Kopun tiistikset 2008

Keskustelua H-veneelle soveltuvista kilpailuista ja kilpailemisesta

Moderator: Kristian

Post Reply
Kristian
Ylläpitäjä
Posts: 169
Joined: Sat 10.3.2007 18.53
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Kopun tiistikset 2008

Post by Kristian »

Pistetäänpä näistäkin viikkokisoista raporttia. Tänään kohtuullisissa tuulissa F rata ja mukana h-veneistä Mojito ja Valentina. Mojito luonnollisesti lähdöstä taas myöhässä, mutta sopivasti alkuruuhkan jälkeen linjan paremmasta päästä että hetki oltiin Valentinan edessä ja vain kerran meinattiin paaralla ajaa kylkeen...
Juuri ja juuri roikuttiin pelissä mukana rysäkarille saakka (no ei ehkä ihan sinne asti), joskin paaran kryssivauhti ja kulma oli mystisesti hukassa (riki ei varmaan ollut ihan tasapainossa tms) rysäkarilla spinnun falli maston sisään ja peli lopullisesti menetetty. Kovin positiivista ettei tule huippusuorituksia alkukauteen ni on sentään jotain kehitettävää.... Huomenna jatkamaan Westhouseen toivottavasti on vähän spinnupätkiä, jos ei saada fallia ujutettua mastoon takaisin...
Team Bra, F18 Hobie Tiger
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Valentina sekoili KoPun lähtöpaukuttelun kanssa ja otti huonoimman mahdollisen lähdön hieman Mojiton perästä. Melkin jääpoijulle asti meno oli ihan hyvää. Mojito jäi hieman. Ison tell tail oli tarttunut kiinni purjeeseen ja se hieman vaikeutti trimmaamista.

Valentina sai Ida Mariasta erittäin pätevän keulagastin mukaan kilpailuun. Tarkoituksena hakea tuntumaa tulevaa Kokkolan ranking-viikonloppua varten, johon osallistumme samalla porukalla. Yhteispeli uudella miehityksellä toimi erinomaisesti.

Rysäkarille kryssittäessä Mojito putosi tosiaan paaralla pois pelistä. Rikin trimmi oli varmaankin syypää. Paaran halssilla teidän fokka jäi ylhäältä liian auki ja nousukulma siten liian pieneksi. Rysäkarin poijulla eroa oli ehkäpä 100 metrin verran. Itse laskin suurimmaksi syypääksi Mojiton kryssikulman heikkoon astelukuun perässä sojottavan Mercuryn. Olisiko aihetta jättää motti rannalle Kristian? :) Myös moottorin nostaminen sisään kajuuttaan ajanee saman asian. 20kg peräpaino muuttaa H:n tasapainoa aivan liikaa.

Lenssillä ero kasvoi merkittävästi johtuen Mojiton spinnuongelmista. Valentinassa harjoittelimme jiippejä useamman kerran ja tuntuma oli hyvä. Manööverit sujuivat ongelmitta ja nopeasti.

Melkin jääpoijun jälkeen lasketeltiin kohti maalia LYS-kilpailuiden hengessä isompien veneiden paskoissa. Parisataametriä ennen maalia nostettiin vielä spinnu ja liu'uttiin hengaillen maaliin spinnupuomi lähes etustaagissa kiinni. Loppuaika about ~1:19:30 ja sijoitus tasoitetussa ajassa kummatkin luokat mukaanlukien about 12/25. Sekoitettiin KoPun tuloslaskijoiden päitä ilmoittautumalla omalla 916 purjenumerolla ja kilpailemalla Flipperin vanhoilla 943 purjeilla. Siksi tietoja ei löytyne tuloksista.

Valitettavasti työkiireet estävät tämän viikon WHC-osakilpailuun osallistumisen, mutta ensi viikolla uudelleen KoPun kisoihin. Toivottavasti ensi viikolla mukana lisää moottorittomia H-veneitä; Mojito mukaanlukien.
Team Bra, Valentina FIN-916
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Katariinan suunnitelmissa on osallistua ens viikon tiistiksiin, jahka jostain löytyy keskigasti (vakituisen duunipaikka on lentökentällä ja sieltä ei ehdi ajoissa HSKlle). Ens viikonvaihteessa kilpaillaan Lahdessa Casseli- racessa
Kristian
Ylläpitäjä
Posts: 169
Joined: Sat 10.3.2007 18.53
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Kristian »

