Helsingin Uiva 2008

Keskustelua purjehdustapahtumista ja -tapaamisista H-veneilijöille

Moderator: Kristian

Post Reply
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Helsingin Uiva 2008

Post by 306 »

Tämä ei -varsinaisesti- liity H-veneisiin mutta kuitenkin.

Ne, joilla on tilaisuus tutustua Helsingin Uivaan näyttelyyn, käykää ihmeessä katsomassa ruotsalaisuutuutta H-40! Oikein luitte, lisäksi veneen on piirtänyt Hans Groop. Toistaiseksi 2kpl on valmistettu syksystä -07 alkaen hintojen hiipiessä 240k€:n nurkille, onhan vene täysin käsityötä.

Joka tapauksessa mieltä lämmittävä kokonaisuus, iso vene pikku puurtajamme muodoilla. Toki H-35:n "käytännönläheisyys" on tässäkin veneessä joten isojen veneiden luokassa se osuu melko lähelle esim. Finngulfia poskettomien "marina-ominaisuuksien" eli tanssisalonkien ja kotiteattereiden sijaan.

Ruotsinkieliset sivut löytyvät täältä:

http://www.h-40.se/

Muista Uivan uutuuksista sanottakoot että kevyitä 4-tahtikoneita etsiessä kannattaa pistäytyä Tohatsun teltassa. Pitkärikinen 3,5hv (missä varmaankin menee alaraja apukoneen voimakkuudelle) kone täysillä vaihteilla oli siellä alta 18kg:n (mutta toisaalta lähes 1000€:n joka on kuulemma hieman neuvoteltavissa koska merkki on melko uusi ja tuntematon. Tosin hinnat noussevat keväällä, sanoi edustaja). Muut hieman voimakkaammat kilpailijat olivat kevyimmilläänkin luokkaa 23kg.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Helsingin Uiva 2008

Post by Lauri »

306 wrote: Muista Uivan uutuuksista sanottakoot että kevyitä 4-tahtikoneita etsiessä kannattaa pistäytyä Tohatsun teltassa. Pitkärikinen 3,5hv (missä varmaankin menee alaraja apukoneen voimakkuudelle) kone täysillä vaihteilla oli siellä alta 18kg:n (mutta toisaalta lähes 1000€:n joka on kuulemma hieman neuvoteltavissa koska merkki on melko uusi ja tuntematon. Tosin hinnat noussevat keväällä, sanoi edustaja). Muut hieman voimakkaammat kilpailijat olivat kevyimmilläänkin luokkaa 23kg.
Olet ilmeisesti alkanut katsella uusia moottoreitakin kun se nykyinen temppuilee?

Tohatsu ei ole mitenkään "uusi ja tuntematon", kyllä ennemmin se on pitkään tuotannossa ollut merkki mutta silti varsin tuntematon suomen markkinoilla.

Nuo Tohatsun koneet voi ostaa myös Mercuryn tarroittamina, eli Mercuryn pikkukoneet on tosiaan Tohatsun valmistamia. Jostakin tuntemattomasta syystä hinnoittelu menee eri tavalla riippuen siitä mitkä tarrat koneen kyljessä on; joskus valmistajan omalla nimellä varustettuna on halvempi, joskus kalliimpi. Halvin vaihtoehto tuosta mainitsemastasi 3.5hp koneesta taisi olla marinea.fi:n verkkokaupassa ja Mercuryn tarroilla.

Kävin siis varmaankin kaikki mahdolliset konevaihtoehdot läpi viime vuonna. Muita opittuja juttuja oli, että painossa seuraavana taisi olla Yamahan 4hp kone (22 tai 23kg), samaa konetta saa myös Selvan tarroilla (joista väitettiin, että sellaisen jälleenmyyntiarvo on huono, Selvaa ei arvosteta).

Painavin vaihtoehto oli Suzuki / Johnson, Suzuki siis valmisti kaikki Johnsonin 4-tahtiset pikkukoneet. Ero aikaisempiin samanlaisiin erimerkkisiin oli se, että olivat tarrojen lisäksi käyttäneet eri väristä maalia (toinen musta, toinen valkoinen), mutta muuten olivat nämäkin aivan samoja koneita.

Päädyin lopulta ostamaan Suzukin 5hp versiona, vaikka se painaakin muita enemmän. Mutta ei se paino loppulta ollut mikään ongelma, parempana ominaisuutena pidin sitä että iskutilavuus oli suurin ja toisaalta Suzuki tekee samasta rungosta kolmea eri versiota (4,5,6hp) joten ei tuo 5hp kone ole ainakaan mitenkään äärirajoille viritetty.

Ja hinnasta sai tosiaan neuvoteltua aika paljon pois, kun ostin talvella venemessuilla näytillä olleen koneen yhdeltä vähän kauempaa tulleelta kauppiaalta. Ero näihin pääkaupunkiseudun kauppiaiden tarjouksiin oli todella merkittävä.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Helsingin Uiva 2008

Post by 306 »

Lauri wrote: Olet ilmeisesti alkanut katsella uusia moottoreitakin kun se nykyinen temppuilee?

Tohatsu ei ole mitenkään "uusi ja tuntematon", kyllä ennemmin se on pitkään tuotannossa ollut merkki mutta silti varsin tuntematon suomen markkinoilla.
Noo, toivoa on omassakin koneessa nyt kun asensin kaasarisarjan ja kone pörisee toiseen malliin. Vaan raskashan se on joten vaihtoehtoja on hyvä tutkia.

Tohatsun uutuuden kohdalla en tarkoittanut maailmanlaajuisia markkinoita, myyjän mukaan kotimaan ostajat ovat hiukan epäluuloisia samaan tapaan kun Selvankin kohdalla. Selvasta en ollut itse koskaan kuullut mutta sen verran korealaisen näköinen vehje ettei oikein vakuuttanut. Tosin moni kakku päältä kaunis, Selva oli toisaalta ainoa joka jostain syystä myi uutta pientä 2-tahtikonetta mikä on harvinaista tarjontaa, painoa ei tosin mainittu. Tohatsun painon salaisuudestakaan ei päästy edustajan kanssa perille mikä on varmaan hyvä selvittää ennen kauppoja, sen verran suuri ero painoissa on.

Mutta ison-Hoon näkeminen lämmitti. Se vene on nimenomaan purjehtijoille tehty. Toinen ääripää taisi olla Jeanneun 54-jalkainen, enempiä hukkaneliöitä en ole nähnyt edes lentotukialuksilla. Kuuluuhan 800.000€:n hintaan 1 hytin, keulapiikin ja kiinalaisten palvelijoiden osaston (hehheh, käykääs katsomassa) lisäksi 3 wc:tä sekä erillinen suihku... Paikkalukumäärä on huima mutta mukavuus laskee kun lehmän häntä jos mukaan ottaa kuudennen kaverin. Eli 11 jalkaa ja 160.000€/seilori jos toi nyt mitään tehokkuudesta kertoo. Vaikka yksinäistä sakkiahan noi markkamiljonäärit tais ollakin.

Turhasta tärkeilystä kertoo myös se, että tuo jätti oli ainoa vene jonne ei esittelijöiden mukaan mahtunut reppu selässä.. ;)
306
Post Reply