Westhouse Cup 2009
Moderator: Kristian
Näköjään IdaMarialla oli vauti ihan kohtalaisen kohdallaan toisessakin kisassa, hyvähyvä! Kuten näkyy niin Fuuga II pitää nyt jokusen viikon huoltotaukoa ensimmäisen kisan jäljiltä. Kuvittelin että venekorjaamoissa ei olisi vielä ruuhkia, mutta väärin oli arvattu...
Ja tosiaan käytettyä ehjää mastoa saa tarjota, jos sellainen jostain löytyy.
Ja tosiaan käytettyä ehjää mastoa saa tarjota, jos sellainen jostain löytyy.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Meni eilinen kisa ihan putkeen. Startti poijun päästä, mutta juuri ajallaan ja hyvällä vauhdilla melko vapaissa tuulissa. Ekalla kryssillä saatiin hyvin veneen päästä lähteneitä kiinni ja merkille tultiin viidentenä veneenä. Tuuli siftasi ikävästi siinä vaiheessa, kun meillä oli jo spinnupuomi ylhäällä, joten piinasimme merkille. Tässä edellä olevat saivat lisää kaulaa. Spinnuton Kikka jäi slöörillä ja sitten koko loppumatka ajeltiinkin neljäntenä. Kolmen kärki pysyi reilusti edellä ja perässätulijat pitivät turvallisen välimatkan.
Ikävä juttu tuo Fuugan kohtalo. Toivottavasti vene tulee pian kuntoon.
Käytetystä mastosta en tiedä, mutta jos riittää intoa askarteluun, niin profiilia on useamman maston verran Keravan Terästyö Oy:llä, joka teki aikoinaan rikit Arteknon paatteihin. Sieltä hain itselleni puomiaihion. Toivottavasti Emäsalossa ei tuule kovin kovaa, sillä nykyinen puomi on jo melkein poikki enkä nyt millään ehdi rakennella uutta...
Ikävä juttu tuo Fuugan kohtalo. Toivottavasti vene tulee pian kuntoon.
Käytetystä mastosta en tiedä, mutta jos riittää intoa askarteluun, niin profiilia on useamman maston verran Keravan Terästyö Oy:llä, joka teki aikoinaan rikit Arteknon paatteihin. Sieltä hain itselleni puomiaihion. Toivottavasti Emäsalossa ei tuule kovin kovaa, sillä nykyinen puomi on jo melkein poikki enkä nyt millään ehdi rakennella uutta...
WHC 3 - 09
Kausi auki ja luulot pois. Vene saatiin vesille tiistaina, ja vanhasta muistista piti vetää purjehdus kun ei ollut lainkaan ehtinyt harjoitella. Siihen nähden startti ja ensimmäinen kryssi meni melko hyvin, vaikka vauhtia ei juurikaan ollut. Päästiin kuitenkin menemään vapaissa vasemmassa laidassa.
Tuli todettua että Fokan pussikkuus ei ollut ainakaan vähentynyt talven aikana, takaliesma sulkee aivan järjettömästi. Isoakaan ei tahtonut oikein litteäksi saada. Näinollen mentiin aika kyljellä, ja vene oli vaikea pitää hanskassa puuskissa.
Taktisesti kisa oli melko straight forward. Ylämerkillä ryhdyttiin rauhassa virittelemään spinnua ylös. Nostettiin se styyralla, ja mentiin täysplattista. Purjetta ei oikein saatu vetämään kuin hetkittäin, (allekirjoittanut vielä talven jäljiltä horroksessa), ja vene saatiin heilumaan hurjasti. (sama selitys kuin aikaisemmassa) Jiipin yhteydessä tuli todettua että spinnu oli juuttunut paaranpuoleisesta liikistään fokan toiseksi ylimpään ratsastajaan ja revennyt noin 3 metrin matkalta vertikaalisuunnassaan. Spinnun alasoton jälkeen meillä oli komea punavalkoinen viiri mastossa ja paljon purjesilppua spinnupussissa.
Joten käytetty spinnu on nyt hakusessa ensi viikon kisoja varten, ja kohtuukuntoinen heavy/med kisafokka myös. Jos ylimääräisiä löytyy varastosta, niin täältä löytyy innokas ostaja.
050 5858707
klas.linderborg miukumauku helsinki.fi
Tuli todettua että Fokan pussikkuus ei ollut ainakaan vähentynyt talven aikana, takaliesma sulkee aivan järjettömästi. Isoakaan ei tahtonut oikein litteäksi saada. Näinollen mentiin aika kyljellä, ja vene oli vaikea pitää hanskassa puuskissa.
Taktisesti kisa oli melko straight forward. Ylämerkillä ryhdyttiin rauhassa virittelemään spinnua ylös. Nostettiin se styyralla, ja mentiin täysplattista. Purjetta ei oikein saatu vetämään kuin hetkittäin, (allekirjoittanut vielä talven jäljiltä horroksessa), ja vene saatiin heilumaan hurjasti. (sama selitys kuin aikaisemmassa) Jiipin yhteydessä tuli todettua että spinnu oli juuttunut paaranpuoleisesta liikistään fokan toiseksi ylimpään ratsastajaan ja revennyt noin 3 metrin matkalta vertikaalisuunnassaan. Spinnun alasoton jälkeen meillä oli komea punavalkoinen viiri mastossa ja paljon purjesilppua spinnupussissa.
Joten käytetty spinnu on nyt hakusessa ensi viikon kisoja varten, ja kohtuukuntoinen heavy/med kisafokka myös. Jos ylimääräisiä löytyy varastosta, niin täältä löytyy innokas ostaja.
050 5858707
klas.linderborg miukumauku helsinki.fi
Klas____(\_______/)/)___(\_(\____
Osasto sitlootaperunat kaipailee leipää ja sirkushuveja että mitäs nyt oikein on tapahtunut ja onko kuvia? Vanttivaurioissahan voi jeesata muutkin kun Bremer(Laru) tai Top-Boat(Sarvasto, tuonne ohjataan mm. alumiinin hitsaushommissa) mutta jos itse masto on pahasti kierossa niin olisi mielenkiintoista nähdä ainakin kuvia että kuinka voi käydä tehdessään mitä?Erkka wrote:....Fuuga II pitää nyt jokusen viikon huoltotaukoa ensimmäisen kisan jäljiltä. Kuvittelin että venekorjaamoissa ei olisi vielä ruuhkia, mutta väärin oli arvattu...
Sen verran olen pudonnut kärryiltä että onko tosiaan jo kolmeen veneeseen tullut mastovaurioita vai onko eri tyypit kirjoitelleet samoista mastoista?
306
Avataan nyt hiukan salamyhkäisyyden verhoa. Fuugaan sattui, kun toinen vene osui kylkeen rustirautojen kohdalle normaalissa styyra-paara -tilanteessa startin yhteydessä.
Vaurioina halkeama rustirautojen laminoinnissa (sisäpuolella) ja maston alaosan "ruttaantuminen" vanteista tulleen nykäisyn seurauksena. Mielenkiintoisen asiasta vakuutusyhtiön kanssa tekee se, että molemmissa kohdissa oli jonkinlainen vaurion alku jo ennen kolaria.
Tuo masto-ongelma esiintyy kaiketi useimmissa Botnian mastoissa (en tiedä minä vuosina ko. mastotyyppiä on tehty, mutta ainakin -79-84). Alkavan maston repeämän/halkeaman voi korjata hitsaamalla (ainakin Rikard NebSailsiltä on sanonut hitsanneensa mastoja). Meilläkin masto oli jo hitsattu kun ostimme veneen.
Kuva ehjästä hitsisaumasta tuolla:
hwiki/Kuva:Mastonjuuri1_FIN-555.JPG
Ongelmahan johtuu siitä, että "ehjää" profiilia on maston alaosassa vain pari senttiä falliplokien alla, ja siitä että rakea lisätessä masto seisoo takakulmansa varassa. Hitsattu masto on meillä kestänyt "normaalia" käyttöä ihan hyvin, mutta tämä isku oli nyt liikaa.
Oikeaa korjaustapaa vielä selvitellään, ehkä meillä masto voidaan vielä pelastaa hitsaamalla lisää tavaraa maston alapäähän.
Eli mitä tästä toistaiseksi opimme:
1) Kisoissa on syytä katsella ympärilleen, vaikka olisikin kulkuoikeutettu vene. Veneen korjaamiseen vaatima aika vie varmasti enemmän kisapisteitä kun ajoissa tehty väistöliike.
2) Botnian mastoilla ajavien on syytä tarkistaa välillä ettei maston takakulma ole ruttaantunut ja muotoilla maston tyvi vastaamaa rakea.
Ja tosiaan foorumiviesteistä päätelleen tällä hetkellä ainakin kolme venekuntaa koittaa ehjätä/löytää uutta mastoa.
Vaurioina halkeama rustirautojen laminoinnissa (sisäpuolella) ja maston alaosan "ruttaantuminen" vanteista tulleen nykäisyn seurauksena. Mielenkiintoisen asiasta vakuutusyhtiön kanssa tekee se, että molemmissa kohdissa oli jonkinlainen vaurion alku jo ennen kolaria.
