpailukutsuista. Eikö ole tärkeämpää että kisoissa on mahdollisimman paljon veneitä mukana linjalla, kuin se että joku jää pois sen takia että jälki-ilmoittautumisesta rangaistaan????
Eriasia olis tietenkin jos mulla olis rahaa kuin roskaa... Muttakun sitä ei ole
Vesa Karhusaari
Jyväskylän Kilpapurjehtijat ry JKP
FIN - 863
Jyväskylän Kilpapurjehtijat ry JKP
FIN - 863
Re: Osanottomaksuista
Ja nyt kun Murhasaari innostui valittamaan aiheesta, niin täytyy ilmaista tukensa tälle mielipiteelle. Ei niinkään jälki-ilmoittautumismaksuille vaan ylipäätään ranking-kisojen hinnalle. Noi kisamaksut rupeavat olemaan aikalailla korkeita kaikin puolin. Varsinkin paikkakunnilla, joissa on kiinteä nosturi, eikä tarvitse tilata autokuskia nostamaan ja laskemaan paatteja.
Tottakai harrastuksesta pitää maksaa, mutta miten paljon. Ja tietysti tarvitaan poijuveneiden bensat ja järjestäjien eväät yms. Mutta silti alkaa käymään kausi kukkaron päälle. Hiukkasen halvemmalla osallistumismaksulla voisi jopa saada porukkaa innostumaan lähtemään mukaan enemmän. Nytkin nähdään, että montako paikallista tallaajaa on hesan kisoissa kokeilemassa. Ja montako olisi, jos ei koko tili menisi osallistumismaksuihin. Enemmän osallistujia tarkoittaa myös enemmän osallistumismaksuja ja sitä kautta sama tai korkeampi kokonaistuotto. Ainakin meille opetettiin näin yläasteen taloustiedon tunnilla.
Loppuun kuitenkin kiitos kaikille niille, jotka talkoilla järjestävät hyviä kisoja, että me pääsemme purjehtimaan.
Tottakai harrastuksesta pitää maksaa, mutta miten paljon. Ja tietysti tarvitaan poijuveneiden bensat ja järjestäjien eväät yms. Mutta silti alkaa käymään kausi kukkaron päälle. Hiukkasen halvemmalla osallistumismaksulla voisi jopa saada porukkaa innostumaan lähtemään mukaan enemmän. Nytkin nähdään, että montako paikallista tallaajaa on hesan kisoissa kokeilemassa. Ja montako olisi, jos ei koko tili menisi osallistumismaksuihin. Enemmän osallistujia tarkoittaa myös enemmän osallistumismaksuja ja sitä kautta sama tai korkeampi kokonaistuotto. Ainakin meille opetettiin näin yläasteen taloustiedon tunnilla.
Loppuun kuitenkin kiitos kaikille niille, jotka talkoilla järjestävät hyviä kisoja, että me pääsemme purjehtimaan.
Re: Osanottomaksuista
Vertailun vuoksi HSK järjesti samana viikonloppuna Melges 24 rankingkisat Melkillä hintaan 60€. 6 lähtöä ja poijuja jne. Talkookisoja on todellä epämielyttävää kritisoida, mutta faktat puhuvat puolestaan. Mikon talousmatematiikkaa voi kompata markkinoinnin 4P:n perusymmärryksellä...
Mutta todellinen valituksen aihe ainakin Helsingin seudulla on kunnollisten nostureiden puute. Krunalle on yritetty hankkia nosturia jo monta vuotta, mutta kun ei tule siimaa kaupungilta, niin ei tule. Eihän viime viikonloppunakaan ollut kuin about kolme neljä sataa kilpapurjehtijaa Helsingin edustan vesillä
- Melgesit Melkillä
- F18, F, D, AE, Starat Krunalla
- H:t Kaivarissa
- ja hitto vie vielä yli satakunta venettä kiersi Suursaarta...
Ja faktisesti mantereella olevia käypiä nostureita löytyy Helsingistä tasan kaksi, toinen HSK:lta ja toinen NJK:lta. Se, että nosturiautoyrittäjät veloittavat mitä veloittavat onkin sitten aivan toinen keskustelu.
