eka kesä meni!

Yleistä keskustelua purjehduksesta ja sen vierestä

Moderator: Kristian

Post Reply
jii vee
Posts: 13
Joined: Wed 7.7.2010 14.46

eka kesä meni!

Post by jii vee »

Ajattelin avata uuden topikin tälle aiheelle.

Hyvin meni ensimmäinen kausi H-veneen kanssa.
Jo syksyllä pääsin jäseneksi HMVK:hon ja sain sieltä sitten laituripaikan jne
Kerho on osoittautunut tosi mukavaksi. H-veneitä kai 6 ja arvostusta H-venettäkohtaan löytyy muutenkin.
Sijainti hyvä purjehduksellisesti, pääsee itään tai länteen tai jos on keliä niin voi haastaa jonkun kruunuvuorenselälle eikä tarvii "ulos" mennä.
Kun enimmäkseen yksin purjehdin niin mulle sattui tietysti kaikkea mahdollista, mutta sehän opettaa.
Ikävin kai se kun 10m tuulessa juuri kun olin saanut purjeet ja koneen ylös, halkolaiturin luona , petti ison skuutin sakkeli puomilta. Oli siinä ojelmaa ennen kuin sain purjeet alas ja koneen käyntiin.
Silloin tietysti oli lähteviä ja tulevia veneitä sekä vielä turisti risteilijä siinä lähellä, ja siinäkin jokusekuntti meni ennenkuin tajusin mitä tapahtui ja mitä nyt pitää tehdä.
Purjehdin Porvoo-Porkkala välillä ihan päivittäin.
5 viikon lomasta olin 3 yötä pois veneestä.
Kelit olivat tyynestä 15m, eikä niissä enempi ongelmia, mutta silti kaikkea pientä.
Veneellä on skabattu miehistön kanssa ja se on sen mukaisesti varustettu.
Esim. Fokkaa skuutattu kajuutan katon vinsseillä ja skuutit siten liian lyhkäiset ylettyäkseen kunnolla
reunalla oleviin vinsseihin. Muutamasti karkasi molemmat skuutit ja fokka lähti lepattamaan jonnekkin käsien ulottumattomiin.
Tulevana kesänä ajattelinkin kehitellä ristiinskuuttausta, siis että skuutit tulis tuulenpuolen taainmaisille vinsseille. Mitä mieltä olette? Ajatellen yksinpurjehdusta
Navigointi sujui aikas hyvin, Enimmäkseen tiesin missä olin ja kivillä ei käyty eikä muutoinkaan törmälty.
Kaiken muun lisäksi opin sen että kaikki mitä tarvitaan purjehduksen aikana pitää olla lähellä.
Jonkun juomapullon hakeminen kajuutan lokerosta ei ole mukavaa kesken kaiken.

Ristiin skuuttaamisen kokeilemisen lisäksi aion tehdä muutamia parannuksia veneeseeni.
Veneessä ei ole mitään muuta tuuletusta kuin kajuutan sisäänkäynti. Keulaluukkukin on ollut kiinni kuulemma veistämöltä asti. Lienee liimattu tai peräti laminoitu ettei vuotaisi. Sen toimimtaan saattaminen askarrutta. Jos ei onnistu, ja muutenkin, pitää keulaan ja perään laittaa venttiilit.
Ajattelin sellaisia pyöreitä alumiinisia jotka saa kierrettyä kiinni ja jotka kestävät astumisen päälle.
Kajuutan katon tarttumakaiteet vaihdan pitenpiin ja keulakannelle laitan jonkun matalan tarttumakaiteen.
Istuma-aukon peräseinään laitan kannellisen lokeron pikkukamoille.
Esim kamera, matkaradio, kiikarit jne
Se vaatii hekin kiristys rullan siirtämisen peräpeiliin tai jonkin muun ratkaisun.
Boksi kun tulisi siihen peräsinakselin eteen ja luukku siis istuma-aukon takaseinään.
Nyt viimekesänä veneeseen tuli vietyä aina uutta tavaraa ja esim vaatetta, lopulta syksyllä olikin tavaraa jo selvästi liikaa. Ensikesänä pidättäydyn vain oikeasti tarvittavassa kamassa.Minimalismia.

Tässä näin aluksi.
Kaikenkaikkiaan minusta tuli H-veneilijä enkä tuskin koskaan vaihda muuhun veneeseen.

kommenttia odottaen
Jouni
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: eka kesä meni!

