Page 1 of 2
"Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)
Posted: Fri 24.10.2008 10.18
by Erkka
Vpl haaveilee tuolla toisessa keskustelussa kisahenkisestä viritelmästä h-veneen pohjalta (
hfoorumi/viewtopic.php?t=471 )
Itse olen haaveillut hieman isommasta myös retkikäyttöön sopivasta h-veneen tyyppisestä veneestä. Tässä vaiheessa kun voi vain haaveilla, olen pitänyt spekseinä jotain seuraavantyyppistä: (Luultavasti sitten kun haave on mahdollista toteuttaa olen jo niin vanha että päädyn Bavariaan
)
-Pitkä ja hoikka, matala varalaita
-Pituus n 10m
-Leveys max 2,5m
-Paino noin 2,5t
-Syväys n 1,5m, kivenkestävä köli
-Ylämäkeen nopea, alamäkeen rauhallinen
-Mahdollisimman kevyt -> pieni purjeala riittää -> helppo käsitellä
-Yksinkertainen riki: yhdet saalingit, ei barduunoja, ei isoja genuoita, rullafokka upotettuna kanteen
-Ei kaiteita
-Sisämoottori
-Enemmän sisätilaa kuin h-veneessä
En ole aiemmin löytänyt spekseihin sopivaa venetyyppiä, mutta tänään lys-taulukkoa selatessani löysin seuraavanlaisen veneen:
http://www.bb10m.dk/
Jos vähänkään oikein ymmärsin, niin vaatimukset täyttyvät lukuunottamatta useamman kokoisia genuoita. Ennenkaikkea on kaunis vene! Ilmeisesti ainakin joku tuollainen on suomessakin. Osassa on perämoottori, mutta kaiketi joissain yksilöissä on sisämoottori.
Mitä muita vastaavia veneitä mahtaa olla olemassa?
Posted: Fri 24.10.2008 11.00
by Vpl
Börre on todella upea vene. Sitten kun kisaaminen ei enää kiinnosta, niin pitää mennä Tanskasta tuollainen hakemaan.
Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)
Posted: Fri 24.10.2008 12.47
by 306
Erkka wrote:Vpl haaveilee tuolla toisessa keskustelussa kisahenkisestä viritelmästä h-veneen pohjalta (
hfoorumi/viewtopic.php?t=471 )
Itse olen haaveillut hieman isommasta myös retkikäyttöön sopivasta h-veneen tyyppisestä veneestä. Tässä vaiheessa kun voi vain haaveilla, olen pitänyt spekseinä jotain seuraavantyyppistä: (Luultavasti sitten kun haave on mahdollista toteuttaa olen jo niin vanha että päädyn Bavariaan
)
Mitä muita vastaavia veneitä mahtaa olla olemassa?
Ihan on nätti peli. Olettekos löytäneet sisäkuvia? Itse tanskassa liikaa aikaa viettäneenä olen hiukka jäävi suosittelemaan mitään sen kulttuurin tuotosta, menköön nyt että Elvström sai meille syvemmän peräsimen aikaan..
...saahan H-35:sta kaiteet poiskin..
Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)
Posted: Fri 24.10.2008 13.50
by joakim
Erkka wrote:
Mitä muita vastaavia veneitä mahtaa olla olemassa?
http://www.omegayachts.com/Omega%2010%20metre.pdf
Posted: Fri 24.10.2008 14.00
by harald
Liian pappamainen jopa papoille tuo Omega 10m jos siihen ei saa edes
spinnun nostaa
http://www.10meter.se/
http://www.blur.se/2008/10/23/menharharvijuensandar/
Posted: Fri 24.10.2008 15.17
by rtervo
Miksi ei kaiteita?
H-veneet?
Posted: Fri 24.10.2008 15.49
by Hanu
Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)
Posted: Fri 24.10.2008 16.51
by Erkka
Tuo vaikuttaa muuten ihan hienolta, mutta vierastan jotenkin noita nykyaikaisia lattapohjia. Ainakin liian usein olen saanut märkää ja kuoppaista kyytiä sellaisilla. Eikä tuo kölikään erityisen tukevalta vaikuta. Nämä molemmat perustelut ovat toki vailla minkäänlaista vankkaa tietoa...
rtervo wrote:
Miksi ei kaiteita?
