eka kesä meni!
Posted: Thu 29.12.2011 18.10
Ajattelin avata uuden topikin tälle aiheelle.
Hyvin meni ensimmäinen kausi H-veneen kanssa.
Jo syksyllä pääsin jäseneksi HMVK:hon ja sain sieltä sitten laituripaikan jne
Kerho on osoittautunut tosi mukavaksi. H-veneitä kai 6 ja arvostusta H-venettäkohtaan löytyy muutenkin.
Sijainti hyvä purjehduksellisesti, pääsee itään tai länteen tai jos on keliä niin voi haastaa jonkun kruunuvuorenselälle eikä tarvii "ulos" mennä.
Kun enimmäkseen yksin purjehdin niin mulle sattui tietysti kaikkea mahdollista, mutta sehän opettaa.
Ikävin kai se kun 10m tuulessa juuri kun olin saanut purjeet ja koneen ylös, halkolaiturin luona , petti ison skuutin sakkeli puomilta. Oli siinä ojelmaa ennen kuin sain purjeet alas ja koneen käyntiin.
Silloin tietysti oli lähteviä ja tulevia veneitä sekä vielä turisti risteilijä siinä lähellä, ja siinäkin jokusekuntti meni ennenkuin tajusin mitä tapahtui ja mitä nyt pitää tehdä.
Purjehdin Porvoo-Porkkala välillä ihan päivittäin.
5 viikon lomasta olin 3 yötä pois veneestä.
Kelit olivat tyynestä 15m, eikä niissä enempi ongelmia, mutta silti kaikkea pientä.
Veneellä on skabattu miehistön kanssa ja se on sen mukaisesti varustettu.
Esim. Fokkaa skuutattu kajuutan katon vinsseillä ja skuutit siten liian lyhkäiset ylettyäkseen kunnolla
reunalla oleviin vinsseihin. Muutamasti karkasi molemmat skuutit ja fokka lähti lepattamaan jonnekkin käsien ulottumattomiin.
Tulevana kesänä ajattelinkin kehitellä ristiinskuuttausta, siis että skuutit tulis tuulenpuolen taainmaisille vinsseille. Mitä mieltä olette? Ajatellen yksinpurjehdusta
Navigointi sujui aikas hyvin, Enimmäkseen tiesin missä olin ja kivillä ei käyty eikä muutoinkaan törmälty.
Kaiken muun lisäksi opin sen että kaikki mitä tarvitaan purjehduksen aikana pitää olla lähellä.
Jonkun juomapullon hakeminen kajuutan lokerosta ei ole mukavaa kesken kaiken.
Ristiin skuuttaamisen kokeilemisen lisäksi aion tehdä muutamia parannuksia veneeseeni.
Veneessä ei ole mitään muuta tuuletusta kuin kajuutan sisäänkäynti. Keulaluukkukin on ollut kiinni kuulemma veistämöltä asti. Lienee liimattu tai peräti laminoitu ettei vuotaisi. Sen toimimtaan saattaminen askarrutta. Jos ei onnistu, ja muutenkin, pitää keulaan ja perään laittaa venttiilit.
Ajattelin sellaisia pyöreitä alumiinisia jotka saa kierrettyä kiinni ja jotka kestävät astumisen päälle.
Kajuutan katon tarttumakaiteet vaihdan pitenpiin ja keulakannelle laitan jonkun matalan tarttumakaiteen.
Istuma-aukon peräseinään laitan kannellisen lokeron pikkukamoille.
Esim kamera, matkaradio, kiikarit jne
Se vaatii hekin kiristys rullan siirtämisen peräpeiliin tai jonkin muun ratkaisun.
Boksi kun tulisi siihen peräsinakselin eteen ja luukku siis istuma-aukon takaseinään.
Nyt viimekesänä veneeseen tuli vietyä aina uutta tavaraa ja esim vaatetta, lopulta syksyllä olikin tavaraa jo selvästi liikaa. Ensikesänä pidättäydyn vain oikeasti tarvittavassa kamassa.Minimalismia.
Tässä näin aluksi.