Post by 306 »

jii vee wrote:Ajattelin avata uuden topikin tälle aiheelle

....

kommenttia odottaen
Jouni
Terve,

Hyvä avaus kokemuskeskusteluille! Tuulta on näköjään ollut eikä sitä ole pahemmin pelätty. Itselleni kävi ekana kesänä vähän säpsäyttänyt juttu kun fokka karkasi kuten sullakin ja repesi lopuksi aikansa paukuttuaan. Tilanne oli helpompi enkä ollut edes yksin mutta ei sitä sotkua oikein möykkyisellä merellä saanut kuntoon ajoissa. Sen jälkeen tuli kovaa tuulta vältettyä muutama vuosi ja nyt vasta menneenä kesänä alettiin aika rutiinilla seilailemana semmosia (oikeita ja Harmajalla mitattuja) 10m/s keskituulilukemia. Tuohon kaikkeen suurimpana apuna taisi olla 5:n vuoden jälkeen viimein toimimaan saatu hekin kiristys mikä kevensi ohjausta reivauksen lailla.

Fokan skuuttien ristiinskuuttaus taitaa olla etenkin vanhan kehäketun Sepän Jussin veneen tavaramerkki ja toimivaksi havaittu. Jussin veneellä kisataan, joten ukko kajuutan katon vinsseille löytyy. Sen sijaan kaukalon vinsseillä en ole vielä ristiinskuuttausta kuullut kokeillun vaikka eipä kai se vaatisi kun tarpeeksi pitkät skuutit ja sopivan taittoplokin molemmin puolin. Itselläni ei vinssejä katolla ole ja kaukalon reunojen vinssit ovat kiinteillä kammilla joista olen tykännyt kovasti. Ilman kampiakin varmaan pärjäisi mutta habaa se toisinaan vaatii, irtokahvat ovat mielestäni isompien veneiden päänmenoksi tehty hankaluus. Helpointa elämä on kun osaa vedellä skuutit kireälle jo kryssiä tehdessä, siinä välissä saattaa pärjätä jopa ilman ristiinskuuttauksia kun vaan funtsii liikkeet fiksusti (siis yksinpurjehdittaessa).

Kaukalon takaosan boksista tuli mieleen mainostella tätä "satulalaukkupatenttia". Kamppeita mahtuu kohtalaisesti ja laukku on helppo siirtää lukittuun paikkaan ym. etuja. Huonompi puoli, että taskulle pitää hiukan kurotella, mutta itse olen pitänyt suurempana harmina jos en muista laittaa sinne esim. kiikareita tai kameraa jo lähtiessä. :) Omalla kohdallasi säästyt rullan siirrolta, joskin rulla peräpeilissä vapauttaa varmaan vähän tilaa kaikelle muullekin takaboksissa. Itselläni siellä on isompi ankkuri jota olisi varmaan hankala käsitellä hekin narujen välistä.

Muutakin askarreltavaa talveksi löytyy hWikin Tee-Itse-sivulta, itse olen noihin patentteihin ollut tyytyväinen. Pari ohjetta lisääkin pitäisi saada aikaiseksi, viime kesän uutuudet oli apupöytä kaukaloon ja sisälle sekä aurinkokatos kuumimmille päiville. Ja mittatilauskoon hyttysverkot!

P.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: eka kesä meni!

Post by Lauri »

jii vee wrote: Muutamasti karkasi molemmat skuutit ja fokka lähti lepattamaan jonnekkin käsien ulottumattomiin.
Tuohon on helppo ratkaisu. Ei voi päät päästä karkuun, kun niitä ei ole. Minulla on vain yksi skuuttiköysi fokassa, eli köysi kulkee lenkkinä istumalaatikon kautta.
Jos ei onnistu, ja muutenkin, pitää keulaan ja perään laittaa venttiilit.
Ajattelin sellaisia pyöreitä alumiinisia jotka saa kierrettyä kiinni ja jotka kestävät astumisen päälle.
Sellaisia pyöreitä lautasventtiilejähän noissa käytetään, mutta niiden ilmanvaihdon suhteen ei kannata olla kovinkaan optimistinen. Yhtään sellaista en nimittäin ole kohdannut, josta ilma vaihtuisi itsestään.

Aurinkokennolla ja tuulettimella varustetut lautasventtiilit voi toimiakin, mutta "painovoimaiseen" ilmanvaihtoon ainoa oikeasti toimiva venttiili on ns. dorade-tyyppiä, ja sellaiset ei taas oikein mahdu H:n kannelle.