Vpl wrote: Itse laskin suurimmaksi syypääksi Mojiton kryssikulman heikkoon astelukuun perässä sojottavan Mercuryn. Olisiko aihetta jättää motti rannalle Kristian? :) Myös moottorin nostaminen sisään kajuuttaan ajanee saman asian. 20kg peräpaino muuttaa H:n tasapainoa aivan liikaa.
Moottori sammui 4min ennen lähtöä niin ei tullut sitä revittyä pois, muun säädön ohessa. ensi kerralla sitte...
Team Bra, F18 Hobie Tiger
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Katariina osallistuu huomisiin (27.5) tiistiksiin. keitä muita lähtee mukaan?
Make
Ajoankkuri
Posts: 50
Joined: Sun 11.3.2007 01.19
Location: Espoo
Contact:

Post by Make »

Mojito tullaan todennäköisesti kanssa näkemään viivalla, toivottavasti ehditään paremmin kuin viimeksi... Ja saadaan joku kolmanneksi mukaan.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Valentina osallistuu.
Team Bra, Valentina FIN-916
Make
Ajoankkuri
Posts: 50
Joined: Sun 11.3.2007 01.19
Location: Espoo
Contact:

Post by Make »

Mojito saattaa jäädä pois: kippari kipeänä ja miehistöä uupuu. Tarttis varmaan kanssa saada joku falli lisää...
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Valentina kävi eilen KoPun tiistiksissä harjoittelemassa. Mukana kisassa oli kaksi muuta H-venettä meidän lisäksi, Katariina ja toinen jonka nimeä en juuri nyt muista.

Lähtö meni meiltä ihan hyvin. Päästiin täyskierolta myötätuuli/-slööriviivalta hyvin pujahtamaan ensimmäisen rivin takaa. Ensimmäisellä merkillä olimme heti Platujen perässä neljäntenä.

Melkin pohjoispuolelle kulkeneen reitin ajan säilytimme neljännen sijoituksen, mutta sitten isompi vene (muistaakseni) Meri-Hukka pääsi ohi.

Melkin koilliskulman jääpoijulla olimme viidensiä ja kuljimme rintarinnan Expressin kanssa (jonka nimeä en muista). Melkin kaakkois-/eteläkulman jääpoijulla sijoitus oli neljäs.

Kryssi kohti maalia osoittautui kohtalokkaaksi. Katariina oli Melkin kaakkoiskulman jääpoijulla n. 150 metriä perässä. Melkin länsipuolelle saavuttaessa ero oli enää n. 100 metriä. Kaksi vendaa ennen maalilinjaa Katariina meni 10 metriä meidän keulan edestä ohi. Huikea nousu Matilta & co:lta.

Kryssivauhtimme oli parempi kuin Katariinalla, mutta ongelma oli kulmassa. Nousukulmamme oli n. 10 astetta vähemmän kuin Matilla. Syytä huonoon nousukulmaan ehdittiin jo kirota kisan aikana, mutta yön yli pohdittuakaan ei ratkaisua ole vielä keksitty. Matti, oisko vinkkejä?

LYS-kisan lopputulos tuntematon...
Team Bra, Valentina FIN-916
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Meillä ilmeni eilisten tiistiksen startissa suorastaan poikamaista innokkuutta: käännettiin reilut pari minuuttia ennen starttia viimeisen kerran lähteäksemme ja aika pian huomattiin, etä käännös oli tehty ihan liaan lähellä lähtölinjaa. eilisessä heikossa kelissä ei enään viimeisen kahden minuutin aikana voinut pyöräyttää kierrosta eikä oikein pysäyttää vauhtiakaan, kun ei ois enää ehtinyt uudestaa kiihdyttää. Jote me oltiin alaprikalla minuuttin verran liian aikaisin. ja sitten noustiin pitkin linjaa. lopputulema: oltiin fleetin päällimmäinen vene menossa merkille, joka oli koko fleetin suojanpuolella. Ei päästy liukasemaan alta irti niinkuin oli suunniteltu. Eka osuudella me päästiin punnertamaan fleetin läpi merkille sisäpaikalle. Seuraavalla osuudella jouduttiin punnertamaan fleetin mukana spinnulla tosi ylös. Valentina oli samaan aikaan fleetin suojanpuolella jonkin matkaan irti fleetistä, he pääsivät yllättävän hyvin - tosin mielestäni aika iso riskillä- ajamaan fleetin suojanpuolella vapaissa tuulissa suoraan seuraavalle merkille.