Tuo masto-ongelma esiintyy kaiketi useimmissa Botnian mastoissa (en tiedä minä vuosina ko. mastotyyppiä on tehty, mutta ainakin -79-84). Alkavan maston repeämän/halkeaman voi korjata hitsaamalla (ainakin Rikard NebSailsiltä on sanonut hitsanneensa mastoja). Meilläkin masto oli jo hitsattu kun ostimme veneen.
Kuva ehjästä hitsisaumasta tuolla:
hwiki/Kuva:Mastonjuuri1_FIN-555.JPG
Ongelmahan johtuu siitä, että "ehjää" profiilia on maston alaosassa vain pari senttiä falliplokien alla, ja siitä että rakea lisätessä masto seisoo takakulmansa varassa. Hitsattu masto on meillä kestänyt "normaalia" käyttöä ihan hyvin, mutta tämä isku oli nyt liikaa.
Oikeaa korjaustapaa vielä selvitellään, ehkä meillä masto voidaan vielä pelastaa hitsaamalla lisää tavaraa maston alapäähän.
Eli mitä tästä toistaiseksi opimme:
1) Kisoissa on syytä katsella ympärilleen, vaikka olisikin kulkuoikeutettu vene. Veneen korjaamiseen vaatima aika vie varmasti enemmän kisapisteitä kun ajoissa tehty väistöliike.
2) Botnian mastoilla ajavien on syytä tarkistaa välillä ettei maston takakulma ole ruttaantunut ja muotoilla maston tyvi vastaamaa rakea.
Ja tosiaan foorumiviesteistä päätelleen tällä hetkellä ainakin kolme venekuntaa koittaa ehjätä/löytää uutta mastoa.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Mahtaako se sitten olla hyvä, jos korjataan samalla tavalla joka on jo osoittautunut huonoksi tuollaisessa tilanteessa? Voisi myös ajatella, että muutama sentti maston alapäästä vaihdettaisiin rosteripellistä tehtyyn "kaulukseen", joka istuisi siihen kannella olevaan jalkaan ja olisi niitattu mastoon kiinni. Kestäisi varmasti paremmin jatkossa.Erkka wrote: Oikeaa korjaustapaa vielä selvitellään, ehkä meillä masto voidaan vielä pelastaa hitsaamalla lisää tavaraa maston alapäähän.
Hyvä juttu kyllä että teillä sattui olemaan tuo kuva tilanteesta ennen hajoamista. En ole hitsisaumojen asiantuntija, mutta kuvan perusteella aikaisempi korjaus kyllä näyttää ihan asiallisesti tehdyltä. Vakuutusyhtiön ei siis pitäisi voida väittää että se oli jo lähtötilanteessa rikki (ei kai autoistakaan voi vakuutusyhtiö väittää, että jos kylkeen on aiemmin joku kolaroinut ja ovet korjattu sen takia, niin seuraavan kylkeentörmäilijän aiheuttamia vaurioita ei korvata kun osui jo korjattuun kohtaan?)
Mainitsemani Top-Boat voisi osata noita hommia, miksei oikeastaan muutkin alumiinihitsaajat. Mille firmalle olette jonossa?Erkka wrote: Tuo masto-ongelma esiintyy kaiketi useimmissa Botnian mastoissa (en tiedä minä vuosina ko. mastotyyppiä on tehty, mutta ainakin -79-84). Alkavan maston repeämän/halkeaman voi korjata hitsaamalla (ainakin Rikard NebSailsiltä on sanonut hitsanneensa mastoja). Meilläkin masto oli jo hitsattu kun ostimme veneen.
Käsittämätön detalji tuo mastonjalka, sillä alareunan ruttautumiselta on lähes mahdoton välttyä. Mastoa suunnitellessa saattoi toisaalta olla vähän hillitymmät raket mutta kaikenkaikkiaan ei olisi ollu temppu eikä mikään yhdistää pylpyrähela mastonjuuren kanssa Laurin mainitseman kauluksen tapaan ja kokonaisuus olisi ollut kovaa metallia oikeista kohdista. Mutta noin se on aikanaan suunniteltu, fiksua voisi tosiaan olla teettää jokin vahvike moisen vastaisuudessa välttämiseksi.
Rustirautoja tuossa kyselin pari viikkoa sitten itsekin. Silloin rustiraudaksi arvattiin vain lujemmaksi laminoitua lujitemuovia ja minulla heräsi huoli miten vanttiruuvit käytännössä pysyvät paikoillaan (solahtamatta joku päivä kuluneen muovin läpi) sillä oletin siellä oikeasti olevan jonkinsortin metallia helana. Nyt sinulla taitaa olla aitiopaikka tuon selvittelyyn joskin luulisin, että helpoin tapa sen korjaamiseen olisi juuri helan käyttäminen rungon sisäpuolella. Itse olen moisen jo lisännyt enskauden korjauslistaan, ajatuksena yhtenäinen rst-metallilevy sisäpuolella johon on porattu reiät vanttiruuvien kohdalle. Tämä vuosi menköön isokokoisilla prikoilla vahvistettuna kun tilanne ei päällepäin näyttänyt akuutilta.
Itse lisäisin vielä ettäEli mitä tästä toistaiseksi opimme:
1) Kisoissa on syytä katsella ympärilleen, vaikka olisikin kulkuoikeutettu vene. Veneen korjaamiseen vaatima aika vie varmasti enemmän kisapisteitä kun ajoissa tehty väistöliike.
2) Botnian mastoilla ajavien on syytä tarkistaa välillä ettei maston takakulma ole ruttaantunut ja muotoilla maston tyvi vastaamaa rakea.
Ja tosiaan foorumiviesteistä päätelleen tällä hetkellä ainakin kolme venekuntaa koittaa ehjätä/löytää uutta mastoa.
3) Kilpaileminen on vaarallista puuhaa kalustolle.
Toivotaan, että asia oikenee ja vakuutusyhtiöön laitetut pennoset tulevan nyt takaisinpäin eikä niiden tekosyygeneraattori keksi mitään esteitä.
Kaverin Fene kaatui talvella pukeilla ja vakuutusyhtiö alkoi köhimään väärästä telakoinnista vaikka syksyn poikkeuksellinen sademäärä oli syönyt pukin alta soraa pois ja siitä syystä pukki oli notkahtanut viettävällä kentällä. Vene oli kaatunut perälleen joten peräsin piti korjata/tarkistaa, moottori ja sisustus ui vedessä, pukki oli painanut kyljet lommolleen irroittaen laipioita laminoinneistaan ym. joten remontti oli mittava mutta ensimmäinen kaverin 20 vuoden venevakuutushistoriassa. Kaverin vakuutuskorvaus typistettiin 25%:lla ja vaikka asiaa miten perusteli, vakuutusyhtiöstä tuli vastaukseksi vaan jotain yleistä epärelevanttia pykäläshaissea, ts. kukaan ei edes lukenut perusteluita ja vastaus oli kutakuinkin automaattinen. Johtava ajatus tietenkin väsyttää kaveri vaateineen mutta tässä tapauksessa tietty kävi yhtiölle vähän huonommin.
If (joka muuten markkinoi jotain vakuutusta juuri telakointikauden suhteen tässä keväällä) meni vaihtoon ja pahaksi onneksi toinen veneen omistajista on 20 hengen suunnittelutoimiston osakas joten he vaihtoivat myös vakuutusyhtiötä, samoin kun molempien lapsi-omakotitalouksien kaikki vakuutukset. Mutta maailma on tyly ja eikä tuollaisille firmoille tarvi jättää jämääkään.
Mikäli rustirautojen kuntoa arvioi kaverin telakoinnin tapaan "puolueeton" vakuutusyhtiön palkkaama taho niin pyydä toki toinen arvio telakalta. Vakuutusyhtiöt ovat kyllä valmiit älyttömään paperisotaan ihan vaan muutaman satasen vuoksi joten asiassa varmaan pitäisi vaan jyrähtää kerran kunnolla tai sitten tyytyä maksamaan remppa itse siltä osin, kun yhtiö ei suostu sitä korvaamaan.
Mikäli ongelmia tulee, Alandiaa on suositeltu venevakuutusten korvausten suhteen. Vissiin siellä saarella tietävät että vesillä pitää olla vehkeet kunnossa. Itselläni on yhä If mutta harkinta on päällä joten olisi hyvä kuulla miten tapauksesi etenee ja missä yhtiössä vakuutuksesi ovat.
Parasta tsemppiä tuohon hommaan ja toivotaan tosiaan pikaisia päätöksiä.
306
WHC 4 3.6.