Mutta todellinen valituksen aihe ainakin Helsingin seudulla on kunnollisten nostureiden puute. Krunalle on yritetty hankkia nosturia jo monta vuotta, mutta kun ei tule siimaa kaupungilta, niin ei tule. Eihän viime viikonloppunakaan ollut kuin about kolme neljä sataa kilpapurjehtijaa Helsingin edustan vesillä
- Melgesit Melkillä
- F18, F, D, AE, Starat Krunalla
- H:t Kaivarissa
- ja hitto vie vielä yli satakunta venettä kiersi Suursaarta...
Ja faktisesti mantereella olevia käypiä nostureita löytyy Helsingistä tasan kaksi, toinen HSK:lta ja toinen NJK:lta. Se, että nosturiautoyrittäjät veloittavat mitä veloittavat onkin sitten aivan toinen keskustelu.
Team Bra, Valentina FIN-916
Re: Osanottomaksuista
ja tuo HSK:n nosturikin on nyt huonossa kunnossa ja menee pariksi viikoksi remonttiin ensi viikosta alkaen, eli heti H-SM kisojen jälkeen:Vpl wrote: Ja faktisesti mantereella olevia käypiä nostureita löytyy Helsingistä tasan kaksi, toinen HSK:lta ja toinen NJK:lta.
http://www.hoski.fi/?option=com_content ... 8&Itemid=1
(tuo on julkaistu 9.6. netissä, mutta ei näkynyt nosturissa itsessään mitään tietoa rajoituksista ainakaan viime viikolla)
Re: Osanottomaksuista
Kyllä kieltämättä esim. nyt SM-kisojen kohdalla 130€ osallistumismaksu hieman ihmetyttää ja kun siihen laitetaan vielä päälle pakollinen h-veneliiton jäsenmaksu 30€/naama niin ei liene ihme että Helsingin retkihoot eivät ole suurilla joukoilla tulossa kisaan. Etenkin jos vene on vaikka Hoskilla laiturissa, niin mistä ihmeestä sitä maksaa 130€, nyt jälki-ilmoittautumisen 195 eurosta puhumattakaan. Vaikka maksut jakaisikin, niin miten moni tahtoo maksaa 100€/naama siitä huvista että pääsisi ottamaan pataan viimeisen päälle laitetuilta kisahopoteilta retkiveneellään, etenkin kun kelinkin pitäisi olla aika syvältä.
Tällä hetkellä SM:issä 18 ilmoittautunutta, yksi lisää olisi ehkä tulossa(lue se vene missä allekirjoittaneen pitäisi suhata) mutta käyköhän tuossa nyt niin että Hoot menettävät SM-statuksensa?
Toki nyt arkipäiväkisan ollessa kyseessä voi olla perusteltua kompensoida talkoolaisia perjantain osalta, mutta silti...kutsussakaan ei oikein selvennetä että menevätkö maksut nyt puhtaasti Hoskin tiliä lihottamaan vai kuuluuko maksuun jonkinlaista iltaohjelmaa.
Tällä hetkellä SM:issä 18 ilmoittautunutta, yksi lisää olisi ehkä tulossa(lue se vene missä allekirjoittaneen pitäisi suhata) mutta käyköhän tuossa nyt niin että Hoot menettävät SM-statuksensa?
Toki nyt arkipäiväkisan ollessa kyseessä voi olla perusteltua kompensoida talkoolaisia perjantain osalta, mutta silti...kutsussakaan ei oikein selvennetä että menevätkö maksut nyt puhtaasti Hoskin tiliä lihottamaan vai kuuluuko maksuun jonkinlaista iltaohjelmaa.
Re: Osanottomaksuista
Hesan nostureihin en ota kantaa, että mitkä toimivat ja mitkä eivät. Mutta jospa katsotaan vielä niitä kauden muiden kisojen hintoja, niin Näsijärven regatta maksaa 60 euroa per venekunta, joka on joka vuosi sisältänyt ruuat koko porukalle molempina päivinä sekä nostot ja laskut. Siitäkin jää seuralle vielä vaikka kuinka ja paljon plussaa viivan alle, vaikka on useampi poijuvenekin. Siitä mallia muihinkin kisoihin!