Mielestäni nykyinen kaiteettomuus on kapeassa veneessä ollut mukavaa ja kaunista, pinnamieskin mahtuu istumaan vaikka vene kallistuisi, ja satamassa on helppo touhuta kiinnitysköysien ja poijujen kanssa jne. Lisäksi matalalla veneellä olisi kaiketi inhottavaa korkeiden ja leveiden veneiden vieressä, kun mantookintolpat raapisivat naapurin kylkiä.
harald wrote:
Liian pappamainen jopa papoille tuo Omega 10m jos siihen ei saa edes
spinnun nostaa
Juu, spinnu olla pitää.
Hanu wrote:Eikös tämä pitäisi olla H-venefoorumi?
Netta ja H-Star ehkä voitaisiin sallia:
Jos ensimmäisen kysymyksen perässä ei ollut hymiötä, niin tarkennuksena että erityisesti täällä hfoorumin "Muu keskustelu"-osiossa ei tarvitse pitäytyä h-vene-aiheissa.
Netta ja H-Star (ja H35) eivät tietojeni mukaan täytä riittävästi vaatimusta "nopea ylämäkeen". (hmmm. nopeita varmaan suhteessa moneen vastaavan pituiseen retkiveneeseen, mutta haen jotakin vielä nopeampaa)
Posted: Fri 24.10.2008 21.17
by remonttimake
11 Metre One Design voisi olla kiva. Sisätilat ehkä aavistuksen askeettiset.
http://www.11mod.nl/
Autovahinkokeskuksessa on kölikolaroitu myynnissä, joten kovin kestävä se ei liene.
Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)
Posted: Sat 25.10.2008 09.55
by 306
Erkka wrote:
Netta ja H-Star (ja H35) eivät tietojeni mukaan täytä riittävästi vaatimusta "nopea ylämäkeen". (hmmm. nopeita varmaan suhteessa moneen vastaavan pituiseen retkiveneeseen, mutta haen jotakin vielä nopeampaa)
Enpäs ole ennen kuullut H-35:n nousua hitaaksi haukutun mutta toivotaan että jotain löytyy.
Vaatimuksiasi raskaampi se tosin on..
Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)
Posted: Sat 25.10.2008 13.09
by joakim
306 wrote:
Enpäs ole ennen kuullut H-35:n nousua hitaaksi haukutun mutta toivotaan että jotain löytyy.
H-35 on kyllä varsin hidas kokoisekseen tämän päivän standardeilla. Kryssillä se ei ainakaan ole nopeampi kuin vaikkapa Inferno 31 tai Tempo alle 10 m/s tuulessa. Nykyiset 35-jalkaiset tai saman vesilinjan omaavat ~31 jalkaiset C/R-veneet (Elan 31 tms) ovat sitten jo 10% nopeampi kryssillä.
Jos vertaa vaikkpa Inferno 31:stä ja H-35:sta, niin kevyillä tuulilla Inferno on selkeästi nopeampi joka suuntaan ja kovalla tuulella H-35 on nopeampi ainoastaan avotuulilla. Tämän tietysti olisi voinut jo arvata LYS luvuistakin, joka H-35:lle on 1,13.
Joakim
Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)
Posted: Wed 11.2.2009 17.17
by 306
Erkka wrote:
Mitä muita vastaavia veneitä mahtaa olla olemassa?
Jokos joku mainitsi Senorita Helmsmanin?
http://personal.inet.fi/private/veneet- ... li6-50.jpg
Kaiteet tuossa tosin on, mutta kuten sanottu, saahan ne poiskin..
Posted: Wed 11.2.2009 21.22
by dd64
Jos voittais lotossa voisin vakavasti harkita H:n vaihtoa tämmöiseen:
http://www.zarins.se/sid2.htm
Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)
Posted: Thu 16.4.2009 20.52
by 306
Asiaa sivuten, tässäpä teille kuva-arvoitus!
Olin laputtelemassa veneitä Koivusaaressa ja meinasin jo pistää lapun tähänkin kunnes aloin katsoa tarkemmin...
Kuka osaa arvata mikä vene on oikeasti kyseessä? Pituutta tuntui olevan hieman H:ta enemmän, erilainen peräsin ja ajatus oli jo kääntymässä kisaveneen puolelle kunnes näin tuon moottorikaivon.
Joka tapauksessa, tuon likemmäs ei H:ta juuri pääse olematta kuitenkaan aito asia!
Posted: Thu 16.4.2009 21.25
by Erkka
Kaskas, eiköhän kuvassa ole juurikin bb10m. Ainakin perän muoto, bailerit kyljissä ja moottorikaivo täsmää. Täytyykin käydä ihailemassa tuota.
Smaragd
Posted: Fri 17.4.2009 09.29
by TUJU
http://picasaweb.google.com/smaragdforbundet/
Vähän painavampi ja barduunat on! Mut hienosti kulkee. Haukilahdesta löytyy ainakin 1!
