Westhouse Cup 2008

Keskustelua H-veneelle soveltuvista kilpailuista ja kilpailemisesta

Moderator: Kristian

Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Pahainen flunssa tarjosi tekosyyn jäädä kotiin kaakaomukin ääreen hyisellä merellä kellumisen sijasta.

Tulosluetteloa katsoessani näen selvästi, että Ida Marian ja Ellidan välissä olisi vielä ollut tilaa Fuugalaiselle, vai olisiko?

Toivottavasti saamme vielä koottua miehistömme loppukauden kisoihin, että päästään katsastamaan Ida Marian uudet purjeet (ja uusi vauhti?)

Nyt olisi kaiketi syytä päivittää rankingtaulukkoakin...

Minkä nimiset veneet/numerot/kipparit olivat alkukesän kokoontumispurjehduksella, että saadaan sieltäkin pisteet laskettua?
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Kristian
Ylläpitäjä
Posts: 169
Joined: Sat 10.3.2007 18.53
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Kristian »

Erkka wrote:Minkä nimiset veneet/numerot/kipparit olivat alkukesän kokoontumispurjehduksella, että saadaan sieltäkin pisteet laskettua?
Eiköhän kokoontumispurjehduksella ollut Ida Maria, Kittiwake, Mojito ja Miranda (306)
Team Bra, F18 Hobie Tiger
Klas
Posts: 86
Joined: Thu 15.3.2007 11.48
Location: Espoo

Post by Klas »

Eilinen kisa menikin sitten huonoa venevauhtia ihmetellessä. Ida Maria ja Blanco karkasivat kauas jo ekalla kryssillä, mutta mojito pysyi takanamme melkein loppuun saakka, kunnes ajoimme noin 5 veneenmittaa ennen vihreää tikkua reikään, tuuli kääntyi vastaiseen emmekä enää päässeet merkille. Mojito pyyhkäisi ohi. Pääsimme vielä ohitse ennen puolimatkankrouvia, mutta paluumatkalla taas jäimme muitten alle. Kryssiä olisi saanut olla enemmän. Nyt olisi muuten track olemassa gpx-muodossa.
Klas____(\_______/)/)___(\_(\____
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

Charlottan gpx ladattu tuohon:

h-vene/gpsar/list_events.php

edit: Erkka ei ole vielä kai saanut multi-track omituisuuden toimimaan?

Virhettä pukkaa kun uppaa sillä webiservo ei saa nimetä tiedostoja uudestaan(?).
Klas
Posts: 86
Joined: Thu 15.3.2007 11.48
Location: Espoo

Post by Klas »

Jaahas, Sain korvattua Charlotan trackin omallani kun yritin lisätä sitä. Tarkoitus _ei_ ollut astua Haraldin varpaille.
Klas____(\_______/)/)___(\_(\____
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Lähtömme oli vähän huonompi kuin viimeksi, mutta ihan ok. Alun kryssiosuudella seurasimme Blancoa paremmin vetävään oikeaan reunaan ja pysyimmekin jotenkuten perässä Monkeyn ja Mojiton jäädessä taakse. Kesälomakolistelun jälkeen ei uskallettu ajaa ihan riittävän lähelle rantaa leikkarille tultaessa, joten meinasi mennä vähän piinaamiseksi, jotta päästiin merkille. Ehdittiin kuitenkin hyvin styyralla tulevien edestä.

Ensimmäisellä sivutuuliosuudella Blanco taisi ottaa kokoajan lisää etäisyyttä varsinkin spinnunnoston jälkeen. Meillä ei spinnu tahtonut oikein lentää ja näytti erikoiselta. Aika pitkään meni ennen kuin tajuttiin ettei se ole topissa.

Punaisella viitalla spinnu alas ja takaisin tulosuuntaan. Tässä vaiheessa Charlotta hengitti jo niskaan lähestyen hitaasti mutta varmasti. Loppusuoran aluksi Charlotta meni sitten ohi ja tuli maaliin yli puoli minuuttia ennen meitä. Näyttivät jiippailevan ahkerasti, kun me taas mentiin yhdellä jiipillä maaliin asti tuulen suunnan vaihtelusta huolimatta.