Kaikenkaikkiaan minusta tuli H-veneilijä enkä tuskin koskaan vaihda muuhun veneeseen.
kommenttia odottaen
Jouni
Hyvin meni ensimmäinen kausi H-veneen kanssa.
Jo syksyllä pääsin jäseneksi HMVK:hon ja sain sieltä sitten laituripaikan jne
Kerho on osoittautunut tosi mukavaksi. H-veneitä kai 6 ja arvostusta H-venettäkohtaan löytyy muutenkin.
Sijainti hyvä purjehduksellisesti, pääsee itään tai länteen tai jos on keliä niin voi haastaa jonkun kruunuvuorenselälle eikä tarvii "ulos" mennä.
Kun enimmäkseen yksin purjehdin niin mulle sattui tietysti kaikkea mahdollista, mutta sehän opettaa.
Ikävin kai se kun 10m tuulessa juuri kun olin saanut purjeet ja koneen ylös, halkolaiturin luona , petti ison skuutin sakkeli puomilta. Oli siinä ojelmaa ennen kuin sain purjeet alas ja koneen käyntiin.
Silloin tietysti oli lähteviä ja tulevia veneitä sekä vielä turisti risteilijä siinä lähellä, ja siinäkin jokusekuntti meni ennenkuin tajusin mitä tapahtui ja mitä nyt pitää tehdä.
Purjehdin Porvoo-Porkkala välillä ihan päivittäin.
5 viikon lomasta olin 3 yötä pois veneestä.
Kelit olivat tyynestä 15m, eikä niissä enempi ongelmia, mutta silti kaikkea pientä.
Veneellä on skabattu miehistön kanssa ja se on sen mukaisesti varustettu.
Esim. Fokkaa skuutattu kajuutan katon vinsseillä ja skuutit siten liian lyhkäiset ylettyäkseen kunnolla
reunalla oleviin vinsseihin. Muutamasti karkasi molemmat skuutit ja fokka lähti lepattamaan jonnekkin käsien ulottumattomiin.
Tulevana kesänä ajattelinkin kehitellä ristiinskuuttausta, siis että skuutit tulis tuulenpuolen taainmaisille vinsseille. Mitä mieltä olette? Ajatellen yksinpurjehdusta
Navigointi sujui aikas hyvin, Enimmäkseen tiesin missä olin ja kivillä ei käyty eikä muutoinkaan törmälty.
Kaiken muun lisäksi opin sen että kaikki mitä tarvitaan purjehduksen aikana pitää olla lähellä.
Jonkun juomapullon hakeminen kajuutan lokerosta ei ole mukavaa kesken kaiken.
Ristiin skuuttaamisen kokeilemisen lisäksi aion tehdä muutamia parannuksia veneeseeni.
Veneessä ei ole mitään muuta tuuletusta kuin kajuutan sisäänkäynti. Keulaluukkukin on ollut kiinni kuulemma veistämöltä asti. Lienee liimattu tai peräti laminoitu ettei vuotaisi. Sen toimimtaan saattaminen askarrutta. Jos ei onnistu, ja muutenkin, pitää keulaan ja perään laittaa venttiilit.
Ajattelin sellaisia pyöreitä alumiinisia jotka saa kierrettyä kiinni ja jotka kestävät astumisen päälle.
Kajuutan katon tarttumakaiteet vaihdan pitenpiin ja keulakannelle laitan jonkun matalan tarttumakaiteen.
Istuma-aukon peräseinään laitan kannellisen lokeron pikkukamoille.
Esim kamera, matkaradio, kiikarit jne
Se vaatii hekin kiristys rullan siirtämisen peräpeiliin tai jonkin muun ratkaisun.
Boksi kun tulisi siihen peräsinakselin eteen ja luukku siis istuma-aukon takaseinään.
Nyt viimekesänä veneeseen tuli vietyä aina uutta tavaraa ja esim vaatetta, lopulta syksyllä olikin tavaraa jo selvästi liikaa. Ensikesänä pidättäydyn vain oikeasti tarvittavassa kamassa.Minimalismia.
Tässä näin aluksi.
Kaikenkaikkiaan minusta tuli H-veneilijä enkä tuskin koskaan vaihda muuhun veneeseen.
kommenttia odottaen
Jouni