Re: Smaragd
Posted: Fri 17.4.2009 10.20
by 306
http://www.smaragdforbundet.com/
Historiikista voisi päätellä että tämä vene on saanut vaikutteita H:sta eikä päinvastoin (vuosilukujen perusteella):
http://www.smaragdforbundet.com/01Baten/Historik.html
No on ihan komee ilmestys kyllä. Joskin jotenkin ruffia jää vähän kaipaamaan, H:ssa se on "klassisen kauniisti" järjestetty ja jotenkin siihen on tottunut osana veneen linjoja. Keula ja peräkin kaartuu hieman eri tavoin mutta estetiikastahan ei parane painimatseja järjestää.
Mites tuo moottorikaivo mahtaa toimia? H:ssa siitä luovuttiin mutta en oikein osaa sanoa miksi. Pakokaasun poistuminen, koneen ohjaaminen (kai se on perämoottori vaan ja oletettavasti kaukohallinnalla?), laahaus purjehdittaessa sekä veden valuminen sisään kallistellessa tulivat ekana mieleen mutta niitä varmasti on moottorikaivoa suunnitellessa mietitty ainakin tässä tapauksessa. Pikaisella vilkaisulla vaikutti, että kaulaa oli noin 30cm peräboksin sisälle.
Muita "H-veneitä"
Posted: Wed 6.1.2010 19.18
by 306
Tossa tuli vastaan jonkun innokkaan tekemä hieno kotisivu omasta H-Star-veneestään:
http://www.advertti.fi/veneily/
Joku muukin oli ehtinyt tehdä sivut jossa lisäkuvia:
http://www.saunalahti.fi/poikone/
Aika hieno sisätila pienehköön veneeseen ja ilmeisesti vauhti on hiukka H:ta nopsempi. Sitä en tiedä onko tästä paljoa apua perheen lisääntyessä mutta ainakin veski sun muut tilat on H:sta eteenpäin jalostettu.
Contessa 32
Posted: Thu 28.1.2010 17.49
by 306
Tämä 70-luvun peli kuulemma pesi uuden Bavaria 32:n Yacting Monthly-lehdessä:
http://www.co32.org/
Etusivun videossa on tuttuja linjoja. En tiedä onko näitä Suomessa nähty mutta ainakin Englannissa näyttävät pitävän tiiviisti yhtä venetyypin sisällä.
H-40
Posted: Fri 27.8.2010 14.59
by remonttimake
Blocketissa on myynnissä H-40 vene, myyntiilmoituksesta löytyi linkki kotisivulle:
http://www.h-40.se/
En moisesta ole aiemmin nähnyt juttua.
Re: H-40
Posted: Fri 27.8.2010 15.09
by 306
remonttimake wrote:Blocketissa on myynnissä H-40 vene, myyntiilmoituksesta löytyi linkki kotisivulle:
http://www.h-40.se/
En moisesta ole aiemmin nähnyt juttua.
Oho. Noita ei ole valmistettu kun muutama vuosi, taisi olla Suomen ensiesittelyssä Helsingin Uivassa n. 2008 tienoilla. Nyt näyttäisi, että valmistaja Utklippan Yachts on myyty ja (jos kielitaitoni riitti) venettä olisi valmistettu vain kaksi kaksi kappaletta, tosin uusi veistämön omistaja on innokkaana H- ja kauppamiehenä viemässä venettä parempaan maailmanmaineeseen.
Hieno kryssivä vene ja tasapainokin oli muuta kun nykypäivän plaanarissa, sillä esittelyveneessä oli pinnaohjaus! Kallis vehje tosin, lähtien 250k€.
Mutta kuten sivuilla sanottiin, ihan Hansin itsensä piirtämä. Lähtökohdat ovat H-35:ssä joka oli idean kehittäjän perheelle jäänyt pieneksi ja halusi sitä hiukka venytellä samaan tapaan kun Erkka mietiskeli tuossa avausviestissään.
Re:
Posted: Fri 27.8.2010 15.21
by 306
Erkka wrote:Kaskas, eiköhän kuvassa ole juurikin bb10m. Ainakin perän muoto, bailerit kyljissä ja moottorikaivo täsmää. Täytyykin käydä ihailemassa tuota.