Kölivenekisat eivät kuitenkaan vaadi hirveän suuria resursseja. Kolme venettä: linjalle vene, sekä poijuveneet ylös ja alas. Ja näihin järjestäjiä: kolme tyyppiä linjalle ja kaksi molempiin poijuveneisiin. Kevytveneillä on eri asia, kun täytyy olla saattoveneitä ihan turvallisuuden takia muutama lisää. Jos nyt vaikka katsotaan tulevan viikonlopun vikla PM:iä ja 505 SM:iä, niin molemmissa luokissa osallistumismaksu on 60 euroa. Ja siellä on järjestäjillä useita veneitä. Mun mielestä se on vaan liikaa, että ranking-sarjan kiertäminen kustantaa 600 euroa pelkkiä kisamaksuja. Onneksi sentään saadaan pitää paatit hoskilla, ettei tartte joka viikonloppu nyppiä kärryä pitkin Suomea.
Kölivenekisat eivät kuitenkaan vaadi hirveän suuria resursseja. Kolme venettä: linjalle vene, sekä poijuveneet ylös ja alas. Ja näihin järjestäjiä: kolme tyyppiä linjalle ja kaksi molempiin poijuveneisiin. Kevytveneillä on eri asia, kun täytyy olla saattoveneitä ihan turvallisuuden takia muutama lisää. Jos nyt vaikka katsotaan tulevan viikonlopun vikla PM:iä ja 505 SM:iä, niin molemmissa luokissa osallistumismaksu on 60 euroa. Ja siellä on järjestäjillä useita veneitä. Mun mielestä se on vaan liikaa, että ranking-sarjan kiertäminen kustantaa 600 euroa pelkkiä kisamaksuja. Onneksi sentään saadaan pitää paatit hoskilla, ettei tartte joka viikonloppu nyppiä kärryä pitkin Suomea.
Re: Osanottomaksuista
HSKn sivuilta löytyvää SM-kisojen osallistujalistaa ei taida olla päivitetty ihan hiljan. Listalta puuttuu muutama vene, joiden on kerrottu osallistuvan.Eiköhän 20 veneen raja mene rikki.
Tarvitsisin gastin SM- kisoihin perjantaille, jos kiinnostaa soita Matti 050-4232949
Tarvitsisin gastin SM- kisoihin perjantaille, jos kiinnostaa soita Matti 050-4232949
Re: Osanottomaksuista
Purjehduskilpailujen järjestäminen edellyttää kalustoa: veneitä, kääntöpoijuja, ankkureita, köysiä, lippuja jne. Suuremmat, aktiivisesti kilpailuja järjestävät seurat ,kuten HSK , omistavat pääosan tarvittavasta kalustosta. Kalustoinvestoinnit ja kaluston ylläpidosta aiheutuvat kulut taas katetaan pääosin - osallistumismaksuilla.
Re: Osanottomaksuista
Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta...FIN931 wrote:Purjehduskilpailujen järjestäminen edellyttää kalustoa: veneitä, kääntöpoijuja, ankkureita, köysiä, lippuja jne. Suuremmat, aktiivisesti kilpailuja järjestävät seurat ,kuten HSK , omistavat pääosan tarvittavasta kalustosta. Kalustoinvestoinnit ja kaluston ylläpidosta aiheutuvat kulut taas katetaan pääosin - osallistumismaksuilla.
Mites keskiviikkokisat sun muut sitten järjestyy niin halvalla? Hsk ei tosin niitä järjestele vaan on keskittynyt selvästi korkeampaan profiiliin mutta eikös kutakuinkin tuo kaikki poiju- ym. arsenaali ole niissäkin käytössä (tai ainakin HSS:llä näyttäisi olevan heidän seuransisäiseen jäsenmaksupolitiikkaansa puuttumatta)ja osanotto parhaimmillaan ilmaista?
---edit---
jaa, on hoskillakin näköjään ilmaiset "torstiksensa". Listan kallein on joka tapauksessa H-SM:t joten asiasta on varmaan ihan kohtuullista kehittää keskustelua siellä täällä. Esim. ORCit ym. menee pitkälti alle satasella vaikka maksajamiehistöt on isompia..?
---edit---
Kisaintoisimmista retkiveneilijöistä en osaa sanoa mutta veikkaisin, että "eliittihintoja" kohtuullisemmilla kustannuksilla varmasti olisi mielekkäämpää tulla kisoja häviämään ja nöyryytyksen kautta sisua ja hyvää luokkafiilistä hakemaan kuten jo edellä tuumittiinkin.
Mutta jollakinhan se hoskin uusi kisakeskus pitäisi saada maksettua nyt kun noin pääsi käymään.. Liiton jäsenmaksujen periminen tuntuu muun rinnalla kohtuulliselta ja varmasti myös tarpeelliselta toiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi. Eikö esim. tuomarien ym. kulut saisi noilla jo peitettyä..?
