Kilpailu- vs. retkikäytön H-vene

Yleistä keskustelua purjehduksesta ja sen vierestä

Moderator: Kristian

Post Reply

H-veneeni on

Seurakilpailukunnossa
9
90%
SM-kilpailukunnossa
1
10%
 
Total votes: 10

Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Kilpailu- vs. retkikäytön H-vene

Post by Vpl »

H-veneistä keskusteltaessa tulee usein esiin veneiden kategorisointi kilpailu- ja retkikäytön välille. Kategorisointi perustuu aina subjektiiviseen arvioon veneen oletetusta vauhdista kilpailukumppaneihin nähden. Perustelut yleensä käsittävät arvioita veneen ylipainosta, purjeiden kenhosta kunnosta, rikauksen vajaavaisuutta yms. Mielestäni jaottelu on turhaa eikä se palvele kenenkään tarkoitusperiä.

Suurin osa Suomen H-veneistä on erinomaisessa peruskunnossa. Kaikilla H-veneillä voi hyvillä purjehdustaidoilla pärjätä monessa kilpailussa varsin hyvin.

Pohjan epätasaisuuden ja kölin kolhut voi harrastelijakilpailija unohtaa kilpailumenestyksen ratkaisevana tekijänä.

Purjeiden kunto on merkittävä tekijä vain ja ainoastaan, jos ymmärtää tarkalleen mikä vanhoissa purjeissa on vikana. Usein kuulee kommentteja, että purjeet ovat vanhat ja sillä tarkoitetaan, että purjeet eivät olisi hyvin toimivat. Usein tämä on harhakäsitys. Ajanmyötä purjeet likaantuvat, mutta monesti H-veneiden purjeet ovat olleet käytössä vain kevyissä ja keskituulen keleissä, jolloin purjeen muoto on hyvin säilynyt. Ja siis huomio, että purjeen muoto on tuhat kertaa tärkeämpi ominaisuus kuin purjeen ikä.

Veneen ylipaino on merkittävässä määrin harrastelijakilpailijalle merkityksellistä, jos paino on sijoitettu väärin. Esimerkiksi perälaudassa kiinni oleva moottori rikkoo H-veneen balanssin täysin, mutta taas keskellä alhaalla oleva paino ei vaikuta seurakahinoiden menestykseen piirun vertaa.

Rikauksen kunto ja taso vaikuttaa vain ja ainoastaan veneen käytön helppouteen ja siten manoovereiden nopeuteen. Monesti tosin harrastelijakilpailijalle ongelmat ovat aivan eri paikassa kuin skuutin lukon paikassa. Esimerkkinä toimikoon vaikka laitapainon merkityksen vähättely harrastelijapurjehtijoiden keskuudessa. Rikauksen kunnon aiheuttaman manooverivauhdin hidastuksen pystyy mikä tahansa joukkue korvaamaan takaisin agressiivisella hengauksella yhdistettynä vanhojen purjeiden oikeaan trimmiin.

Kattilat, pannut, kipot ja kupit eivät veneestä tee kilpailukäyttöön soveltumatonta. Vene muuttuu hetkessä radalle sopivaksi, kun nostaa ylimääräisen roinan ennen kisaa veneestä laiturille.

On selvää, että pärjätäkseen SM-tasolla missä tahansa lajissa pitää varusteiden olla optimoitu kilpailumenestystä tavoiteltaessa. Uusi sanonta kilpailu- vs. retkikäyttö keskusteluun voisikin tästä lähtien olla, että "veneeni ei ole Suomen Mestaruus kunnossa, vaan seurakilpailukunnossa". :D

Vastalauseita? Kommentteja?
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Re: Kilpailu- vs. retkikäytön H-vene

Post by 239 »

Vpl wrote:H-veneistä keskusteltaessa tulee usein esiin veneiden kategorisointi kilpailu- ja retkikäytön välille. Kategorisointi perustuu aina subjektiiviseen arvioon veneen oletetusta vauhdista kilpailukumppaneihin nähden.
Itse näkisin niin, että jako kilpailu- ja retkikäytön välille tehdään käytön, eikä veneen kunnon perusteella. Missä sitten menee raja kisa- ja retkikäytön välillä, on toinen kysymys. Tähän asti olen käyttänyt venettäni yksinomaan retkeilyyn, mutta nyt alkavana kautena on tarkoitus osallistua myös jonkinlaisiin kisoihin retkeilyn ollessa kuitenkin vähintäänkin yhtä tärkeä käyttökohde. Lienen siis sekakäyttäjä. :)
Purjeiden kunto on merkittävä tekijä vain ja ainoastaan, jos ymmärtää tarkalleen mikä vanhoissa purjeissa on vikana. Usein kuulee kommentteja, että purjeet ovat vanhat ja sillä tarkoitetaan, että purjeet eivät olisi hyvin toimivat. Usein tämä on harhakäsitys. Ajanmyötä purjeet likaantuvat, mutta monesti H-veneiden purjeet ovat olleet käytössä vain kevyissä ja keskituulen keleissä, jolloin purjeen muoto on hyvin säilynyt. Ja siis huomio, että purjeen muoto on tuhat kertaa tärkeämpi ominaisuus kuin purjeen ikä.
Tuo on varmasti totta. Itsekään en osaa purjeitteni kunnosta sanoa muuta kuin että vanhoja ovat, mutta huomattavasti paremman muotoiset kuin toiset veneen mukana tulleet purjeet (kai alkuperäiset 70-luvulta!). Ehkäpä tämän kauden aikana pääsen vertailemaan muotoa uudempiin...
Veneen ylipaino on merkittävässä määrin harrastelijakilpailijalle merkityksellistä, jos paino on sijoitettu väärin. Esimerkiksi perälaudassa kiinni oleva moottori rikkoo H-veneen balanssin täysin, mutta taas keskellä alhaalla oleva paino ei vaikuta seurakahinoiden menestykseen piirun vertaa.
Eipä ole itsellä enää tuota moottoriongelmaa, mutta vähän mietittävää: Jos perämoottori (keskimäärin 20 kiloa?) pilaa balanssin täysin pitkän momenttivarren takia, niin eikös noin puolessa välissä tuota momenttivartta istuvan miehistön massassa jo 40 kiloa tee saman?
On selvää, että pärjätäkseen SM-tasolla missä tahansa lajissa pitää varusteiden olla optimoitu kilpailumenestystä tavoiteltaessa. Uusi sanonta kilpailu- vs. retkikäyttö keskusteluun voisikin tästä lähtien olla, että "veneeni ei ole Suomen Mestaruus kunnossa, vaan seurakilpailukunnossa". :D
Mielestäni tässä hieman virheellisesti muutat käyttötapaan kohdistuvat termit veneen kuntoa kuvaaviin termeihin, mutta kisakunto/retkikunto vastakkainasettelu voidaan toki muuttaa rohkaisevampaan SM-kunto/seurakilpailukunto -muotoon. Ehkä vähän viilaamista... :oops:
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Re: Kilpailu- vs. retkikäytön H-vene