Fuugan poissaolo vähän harmitti. Olisi ollut kiva nähdä miten uudet purjeet ovat vaikuttaneet vauhtiin. Ainakin niillä on kiva purjehtia, kun narujen vetäminen ihan oikeasti vaikuttaa purjeen muotoon… Valentinakin loisti poissaolollaan. Eivät kai MM-tason karkelot ole ylpistäneet niin, ettei meidän seura enää kelpaa? :lol:

Trakkia en saanut tästä enkä edellisestä talteen, kun gepsi ja läppäri eivät jostain syystä juttele keskenään. NMEA kyllä tulee koneelle SeaClearia varten, mutta datan siirto ei onnistu. Oliko Haraldilla tai jollain muulla tiedossa softa, joka tallentaisi jäljen suoraan NMEA:sta tai muokkaisi seaclearin formaatista gpx:ksi?
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Klas wrote:Jaahas, Sain korvattua Charlotan trackin omallani kun yritin lisätä sitä. Tarkoitus _ei_ ollut astua Haraldin varpaille.
Korjasin, nyt näytte molemmat.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Hopeanuoli
Posts: 119
Joined: Mon 20.8.2007 22.21
Location: Helsinki
Contact:

Post by Hopeanuoli »

239 wrote:Fuugan poissaolo vähän harmitti. Olisi ollut kiva nähdä miten uudet purjeet ovat vaikuttaneet vauhtiin. Ainakin niillä on kiva purjehtia, kun narujen vetäminen ihan oikeasti vaikuttaa purjeen muotoon… Valentinakin loisti poissaolollaan. Eivät kai MM-tason karkelot ole ylpistäneet niin, ettei meidän seura enää kelpaa? :lol:
Joo, ei me tässä ylpeillä :D Hinku olisi päästä mukaan WHChen vielä tällä kaudella. Toivottavasti vielä onnistuu. Olen tällä hetkellä jumissa työmatkalla ja nettipurjehdus on ainut purjehdustapa mikä onnistuu... :-P
Team Bra - Fin-916 Valentina
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Klas wrote:Eilinen kisa menikin sitten huonoa venevauhtia ihmetellessä. Ida Maria ja Blanco karkasivat kauas jo ekalla kryssillä.
Ida Maria, mistä tekijöistä uusi vauhti on löytynyt?
Team Bra, Valentina FIN-916
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Siirsin gps-trackeihin (tietotekniikkaan) liittyvän keskustelun tuonne:
hfoorumi/viewtopic.php?t=84
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Vpl wrote:Ida Maria, mistä tekijöistä uusi vauhti on löytynyt?
Uusia purjeita olisi helppo tarjota selitykseksi, mutta toisaalta tällaisissa kevyissä keleissä vanhatkin tuntuivat kyllä ihan hyviltä. Yksi tekijä voisi olla se, että nyt löystettiin rikiä reilusti kun luvattiin kevyttä. Pohja tehtiin keväällä vähän viimevuotta sileämmäksi,mutta toisaalta nyt se on likainen, kun kovat tuulet sekoittivat vedet kylmiksi kesken loman. Viime vuonna sain pestyä ennen syksyn kisoja.

Paha tuosta "uudesta vauhdista" on ylipäänsä mitään parin kisan perusteella sanoa, onko sellaista ylipäänsä olemassa? Kovaan keliin odotuksen ovat korkeat - vanha iso oli niin pussikas, ettei kovassa kelissä pinnapainetta saanut kuriin reivaamatta. Lisäksi tyvestään saranoidut saalingit tekivät sen, ettei etustaagi juuri kiristynyt mastoa hekillä taivutettaessa. Nyt saalingit on lukittu, ja ero rikin käyttäytymisessä on huomattava.

Niin joo, nyt meilläkin tarvittaessa hengataan ihan tosissaan, kun Valentinassa pääsin toteamaan miten hyvin hengaamisella voidaan kontrolloida veneen asentoa.
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Olipas urheilullinen keli, eli WHC10/2008 onnellisesti suoritettuna, rata 2.

Keulagastina meillä tälläkertaa vankkaa kokemusta eli toveri Vpl.

Ennen starttia ehdittiin mittailemaan vanttien kireyksiä, ja jopa nostamaan spinnukin kertaalleen. Vpl:n trimmiohjeiden mukaan rikin ei tarvitse olla edes niin kireä, kun me sitä ollaan pidetty, eli löysättiin hiukan.

Kuulemma keulasta löytyi kokemusta starttikellon käytöstä, ja varmaan niin olikin mutta kello oli noin 10 min väärässä ajassa (onneksi edessä). Eli emme kuulleet yhtään paukkua, ja startista tulikin muiden perässä ajaessa yksi kauden parhaimmista. Lasketeltiin fleetin ylimpänä vihreälle tikulle, jossa olimme kaiketi kolmantena. Tikulla oli jopa hiukan ahdasta ja eräs perämoottori puraisi keulapakkeleistamme palasen. Jatkoimme vasenta laitaa muiden mennessä oikealle, ja kryssi tuntui kulkevan. Saimme ajaa suhteellisen vapaissa tuulissa ylämerkille, jossa käänsimme Charlotan jälkeen toisina. Punaiselta poijulta nostimme spinnun, ja keikuimme vauhdikasta lenssiä takaisin vihreälle, josta Charlotan perässä toisina maaliin. Meidän perässä maaliin tuli kaiketi Ida Maria.