Melkin saaren eteläpuolella me päästiin - jarretultamme spinnulla ja leikattuamme muiden veneiden perän takaa ylös - viimein punnertamaan itsemme vapaisiin ja ajamaan hyvällä kulmalla kohti seuraavaa merkkiä. Tällöin me otettiin, ainakin omasta mielestämme, Valentiinaa aikalailla kiinni iham spinnuvauhdilla.

Kryssille käännön jälkeen taktiikkana oli pysyä irti Melkin- saaresta ja sen aiheuttamista tuulen heikentymistä sekä poimia vastaan tulevat tuulen puuskat ja kääntää sifteihin. Sifteihin tosin alettiin kääntyä vastakun Melkin-saari oli sivuutettu. Mielestämme Katariinan vauhti on eilisen kaltaisessa kelissä ihan verrattavissa H:n Suomen kärjen venevauhtiin. Sifteissä hekkiä, fokan fallia, ison skuutia ja fokan skuutia säädettiin aktiivisesti. Puuskat olivat lyhytiä ja paikallisia sekä riittävän voimakkaita, että niissä saattoi antaa "veneen mennä", eli puuskan tullessa keula ylös niin, että pinnapaine pysyy vakiona ja tämän jälkeen hekki kiinni, kunhan ehdittiin. Puuskat olivat selvästi styyralla nostavia ja se missä tuuli oli suht helposti vedestä ja edellä menevistä veneistä luettavissa. Valentina voisi ko. kelissä purjehtia aktiivisemmin: miehistön silmät ulos veneestä puuskia hakemaan, kun puuska on jostain tulossa on haettava se, tarvittaessa kääntymällä (puuskat olivat tosi lyhyitä ja paikallisia), puuskissa hengataan, kiristetään hekkiä sekä kiristetään isoa. Puuskan loputtua hekki auki, isoa ja fokan fallia löysemmälle ja sifteihin tulee kääntyä.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Vpl wrote:LYS-kisan lopputulos tuntematon...
Nyt lopputulos tuli. 9/30 tai 8/29 riippuen onko KoPun tuloslistalla joku tullut kilpailussa ensimmäiseksi vai ei.
Team Bra, Valentina FIN-916
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

FIN931 wrote:Valentina voisi ko. kelissä purjehtia aktiivisemmin: miehistön silmät ulos veneestä puuskia hakemaan, kun puuska on jostain tulossa on haettava se, tarvittaessa kääntymällä (puuskat olivat tosi lyhyitä ja paikallisia), puuskissa hengataan, kiristetään hekkiä sekä kiristetään isoa. Puuskan loputtua hekki auki, isoa ja fokan fallia löysemmälle ja sifteihin tulee kääntyä.
Meillä varmasti kiinnittyi huomio liiaksi oikean trimmin löytämiseen sääolojen havainnoin sijasta. Tosin Höj Jensenin trimmioppasta tänään tutkiessa kävi selväksi, että ison skuuttaus oli meillä eilen hieman pielessä.

Myös puuskaisen kelin ajamisessa varmaankin näkyi kokemuksen puute. Fokan skuuttauksessa oli pieni tekninen ongelma, mutta emme me olisi fokkaa varmastikaan eilen osanneetkaan säätää.

Mitä riskinottoon tulee, niin sanoisin, että Team Bra pelaa aina :wink: ...

Image
Team Bra, Valentina FIN-916
Hopeanuoli
Posts: 119
Joined: Mon 20.8.2007 22.21
Location: Helsinki
Contact:

Post by Hopeanuoli »

All in! 8)

Olihan siinä pieni riski mutta toisaalta aika tyypillinen tilanne että koko fliitti pyrkii päällimäiseksi veneeksi --> kaikki veneet lähtee nousemaan niin paljon kuin pääsee. Lopputulos oli tällä kerta se että päästiin täysin vapaissa tuulissa menemään suorinta reittiä ja seuraavalla merkillä meillä oli vielä sisäpuolen paikka. Sen jälkeen ei ollut pitkä matka jiippiin ja oltiin ylinpänä veneenä. Olisihan siinä voinut käydä toisin jos joku muu lähellä oleva vene olisi valinnut saman reitin...