306
Re: Osanottomaksuista
Ajatus siitä, että edullisemmalla osallistumismaksulla oltaisiin saatu enemmän osanottajia, kuulostaa hienolta, mutta empä usko, että näin olisi käynyt. Hesan regatta on useamman vuoden ajan ollut ranking-kisa, ja osallistujista on löytynyt ihan kohtuullinen määrä kilpaholkkeja. Mutta valitettavasti siihen se onkin jäänyt; paikalliset veneet ovat loistaneet poissaolollaan. Mistä osallistumisaktiviteetti nyt olisi löytynyt?
Kuvaavaa sille, missä määrin kilpailut paikallisia H-veneilijöitä kiinnostavat on se, että keväälle ehdotettu sääntökurssi ei herättänyt minkaanlaista kiinnostusta, eikä edes Jyrki Lindströmin mahdollinen vierailu kiinnostanut. (Tilaisuudet olisi pidetty HSKn uudessa rakennuksessa, joka todellakaan ei ole mikään "kilpailukeskus")
Kaikeksi onneksi H-veneestä on moneksi, niin kilpailemiseen kuin matkapurjehdukseen
Kuvaavaa sille, missä määrin kilpailut paikallisia H-veneilijöitä kiinnostavat on se, että keväälle ehdotettu sääntökurssi ei herättänyt minkaanlaista kiinnostusta, eikä edes Jyrki Lindströmin mahdollinen vierailu kiinnostanut. (Tilaisuudet olisi pidetty HSKn uudessa rakennuksessa, joka todellakaan ei ole mikään "kilpailukeskus")
Kaikeksi onneksi H-veneestä on moneksi, niin kilpailemiseen kuin matkapurjehdukseen
Re: Osanottomaksuista
Itseäni risoo näissä premium-osallistusmaksuissa se, että vastine rahalle on olematon. Ei H-veneilijät ole mitään pursiseurojen budjettivajeen korjaajia. Jos kisa maksaa 130€, niin silloin vastine pitää olla hinnan mukaista. H MM:ssä hinta oli korkea, mutta niin oli myös kilpailujärjestelyiden taso. Kuopin SM:ssä... Nojoo.
Yhdyn myös täysin Nikon kommenttiin nosturin käyttömaksun kohdistamisesta niille, jotka sitä tarvitsevat.
Ja mitä tulee siihen neljään peehen, niin ei hitto niitä asiakkaita tule vain asettamalla tuotteelle hinta. Pitää myös olla kunnossa tuotteen sisältö, sen myyntipaikka ja promootio. Sanottakoon vielä tässä tunteen palossa, että kilpailukutsun julkaiseminen seuran webbisivuilla ei ole promootiota nähnytkään.
UGH.
Yhdyn myös täysin Nikon kommenttiin nosturin käyttömaksun kohdistamisesta niille, jotka sitä tarvitsevat.
Ja mitä tulee siihen neljään peehen, niin ei hitto niitä asiakkaita tule vain asettamalla tuotteelle hinta. Pitää myös olla kunnossa tuotteen sisältö, sen myyntipaikka ja promootio. Sanottakoon vielä tässä tunteen palossa, että kilpailukutsun julkaiseminen seuran webbisivuilla ei ole promootiota nähnytkään.
UGH.
Team Bra, Valentina FIN-916
Re: Osanottomaksuista
En tiedä miten osallistumismaksut HSK:lla on käytetty, mutta ainakaan miksikään budjettivajeen korjaajiksi niistä ei ole historian valossa ollut. 90-luvulla seurasin hoskin taloutta aika aktiivisesti, ja nimenomaan purjehduskilpailulautakunta oli se joka teki eniten tappiota. Vuodesta toiseen ne aina budjetoivat nollatulosta tai hieman plussaa, mutta toteutuma oli aina pakkasella reippaasti. Viime vuosina en enää ole jaksanut seurata niiden talouslukuja, mutta hämmästyisin jos perinne olisi radikaalisti muuttunut.