Välillä on hyvä onnistua heikommin, niin seuraavalla kerralla on helpompi parantaa. Lähtöpaikalla oltiin niin ajoissa, että riki ehdittiin kiristellä ennusteita kovempaan keliin sopivaksi. Startissa oltiin kuitenkin minuutin verran myöhässä. Ensimmäinen äänimerkki oletettiin vitoseksi ja kello laitettiin käymään. Tämän jälkeen ei turhia vilkuiltu lippuja vaan luotettiin omaan kelloon. No, ilmeisesti kuulemani äänimerkki olikin ollut neljä minuuttia, sillä porukka näytti kovasti tekevän lähtöä kun olimme vielä kaukana... Sea Monkey ja Devon näyttivät sentään elävän samassa ajassa kanssamme, joten siitä sitten yhdessä jahtaamaan muuta joukkoa.
Edellä menevien tapaan nostimme spinnun startin jälkeen. Monkey tuli perässä ilman, mikä ei ollut varmasti yhtään huono ratkaisu. Spinnulla saimme ehkä vähän paremman vauhdin, mutta broutsaillessamme menetimme sen minkä spinnulla saimme, joten merten apinat pysyivät hyvin perässä. Ensimmäisen merkin jälkeen oli jiipin aika, mutta sehän menikin sitten sen verran härväämiseksi, että Sea Monkey pääsi rinnalle yläpuolelle. Siinä sitten ajeltiin rinnakkain seuraavalle poijulle asti. Ohipääsyyn ei ollut mahdollisuuksia, koska olimme alapuolella, mutta sisäpaikka merkillä oli varma ja pääsimme vähän edelle.
Loppukisa olikin sitten h-veneiden kesken aika selvä. Feneiden kanssa oli erinäisistä sähellyksistämme huolimatta aika tiukkaa kisaa loppuun asti, mutta Anneli ehti maaliin joitain sekunteja ennen ja perässä tullut Lisbeth meni tuloksissa tasoituksella ohi.
Mitä tuli opittua? Ainakin se, että startissa lippuja pitää katsella, ja sen katselijan pitää olla joku muu kuin muiden väistelyyn ja paikan hakemiseen keskittyvä pinnamies. Muutenkin kisan aikana pitäisi antaa enemmän vastuuta miehistölle. Minä-itse-kompleksista pitää päästä eroon, jotta voi keskittyä ajamiseen...
Ensi viikolla ei valitettavasti päästä mukaan, joten homma jatkuu Ida Marian osalta vasta elokuussa.
Edellä menevien tapaan nostimme spinnun startin jälkeen. Monkey tuli perässä ilman, mikä ei ollut varmasti yhtään huono ratkaisu. Spinnulla saimme ehkä vähän paremman vauhdin, mutta broutsaillessamme menetimme sen minkä spinnulla saimme, joten merten apinat pysyivät hyvin perässä. Ensimmäisen merkin jälkeen oli jiipin aika, mutta sehän menikin sitten sen verran härväämiseksi, että Sea Monkey pääsi rinnalle yläpuolelle. Siinä sitten ajeltiin rinnakkain seuraavalle poijulle asti. Ohipääsyyn ei ollut mahdollisuuksia, koska olimme alapuolella, mutta sisäpaikka merkillä oli varma ja pääsimme vähän edelle.
Loppukisa olikin sitten h-veneiden kesken aika selvä. Feneiden kanssa oli erinäisistä sähellyksistämme huolimatta aika tiukkaa kisaa loppuun asti, mutta Anneli ehti maaliin joitain sekunteja ennen ja perässä tullut Lisbeth meni tuloksissa tasoituksella ohi.
Mitä tuli opittua? Ainakin se, että startissa lippuja pitää katsella, ja sen katselijan pitää olla joku muu kuin muiden väistelyyn ja paikan hakemiseen keskittyvä pinnamies. Muutenkin kisan aikana pitäisi antaa enemmän vastuuta miehistölle. Minä-itse-kompleksista pitää päästä eroon, jotta voi keskittyä ajamiseen...
Ensi viikolla ei valitettavasti päästä mukaan, joten homma jatkuu Ida Marian osalta vasta elokuussa.
WHC 5 10.6
Kevätkauden päättäjäiskisassa oli alkuviikon sääennusteista poiketen lämmintä, kuivaa ja kevyttä tuulta. Hyvä niin. Vain kaksi holkkia mukana, Sea Monkey ja Falken, joka veti todella hienosti ja lujaa. Startti meni myöhään ihmetellen yläpään poijun kehittyvissä olevaa härdelliä, livahdettiin siinä fleetin keskivaiheilla sitten pahimman suman alta puolisen minuuttia paukusta. Ratana oli kolmonen joka tarjosi muutaman vinon kryssin ja paljon slööriä. Käärmesaaren jälkeisen punaisen viitan jälkeen oli spinnuttelua maaliin moinaavassa tuulessa. 4/5 Fenettä saatiin pidettyä takana, mutta kaksi niistä voitti sitten tasoituksella. Sans Rivalille hävisimme sekunnilla. Kisa oli siis tiukka ja jännnityspeliä loppuun saakka.
Klas____(\_______/)/)___(\_(\____
Re: Westhouse Cup 2009
Nämähän sitten jatkuvat taas huomenna ja mikäli palstalla lymyilee hooveneilijöitä, jotka eivät tekosyystä tai toisesta saa venettään viivalle, niin allekirjoittaneella olisi käyttöä gastílle Olgassa.
Ilmiantoja voi tehdä vaikka meilillä petri@fe83.org, erityisesti keulagastille olisi suurin tarve.
Ilmiantoja voi tehdä vaikka meilillä petri@fe83.org, erityisesti keulagastille olisi suurin tarve.
Re: Westhouse Cup 2009
Syksyn ensimmäinen WHC käytiin kevyessä tuulessa kakkosradalla. Ensimmäiselle merkille osa veneistä ajoi spinnulla ja osa ilman. Meistä tuulen suunta vaikutti aavistuksen liian vastaiselta, joten spinnunnoston kanssa viivyteltiin. Jossain vaiheessa se kuitenkin nostettiin, jolloin spinnutta ajanut Sea Monkey jäi vähän jälkeen. Olisi varmaan pitänyt heti nostaa.
Kryssillä venevauhti oli täysin hukassa. Hesan ja Hangon regatoissa keskituulessa pärjäsimme kryssillä kovillekin tekijöille, mutta nyt kevyessä paatti ei tahtonut kulkea millään. Lopussa alkoi trimmi joten kuten löytyä, mutta Sea Monkey oli jo päässyt selvästi edelle.
Lenssillä jiippasimme ja pääsimme Monkeyn perän takaa yläpuolelle ennen kuin SM ehti reagoida tilanteeseen, ja näin pääsimme ohi. Sea Monkeyn miehistö ei kuitenkaan helposti luovuttanut, vaan lopulta nostattelun jälkeen löysimme itsemme pahasti reitin sivusta. Ei tuossa kuitenkaan kukaan muu ohi mennyt (paitsi ehkä American Beauty tasoitetussa ajassa) ja saimme kuin saimmekin pidettyä sisäpaikan itsellämme. Merkinkierrossa SM jäi jälkeen ja loppusuoralla välimatka pikkuhiljaa vielä kasvoi.
Tahmeasta kryssistä huolimatta lopputuloksena hyvä 5/12:
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=152
Kryssillä venevauhti oli täysin hukassa. Hesan ja Hangon regatoissa keskituulessa pärjäsimme kryssillä kovillekin tekijöille, mutta nyt kevyessä paatti ei tahtonut kulkea millään. Lopussa alkoi trimmi joten kuten löytyä, mutta Sea Monkey oli jo päässyt selvästi edelle.
Lenssillä jiippasimme ja pääsimme Monkeyn perän takaa yläpuolelle ennen kuin SM ehti reagoida tilanteeseen, ja näin pääsimme ohi. Sea Monkeyn miehistö ei kuitenkaan helposti luovuttanut, vaan lopulta nostattelun jälkeen löysimme itsemme pahasti reitin sivusta. Ei tuossa kuitenkaan kukaan muu ohi mennyt (paitsi ehkä American Beauty tasoitetussa ajassa) ja saimme kuin saimmekin pidettyä sisäpaikan itsellämme. Merkinkierrossa SM jäi jälkeen ja loppusuoralla välimatka pikkuhiljaa vielä kasvoi.
Tahmeasta kryssistä huolimatta lopputuloksena hyvä 5/12:
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=152
WHC7 12.8.
Olipas sää kummallinen – hetki ennen satamaan lähtöä fmi kertoi Harmajalla tuulevan 14 metriä, puuskissa 17. Olin jo hakenut kotoa vanhat retkipurjeet mukaan, ettei tarvitsisi ykkösiä riepotella pilalle. Jo Lauttasaarta lähestyessä kuitenkin näytti siltä, että ilma seisoo lähes paikoillaan. Satamassa oli tyyntä, mutta heti ulkopuolella oli tuulta havaittavissa, joten ei muuta kuin kevyttä melontaa ja ykköset salkoon.