Näin on. Sattumalta tapasin veneen omistajan kesäloman aikana ja sain tilaisuuden tutustua veneeseen tarkemminkin. Sisustus on vähintäänkin tyylikäs ja moottoriratkaisukin mielenkiintoinen kaikessa toimivuudessaan. Siinä missä alku-H:issa oli moinen peräboksissa, tätä konetta voi hallita suoraan kaukalosta käsin, tarkemmin kipparin avopenkin alta jolloin kaasukahvakin on heti käden ulottuvilla. Ja huolloissa tietty kaikki perämoottorin edut.
Noita on tiedettävästi Suomessa vain tuo yksi kappale eikä yleensäkään Tanskan ulkopuolella kovin monta. Hieno peli, joskin sandwich-rakenteinen runko vaatii täälläpäin tarkempaa kartanlukua kun H:n jykevä ratkaisu.
Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)
Posted: Fri 27.8.2010 15.39
by remonttimake
Ruotsin H-40 on tarjouksessa, vain 180k:
http://www.blocket.se/goteborg/Stora_H_ ... ?ca=11&w=3
koepurjehdustakin tarjotaan
Vai onko Erkka jo päivittänyt H veneen isompaan?
Olisinpa päässyt näkemään bb10:n perämoottoriratkaisun. Toisaalta nyt on oman veneen uusi perämoottoriteline valmiina. Siitä tuli ihan tavallinen H veneen teline. Päivitän viikonlopun aikana kuvia toiseen viestiketjuun.
Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)
Posted: Fri 27.8.2010 15.59
by 306
remonttimake wrote:Ruotsin H-40 on tarjouksessa, vain 180k:
Jep, jos noita on tosiaan vaan kaksi niin tuo oli se joka kävi Suomessa (keltaiset päälliset ja pinnaohjaus).
Hieno peli ja joku vois sanoa että vastaavanhintaista Bavariaan barembi.
Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)
Posted: Mon 24.1.2011 20.00
by remonttimake
Tuli vastaan Elan 21 esittelyvideo.
http://www.blur.se/2011/01/24/elan-210- ... /#comments
Tämä on oikeastaan typistetty H vene. "Prototyypissä" on jopa perämoottorikaivo
Hinnaksi sanotaan 21k eur.
Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)
Posted: Wed 26.1.2011 22.03
by 306
remonttimake wrote:
Tämä on oikeastaan typistetty H vene. "Prototyypissä" on jopa perämoottorikaivo
Hinnaksi sanotaan 21k eur.
Njaa, enempi vaikuttaa, ettei venesuunnittelijat ole kauas puusta pudonneet.
Kateeksi ei käy:
-Tasaista tamppauspohjaa
-Bulbiköliä
-Ruffin läpi tulevaa mastonjalkaa
-Tuplaperäsintä (eihän noita kukaan laita ellei olisi pakko)
-Moottorin käyttöä luukku auki leväytettynä
...mutta hienoja idiksiä:
-Jääkaappi
-Porta-potti
-Veden tankkaus
-Matkalaukkupatentti vaikutti hauskalta
-Olihan se tilavan tuntuinen maston tolpparatkaisun puolesta
-Moottorikaivon telinepatentti tuntui helpolta
Eniten taisi tulla hinku päästä taas itsekin venemessuille!
Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)
Posted: Thu 27.1.2011 10.06
by remonttimake
Ai luukun pitää olla auki koneajossa, sitten vähän hankalaa.
Jossain oli veneen polaarikäyrät; sen mitä osasin lukea, niin nopea se on.
Ruåttalainen jälleenmyyjä tarjoaa koeajoa, voisi vaikka käydä kun kesällä on muutenkin Ruotsinmatka.
Tukholman venemessuille on muuten matka jo varattu ja Helsinkiinkin menen varmaan pariin kertaan. Alkaa pikku hiljaa veneilykuume taas nousemaan.
Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)
Posted: Sun 13.3.2011 22.00
by remonttimake
Tukholman venemessuilta bongattu Daytripper veneen kansiheloitus:
Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)
Posted: Sun 13.3.2011 23.55
by 306
remonttimake wrote:Tukholman venemessuilta bongattu Daytripper veneen kansiheloitus:
Tulee mieleen vanha sanonta vyöstä ja henkseleistä..
Mitähän tärkeää tuon narun päässä mahtaa olla, kaljakatiska?
Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)
Posted: Mon 14.3.2011 11.32
by remonttimake
Veneen esittelijät eivät vaikuttaneet aktiivipurjehtijoilta, joten en kysynyt tarkemmin miksi veneessä on vyö ja henkselit
Varmaan tehtaalle oli annettu komento laittaa 4+4kpl vinssilukkoja ja siinä ne nyt on, sitä saa mitä tilaa.