Re: Osanottomaksuista
Kritiikin ei tarvitse kohdistua pelkästään hoskiin. SM:ien kuuluu maksaa enemmän, koska ne ovat sentään arvokilpailut, mutta kun kaikki muut kisat maksavat melkein saman verran kuin SM:t. Ja muissa seuroissa ei rakenneta yhtä innokkaasti SPL:n rahoilla Pehkuselle jury-tiloja kuin hoskilla. Muualla korjataan saunalaitureita ja kiukaita kasslerin paistajia varten kisamaksuilla. Näillä hinnoilla voisi joka kisaan ostaa uudet poijut ja liput ja upottaa ne kisojen jälkeen, jos niin tahtoo.
Ja vielä kommenttiin markkinoinnista. Luokka on kuolemassa, jos ei saada uutta sukupolvea mukaan radalle. Kalustoa on ja taitoakin kaiketi löytyy, mutta mistä saadaan osallistujat. Viidakkorumpu on varmaan se paras tapa saada porukkaa houkuteltua mukaan. Vähän otan omaan piikkiinkin liiton nettisivujen heikosta päivityksestä johtuen, mutta jotain muutakin täytyis tehdä asialle.
Ja vielä kommenttiin markkinoinnista. Luokka on kuolemassa, jos ei saada uutta sukupolvea mukaan radalle. Kalustoa on ja taitoakin kaiketi löytyy, mutta mistä saadaan osallistujat. Viidakkorumpu on varmaan se paras tapa saada porukkaa houkuteltua mukaan. Vähän otan omaan piikkiinkin liiton nettisivujen heikosta päivityksestä johtuen, mutta jotain muutakin täytyis tehdä asialle.
Re: Osanottomaksuista
Jos haluatte nuorempaa väkeä mukaan niin päättäkää liitossa että liitto maksaa puolet osallistumismaksusta jos miehistön keskiikä on alle 25v.
Re: Osanottomaksuista
Minun kritiikkini ei ollut kohdistettu mihinkään yksittäiseen seuraan. Sitäpaitsi kuka tietää millaisen shampanja-kaviaari-illallisen Pehkonen on tulevan viikonlopun arvokilpailuihin järjestänyt.
Mikon puheet luokan kuolemisesta kuulostaa dramaattiselta, mutta totta on, että:
- nuorta porukkaa pitäisi saada mukaan
- veneet alkaa olla vanhoja lanhoja
- venekonstruktio on out dated
- kilpailuviikonloppuihin pitää saada lisää säpinää (tästä otan itse miinuksen LM:ien osalta)
- osanottomaksujen suhde niillä saatavaan palveluun on tämänkin kritiikin saanut liikkeelle
Mikon puheet luokan kuolemisesta kuulostaa dramaattiselta, mutta totta on, että:
- nuorta porukkaa pitäisi saada mukaan
- veneet alkaa olla vanhoja lanhoja
- venekonstruktio on out dated
- kilpailuviikonloppuihin pitää saada lisää säpinää (tästä otan itse miinuksen LM:ien osalta)
- osanottomaksujen suhde niillä saatavaan palveluun on tämänkin kritiikin saanut liikkeelle
Team Bra, Valentina FIN-916
Re: Osanottomaksuista
Näihin ammun täältä puskista sen verran, että H-venekisat ei varmaan voi luokkaa ja veneitä sen kummemmiksi muuttaa. Hyvällä sponsoroinnilla voisi tietty uusia veneitä saada hankituksi ellei sitten miehistö pistä paalua pinoon ja osta itse.Vpl wrote: - nuorta porukkaa pitäisi saada mukaan
- veneet alkaa olla vanhoja lanhoja
- venekonstruktio on out dated
- kilpailuviikonloppuihin pitää saada lisää säpinää (tästä otan itse miinuksen LM:ien osalta)
- osanottomaksujen suhde niillä saatavaan palveluun on tämänkin kritiikin saanut liikkeelle
Mielestäni HSS:llä (eli veneen "kotiseuralla") oli ihan hyvä idea tossa talvella. H yhdistettäisiin klassikkoveneluokkiin, sillä niihinhän runkomuoto ym. kuuluu. Voisi joku sanoa jopa, että kyse on jonkinlaisesta uppoumaveneiden ikonista ja tavallaan pitkän kehityskaaren huipentumasta. Se, että nykyään on plaanaavia rataveneitä ei ole välttämättä "uhka" vaan mahdollisuus tehdä H:sta Starbojen tai Louhien kaltainen oma vetovoimainen luokkansa jonka ei tarvi pohtia miten yrittäisi pistää kampoihin vuoden muotileijoille.