Muutaman reippaan sadekuuron ja vaihtelevien tuulien jälkeen päästiin aloittamaan illan kilpailu, jälleen kakkosradalla. Startti ei ollut mitenkään loistokas, joten taas lähdettiin perältä hakemaan parempaa sijoitusta. Ajelimme selvästi pääjoukkoa alempana melko rauhassa. Mitä nyt Fanni (inferno 29) koitti välillä päästä päälle. Vauhti tuntui olevan aavistuksen parempi kuin ylempänä edellä ajavilla (Sea Monkey, Olga ja Anneli), joten kävi mielessä lähteä yläkautta hakemaan sisäpaikkaa merkille. Onneksi kuitenkin jätimme leikin sikseen – Annelikin luopui mahdollisesti saavuttamastaan sisäpaikasta (?) heittämällä 360 ja muut ajoivat merkin niin löysästi, että pääsimme kääntämään Olgan yläpuolelle heti merkiltä. Merkinkierto meni meiltä siis oikein kivasti.
Sivuvastaisessa sitten paineltiin kohti Miessaaren ja Ådholmenin välistä salmea. Olga tipahti kyydistä täysin, mutta Sea Monkeyn kanssa mentiin rinnatusten. Koko porukka oli ensin ajamassa miessaaren poijusta ohi, mutta kääntyi sitten oikeaan suuntaan kun ensimmäiset huomasivat poijun. Eniten tästä kärsi takana tuleva Falken, joka oli lähtenyt yrittämään selvästi ylempää.
Kryssi poijulta ylämerkille sujui erittäin hyvin - vene kulki siitäkin huolimatta, että riki oli väännetty odotetun kovan kelin takia turhan kireäksi. Sea Monkey sekä Falken jäivät jälkeen ja ohitimme American Beautyn. Lay-linen arvioinnissa luotimme Charlottaan, mutta vähän ylihän se meni. No, mieluummin yli kuin ali.
Merkin jälkeen nostimme spinnun ja ryhdyimme jiippauspuuhiin. Jiippi kuitenkin venyi niin, että AB pääsi helposti ohi. Siitä sitten American Beautya seuraillen Miessaaren punaisen viitan ja EMK:n poijun ohi kohti Varsasaaren vihreää. Tyyne koitti muutaman kerran päästä nousemaan takaa päälle, mutta olimme valppaina. Charlotta ja AB nostattelivat toisiaan, mikä ei meitä tietenkään haitannut. Falken tuli taas takana ylempää reittiä. Vauhti oli selvästi parempi kuin meillä, mutta laskin ettei se millään ehdi saavuttaa ennen merkkiä. Emme siis lähteneet turhaan nostelemaan.
Maalisuoralla päästiin taas kryssimään. Valitettavasti Falken pääsi hyvän purjehduksen ja oman hölmön ratkaisuni takia ohi ja jouduimme lipumaan maaliin sen perässä. Lopputulos oli kuitenkin mainio 4/12, ja kisasta jäi todella hyvä fiilis. Vene kulki mukavasti, ja kokoajan oli tiukka kilpailuhenki päällä.
Tulokset: http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=154
Trackit: h-vene/gpsar2/load_applet.php?id=76
Muutaman reippaan sadekuuron ja vaihtelevien tuulien jälkeen päästiin aloittamaan illan kilpailu, jälleen kakkosradalla. Startti ei ollut mitenkään loistokas, joten taas lähdettiin perältä hakemaan parempaa sijoitusta. Ajelimme selvästi pääjoukkoa alempana melko rauhassa. Mitä nyt Fanni (inferno 29) koitti välillä päästä päälle. Vauhti tuntui olevan aavistuksen parempi kuin ylempänä edellä ajavilla (Sea Monkey, Olga ja Anneli), joten kävi mielessä lähteä yläkautta hakemaan sisäpaikkaa merkille. Onneksi kuitenkin jätimme leikin sikseen – Annelikin luopui mahdollisesti saavuttamastaan sisäpaikasta (?) heittämällä 360 ja muut ajoivat merkin niin löysästi, että pääsimme kääntämään Olgan yläpuolelle heti merkiltä. Merkinkierto meni meiltä siis oikein kivasti.
Sivuvastaisessa sitten paineltiin kohti Miessaaren ja Ådholmenin välistä salmea. Olga tipahti kyydistä täysin, mutta Sea Monkeyn kanssa mentiin rinnatusten. Koko porukka oli ensin ajamassa miessaaren poijusta ohi, mutta kääntyi sitten oikeaan suuntaan kun ensimmäiset huomasivat poijun. Eniten tästä kärsi takana tuleva Falken, joka oli lähtenyt yrittämään selvästi ylempää.
Kryssi poijulta ylämerkille sujui erittäin hyvin - vene kulki siitäkin huolimatta, että riki oli väännetty odotetun kovan kelin takia turhan kireäksi. Sea Monkey sekä Falken jäivät jälkeen ja ohitimme American Beautyn. Lay-linen arvioinnissa luotimme Charlottaan, mutta vähän ylihän se meni. No, mieluummin yli kuin ali.
Merkin jälkeen nostimme spinnun ja ryhdyimme jiippauspuuhiin. Jiippi kuitenkin venyi niin, että AB pääsi helposti ohi. Siitä sitten American Beautya seuraillen Miessaaren punaisen viitan ja EMK:n poijun ohi kohti Varsasaaren vihreää. Tyyne koitti muutaman kerran päästä nousemaan takaa päälle, mutta olimme valppaina. Charlotta ja AB nostattelivat toisiaan, mikä ei meitä tietenkään haitannut. Falken tuli taas takana ylempää reittiä. Vauhti oli selvästi parempi kuin meillä, mutta laskin ettei se millään ehdi saavuttaa ennen merkkiä. Emme siis lähteneet turhaan nostelemaan.
Maalisuoralla päästiin taas kryssimään. Valitettavasti Falken pääsi hyvän purjehduksen ja oman hölmön ratkaisuni takia ohi ja jouduimme lipumaan maaliin sen perässä. Lopputulos oli kuitenkin mainio 4/12, ja kisasta jäi todella hyvä fiilis. Vene kulki mukavasti, ja kokoajan oli tiukka kilpailuhenki päällä.
Tulokset: http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=154
Trackit: h-vene/gpsar2/load_applet.php?id=76
Re: Westhouse Cup 2009
Meillä meni startti oikein mukavasti ja spinnu saatiin äkkiä vetoon, eikä ketään ollut peittämässäkään. Näin pääsimme Annelin? ja Olgan häärätessä toistensa kanssa molempien ohi. Suoraan edessä taisi mennä AB? Vihreällä merkillä Anneli painoi keulansa meidän perän yläpuolelle, mutta tuossa vaiheessa ei ollut kuin vajaa kaksi veneenmittaa merkkiin, eikä heillä ollut siihen mielestäni mitään asiaa. Tästä ilmoitinkin kovaäänisesti, ja Anneli teki viisaasti luopuessaan sisäkiertoaikeistaan. Alkoi jonoajelu kohti rönnkobbenia. Muut H-veneet tulivat takaa ja ajoivat korkeammalle. Yritin pysyä AB:n takana, vaikkakin näin tulikin ajettua vähän yläbanaanina jottei jouduttaisi häirityksi. Vindungen huomasi sitten punaisen EMK:n poijun ja taisimme tippua AB:n varjoon. Ida Maria pääsi ohi, ja Falken rinnalle, joten Falkenille oli annettava tilaa poijulla. Tähän loppui meidän siihen asti kohtuullinen vauhti ja ajoimme hitaammin ja alemmas kuin muut. Oliko syynä se että olimme Falkenin varjossa, vai se että fokan tellarit olivat liimautuneet sateessa kiinni? Luultavasti molemmat. Teimme vendan ja Olga ja Lisbeth menivät styyralla ohi, mutta saimme sitten purjehtia vapaissa tuulissa ja seuraavalla vendalla me pääsimme molempien ohi. Kryssi maaliin oli kevenevää ja nopeasti shiftailevaa, ja loppua kohden kääntyi melko paljon vastaan.
Klas____(\_______/)/)___(\_(\____
Re: Westhouse Cup 2009
WHC 9
Harvinaista herkkua ajella Charlotan ja Vindungenin perässä muu fleet takana, mutta tänään sitä riitti ainakin kisan ensimmäisen puoliskon ajan. Alussa tuli vähän ihmeteltyä ja manailtua ratavalintaa (5), mutta siihen oli kuitenkin perusteet olemassa Haraldin mukaan (sadealue tulossa joka himmaisi tuulen.) Näin kävikin sitten. Saatiin tuurilla hyvä startti, lähdimme muutaman venemitan päästä ulkopoijulta, Charlotta meni ohi luusta, mutta St. Olga ja Tyyne, jäivät Charlotan varjoon ja meidän pakkiin ja ajoivat meidän alle takaa. Charlotta meni äkkiä ohi, ja saimme ajaa vapaissa. Vendasimme paaralle melko ajoissa, ja yhdellä vendalla tulimme styyralla etelä-pohjoisportin tuntumaan. Lisbethin tuli paaralla, ja teki paniikkivendan allemme, pian olimme yli leikkarin ja vendasimme kohti miessaarenselän punaista poijua. Ida Maria oli kannoilla, ja ajoi hiukan paremmalla vauhdilla, muttei ehtinyt saada peittoa merkille. Seurasi jonossa slöörailua, pääsimme ajamaan vapaissa suoraan merkille, kun takanamme nostateltiin yläbanaanille. Vihreä tikku kierrettiin vielä kolmantena, mutta seuraavalla slöörillä Sans Rival puski yläkautta ohi, ja Ida Maria edellisen peräaallolla myös. Ida Maria oli päästettävä merkin sisäpuolelle, ja merkin kierto meni huonosti, ja Ida Maria sai äkkiä usean veneenmitan kaulan. Vihreältä jiipattiin ja nostettiin spinnu, mutta tässä vähän aikailtiin kun purje jäi staagien ja ison väliin jumiin. Devon ajoi yltämme ohi, jiippasimme kuitenkin vähän ennen heitä ja pääsimme ennen heitä maaliin. Siinä taisi tulla pieni shifti kaatosateen mukana, ja pääsimme melko hyvää vauhtia kohti maalia hyvällä leikkuulla. Radan oikeassa laidassa mentiin kuitenkin lujempaa, Lisbeth siellä ainakin oli suunnilleen samaan aikaan maalissa kuin me.