Tosiaan huono kryssikulma jäi harmittamaan. Pitää tehdä asialle jotain. Mutta ei varmaan auta muu kuin lisää harjoittelua Team Bran purjehdusapinoille. :chimp:
Team Bra - Fin-916 Valentina
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Vpl wrote:Syytä huonoon nousukulmaan ehdittiin jo kirota kisan aikana, mutta yön yli pohdittuakaan ei ratkaisua ole vielä keksitty.
Noin viikon pohdinnan jälkeen olen päätynyt lopputulokseen, että veneen trimmi ei ollut merkittävin syy johtopaikan menettämiseen.

http://www.sail.ie/speedtips/speedarchive.htm osoitteen Upwind-artikkeleissa on hyvin havainnollistettu shiftailevan tuulen vaikutusta kryssillä. Me purjehdimme enemmänkin muita veneitä vastaan kuin tuulen mukaan viime tiistaina. Tuulen suunta vaihteli usein ja me emme keskittyneet kompassin lukemiseen esimerkiksi http://www.sail.ie/speedtips/shifts.htm artikkelin mukaisesti.

Kompassin lukeminen ja ymmärtäminen sekä sen antaman tiedon mukaan päätöksien tekeminen olisi todennäköisesti parantanut meidän mahdollisuuksia pitää johto loppuun asti. http://www.sail.ie/speedtips/calculate.htm -artikkelin lause: " For every 5 degrees of windshift, you will gain or lose approximately 10 percent of the distance between you and other boats." vahvistaa tätä käsitystä. Me takuuvarmasti missattiin yli 10 kertaa yli 5 asteen shifti.
Team Bra, Valentina FIN-916
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

H on kölivene ja köliveneenä hidas kääntyjä ja huono kiihtymään, joten aivan 5 asteen siftiin ei kannata vendaa tehdä. Viime tiistiksen tapaisessa kelissä puuskat havaitsee ilmankin kompassia; rannoista ja veneen liikkeistä. Puuskien ollessa lyhyitä ja nopeita tärkeintä on katsella veneestä ulos ja löytää puuskat, erityisesti tiistiksen tapaisessa maatuulessa, koska puuskien välissä on selkeästi heikompituulisia kohtia. Tavoitteena on purjehtia voimakkaampituulisia alueita.

Tuulen voimistuessa veneen nousukulma periaatteessa pienenee. Puuskan iskettyä veneessä on /ainakin tulisi olla hetkeä aiemmin vallinneen heikomman tuulen trimmit. Eli purjeissa on liikaa voimaa, minkä seurauksena vene kallistuu ja pyrkii nousemaan tuuleen. Tällöin veneen voi usein "antaa mennä" eli antaa kurssin nousta niin, että pinnapaine säilyy entisenä ja samanaikaisesti säätää seelit voimistuneeseen tuuleen. Uusien trimmien myötä vene asettuu uudelle entistä korkeammalle kurssille. Lopputulema: muutama metri korkeutta ilmaiseksi, vauhti on säilynyt eikä peräsintä ole juurikan tarvinnut käyttää saatikka kammeta peräsimellä vastaan veneen kallistuttua

(Että tämmöistä näin kesälomalta. Tänään vien lapset Korkeasaareen. 4-vuotias haluaa nähdä flamingoja)
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Kopun tiistikset jälleen takana. Saldona:

- parin minuutin myöhästyminen lähdöstä.
+ hyvä kiri.
+ edelliseen viikkoon verrattuna selvästi parantunut kryssi.
+ paljon parempaa puuskien ajoa ja havainnointia.
+ parantunut kompasssin luenta.
+ hekillä puuskissa alle 10 asteen kallistuskulman pitäminen.
- sääntötulkintaerimielisyys isomman veneen kanssa.

Nyt vene trailerilla odottamassa kuljetusta Kokkolaan.

Mukana kisassa meidän lisäksi oli ainakin h-hetki, mojito, 644?, ja joku muu.

Tuloksia odotellessa...
Team Bra, Valentina FIN-916
Make
Ajoankkuri
Posts: 50
Joined: Sun 11.3.2007 01.19
Location: Espoo
Contact:

Post by Make »

Mojiton raporttia eilisestä F-radan kierrosta:

Alussa oltiin taas melko hyvin ajoissa, tosin kello alettiin vilkuilemaan pienen säädön vallitessa vasta minuutin paukun aikoihin. Tajuttiin vasta startissa spinnun tarpeellisuus heti kättelyssä, mutta jätettiin sitten kuitenkin nostamatta. Hyvä niin koska ennen pohjoismerkkiä tuuli muuttui reilusti sivusta puhaltavaksi ja saatiin hyvää vauhtia merkille.