Ajatusta voisi ainakin sulatella jonkin aikaa. Toki kutoset ja kasit purskauttaa aamulatteensa rinnuksille tuommoisia kuullessaan mutta uskoisin, että sen jälkeen luokan vetovoima ja "mediaseksikkyys" voisi saada uutta nostetta..?
Nuo ei-paksunnetut kohdat olisivat sitten sitä onnistunutta markkinointia.
306
Re: Osanottomaksuista
Tosin sikäli jonkinlainen reality check olisi kyllä se että mikä luokka _ei_ tällä hetkellä ole vähintäänkin lamassa? Oikeastaan vain meglut ja First317:t ovat tällä hetkellä oikeasti tilassa missä ei tarvitse ihmetellä miten veneitä saadaan kisoihin. En tiedä onko kyse sitten lamasta tai yleisesti vain sukupolvenvaihdoksista, mutta jotenkin tuntuu että lähes kaikki suomalaiset yksityyppiluokat ovat tällä hetkellä vähän murroksessa, esim. Albineilla osallistujamäärät ovat suorastaan romahtaneet kun ihmiset ovat siirtyneet muihin luokkiin ja uusia omistajia ei kisaaminen ole kiinnostanut.Mikko wrote: Ja vielä kommenttiin markkinoinnista. Luokka on kuolemassa, jos ei saada uutta sukupolvea mukaan radalle. Kalustoa on ja taitoakin kaiketi löytyy, mutta mistä saadaan osallistujat.
Kyllä minä näkisin että H-veneluokan elvyttäminen ja nuorten aktivointi on vaikeaa parista syystä:
1. H-veneen ostaja on nykyään vielä entistäkin enemmän purjehdusta aloitteleva mahdollisesti raharajoitteinen henkilö, tähän yhtälöön eivät ranking-kiertueet ja suuret kisamaksut oikein sovi.
2. Luokan kärki ja traileriveneet ovat niin kaukana siitä 70-luvun retkiveneestä, että kilpailun mielekkyys lienee kysymysmerkki. Voiko retkivarustellulla veneellä edes kilpailla kisavenettä vastaan jonka pohjaa voi trailerilla ollessaa käyttää kokovartalopeilinä. No, tämä kyllä selvinnee nyt tulevana viikonloppuna.
3. Yleinen kilpailemisen hinta, palataan taas kohtaan 1. Miten monta kautta dacronit kestävät kilpailukykyisinä, entä miten monta kautta dacron kestää kilpailukykyisenä jos sillä myös retkipurjehditaan kuukausi saaristossa ja miten monella oikeasti on sitten taas varaa ostaa kisasetti erikseen.
Ei oo helppoo ei.
Re: Osanottomaksuista
Höpö höpö Petri. Esim. Johannes niittasi 70-lukulaisella täysvarustellulla karavaanihoolla viikonlopun lyhytratakisojen vikassa lähdössä neloseksi. Turha syyttää varusteita, jos ei osaa purjehtia.
Tämä systeemi, että lähes kaikki kauden kisat on samassa paikassa toimii hyvin. Kenenkään intresseissä ei varmastikaan ole veneiden trailerointi ympäri Suomea eri paikkoihin eri viikonloppuina.
Osallistumismaksujen suuruus ei mielestäni edelleenkään ole ongelma, jos vastineetta rahalle löytyy.
Se, että esim. Petri tulee toisesta luokasta kisaamaan H:lla SM:iin on hieno juttu. Tätä lisää.
Tämä systeemi, että lähes kaikki kauden kisat on samassa paikassa toimii hyvin. Kenenkään intresseissä ei varmastikaan ole veneiden trailerointi ympäri Suomea eri paikkoihin eri viikonloppuina.
Osallistumismaksujen suuruus ei mielestäni edelleenkään ole ongelma, jos vastineetta rahalle löytyy.
Se, että esim. Petri tulee toisesta luokasta kisaamaan H:lla SM:iin on hieno juttu. Tätä lisää.
Team Bra, Valentina FIN-916
Re: Osanottomaksuista
Niin siis mitenkään väheksymättä Johanneksen suoritusta, lyhyellä radalla yllätykset ovat aina mahdollisia jos ottaa nappilähdön eikä tyri mitenkään kummemmin. Ja esitinkin tuon asian kysymyksenä, tosiaan viikonloppuna nähdään mihin vauhti sitten lopulta riittää.Vpl wrote:Höpö höpö Petri. Esim. Johannes niittasi 70-lukulaisella täysvarustellulla karavaanihoolla viikonlopun lyhytratakisojen vikassa lähdössä neloseksi.