Harvinaista herkkua ajella Charlotan ja Vindungenin perässä muu fleet takana, mutta tänään sitä riitti ainakin kisan ensimmäisen puoliskon ajan. Alussa tuli vähän ihmeteltyä ja manailtua ratavalintaa (5), mutta siihen oli kuitenkin perusteet olemassa Haraldin mukaan (sadealue tulossa joka himmaisi tuulen.) Näin kävikin sitten. Saatiin tuurilla hyvä startti, lähdimme muutaman venemitan päästä ulkopoijulta, Charlotta meni ohi luusta, mutta St. Olga ja Tyyne, jäivät Charlotan varjoon ja meidän pakkiin ja ajoivat meidän alle takaa. Charlotta meni äkkiä ohi, ja saimme ajaa vapaissa. Vendasimme paaralle melko ajoissa, ja yhdellä vendalla tulimme styyralla etelä-pohjoisportin tuntumaan. Lisbethin tuli paaralla, ja teki paniikkivendan allemme, pian olimme yli leikkarin ja vendasimme kohti miessaarenselän punaista poijua. Ida Maria oli kannoilla, ja ajoi hiukan paremmalla vauhdilla, muttei ehtinyt saada peittoa merkille. Seurasi jonossa slöörailua, pääsimme ajamaan vapaissa suoraan merkille, kun takanamme nostateltiin yläbanaanille. Vihreä tikku kierrettiin vielä kolmantena, mutta seuraavalla slöörillä Sans Rival puski yläkautta ohi, ja Ida Maria edellisen peräaallolla myös. Ida Maria oli päästettävä merkin sisäpuolelle, ja merkin kierto meni huonosti, ja Ida Maria sai äkkiä usean veneenmitan kaulan. Vihreältä jiipattiin ja nostettiin spinnu, mutta tässä vähän aikailtiin kun purje jäi staagien ja ison väliin jumiin. Devon ajoi yltämme ohi, jiippasimme kuitenkin vähän ennen heitä ja pääsimme ennen heitä maaliin. Siinä taisi tulla pieni shifti kaatosateen mukana, ja pääsimme melko hyvää vauhtia kohti maalia hyvällä leikkuulla. Radan oikeassa laidassa mentiin kuitenkin lujempaa, Lisbeth siellä ainakin oli suunnilleen samaan aikaan maalissa kuin me.
Klas____(\_______/)/)___(\_(\____
Re: Westhouse Cup 2009
Kiva lukea muidenkin ajatuksia. Kiitos Klas!
Tulokset: http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=158
Trackit: h-vene/gpsar2/load_applet.php?id=78
FE83 kommentteja: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2073
Kuka ajoi Devonia (vaikka se olikin Ida-Maria takanamme)?
Mitä mieltä olette ehdottamistani ratavaihtoehdoista ensi vuodelle, josta kirjoitin FE83 kommentteja linkin takaa?
Tulokset: http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=158
Trackit: h-vene/gpsar2/load_applet.php?id=78
FE83 kommentteja: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2073
Kuka ajoi Devonia (vaikka se olikin Ida-Maria takanamme)?
Mitä mieltä olette ehdottamistani ratavaihtoehdoista ensi vuodelle, josta kirjoitin FE83 kommentteja linkin takaa?
Re: Westhouse Cup 2009
Ratarepertuaarissa olisi todella hyvä olla jokunen toinenkin lyhyt rata, joka sopii kaakkoistuulelle. Harvoin meillä WHC:ssä on kaakkoistuulta, mutta siihen kannattaisi mielestäni varautua, sillä se mahdollistaa tilanteikkaan kryssilenssikisan ajamisen. Haraldin ehdotuksen mukaan rata voisi kiertää varsasaaren vihreän ja maalin välistä lenkkiä 2 kierrosta, tai sitten Miessaarenselän pohjois- ja eteläviittaa ylämerkkinä ja levittäjänä hyväksikäyttäen. Tässä ongelmana voisi olla pohjoisviitan länsipuolella oleva matalikko, joka ainakin kartan mukaan on melko lähellä viittaa. Hyvä vaihtoehto viitosradalle, joka olisi toiminut loistavasti eilen on: Startti, stora ådholmenin pohjoispuolinen vihreä paaralle, miessaarenselän eteläviitta paaralle, ådholmenin pohjoispuoleinen vihreä paaralle ja maaliin. Tässä olisi merkkien ympärillä tilaa, ja vapaat reittivalinnat taktikointia mahdollistamassa.
Klas____(\_______/)/)___(\_(\____
Re: Westhouse Cup 2009
Ida Mariassakin ihmeteltiin ratavalintaa, mutta olihan se sitten lopulta ainoana lyhytratana ihan perusteltu. Olisi kyllä hyvä saada muitakin lyhyitä ratoja. Miessaaren pohjoisviitta merkkinä hirvittäisi kyllä minuakin matalikon takia. Sen sijaan molemmat muut ehdotukset ovat mielestäni hyviä.
Kisamme alkoi vähän myöhästyneellä startilla linjan keskeltä. Ajelimme styyralla rannan suuntaisesti vapaissa tuulissa. Pikkuhiljaa veneet alkoivat kääntyillä paaralle, mutta pidimme halssimme. Taktiikkana oli seurata Charlottaa ja Vindungenia. Vindungen käänsi ensin ja sen suunta näytti olevan kohti olettamaani poijuan paikkaa, joten mekin vendasimme. Charlotta käänsi samanaikaisesti täsmälleen samalle linjalle.
Hetken jonoajelun jälkeen Lisbeth tuli styyralla, mutta käänsi eteen alle ilmeisesti luottaen hyvään vauhtiinsa. Hyvä se vauhti olikin, mutta Lisbethin väistäessä Sea Monkeya pääsimme perän puolelta ohi. Tästä ajelimme Monkeyn perässä vähän ylempänä yrittäen saada peiton ajoissa. Eteläviitan kohdalla koukkasin vähän alaspäin, kun en ollut ihan satavarma oliko viitta merkki vai ei. Vauhtimme oli vain aavistuksen parempi kuin Sea Monkeylla, joten tulimme poijulle keula Monkeyn perämoottorin tuntumassa.
Sivutuulipätkällä varsasaaren vihreälle saimme kyllä keulan rinnalle, mutta ei ollut toivoakaan päästä kokonaan ohi, eli taas käännettiin Sea Monkeyn perässä. Takaa tuli Sans Rival pyrkien yläpuolelta ohi Devon perässään. Lähdin nostamaan, koska SR:n viedessä tuulemme olisi myös Devon päässyt todennäköisesti ohi. Devon onneksi luopui leikistä, joten mekin laskimme reilusti alas päästäen SR:n ohi. Heti joutuessamme paskoihin leikkasimme puhtaaseen tuuleen SR:n taakse. Sans Rival ohitti Sea Monkeyn läheltä tappaen vauhdin, joten pääsimme imussa helposti rinnalle ja näin sisäpaikka oli vihdoin meidän.
Viimeisellä slöörillä Sea Monkey ja perässä koko ajan roikkunut Devon jäivät jälkeen, joten maalisuoran saimme spinnutella ihan rauhassa. Maaliin tulimme kolmantena veneenä ja laskeskelimme, että lopullinen sijoitus tulee olemaan kakkosen ja nelosen välillä. Kolmonenhan sieltä sitten tuli.
Kisamme alkoi vähän myöhästyneellä startilla linjan keskeltä. Ajelimme styyralla rannan suuntaisesti vapaissa tuulissa. Pikkuhiljaa veneet alkoivat kääntyillä paaralle, mutta pidimme halssimme. Taktiikkana oli seurata Charlottaa ja Vindungenia. Vindungen käänsi ensin ja sen suunta näytti olevan kohti olettamaani poijuan paikkaa, joten mekin vendasimme. Charlotta käänsi samanaikaisesti täsmälleen samalle linjalle.