Post by Vpl »

239 wrote:
Vpl wrote:H-veneistä keskusteltaessa tulee usein esiin veneiden kategorisointi kilpailu- ja retkikäytön välille. Kategorisointi perustuu aina subjektiiviseen arvioon veneen oletetusta vauhdista kilpailukumppaneihin nähden.
Itse näkisin niin, että jako kilpailu- ja retkikäytön välille tehdään käytön, eikä veneen kunnon perusteella. Missä sitten menee raja kisa- ja retkikäytön välillä, on toinen kysymys. Tähän asti olen käyttänyt venettäni yksinomaan retkeilyyn, mutta nyt alkavana kautena on tarkoitus osallistua myös jonkinlaisiin kisoihin retkeilyn ollessa kuitenkin vähintäänkin yhtä tärkeä käyttökohde. Lienen siis sekakäyttäjä. :)
Sekakäyttöhän on H-veneen paras ominaisuus. Tekstissäni tarkoitushakuisesti provosoin kaikkia pelkästään retkikäyttöön veneensä "tuominneita" mukaan kilpailutoimintaan. Ja mikä tärkeintä ilman tuhotonta painetta tuunata venettä tiptop-kuntoon. :)
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Re: Kilpailu- vs. retkikäytön H-vene

Post by Vpl »

239 wrote:
Veneen ylipaino on merkittävässä määrin harrastelijakilpailijalle merkityksellistä, jos paino on sijoitettu väärin. Esimerkiksi perälaudassa kiinni oleva moottori rikkoo H-veneen balanssin täysin, mutta taas keskellä alhaalla oleva paino ei vaikuta seurakahinoiden menestykseen piirun vertaa.
Eipä ole itsellä enää tuota moottoriongelmaa, mutta vähän mietittävää: Jos perämoottori (keskimäärin 20 kiloa?) pilaa balanssin täysin pitkän momenttivarren takia, niin eikös noin puolessa välissä tuota momenttivartta istuvan miehistön massassa jo 40 kiloa tee saman?
Väärin sijoitettu miehistöpaino onkin jo sitten purjehdustaitoasia eikä varusteasia. H:ssa miehistöpainon jakautumisella on huomattavan suuri merkitys. Ylipainoisen miehistön vaikutusta pystyy kompensoimaan miehistön sijoittelulla. Eli toisinsanoen, gastin p*rse ei ole pultattu kiinni siihen mukavimpaan istumapaikkaan koko kisan ajaksi. 8)
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Tarkennetaan hiukan tuota painon sijoittelua...

Tärkeintä on tietysti se, että vene on mahdollisimman kevyt eikä liian keula- tai peräpainoinen.

Mutta kisamielessä tärkeää on myös painon sijoittaminen pituussuunnassa mahdollisimman keskelle venettä.

Eli perämoottorin painon kompensoiminen siirtämällä miehistöä eteenpäin on huonompi vaihtoehto kuin moottorin nostaminen sisälle veneeseen suunnilleen kölin kohdalle. Tämä johtuu siitä että hitausmomentin lisääminen (paljon painoa kaukana veneen keskiosasta) hidastaa vauhtia aallokossa.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
ismo
Posts: 19
Joined: Thu 12.4.2007 10.20

Post by ismo »

morjens...muistanpa erään kovatuulisen päijännepurjehduksen,huiput jotain 25-26m/s. veneessä oli viikon retkivarusteet,jopa 2 pöytää ja moottorikin oli perässä. maalissa oli takaluukussa myös jo aika mahtava vesilasti.kovalla tuulella vene kulki silti hyvin,sijoitus jotain viides.mutta purjeet ei olleet enää sen jälkeen entisensä.eron huomasi silloin selvästi.käytin niitä purjeita vielä 10 vuotta ja olivat ne aivan toimivat ja ehjät enkä voi niitä syyttää hitaudesta kisoissa.suurimmat virheet tulee tehtyä yleensä muilla alueilla.toki on hyvä asia jos venevauhti on Riittävä onhan se tietysti veneen etu.
Post Reply