Veneen valaistus

Yleistä keskustelua purjehduksesta ja sen vierestä

Moderator: Kristian

Post Reply
Jartsa
Posts: 3
Joined: Thu 10.3.2016 06.24

Veneen valaistus

Post by Jartsa »

Hei veneilijät! Olen juuri liittynyt keskuuteenne ja olisin kysellyt mielipiteitä ja vinkkejä veneen valaistukseen. Onko jollain kokemuksia led valoista veneessä? Itse olen katsellut niitä ja ajatellut että hommaisin led valot tai nauhaa siis veneen sisätiloihin.
mimiya
Posts: 8
Joined: Mon 5.5.2014 11.10

Re: Veneen valaistus

Post by mimiya »

Asensin halpaa kiinaledinauhaa H-veneeseeni. Lopputuloksena puolet valoista enää paloi kauden lopussa. Tämä oli "IP67" -luokitettua nauhaa, mutta silti lopputulos oli huono.

Näissä sama periaate kun monessa muussakin --> halvalla ei välttämättä saa hyvää.
Jartsa
Posts: 3
Joined: Thu 10.3.2016 06.24

Re: Veneen valaistus

Post by Jartsa »

No joo suurinosa led nauhoista tulee kiinasta mutta olen vain nähnyt parissa veneessä led nauhoja ja ne näyttävät upeilta. Täytyy jatkaa metsästystä vielä jos joku tietäisi.
Karhusaari
Posts: 172
Joined: Mon 17.5.2010 09.25
Location: Jyväskylä JVS

Re: Veneen valaistus

Post by Karhusaari »

Mää oon laittanut muutamiin veneisiin led-nauhaa ja tosiaan ihan kaikkia (halpoja) nauhoja ei kannata laittaa.
Ne toimii aikansa ja sitten niistä loppuu puhti.
Laadukkaita ip luokiteltuja nauhoja löytyy kyllä.
Vinkkeinä vois sanoo, että nauhan hyvään kiinnittämiseen kannattaa käyttää aikaa ja vaivaa.
Käytän liimakutistesukkaa ja -jatkoja liitännöissä, monisäikeistä pihuaa ja laadukas kuumaliima on myös hyvä lisä.
Millaisia määriä nauhaa tarviit? Sisälle vai ulos?
Vesa Karhusaari
Jyväskylän Kilpapurjehtijat ry JKP
FIN - 863
Jartsa
Posts: 3
Joined: Thu 10.3.2016 06.24

Re: Veneen valaistus

Post by Jartsa »

Ollaan katseltu näitä vaihtoehtoja https://ledsale.fi/led-nauhat/led-nauhapaketit.html
Näyttäisivät aika päteviltä ja hyviltä. Toki tietenkin muita vaihtoehtoja otetaan huomioon jos jollain vain sellaisia on.
mimiya
Posts: 8
Joined: Mon 5.5.2014 11.10

Re: Veneen valaistus

Post by mimiya »

Vähän varauksella suhtautuisin noihin ledinauhoihin, jotka eivät ole minkään merkkisiä. Itse ostaisin merkkituotteen, esim SOLAROX tai OSRAM, vaikka onkin hieman kalliimpia. Asennuksessa on kumminkin oma hommansa eikä ihan helposti vaihda nauhaa, mikäli sen on jo liimannut kiinni :roll:

Täältä mm. saa suht edullisesti: http://www.led1.de/shop/led-module-leis ... ed-strips/
Post Reply