Hetken jonoajelun jälkeen Lisbeth tuli styyralla, mutta käänsi eteen alle ilmeisesti luottaen hyvään vauhtiinsa. Hyvä se vauhti olikin, mutta Lisbethin väistäessä Sea Monkeya pääsimme perän puolelta ohi. Tästä ajelimme Monkeyn perässä vähän ylempänä yrittäen saada peiton ajoissa. Eteläviitan kohdalla koukkasin vähän alaspäin, kun en ollut ihan satavarma oliko viitta merkki vai ei. Vauhtimme oli vain aavistuksen parempi kuin Sea Monkeylla, joten tulimme poijulle keula Monkeyn perämoottorin tuntumassa.
Sivutuulipätkällä varsasaaren vihreälle saimme kyllä keulan rinnalle, mutta ei ollut toivoakaan päästä kokonaan ohi, eli taas käännettiin Sea Monkeyn perässä. Takaa tuli Sans Rival pyrkien yläpuolelta ohi Devon perässään. Lähdin nostamaan, koska SR:n viedessä tuulemme olisi myös Devon päässyt todennäköisesti ohi. Devon onneksi luopui leikistä, joten mekin laskimme reilusti alas päästäen SR:n ohi. Heti joutuessamme paskoihin leikkasimme puhtaaseen tuuleen SR:n taakse. Sans Rival ohitti Sea Monkeyn läheltä tappaen vauhdin, joten pääsimme imussa helposti rinnalle ja näin sisäpaikka oli vihdoin meidän.
Viimeisellä slöörillä Sea Monkey ja perässä koko ajan roikkunut Devon jäivät jälkeen, joten maalisuoran saimme spinnutella ihan rauhassa. Maaliin tulimme kolmantena veneenä ja laskeskelimme, että lopullinen sijoitus tulee olemaan kakkosen ja nelosen välillä. Kolmonenhan sieltä sitten tuli.
Re: Westhouse Cup 2009
Fuuga virittelee jo itseään kisakuntoon, ja saattaa olla että ilmestymme ylihuomenna kokeilemaan kauden toista starttia:)
Muistakaas ottaa Ida Mariaan skumppapullo mukaan:)
Muistakaas ottaa Ida Mariaan skumppapullo mukaan:)
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Re: Westhouse Cup 2009
Hienoa, tervetuloa takaisin! Pilssiskumppa on tainnut kesän aikana kadota johonkin, joten jos tulemme maaliin Fuugan jälkeen, niin olemme vain jättäytyneet taakse puutteellisen after race -varustuksen takia...
Re: Westhouse Cup 2009
Olikohan kauden huonoin kisa, ei ehkä sentään, mitään ei rikottu. Startti meni kyllä todella hyvin, Pääsimme ulkopoijulle juuttuneen klungan alta vapaissa menemään. Tässä olisi spinnu pitänyt rohkeasti nostaa, mutta arvelin että olisi turhan tiukkaa. Seuraavalla kryssillä meni lisää veneitä ohi, nyt ei kulkenut sitten millään. Devon pääsi vielä kuittaamaan maalisuoraa edeltäneellä lenssillä, ja viimeinen sija H-veneistä oli varma.
Klas____(\_______/)/)___(\_(\____
Re: Westhouse Cup 2009
Ihan kivaa oli kisata, ja kivaa oli myös se että h-veneiden sijoituksissakin tapahtuu näemmä vaihdoksia edelliseen kauteen verrattuna. Onnea Ida Marialle!
Mutta mutta...
Pitäiskös ostaa jostain 18 metriä sellaista punk-henkistä niittivyötä, jonka liimaisi kiertämään veneen kylkiä, vai oliskohan se sääntökirjan opettelu sittenkin se oikeampi vaihtoehto. Menee nimittäin kohta hankalaksi veneen saanti kotoa kisakäyttöön kun kauden jokaisessa startissa on tullut osumia (tällä kertaa ilman vaurioita kyllä).
Mutta mutta...
Pitäiskös ostaa jostain 18 metriä sellaista punk-henkistä niittivyötä, jonka liimaisi kiertämään veneen kylkiä, vai oliskohan se sääntökirjan opettelu sittenkin se oikeampi vaihtoehto. Menee nimittäin kohta hankalaksi veneen saanti kotoa kisakäyttöön kun kauden jokaisessa startissa on tullut osumia (tällä kertaa ilman vaurioita kyllä).
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Re: Westhouse Cup 2009
Ohhoh. No toi homma kannattaa hoitaa kuntoon ennenkun alkaa odottelemaan lisää veneitä viivoille..?Erkka wrote:...Menee nimittäin kohta hankalaksi veneen saanti kotoa kisakäyttöön kun kauden jokaisessa startissa on tullut osumia (tällä kertaa ilman vaurioita kyllä).
Eihän tässä tohdi enää ittekkään noita kisoja mainostella jos siellä ollaan niin verenmaku suussa ettei kavereiden kalusto merkkaa mitään.
306
Re: Westhouse Cup 2009
Fuugan 5 WHC-kisakaudella on tullut 3 osumaa (yhdessä tarvittiin lisää lasikuitua+hitsausvehkeet, yhdessä hiukan pakkelia ja tässä viimeisessä ei vaurioita), ja luulen että suurin osa veneistä on selvinnyt 5 kautta ilman yhtään osumaa.
En missään mielessä sano että WHC-sarjassa olisi jotain yleistä asenneongelmaa, mutta enemmän ehkä sitä että eritasoiset veneet eivät aina osaa tulkita sääntöjä samalla tavalla ja ennustaa toistensa toimintaa riittävän hyvin.
En missään mielessä sano että WHC-sarjassa olisi jotain yleistä asenneongelmaa, mutta enemmän ehkä sitä että eritasoiset veneet eivät aina osaa tulkita sääntöjä samalla tavalla ja ennustaa toistensa toimintaa riittävän hyvin.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Re: Westhouse Cup 2009
Kiitos Erkka! Sillä saattaa olla vaikutusta, että Ida Marialla on tänä vuonna kertynyt pari kymmentä kisalähtöä, ja Fuugalla edellisestä lähdöstä on jo neljättä kuukautta. Eiköhän me olla taas helisemässä kun Fuugalaiset tuosta vähän lämpiävät...
Valmiusviesti paukahti, kun varoitusviestistä käynnistetty sekuntikello näytti noin puoltatoista minuuttia. Siinä sitten pyöriskeltiin tietämättä mitä aikaa lähettäjät elävät.. Minuutin paukku tuli kuitenkin oman kelloni mukaan oikein, joten ei muuta kuin linjaa kohti. Jostain kumman syystä ajelin ruuhkaiselle yläpoijulle, vaikka olisin hyvin voinut ottaa paremman startin vapaammissa tuulissa keskeltä. No, ensikerralla ehkä fiksummin.
Osa veneistä nosti spinnun, joten mekin varmuudeksi laitoimme puomin valmiiksi, vaikka näytti aika tiukalta kulmalta. Kun Fuuga ja Sea Monkey eivät nostaneet, eikä Devon näyttänyt spinnulla yhtään saavuttavan, niin emme sitten ruvenneet leikkimään. Rangaistuskäännöksen takia taakse jäänyt Falken kyllä tuli spinnulla vähän kovempaa, mutta ei sekään ehtisi saavuttaa ennen merkkiä. Sea Monkey saatiin kiinni ja yläpuolella ahdisteleva Tyyne pysyi pitkään rinnalla, kunnes lopulta pääsimme vähän edelle. Ennen vyöhykkeelle tuloa nostelin vielä Tyynen eteen, ettei sisäpaikan oikeus jää varmasti epäselväksi.
Merkki kierrettiin Sea Monkeyn kanssa rinnakkain, me siis sisempänä veneenä. Muut hoot olivat tässä vaiheessa takana. Käänsin merkin jälkeen heti paaralle, jotta saisimme purjehtia vapaissa. Leikkaria oli kaukaa mahdoton arvioida, kun poijua ei näkynyt, joten ylimääräisiä vendoja ei oikein voinut välttää. Toista laitaa kryssinyt Falken pääsi ohi. Kiersimme poijun ehkä veneenmitan päässä Falkenista. Spinnut nousivat ja jonoajelu alkoi. Välimatka Falkeniin kasvoi broutsatessamme kahteen veneenmittaan, mutta muuten pysyttiin tarkasti samassa vauhdissa. Sen verran tiukka tuulen kulma oli, ettei spinnutta ajanut Fuuga tainut yhtään jäädä, mutta eipä kai saavuttanutkaan.
Lenssi Käärmeluotojen punaiselta pohjoiseen jatkui ihan yhtä tasavauhtisena, kuten myös sivuvastainen seuraavalle poijulle. Seuraavakaan lenssi eikä maalisuoran sivutuuli tuoneet suurta muutosta, joten ajelimme maaliin 14 sekuntia Falkenin perässä. Kovaa ajavat ikivanhan näköisillä purjeillaan...