Toki, mutta tällöin tosiaan vastinetta pitäisi saada ja ainakin tiedottaa siitä, esim. jos nyt vaikka SM:ien hinta ekakertalaiselle on se 100€/miehistönjäsen pelkistä pakollisista osallistumismaksuista (laskematta mukaan pursiseurojen jäsenyyksiä, mikä tarkoittanee jotain 30-50€ maksua minimissään, niin kyllä sillä rahalla voi viikonlopun viettää monella muullakin tavalla.Osallistumismaksujen suuruus ei mielestäni edelleenkään ole ongelma, jos vastineetta rahalle löytyy.
No mun mielestä jonkinlainen luokkajaottelu on vähän turhaa kun tänäkin vuonna olen jo kisannut kolmen eri luokan veneillä, neljäs tulee huomenna ja viides syksyllä, toki starttien määrässä FE on (kiitos FE-sprintin) kärjessä.Se, että esim. Petri tulee toisesta luokasta kisaamaan H:lla SM:iin on hieno juttu. Tätä lisää.
Re: Osanottomaksuista
Vielä markkinoinnista. Vaikka se saattaakin jonkun yllättää, niin häpeän lietsominen ei ole tunnetusti mikään tehokkain markkinointikikka. Voi tietysti olla, että en (tästäkään) aiheesta mitään tiedä, mutta voin nähdä sieluni silmin miten hyvät myyntiluvut työnantajallani olisi, jos TV-mainoksessa heimopäällikön näköinen seilori huutaisi, että: HÄVETKÄÄ SUOMALAISET, OSTAKAA NYT #%¤@.Mikko wrote: Ja vielä kommenttiin markkinoinnista. Luokka on kuolemassa, jos ei saada uutta sukupolvea mukaan radalle. Kalustoa on ja taitoakin kaiketi löytyy, mutta mistä saadaan osallistujat. Viidakkorumpu on varmaan se paras tapa saada porukkaa houkuteltua mukaan. Vähän otan omaan piikkiinkin liiton nettisivujen heikosta päivityksestä johtuen, mutta jotain muutakin täytyis tehdä asialle.
Pihvin vähintäänkin erinomainen markkinointityö venemessuilla, Eagle Marinen toiminnalla jne. on taas mitä parhainta mainosta.
Vaikka laituriviidakkorumpu onkin yhdistystoiminnassa toiminut viimeiset sata vuotta, niin senkän varaan en laskisi enää kovinkaan paljoa.
Intteri (niin kuin alakerran mummo sanoi) taasen on avain onnistumiseen. H-vene.fi-webbisivut pitää saattaa ajanmukaiseksi. Tästä AP:t onkin jo jaettu. Kuvamateriaalia kisoista ja kaikesta toiminnasta pitää alkaa ottamaan ja jakamaan enemmän. Kilpailuraportteja pitää kirjoittaa ahkerammin. Kaikki tämä sellaisessa hengessä, että purjehtiminen on kivaa.
Vielä tärkein. Kuten tämäkin nettikeskustelu osoittaa on purjehduspiirit aivan armottomien nörttimiesten laji. Pitää tuoda enemmän esiin, että esimerkiksi ainakin Hempukassa, Aromaan orjakaleerissa ja Johanneksen rakkauden karavaanissa purjehti myös naisia.
Team Bra, Valentina FIN-916
Re: Osanottomaksuista
Kaiken kaikkiaan vaikuttaisi, että saatte hyvän kokouksen pidettyä jos nämä aiheet tulevat puheeksi!
Valokuvista... On tässä ollut ajatuksena tulla omalla veneellä ottamaan kuvia SM:sta vaan kun sattuu nuo ruotsalaishäät samalle päivälle niin orjalaivani on tyhjä liikkeelle saavasta voimasta. Mahtaako tuomariveneissä tms. olla tilaa kuvaajille/hyviä kuvakulmia. Moottorivene alla olisi tuohon hyvä vaan mistäpä semmoinen löytyis.. Pe olen töissä ja su vois omallakin paatilla onnistua.
Onko Erkalla ollut samoja ajatuksia? En ole tarkistanut onko mies kisaamassa itsekin.. (näkyykö ilmoittautuneiden listoja missään etukäteen muuten?) Entäs mihin aikoihin kisaa käydään päivittäin?