Ilmeisen hyvin vene kulki, mutta vielä emme osaa päättää mikä osa vauhdista oli Vpl:n ansiota (ja mikä siitä osaamista ja mikä huimia vatsalihaksia:))

Asiaa pitää hiukan pureksia, jotta saadaan menestys vielä toistettuakin joskus. Eli hiukan ristiriitaisin tuntein, kun nyt ei voi purjeitakaan enää syyttää kaikesta
:oops:
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Jep, keli oli mukavan tuulinen. Yhtään paukkua emme kuulleet, eikä lippujakaan tietenkään ymmärretty katsoa. Niinpä olimme lähdössä olettaen startin olevan klo 18.10. Lähdöstä oli tulossa kaikkien aikojen paras, eli olimme muutamaa sekuntia ennen olettamaamme starttia lähestymässä linjaa sen paremmasta päästä, purjeet lepattaen, mutta tuossa kelissä olisi kiihtynyt nopeasti. Mitään paukkua en kuitenkaan kuullut, ja muut eivät mielestäni näyttäneet olevan lähdössä, joten siitä sitten ympäri ja ihmettelemään jotta mitä nyt. No pian näyttikin muu porukka lähtevän, joten ei muuta kuin perään. Vieläkään en tiedä koska se startti lopulta oli...

Fuugan perässä vedettiin ensimmäiselle vihreälle, mutta välimatka kasvoi koko ajan. Merkin jälkeen lähdettiin eri suuntaan kuin Fuuga, ja kun seuraavan kerran kohdattiin, niin ei ainakaan oltu yhtään saatu kiinni. Punaista viittaa kohti sivuvaistaista ajaessa jouduttiin vähän nostattelemaan jotain isompaa venettä, ettei olisi päässyt viemään meiltä tuulta.

Luulimme spinnujen nousevan punaisen viitan jälkeen, mutta Charlotta tulikin vastaan ilman mitään spinnun nostoon viittaavia aktiviteetteja. Sama havainto Fuugan kohdalla. Kun itse pääsimme kääntämään, totesimme tuulen repivän sen verran, että mieluummin ilman spinnua. Charlotta ja Fuuga näyttivät valmistelevan nostoa seuraavan merkin kohdalle, joten meilläkin laitettiin puomi valmiiksi. Pian tuuli kääntyikin sen verran taakse, että nostimme spinnun samoihin aikoihin Fuugan kanssa, silloin jo pahasti taakse jääneenä. Olisi varmaan pitänyt nostaa jo aiemmin. Plattista aallokossa ajellessa meno oli varsin vaappuvaa, mutta jiippi tuossa kelissä ei houkutellut, joten kärsimme vaaputtelun.

Vihreälle tultiin yksinämme, Charlotta ja Fuuga edellämme. Loppusuoralla Aino yritti yläpuolelta ohi, mutta emme päästäneet. Meni sitten kuitenkin alapuolelta, mutta taitaahan tuolla olla aika paljon isompi lys.

Keli oli mainio ja sijoitus lienee varsin hyvä. Uudet purjeet ovat selvästi tuoneet lisää kovankelin vauhtia. Viimevuonnahan Sea Monkey kyykytti meitä aina kun tuuli vähän nousi. Fuugan vauhti oli kuitenkin selvästi parempi, mikä jäi vähän kaivelemaan. Pitkällisen pohdinnan jälkeen päätimme, että vika oli keulagastin isoissa saappaissa (saapas 44, jalka 36)... No, jos ihan vakavasti mietitään, niin pitäisi ainakin parantaa roikkumaremmivarustusta ja syödä hyvin.

Lisäsin Ida Marian trackin tuonne jälkipeliosioon, mutta näyttäisi siltä, että Fuugalla tai meillä on gepsin kellonaika pielessä. Fuuga oli nimittäin ihan startista lähtien edellä.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Erkka wrote:Ennen starttia ehdittiin mittailemaan vanttien kireyksiä, ja jopa nostamaan spinnukin kertaalleen. Vpl:n trimmiohjeiden mukaan rikin ei tarvitse olla edes niin kireä, kun me sitä ollaan pidetty, eli löysättiin hiukan.
Löysäsimme ylävantteja kierroksen verran, jotta saatiin vähennettyä ylä- ja alavanttien välistä kireyseroa. PT-1 näytti aluksi Fuugan rikin arvoiksi: ylävantit 34, alavantit 28 ja etustaagi 25. Löysäämisen jälkeen arvot olivat: ylävantit 32, alavantit 28 ja etustaagi 23. Fuugassa on aika paljon taaksepäin osoittavat saalingit ja niiden pituus Erkan mukaan on 75cm?. Saalinkien kulmasta johtuen mastoon tulee kovilla vanttikireyksillä paljon bendiä ja sitä kompensoimaan joutuu alavantteja kiristämään liikaa.
Erkka wrote: Kuulemma keulasta löytyi kokemusta starttikellon käytöstä, ja varmaan niin olikin mutta kello oli noin 10 min väärässä ajassa (onneksi edessä). Eli emme kuulleet yhtään paukkua, ja startista tulikin muiden perässä ajaessa yksi kauden parhaimmista.