-Johannes / FIN-239 Ida Maria
Valmiusviesti paukahti, kun varoitusviestistä käynnistetty sekuntikello näytti noin puoltatoista minuuttia. Siinä sitten pyöriskeltiin tietämättä mitä aikaa lähettäjät elävät.. Minuutin paukku tuli kuitenkin oman kelloni mukaan oikein, joten ei muuta kuin linjaa kohti. Jostain kumman syystä ajelin ruuhkaiselle yläpoijulle, vaikka olisin hyvin voinut ottaa paremman startin vapaammissa tuulissa keskeltä. No, ensikerralla ehkä fiksummin.
Osa veneistä nosti spinnun, joten mekin varmuudeksi laitoimme puomin valmiiksi, vaikka näytti aika tiukalta kulmalta. Kun Fuuga ja Sea Monkey eivät nostaneet, eikä Devon näyttänyt spinnulla yhtään saavuttavan, niin emme sitten ruvenneet leikkimään. Rangaistuskäännöksen takia taakse jäänyt Falken kyllä tuli spinnulla vähän kovempaa, mutta ei sekään ehtisi saavuttaa ennen merkkiä. Sea Monkey saatiin kiinni ja yläpuolella ahdisteleva Tyyne pysyi pitkään rinnalla, kunnes lopulta pääsimme vähän edelle. Ennen vyöhykkeelle tuloa nostelin vielä Tyynen eteen, ettei sisäpaikan oikeus jää varmasti epäselväksi.
Merkki kierrettiin Sea Monkeyn kanssa rinnakkain, me siis sisempänä veneenä. Muut hoot olivat tässä vaiheessa takana. Käänsin merkin jälkeen heti paaralle, jotta saisimme purjehtia vapaissa. Leikkaria oli kaukaa mahdoton arvioida, kun poijua ei näkynyt, joten ylimääräisiä vendoja ei oikein voinut välttää. Toista laitaa kryssinyt Falken pääsi ohi. Kiersimme poijun ehkä veneenmitan päässä Falkenista. Spinnut nousivat ja jonoajelu alkoi. Välimatka Falkeniin kasvoi broutsatessamme kahteen veneenmittaan, mutta muuten pysyttiin tarkasti samassa vauhdissa. Sen verran tiukka tuulen kulma oli, ettei spinnutta ajanut Fuuga tainut yhtään jäädä, mutta eipä kai saavuttanutkaan.
Lenssi Käärmeluotojen punaiselta pohjoiseen jatkui ihan yhtä tasavauhtisena, kuten myös sivuvastainen seuraavalle poijulle. Seuraavakaan lenssi eikä maalisuoran sivutuuli tuoneet suurta muutosta, joten ajelimme maaliin 14 sekuntia Falkenin perässä. Kovaa ajavat ikivanhan näköisillä purjeillaan...
-Johannes / FIN-239 Ida Maria
Re: Westhouse Cup 2009
Me ollaan oltu mukana kolme kautta (tai no joo, viime vuonna vain muutaman kerran), eikä yhtään osumaa tai edes varsinaisia läheltäpititilanteita ole tullut. Fuugan toukokuinen kolari on ainut isompaa korjaustarvetta aiheuttanut tapaus jonka muistan. Toki sääntökirjaa pitäisi jokaisen opiskella, mutta kun väistämissäännöt on opiskeltu, niin rohkeasti mukaan vaan!
WHC11
Kauden toiseksi viimeinen WHC käytiin reippaassa tuulessa nelosradalla. Ida Marian starttikuviot menivät vähän pieleen, kun kikin viuluploki petti vähän ennen vitosen paukkua. Siinä sitten viriteltiin hätäisesti dyneemaköyden pätkästä uutta kiinnitystä kikille ja missattiin kaikki viestit. Ehdittiin kuitenkin takaisin lähtöalueelle ja otettiin startti muita seurailemalla. Tilanteeseen nähden startista tuli ihan onnistunut.
Kisa jatkui H-veneiden osalta äärimmäisen tasaisena. Alkuun Sea Monkey oli johdossa, mutta kun lenssin aluksi unohtivat nostaa spinnun, niin pääsimme ohi. Vähän meinasin minullakin unohtua jotain, nimittäin radan kulku. Olin kovasti ajamassa käärmesaaren porttia kohti aluksi, ja saimmekin sitten kiikutella ihan plattiksessa oikealle reitille...
Melkin pohjoispuolelta Lauttasaaren selän itäpoijulle mennessä SM pääsi vasemmalta ohi. Poijulle tulimme kuitenkin ihan vanavedessä, ja kun SM veti kierron löysästi, pääsimme kuittaamaan. Sivuvastaisella takaisin Melkin pohjoispuolen portille Sea Monkey jäi korkeudessa. Fuuga tuli takaa hyvää vauhtia ja korkealle ja ohitti SM:n. Tosin aika rohkean korkealle - mielestäni mekin lasketeltiin matalikon reunaa aika riskirajoilla, mutta Fuuga veti vielä selvästi pitemmältä matalikon yli...
Seuraavan kerran alkoi tapahtua kryssillä käärmesaarten poijulta miessaaren poijulle. Meillä loppui skuuttausvara kesken, kun fokan skuuttikulma oli kiinni pylpyrässä. Pitänee hommata pidempi sakkeli fokan halssikulmaan, jotta oikea skuuttauspiste siirtyy taaksepäin ja saadaan lisää skuuttausvaraa... Emme siis päässeet yhtä korkealle kuin Fuuga. Fuuga lähti omalle reitilleen ja kun seuraavan kerran kohtasimme lähellä Miessaaren poijua, ehdimme juuri ja juuri keulan edestä. Tässä vaiheessa kuvittelin homman olevan aika selvä, koska jäljellä oli vain yksi sivumyötäinen ja sitten loppusuora sivutuulessa. Noilla pätkillä olisi vaikea ohittaa.
Kävi sitten kuitenkin niin, että sivumyötäisellä Fuuga lähestyi hurjaa vauhtia ja pyrki yläpuolelta ohi. Meillä ei vene kulkenut, eikä spinnu pysynyt lennossa kun yritti nostaa.. prkle.. Fuuga veteli helposti yläpuolelta ohi. Vasta ohituksen jälkeen keksimme syyn ongelmiimme: spinnun fallia oli vielä puolisentoista metriä ulkona. Oli varmaan luisunut huonon lukon takia. Kyllä sapetti... No eipä siinä, ajeltiin kiltisti Fuugan takana maaliin.
Laskeskelin, että takana tulleeseen Olgaan ei tainnut olla tarpeeksi etumatkaa ja aika pian Tyynekin perässä tuli, joten sijoitus lienee 6., mikä on meille tuulisen kisan tulokseksi ihan hyvä. H-veneiden kesken oli todella tasainen kisa, tällaista lisää. Vielä kun olisivat Falken ja Devon olleet mukana...
Kisa jatkui H-veneiden osalta äärimmäisen tasaisena. Alkuun Sea Monkey oli johdossa, mutta kun lenssin aluksi unohtivat nostaa spinnun, niin pääsimme ohi. Vähän meinasin minullakin unohtua jotain, nimittäin radan kulku. Olin kovasti ajamassa käärmesaaren porttia kohti aluksi, ja saimmekin sitten kiikutella ihan plattiksessa oikealle reitille...
Melkin pohjoispuolelta Lauttasaaren selän itäpoijulle mennessä SM pääsi vasemmalta ohi. Poijulle tulimme kuitenkin ihan vanavedessä, ja kun SM veti kierron löysästi, pääsimme kuittaamaan. Sivuvastaisella takaisin Melkin pohjoispuolen portille Sea Monkey jäi korkeudessa. Fuuga tuli takaa hyvää vauhtia ja korkealle ja ohitti SM:n. Tosin aika rohkean korkealle - mielestäni mekin lasketeltiin matalikon reunaa aika riskirajoilla, mutta Fuuga veti vielä selvästi pitemmältä matalikon yli...
Seuraavan kerran alkoi tapahtua kryssillä käärmesaarten poijulta miessaaren poijulle. Meillä loppui skuuttausvara kesken, kun fokan skuuttikulma oli kiinni pylpyrässä. Pitänee hommata pidempi sakkeli fokan halssikulmaan, jotta oikea skuuttauspiste siirtyy taaksepäin ja saadaan lisää skuuttausvaraa... Emme siis päässeet yhtä korkealle kuin Fuuga. Fuuga lähti omalle reitilleen ja kun seuraavan kerran kohtasimme lähellä Miessaaren poijua, ehdimme juuri ja juuri keulan edestä. Tässä vaiheessa kuvittelin homman olevan aika selvä, koska jäljellä oli vain yksi sivumyötäinen ja sitten loppusuora sivutuulessa. Noilla pätkillä olisi vaikea ohittaa.
Kävi sitten kuitenkin niin, että sivumyötäisellä Fuuga lähestyi hurjaa vauhtia ja pyrki yläpuolelta ohi. Meillä ei vene kulkenut, eikä spinnu pysynyt lennossa kun yritti nostaa.. prkle.. Fuuga veteli helposti yläpuolelta ohi. Vasta ohituksen jälkeen keksimme syyn ongelmiimme: spinnun fallia oli vielä puolisentoista metriä ulkona. Oli varmaan luisunut huonon lukon takia. Kyllä sapetti... No eipä siinä, ajeltiin kiltisti Fuugan takana maaliin.