Tavallista lautasventtiiliä voi myös parannella itse hakemalla tietokonekomponettikaupasta sopivan kokoisen 12 voltilla toimivan tuulettimen. Kannattaa valita hiljainen malli.
Kajuutan katon tarttumakaiteet vaihdan pitenpiin ja keulakannelle laitan jonkun matalan tarttumakaiteen.
Molemmat hyviä ajatuksia. Kansi on kerrosrakenteinen, joten kahvoja asennellessa pitää muistaa poistaa ne täytevaahdot ruuvien kohdalta.

Tässä yksi esimerkki keulakannen keskellä olevasta kahvasta:
Image
Istuma-aukon peräseinään laitan kannellisen lokeron pikkukamoille.
Esim kamera, matkaradio, kiikarit jne
Se vaatii hekin kiristys rullan siirtämisen peräpeiliin tai jonkin muun ratkaisun.
Boksi kun tulisi siihen peräsinakselin eteen ja luukku siis istuma-aukon takaseinään.
Veneessäni on lokero pikkutavaroille juuri ko. paikassa ja hekin kiristysrulla mahtuu kyllä olemaan sen alla.
hmoilanen
Posts: 16
Joined: Thu 15.3.2007 14.05

Re: eka kesä meni!

Post by hmoilanen »

Moro,
Tuo ristiin skuuttaaminen onnistuu erinomaisesti istuinlaatikon vinssien kanssa, kun vetää skuutin suojan puolen vinssin kautta yläpuolen vinssille. Venda tapahtuu siis normaalisti ja käännöksessä löysät vedetään purjeesta pois. Skuutti vedetään sitten tuulen puolen vinsille ja lukkoon. Viimeinen kiristys tapahtuu vetämällä kaukalon halki menevästä skuutista vinottain vetämällä samaan tyyliin kuin Melgesissä. Tuon kun keksin, en ole enää vinssien kampia käyttänyt. Nopeus ja voima ovat paremmat kuin kammella veivatessa. Lisäksi fokka on koko ajan pinnamiehen säädettävissä tuulen puolelta.
jii vee
Posts: 13
Joined: Wed 7.7.2010 14.46

Re: eka kesä meni!

Post by jii vee »

Niin
Just tuolla moilasentavalla ajattelin kokeilla skuuttaamista.

Jäi mainitsematta että hankintalistalla on vielä pinnapilotti.
Kateellisena olen katsellut kun kaverini kävelee ympäri venettä, valokuvailee yms ja esim.
kuinka helposti hällä sujuu purjeiden nostokin kun on pinnapilotti pitämässä suuntaa.
Toimii kuulemma paremmin kuin satunnainen gasti.

terv. J
L-64
Posts: 11
Joined: Thu 22.9.2011 21.54
Location: Sysmä

Re: eka kesä meni!

Post by L-64 »

"Tavallista lautasventtiiliä voi myös parannella itse hakemalla tietokonekomponettikaupasta sopivan kokoisen 12 voltilla toimivan tuulettimen. Kannattaa valita hiljainen malli."

Kannattaa otta 24V puhallin, pyörii hitaammin ja hiljaisemmin ja itsellä ainakin pysähtyi kun akkujännite laskee 11,4.ään volttiin. Ei siis tyhjennä akkua täysin mutta pyörii kun sähköä on käytettävissä riittävästi. Tämä oli käytössä moottoriveneessä. H-veneen aurinkokennotuulettimen asensin kajuutan oveen niin ei tarvitse kävellä päällä. Keulassa on se alumiininen normi venttiili. Kun ei ole tuota elektroniikkaa ollenkaan niin 2,4 W aurinkokenno on pitänyt akun täytenä.
värähtely on liikettä joka ei tiedä minne mennä.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: eka kesä meni!

Post by 306 »

hmoilanen wrote:Moro,
Tuo ristiin skuuttaaminen onnistuu erinomaisesti istuinlaatikon vinssien kanssa, kun vetää skuutin suojan puolen vinssin kautta yläpuolen vinssille. Venda tapahtuu siis normaalisti ja käännöksessä löysät vedetään purjeesta pois. Skuutti vedetään sitten tuulen puolen vinsille ja lukkoon.
Olisko tämän näköinen tilanne kun itselläni viime kesänä:

ImageImage

Toivottavasti noista saa selvää.. Joka tapauksessa pienellä harjoittelulla noita köysiä hallitsi ihan hyvin yksinkin eikä tarvinnut pinnalta punnata alalaidalle kiristelemään kunhan vaan ajoitti kiristämisen hyvin käännöksen kanssa. Mutkikkainta taisi olla älytä laittaa skuutit rummun ympäri oikein päin eikä "vastakarvaan".
306
Post Reply