Heh. Eipä ollut näköjään sitten tullut tarkistettua starttikelloa tasavallan aikaan vähään aikaan. 5 min paukkua odotellessa sormi starttikellon liipasimella tuli mieleen helppo parannusehdotus WHC:n starttijärjestelmään: rannalla viestittävät liput voisivat olla kolme kertaa suurempia, jotta paukun kuulemattomuus ei haittaisi. Nyt ainoa lippu josta sai jotain selvää oli keltainen.
Erkka wrote: Lasketeltiin fleetin ylimpänä vihreälle tikulle, jossa olimme kaiketi kolmantena. Tikulla oli jopa hiukan ahdasta ja eräs perämoottori puraisi keulapakkeleistamme palasen. Jatkoimme vasenta laitaa muiden mennessä oikealle, ja kryssi tuntui kulkevan.
Merkkikierrot olivat muutenkin hieman villejä. Esim. Johannes tinttasi Ida Marialla ylämerkillä paaralla sisäkurviin Ainon tullessa styyralla sisään samaan aikaan. Pelimiehen veto! (mutta saattaa aiheuttaa hieman kritiikkiä kilpailun ollessa verisempää). 8) Fuugan puraisu valitettavasti aiheutui erään Albinin suht uhkarohkeasta vendasta merkin jälkeen paaralle koko fleetin edessä. Fuugan pinnamies ei vain yksinkertaisesti ehtinyt reagoimaan ja oli siitä kovasti pahoillaan.
Erkka wrote: Saimme ajaa suhteellisen vapaissa tuulissa ylämerkille, jossa käänsimme Charlotan jälkeen toisina. Punaiselta poijulta nostimme spinnun, ja keikuimme vauhdikasta lenssiä takaisin vihreälle, josta Charlotan perässä toisina maaliin. Meidän perässä maaliin tuli kaiketi Ida Maria.
Lenssillä Fuuga tosiaan heijasi kuin kehto konsanaan. Erkka & co. ajoivat hyvällä sykkeellä urheillen koko kisan ja hauskaa taisi olla.

Eilisen kilpailun perusteella näyttää, että WHC:ssä kilpailu vain tiivistyy. Ida Marian uusi rikitrimmi, uudet Edmanit ja kolmen hengen miehistö olivat todella hyvässä vauhdissa ja vene näytti kauttaaltaan nopealta. Slöörauskisassa erot venähtävät nopeasti, jos joutuu nostattelukisaan tai muuten vaan toisten paskoihin.
Team Bra, Valentina FIN-916
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Vpl wrote:Esim. Johannes tinttasi Ida Marialla ylämerkillä paaralla sisäkurviin Ainon tullessa styyralla sisään samaan aikaan. Pelimiehen veto! (mutta saattaa aiheuttaa hieman kritiikkiä kilpailun ollessa verisempää). 8)
Aino meni niin paljon yli merkistä, että laskin ehtiväni pujahtamaan merkin ohi sen edellä. En sitten saanutkaan ison skuuttia heti auki ja taisi fokankin skuutti jumittaa, joten ei sitten mennyt ihan niin kuin piti. Takaa ei kuitenkaan kuulunut mitään kommenttia, joten jatkoimme kisaa... :oops:
Klas
Posts: 86
Joined: Thu 15.3.2007 11.48
Location: Espoo

Post by Klas »

Perinteisen SeaMonkeykelin etu taisi kaatua enimmäkseen läskin puutteeseen. Punttia oli yhteensä 145 kg, eikä roikkumaremmejäkään ole vielä laitettu. Höjdi oli surkea, kun mentiin vinossa purjeet lepattaen, ja heti kryssiosuudella jäätiin huomattavasti. Takaisintulomatkalla Olga pääsi ensin ohi, mutta kun pääsimme ajamaan plattista virsikirjalla ja Olgan revittyä spinnunsa pääsimme puolen veneenmitan verran edellä vihreälle tikulle. Vauhti ei sitten vikalla strekillä riittänyt ja partiolaiset menivät leestä ohi.
Klas____(\_______/)/)___(\_(\____
Petri
Posts: 70
Joined: Sun 10.2.2008 14.53

Post by Petri »