Laskeskelin, että takana tulleeseen Olgaan ei tainnut olla tarpeeksi etumatkaa ja aika pian Tyynekin perässä tuli, joten sijoitus lienee 6., mikä on meille tuulisen kisan tulokseksi ihan hyvä. H-veneiden kesken oli todella tasainen kisa, tällaista lisää. Vielä kun olisivat Falken ja Devon olleet mukana...
WHC 12 16.9.2009
Hieno keli sattui kauden viimeiseen kisaan! Kaikki viisi Westhouse Cupia tänä vuonna ajanutta hoota oli mukana. Hyvä hyvä!
Falken ja Devon olivat heti lähtösuoralta asti kaukana edessä, mutta varsinkin Fuugan kanssa kilpailu oli tiukkaa loppuun asti. Ensimmäiselle merkille tulimme melkein Charlotan perälaudassa ja Fuuga takanamme. Sea Monkey taisi olla tässä vaiheessa heti Fuugan takana.
Vihreältä Miessaaren poijulle ajettiin löysällä kryssikulmalla. Saimme tässä kerättyä Fuugaan nähden muutaman veneenmitan kaulan. Poijulta jatkettiin lenssiä Käärmeluotojen punaiselle tikulle. Fuuga taisi tällä pätkällä päästä ihan aavistuksen lähemmäs.
Tikulta jatkettiin pohjoiseen sivutuulessa, jossa ensin yritimme spinnulla, ja siitähän ei seurannut muuta kuin armotonta sähellystä. Suojanpuolen barberi oli jäänyt kiinni, joten vene ei pysynyt lapasessa ja samalla tuulenpuolen skuutti laukesi lukostaan. Saimme vinssattua skuutin takaisin, mutta pian päätimme napata rätin alas ja jatkaa ilman, mutta eipä se ihan suosiolla tahtonut alaskaan tulla.. Fuuga oli laskenut spinnun ajoissa ja saavutti härvätessämme. Ei kuitenkaan ehtinyt ohi. Ranking-pisteissä niskaamme hengittänyt Lisbeth onnistui ajelemaan spinnulla ja saavutti selvästi.
Kryssi takaisin Miessaaren poijulle sujui vaihtelevasti. Pidemmän sakkelin myötä viimekerran kaltaista fokan skuuttausongelmaa ei enää ollut, ja välillä vene tuntui kulkevan hyvin. Välillä taas tuntui todella tahmealta ja Fuugakin saavutti. Me valitsimme vasemman laidan ja Fuuga oikean. Kohdatessamme olimme törmäyskurssilla, me paaralla. Tarkoitus oli väistää perän takaa, mutta jotenkin käsi ei sitten löytänytkään levankiköyttä, eikä paatti siis kääntynyt alas. Ei auttanut kuin heittää paniikkivenda ja parkkeerata Fuugan alle. Anteeksi, jos aiheutin kovia kokeneen veneen miehistölle ylimääräisiä sydämentykytyksiä. Ilmeisen hyvin kuitenkin saimme veneen taas liikkeeseen, sillä pian kohtasimme uudelleen. Tällä kertaa menimme ihan onnistuneesti perän takaa.
Poijulle tulimme Fuugan perässä. Lissukin oli jo päässyt edelle. Spinnut vedettiin ylös ja alkoi takaa-ajo. Fuuga nosteli sitkeästi yrittäessämme nousta päälle. Lisbethin voittamisen katsoin olevan jo mahdotonta, joten piti saada edes Fuugan päänahka. Lopulta Fuugalaiset luopuivat nostelusta ja käänsivät kohti merkkiä. Pääsimme rinnalle, joten sisäpaikka oli meidän. Maalisuoralla Varsasaaren vihreältä pitikin sitten enää vahtia, että Fuuga pysyy takana.
Kauden tavoitteena oli päästä top-vitoseen. Siihen olisimme päässeet, mikäli Lisbeth olisi voittanut meidät tässä viimeisessä vain yhdellä sijalla. En ihan varma ole, mutta Olga taisi nyt tulla väliin, joten tavoitetta ei ihan saavutettu. Hauskaa oli silti kaikesta härväämisestäkin huolimatta. Kiitos Fuuga tiukasta kisasta! Kiitos myös muille kilpakumppaneille ja etenkin WHC:n järjestäjille kauden kilpailuista!
Tämä kauden viimeinen kisa jäi Ida Marian osalta myös viimeiseksi purjehdukseksi. Masto laitettiin jo nurin, ja tavoitteena on saada paatti peiteltyä talviunille ennen miehistön kaudenpäätösbileitä lauantaina.
Falken ja Devon olivat heti lähtösuoralta asti kaukana edessä, mutta varsinkin Fuugan kanssa kilpailu oli tiukkaa loppuun asti. Ensimmäiselle merkille tulimme melkein Charlotan perälaudassa ja Fuuga takanamme. Sea Monkey taisi olla tässä vaiheessa heti Fuugan takana.
Vihreältä Miessaaren poijulle ajettiin löysällä kryssikulmalla. Saimme tässä kerättyä Fuugaan nähden muutaman veneenmitan kaulan. Poijulta jatkettiin lenssiä Käärmeluotojen punaiselle tikulle. Fuuga taisi tällä pätkällä päästä ihan aavistuksen lähemmäs.
Tikulta jatkettiin pohjoiseen sivutuulessa, jossa ensin yritimme spinnulla, ja siitähän ei seurannut muuta kuin armotonta sähellystä. Suojanpuolen barberi oli jäänyt kiinni, joten vene ei pysynyt lapasessa ja samalla tuulenpuolen skuutti laukesi lukostaan. Saimme vinssattua skuutin takaisin, mutta pian päätimme napata rätin alas ja jatkaa ilman, mutta eipä se ihan suosiolla tahtonut alaskaan tulla.. Fuuga oli laskenut spinnun ajoissa ja saavutti härvätessämme. Ei kuitenkaan ehtinyt ohi. Ranking-pisteissä niskaamme hengittänyt Lisbeth onnistui ajelemaan spinnulla ja saavutti selvästi.
Kryssi takaisin Miessaaren poijulle sujui vaihtelevasti. Pidemmän sakkelin myötä viimekerran kaltaista fokan skuuttausongelmaa ei enää ollut, ja välillä vene tuntui kulkevan hyvin. Välillä taas tuntui todella tahmealta ja Fuugakin saavutti. Me valitsimme vasemman laidan ja Fuuga oikean. Kohdatessamme olimme törmäyskurssilla, me paaralla. Tarkoitus oli väistää perän takaa, mutta jotenkin käsi ei sitten löytänytkään levankiköyttä, eikä paatti siis kääntynyt alas. Ei auttanut kuin heittää paniikkivenda ja parkkeerata Fuugan alle. Anteeksi, jos aiheutin kovia kokeneen veneen miehistölle ylimääräisiä sydämentykytyksiä. Ilmeisen hyvin kuitenkin saimme veneen taas liikkeeseen, sillä pian kohtasimme uudelleen. Tällä kertaa menimme ihan onnistuneesti perän takaa.
Poijulle tulimme Fuugan perässä. Lissukin oli jo päässyt edelle. Spinnut vedettiin ylös ja alkoi takaa-ajo. Fuuga nosteli sitkeästi yrittäessämme nousta päälle. Lisbethin voittamisen katsoin olevan jo mahdotonta, joten piti saada edes Fuugan päänahka. Lopulta Fuugalaiset luopuivat nostelusta ja käänsivät kohti merkkiä. Pääsimme rinnalle, joten sisäpaikka oli meidän. Maalisuoralla Varsasaaren vihreältä pitikin sitten enää vahtia, että Fuuga pysyy takana.
Kauden tavoitteena oli päästä top-vitoseen. Siihen olisimme päässeet, mikäli Lisbeth olisi voittanut meidät tässä viimeisessä vain yhdellä sijalla. En ihan varma ole, mutta Olga taisi nyt tulla väliin, joten tavoitetta ei ihan saavutettu. Hauskaa oli silti kaikesta härväämisestäkin huolimatta. Kiitos Fuuga tiukasta kisasta! Kiitos myös muille kilpakumppaneille ja etenkin WHC:n järjestäjille kauden kilpailuista!
Tämä kauden viimeinen kisa jäi Ida Marian osalta myös viimeiseksi purjehdukseksi. Masto laitettiin jo nurin, ja tavoitteena on saada paatti peiteltyä talviunille ennen miehistön kaudenpäätösbileitä lauantaina.
Re: WHC 12 16.9.2009
Juuh, jäimme sitten 2 sekuntia Olgalle. VindUngen meille 1 sekunnin ja AB 5 sekuntia. Kohtuullisen tiukkaa...239 wrote:En ihan varma ole, mutta Olga taisi nyt tulla väliin, joten tavoitetta ei ihan saavutettu.
Tulokset: http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=165