Olimme jo melkein onnitelleet itseämme että ensimmäistä kertaa tällä keudalle pitäisi olla kaikki kunnossa, mutta kappas: yläkaija oli jäänyt jumiin fallin mastoon ujutus operaatiossa. Mentiin siis etelämerkille ilman puomia, mutta melko hyvin sain pidettyä spinnun vedossa jopa ilman puomia, mitä nyt taas pientä hässäkkää nostossa.

Tässä vaiheessa vähän ihmeteltiin kun Vpl:n paatti oli vielä melko tasoissa, kyllähän teidän meidät nyt pitäisi peitota mennen tullen..;)

Etelämerkille tultaessa tapahtui jo perinteeksi muodostunut meikäläisen tipauttaminen veteen, mutta tällä kertaa sain itseni ylös suoraan omin avuin, merkin kierto meni tosin todella pitkäksi... Kipparikin otti asian jo hyvin rauhallisesti..

Takaisin kryssittiin sitten tasatahtia isompienkin veneiden tahtiin ja meikäläinen sai jossain välissä jopa kuivat veijot jalkaan.

Tyylikkäissä tamineissa kisattiin vielä maaliviivalle teekkaripurjehtijoiden Fe:n kanssa, joka saatiin tiputettua aivan liian alas ja he joutuivat ottamaan vielä pari vendaa ennen maaliviivan ylittämistä.

Ihme kyllä taisi ne pari Hoota jäädä vielä meidänkin taakse, joten kaikesta huolimatta kyllä kisaaminen on hauskaa puuhaa.
Make
Ajoankkuri
Posts: 50
Joined: Sun 11.3.2007 01.19
Location: Espoo
Contact:

Post by Make »

Missä olivat kaikki H:t? Oli kuitenkin H-vene ranking osakilpailu...
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Esim. Valentina, Majava, Katariina, Devon, Finnpilot ja Hertta-Ässä ovat kaikki Kuopiossa. Oli selkeä kalenterivirhe sijoittaa PK-ranking kisa Kokkolan ja Kuopion väliin.
Team Bra, Valentina FIN-916
Kristian
Ylläpitäjä
Posts: 169
Joined: Sat 10.3.2007 18.53
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Kristian »

Kovista keli ennusteista huolimatta Mojito oli taas liikenteessä ja tällä kertaa ainoana hoona. Muutenkin oli tainnut keli karsia osallistujia, eikä niitä tällä viikolla ollut kun ehkä puolet normaalista määrästä. Keli olikin reipas, mutta ei ollenkaan mahdoton ja Mojiton pussikkaista purjeista huolimatta vene oli kohtuullisen hyvin pystyssä suurimman osan ajasta.

Lähtöalueella oltiin kerrankin ajoissa, mutta lähtö onnistuttiin mokaamaan sillä että oltiin aivan liian aikaisin viivalla eikä vene sitten pyörähdellytkään tuossa kelissä niin näpsäkästi, kun laskeskelin. Veneiden vähyydestä johtuen kauheaa vääntöä kenenkään kanssa ei tullut ja saman vauhtisista veneistä oli pulaa. Muutama vene jäi taakse ja suurin osa meni koko ajan edellä. Suurimman osan piti tosin numeroidenkin valossa mennä edellä... Vaikka spinnu pysyikin pussissa koko kisan, vauhtia riitti ihan hyvin. Huiput kisan aikana taisi olla 8.6 solmua ja kotimatkalla kellotettiin yli 9 solmunkin vauhteja. Oikein mukava purjehtia välillä vähän kovemmassakin tuulessa, nyt sai hengata jo ihan tosissaan ja ensimmäistä kertaa h-veneessä ollut gastikin sai tuntumaa hoo purjehduksilla välillä esiintyvästä kosteudesta...

Saas nähdä joko tällä viikolla päästään kopun tuloslistoille, että voidaan kasvattaa johtoamme ansaitusti ranking johdossa...
Team Bra, F18 Hobie Tiger
Post Reply