Klas wrote:Perinteisen SeaMonkeykelin etu taisi kaatua enimmäkseen läskin puutteeseen. Punttia oli yhteensä 145 kg, eikä roikkumaremmejäkään ole vielä laitettu. Höjdi oli surkea, kun mentiin vinossa purjeet lepattaen, ja heti kryssiosuudella jäätiin huomattavasti. Takaisintulomatkalla Olga pääsi ensin ohi, mutta kun pääsimme ajamaan plattista virsikirjalla ja Olgan revittyä spinnunsa pääsimme puolen veneenmitan verran edellä vihreälle tikulle. Vauhti ei sitten vikalla strekillä riittänyt ja partiolaiset menivät leestä ohi.
Ihmeen hyvin kyllä silti veditte kahdella, ei tosin meilläkään ollut miehistöpainoa kuin hikiset 200 kg, mutta purjetta toki enemmän kuin teillä...paitsi silloin kun spinnu otti osumaa :) (se on sellainen reivattava malli, jossa on ylipaineventtiilit).

Se strekki maaliin ratkesi nähdäkseni siihen, että te ette pahemmin trimmanneet isoa puuskissa. Mun mielestä aina joka puuskan kohdalla otin skidisti kaulaa teihin nähden, mutta tasaisessa tuulessa sitten mentiin samaa vauhtia tai te otitte meitä kiinni (valitettavasti mun gps:n resoluutio ei kyllä tule riittämään ton asian toteamiseen, kunhan nyt trackin saan ensin ulos).
Kun puuska tuli, päästin isoa rauhallisesti ulos jonkin verran ja puuskan hellittäessä vedin taas purjetta hiljalleen sisään. En tiedä oliko se oikein tai väärin, mutta toimi kuitenkin ja saatiin puuskista ylimääräistä vauhtia eikä vain kallistelua. Genualle ei tehty mitään, vaan gastit vaan läskeilivät laidalla parhaansa mukaan.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

239 wrote:No, jos ihan vakavasti mietitään, niin pitäisi ainakin parantaa roikkumaremmivarustusta ja syödä hyvin.
Ennen kuin Ida Marian miehistö aloittaa fat camp -leirityksen, niin seuraavia asioita voisi pohtia:

1) GPS trackin perusteella näytti, että Ida Mariassa pinnamiehellä vapa vispaa todella reilusti. En tiedä onko tämä GPS trackin ominaisuus vai vastaako todellisia tapahtumia, mutta pohdinnan arvoinen kumminkin. Verrattuna Fuugan ja Charlotan trackeihin Ida Marian keulan suunta vaihteli todella paljon edestakaisin. Slöörillä pienin väliajoin kurssi nousi asteen tai kaksi ja samalla vauhti hetkellisesti, sitten taas hait laskemalla uutta mahdollisuutta nostaa. Sama toistui myös kryssillä.

Pinnalla vauhdin hakemisen sijasta voisi olla parempi ajaa purjeita aktiivisemmin. Erityisesti slöörillä. Pinna suorassa ja kurssi kohti merkkiä. Miehistö skuutteihin käsiksi ja herkällä tuntumalla fokalla juorulangat lentämään ja isolla kallistus kontrolliin. Peräsimen käyttö hidastaa venettä turhaan. Kryssillä peräsimen käyttöä pystyy minimoimaan ennakoimalla puuskia. Miehistö katsoo puuskia keulan edessä tuulen puolelta veden pinnasta ja huutaa 'nosta', jos puuska lähestyy. Nostamalla ennakkoon vene hyökkää eteenpäin eikä puuskassa tarvitse kammeta peräsintä niin paljon kuin jos olisi jättänyt reagoimatta.

2) Fleetin lukeminen on toinen asia millä vauhti paranee varmasti. Kryssille lähdettäessä tracki osoittaa, että Charlotta vendaa ensiksi paaralle teistä muutaman kymmenen metriä ylempänä. Ida Maria vendaa paaralle hetimiten Charlotan jälkeen. Tuloksena tästä seuraa, että kryssitte Charlotan scheissessa koko seuraavan legin. Fleetin lukemisella tässä tapauksessa tarkoitan, että jos ylempänä oleva vene ehtii vendaamaan ennen teitä, niin tällöin teidän kannattaa odottaa, että pääsette heidän linjansa yläpuolelle. Jos kuitenkin tahtotila on päästä vendaamaan, niin tällöin ensiksi vendannut syö muut. Nopea päätös ja olette puhtaissa.

Kuulostaako järkeenkäypältä vai haenko taas takkini?
Team Bra, Valentina FIN-916
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Hyviä pointteja. Pitääpä kiinnittää jatkossa huomiota tuohon ajamiseen. Jostain syystä mulla on tuntunut tuo kryssin ajaminen ylipäänsä olevan vähän hukassa näiden uusien purjeiden kanssa. Vanhoilla oli jotenkin selvempää mitä kulmaa pitää ajaa, mutta kaipa sen näidenkin kanssa vielä oppii.