Valokuvista... On tässä ollut ajatuksena tulla omalla veneellä ottamaan kuvia SM:sta vaan kun sattuu nuo ruotsalaishäät samalle päivälle niin orjalaivani on tyhjä liikkeelle saavasta voimasta. Mahtaako tuomariveneissä tms. olla tilaa kuvaajille/hyviä kuvakulmia. Moottorivene alla olisi tuohon hyvä vaan mistäpä semmoinen löytyis.. Pe olen töissä ja su vois omallakin paatilla onnistua.
Onko Erkalla ollut samoja ajatuksia? En ole tarkistanut onko mies kisaamassa itsekin.. (näkyykö ilmoittautuneiden listoja missään etukäteen muuten?) Entäs mihin aikoihin kisaa käydään päivittäin?
306
Re: Osanottomaksuista
Tippusin tuolilta!Vpl wrote:Johanneksen rakkauden karavaanissa purjehti myös naisia.
Re: Osanottomaksuista
Milläköhän tavalla se konstruktio on "out dated"? Ymmärtäisin väitteen, jos tässä reilussa 40 vuodessa H:n suunnittelun jälkeen meri tai tuulet olisivat jotenkin oleellisesti muuttuneet. Vaan kun eivät ole.Vpl wrote: - venekonstruktio on out dated
Ihmisetkään eivät ole oleellisesti muuttuneet. Ehkä keskimääräinen paino on vähän noussut, mutta se lienee kisaamisen kannalta vain hyvä? Eipä ihmisissä ole 60-luvun jälkeen juuri muuta muuttunut, kuin että nykyisin joillakin on vaikeuksia saada ego mahtumaan H:n salonkiin (tämä lienee kyllä tyypillisemmin ongelma retkiveneilijöiden keskuudessa, monessa "millä aloitan"-keskustelussakin vilahtelee sellaisia mielipiteitä että ilman vessaa ei voi purjehtia ollenkaan..)
H-veneen rakenteeseen liittyvissä jutuissakaan ei konstruktiossa ole vikaa. Ellei sitten lasketa sitä, että vene on vähän turhan kestävästi rakennettu luokkasääntöjen määräämänä. Eivät mokomat H-veneet tahdo kulua loppuun millään, joten ei saada kuluttajille myytyä uusia samanlaisia veneitä. Nykyisen kulutusyhteiskunnan kannalta venekonstruktiota siis ehkä voisi pitää vanhanaikaisena?
Mielestäni H edustaa monella tavalla kehityksen huippua, sellaista venettä jonka optimaaliseen yhdistemään monikäyttöisyyttä, kestävyyttä, ns. sopivankokoisuutta tavallisen ihmisen hallittavaksi, jne. jne. ei enää tulla pääsemään. Niinpä uusien venetyyppien on yritettävä vallata tilaa itselleen olemalla parempia jollakin yksittäisellä osa-alueella. Ja onhan siinä jotkut onnistuneetkin, jos edes osa harrastajista on saatu uskomaan että H olisi "outdated" (joka muuten on yhdyssana) ja tilalle pitää hankkia jotakin "parempaa".
Re: Osanottomaksuista
Tähän kun lisätään vielä, että Lapin oma tyttö Eeva Saukkonen purjehti tänään lähtövoittoon ja kisaa muutenkin kärkisijoista, niin onhan tää muutakin kuin pullonpohjasilmälasisten pitsasormisten nörttimiesten hommaa.Vpl wrote: Vielä tärkein. Kuten tämäkin nettikeskustelu osoittaa on purjehduspiirit aivan armottomien nörttimiesten laji. Pitää tuoda enemmän esiin, että esimerkiksi ainakin Hempukassa, Aromaan orjakaleerissa ja Johanneksen rakkauden karavaanissa purjehti myös naisia.
Omassa suorituksessa ei sitten olekkaan mitään kehuttavaa. Ja aika lailla osui toi orjakaleeri, kun jäätiin tänään kisan jälkeen reenaamaan aaltoon ajamista. Tuli pikkuisen sellainen natsikippari fiilis, kun gastiliitto oli vettä valuen viluissaan ja meikäläinen käänsi kurssin merelle ja ilmoitti, että otetaanpa vielä hiukan harjoitusta alle. Ei nyt ihan Tallinnaan asti ajettu, muttei paljoa puuttunutkaan.