Terve kaikille asiaa pohtineille,
Lueskellessani H-veneistä luin moneen otteeseeen sen olevan "Euroopan suurin ja Maailman toiseksi suurin yksityyppiköliveneluokka" ja tokihan tuo jäi vaivaamaan.
Guuglesta löytyi, että suurimmaksi olisi julistautunut J/24 4300 veneellään. Veneen valmistus on ilmeisesti harvoissa käsissä ja veneitä tekee (pelkästään?) veneen suunnitellut perheyritys.
http://www.boats.com/news-reviews/artic ... l?lid=7743
H:ta sanotaan valmistetun liki 5000kpl joten mikäs laskuvirhe tähän liittyy?
Mitenkäs muuten J/24:sen seilaus, kilpatiimissä näyttäisi olevan porukkaa kun pipoa. Mimmoset vauhdit vene ottaa, onko se plaanaava jne.? Ominaisuuksien puolestahan H on ainakin pidempi, mahtaako runkonopeudet kuitenkin olla samoissa?
Mahtaako kyse olla vaan vehkeen amerikkalaisuudesta että se pitää keulapaikkaa luokan suuruuden suhteen vai onko osa H:sta "diskattu" esim. retkiveneiksi valmistuneina tms.? Venettä ei vissiin ole kuitenkaan hinnalla pilattu, joskin joissain näkemissäni sisuksissa oli kaikenmoisia mukavuuksia joita H:sta puuttuu, näkyvätköhän sitten veneen painossa/laiskuudessa..
Tietoni tuli guuglesta joten jos suurin luokka onkin joku toinen niin kertokaa toki.
*** edit ***
No, wikistähän tuo löytyi, että veneitä (tai runkoja) olisikin tehty 5200 kpl (olisiko osa tehty lisenssillä Johnstonien firman ulkopuolella?):
http://en.wikipedia.org/wiki/J/24
Jos täälä on kerran yli 250 rekisteröityä jäsentä niin yks uus vene per asiakas saisi H:n kärkeen kertaheitolla!
Suurimmat yksityyppiköliveneluokat
Moderator: Kristian
Näyttää että J/24 on vähän nopeampi. Esimerkiksi tästä PDFista sen 'Portsmouth Yardstick' (kuin LYS, pienempi on nopeampi) on 936 (etsi vene 'Jaywalker') kun H-veneet ovat 994 (tai 1014 jos on 'lifelines', unohdan sen suomeksi) (katso PDFin lopulta). Löysin samat numerot myös muilta sivuilta, ja että Folkkari on 1064.
Tuohan oli mielenkiintoinen taulukko. Mahtaako tuo mittaustapa ottaa huomioon nopeudet kilparadoilla (sekä myötä- että vastatuuliosuuksia) vai onko kyseessä jokin rungon muotoihin liittyvä laskutapa?David wrote:Näyttää että J/24 on vähän nopeampi. Esimerkiksi tästä PDFista sen 'Portsmouth Yardstick' (kuin LYS, pienempi on nopeampi) on 936 (etsi vene 'Jaywalker') kun H-veneet ovat 994 (tai 1014 jos on 'lifelines', unohdan sen suomeksi) (katso PDFin lopulta). Löysin samat numerot myös muilta sivuilta, ja että Folkkari on 1064.
Miten H-veneet jakselee nykyään Britanniassa? H-veneiden UK-sivusto näyttäisi olevan kiinni, mutta ainakin tuon kilpailun perusteella H-veneitä olisi moninkertainen määrä ainakin J/24:iin nähden.
306
Tuolta vene-lehden arkistoistahan löytyy vertailu h vs. j-24 vs. albin express.
http://www.venelehti.fi/Veneet-ja-konee ... eneet.aspx
http://www.venelehti.fi/Veneet-ja-konee ... eneet.aspx
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Heh, nuo Vene-lehden vertailut ovat kyllä mieltä ylentävää tekstiä! Onkohan Juhani ollut mukana joka testissä kun loppuvire on kuitenkin aina H:n puolella..Erkka wrote:Tuolta vene-lehden arkistoistahan löytyy vertailu h vs. j-24 vs. albin express.
http://www.venelehti.fi/Veneet-ja-konee ... eneet.aspx
Toinen yksityyppiköliveneluokka joka askarruttaa ovat Starit, niitä kun taitaa olla yli 8000. Veikkailtiin tuossa kavereiden kesken että luetaankohan se kuitenkin "jollaksi" avonaisuutensa vuoksi tms. vai onko sekin H:hon verrattavissa?
306