Fokan jatkuva skuuttaaminen nykyisellä vinssien sijoittelulla tarkoittaisi 80 kiloa lihaa väärällä laidalla, mikä ei toki ole hyvä sekään. Ison skuutin ja levangin käyttö helpottuu huomattavasti, kun saan uuden levangin viimeisteltyä ja asennettua, jolloin sekä skuutti että levankiköydet ovat paremmin käsillä.

Tuo Charlotan venda jäi silloin huomaamatta. Katsoin vain, että käännämme reilusti Olgan päälle, ja vasta omaa vendaa tehdessä huomasin myös Charlotan vendaavan. Olisi tietenkin vendata takaisin styyralle, mutta eipä tullut niin tehtyä...

Noi animaatiot on kyllä pirun hyviä, niistä näkee paljon sellaista, mikä jää kisassa huomaamatta. Vielä kun sais kaikki veneet mukaan noihin...
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

WHC11 takana. Tuulta oli vähän liikaa meille, eikä kalustovaurioiltakaan vältytty. Ensin napsahti poikki spinnuskuutin haka (joo uskotaan, vastedes käytetään paalusolmuja...), sitten katkesi spinnupuomin päätyhela ja jotta myötätuuleen kulkisi mahdollisimman huonosti, niin kikkataljaa puomissa pitävät kuusi niittiä napsahtivat poikki... Kisasta enemmän paremmalla ajalla.
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

Klas
Posts: 86
Joined: Thu 15.3.2007 11.48
Location: Espoo

Post by Klas »

Tuulta oli riittävästi. Kellotus meni täysin pieleen, ja startissa katsottiinkin että pysytään Charlotan takana, ja kohtuuhyvin päästiin matkaan. Ensimmäisen kryssin jälkeen huomasimme iloksemme että enemmän veneitä oli takana kuin edessä. Tämä tilanne korjaantui kuitenkin seuraavalla kryssipätkällä. Fokan snörppi oli tarttunut kiinni johonkin, ja vetänyt itsensä pohjaan saakka. Vauhti oli surkea. Sitä sitten yritettiin kukin vuorollaan avata, mutta ahkerointi ei tuottanut tulosta. Vasta käärmeluotojen punaisen jälkeen keksin vetää snörpin fokan skuuttikulman renkaasta läpi, jolloin siihen sai tarpeeksi oikean suuntaisa
ta voimaa, ja se napsahti auki. Ida Maria oli saanut armottoman etumatkan, jota spinnulla lähdettiin kuromaan takaisin. Poijulla pääsimmekin ohi, mutta spinnun alasotossa tuli ongelmia fallin solmuuntumisen takia, ja Ida Maria ja muutama muu vene pääsi taas ohi. Viimeisen lenssin alussa arvoimme turhan pitkään miten spinnu saataisiin ylös tuulen puolelta. Uskalsimme lopulta yrittää, ja toisella yrityksellä se saatiinkin vetoon. Matka ei vaan riittänyt Ida Marian saavuttamiseen, ja hävisimme noin 2:lla veneenmitalla. Track tullee perjantaina.
Klas____(\_______/)/)___(\_(\____
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Fuuga II:lla suorituspaineet olivat valtaisat viimeviikkoisen menestyksen johdosta. Tällä kertaa otimme keulakannelle mukaan asiantuntemusta Pääkaupunkiseudun h-venerankingin voittajaveneestä:)

Startti osui ihan hyvin kohdalleen, melko pian startin jälkeen paaran halssille ja sitä melkein vihreälle tikulle asti karikon eteläpuolelta. Vihreällä tikulla olimme kaiketi neljäntenä, American Beautyn ohitimme sitten ennen seuraavaa punaista poijua. Poijulta käänsimme heti styyralle eroon AmericanBeautysta, ja vain melkein valuimme kryssillä olevien päälle.

Sieltä ajelimmekin kolmantena maaliin asti. Ihalimme Sea Monkeyn spinnuajoa, ja Ida Marian yritystä, mutta omaa spinnuamme emme raaskineet nostaa kun vastaa maalisuoraan puolessavälissä. Spinnu ei ehtinyt vetää varmaan minuuttiakaan, kun falli irtosi ruffin katolta lukosta. Aika vauhtia hujahti fallin maston läpi tuossa kelissä:)

Maaliin tultuamme huomasin ettö taas oli kaksi ratsastajaa isosta poikki, täytynee ryhtyä teippaamaan niitä, josko se auttaisi ongelmaa.Viime viikkoon verrattuna kiristimme rikiä hiukan, lisäsimme takastaagin säätövaraa hiukan, ja olimme ehkä parikymmentä(?) kiloa kevyempiä. Moottori oli edelleen mukana, mutta tälläkertaa bensiiniä ei:)

Aallokon ajaminen vaatii kyllä vielä harjoittelua, ja arvuuttelimme myös sitä miten aallokossa ja kovassa tuulessa pitäisi purjeita säätää aallokkoonpuskemisvoiman lisäämiseksi ja toisaalta kallistumisen vähentämiseksi. Ja pitäisikö vielä twistiäkin olla? Fokan skuuttipiste pidettiin edelleen keskellä vaunua, aiemmin on ollut tapana siirtää vaunua selkeästi taakse kovemmassa kelissä.

Vauhti Ida Mariaan verrattuna tuntui samalta kuin viime viikolla, mutta Charlotta ja Helmi menivät menojaan. 6 sekuntia olisi pitänyt puristaa vielä jostain (sen olemattoman poijun kierrosta ehkä helpoiten:)), niin tulosluettelo olisi kivampi katsoa.

Kaiketi ensimmäistä kertaa ikinä uskalsin kiskoa takastaagia niin paljon, että isossa alkoi näkymään maston taipumasta johtuvia ryppyjä. Meidän eilisessä trimmissä se tarkoitti yli 15cm kiristystä takastaagin vaijerista mitattuna.

Trackia ei tule, kun en taaskaan ymmärrä miksi Magellan320 hukkaa niitä.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Klas wrote:Tuulta oli riittävästi.
No tuolta vaikutti juttujen perusteella. Ohessa netistä poimittua:

http://www.iltalehti.fi/espoo/200809118247805_eo.shtml

Ei kai sentään kenenkään tuttuja?
306
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

Lill-Freya

http://www.jonte.fi/nell/index.php?section=86
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?p=11192
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?p=11191#11191

Osanottoni Freyrille. Saa nyt tosissaan katsoa uudempaa ja isompaa venettä. :(

edit: Olitpa Heikki hidas :)
Last edited by harald on Fri 12.9.2008 12.18, edited 2 times in total.
Heikki
Posts: 29
Joined: Thu 15.3.2007 09.17
Location: Helsinki/Laru

Post by Heikki »

306 wrote:
Klas wrote:Tuulta oli riittävästi.
No tuolta vaikutti juttujen perusteella. Ohessa netistä poimittua:

http://www.iltalehti.fi/espoo/200809118247805_eo.shtml

Ei kai sentään kenenkään tuttuja?
FE83 forumilla on hiukan lisätetoa tästä.

Mulla meni Harald niin kauan, kun piti rakennella linkistä hienon näköinen :)
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Tuuli oli tosiaan makuuni hieman turhan kova, eikä edestakaisin suhailevien veneiden täyttämä lähtöalue oikein houkutellut. Niinpä pyörimme kauempana ja tulimme sitten suoraan takarivin starttiin. Alku meni toisten paskoissa lähitilanteita vältellen, ja jäimme aika pahasti. Vihreälle kryssittäessä jouduimme pari kertaa kääntämään toisten alle (oiskohan ollu Olga ja Tyyne) kun ei ollu varma takaa menemisen onnistumisesta. Vihreälle tulimme lopulta Sea Monkeyn perässä, Fuugan ollessa jo selvästi kauempana.

Sivutuulipätkä ajeltiin jonossa järjestyksen pysyessä samana. Seuraavalla kryssillä ohitimme Sea Monkeyn aika helposti ja ehkä vähän saavutimme Annelia. Annelin ohi pääsimme, kun ajoivat leikkarin reilusti yli.

Puuttuva poiju kierrettiin reilusti, minkä jälkeen tähyiltiin muiden aikeita nostaa spinnu. Charlottaa lukuunottamatta muut eivät näyttäneet nostavan, mutta päätimme kuitenkin nostaa kun tuuli oli aika hyvästä kulmasta. Vain hetken ehti olla spinnu vedossa, kun skuutin haka katkesi. Kun kerran muutkaan eivä spinnua käyttäneet, niin emme sitten lähteneet kierrättämään skuuttia uudelleen fokan ympäri vaan spiirasimme fokan.

Tässä vaiheessa sitten huomasimme Sea Monkeyn tulevan spinnulla kovaa takaa. Emme enää kuitenkaan vaihtaneet päätöstä. Anneli ja Vindungen lähestyivät spiiratuilla. Vindungen meni yläpuolelta ohi, mutta jostain sain älynväläyksen poistaa spiiran ja nostaa Annelin yläpuolelle antaen näin ilmaisen sisäpaikan poijulle. No tässä sitten spiirausta poistaessa napsahti spinnupuomin hela poikki, joten eipä tarvitsisi loppusuorallakaan spinnutella. Monkey pyyhkäisi hurjalla vauhdilla sisäpuolelta ohi.

Ennen merkkiä sitten paukahti kikka puomista, mikä sai veneessä aikaan epätoivoista naurua - pitääkö nyt ihan kaiken hajota samassa kisassa?! Ilman kikkaa oli jiipin tekeminen vähän nihkeää (puomin ollessa keskilinjalla nojasi suuri osa purjeesta vielä vantteihin...), joten loppujen lopuksi ihan hyvä että päästettiin Anneli sisäpuolelle. Sea Monkey ajoi spinnua laskiessaan pitkäksi, joten olimme merkin jälkeen taas Annelin ja Monkeyn välissä. Tilanne ei muuttunut miksikään ennen loppusuoraa.

Maalisuoralla ilman spinnua ja kikkaa oli turha edes kuvitella pysyvänsä Annelin perässä ja Monkey tulisi pian spinnulla ohi. Spinnunnosto venyi kuitenkin niin pitkälle, että ehdimme maaliin täpärästi ennen.

Kotimatkalla tuli sitten entistäkin kovempia puuskia, ja nyt uudehkoilla purjeilla kovaa keliä kokeilleena täytyy sanoa, etten todellakaan ymmärrä väitteitä reivien turhuudesta H-veneessä. Tuossa kelissä (Harmaja 13 m/s) vielä menee ilmankin, mutta kyllä kesäloman kryssit selvästi kovemmassa kelissä vanhalla reivatulla isolla olivat rennompia eikä vauhtikaan kovin merkittävästi kärsinyt, jos yhtään.

Vaurioista jälkikäteen tarkasteltuna:
- Skuutin haka oli valuvikainen. Katkeamiskohdassa oli iso ilmakupla. Siirrymme silti paalusolmuihin.

- Spinnupuomin rengas mastossa on niin pieni, että päätyhela haukkaa vastakkaisesta reunasta puomin osoittaessa alas.

- Kikkataljan niitit olivat pahoin syöpyneet. Osasta näki selvästi, että ovat olleet osittain poikki jo pidempään. Mitäköhän materiaalia ovat? Samaa materiaalia näyttäisi olevan muuallakin rikissä, joten tulee niitinvaihtourakka ennen seuraavaa kautta...

Ensi viikolla en pääse, joten Ida Marian kausi taisi nyt olla kaikessa lyhykäisyydessään tässä. Kiitos kaikille kilpakumppaneille ja järjestäjille hyvistä kisoista!
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

Nyt olisi ylihuomisen kisaan lainattavissa FEneilijöiden GPS-dataloggereita. Painoa
noilla on 67g, joten ei merkittävästi haittaa kisaamista. Kisan jälkeen on sitten
mahdollista katsoa mitä tuli tehtyä.

Miten järjestäisimme mahdollisimman monelle tällaisen laitteen veneeseen? Tulee
nimittäin kiire jos ala näitä jakamaan ennen starttia.
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Fuugalla on nyt miehistä, dataloggeri ja spinnunfalli kasassa, eli huomenna nähdään.

Onko uudemmissa mastonjaloissa joku fiksumpi systeemi fallien pujottamiseen plokeihin, meillä homma onnistui älyttömällä tuurilla, mutta rälläkkä olisi kaiketi ollut se seuraava työkalu:)
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Kauden viimeinen WHC on nyt ajettu, tulokset tuolla:
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=136
ja rankingtulokset tuolla:
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=138

Tuuli oli varsinkin aluksi kovasti kevyttä. Ratana 5-rata, joka olikin ihan hauska kun merkeillä riitti naapureita.

Trackit on tuolla: h-vene/gpsar2/list_events.php (kiitokset Haraldille ja kumppaneille gps-loggereiden hankkimisesta ja lainailuista).

Trackien perusteella voikin jossitella vaikka mitä:
Jos vaikka matka lähtölinjalta ensimmäiselle alamerkille jätetään pois niin sitten oltaisiin oltu puoli minuuttia Charlottaa nopeampia:)

Eli oltiin lähdössä reilusti myöhässä, ja sen lisäksi oltiin lähdössä vanhasta muistista vihreälle tikulle... eli ihan hyvä että ei oltu ensimmäisinä ajamassa väärään suuntaan.

Ekan puolentunnin jälkeen tuntui siltä että vene kulkee ihan kivasti. Riki oli todella löysällä. Aika monessa kohdassa annettiin turhaan tasoitusta kun otettiin merkinkietoja yms. varovaisesti (vai kiltisti vai tyhmästi?). Talven aikana pitäisi varmaan pelata reilusti tacticattia (nykyisin http://www.sailx.com/) ja opetella sääntöjä, niin ei tarvitsisi enää ensi vuonna olla liian kiltti.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Post Reply