H-varustelua

Yleistä keskustelua purjehduksesta ja sen vierestä

Moderator: Kristian

306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

H-varustelua

Post by 306 »

Menköön tämä enempi kevennyksenä mutta kuitenkin. Siinä missä meillä pohditaan, että onkohan ne kaiteet kuitenkin liikaa on maailmalla myynnissä tämmösiäkin veneitä (H vm.-80):

http://search.boatshop24.co.uk/fullspec ... o=11339369

Ja

http://www.boatshop24.com/web/en/haendl ... id=1846164

Huom. mm. dieselsisäkone..!

Britannian H-veneliitto hajosi pari vuotta sitten ilmeisesti juuri tähän varusteluun liittyvien erimielisyyksien johdosta matka- ja ratapurjehtijoiden kesken:

http://www.rfyc.org/Racing/Hboats/tabid/72/Default.aspx

Ollanpas siellä tosissaan, joskin kaide- yms. avomerivarustuksen vaatimukset taitaa olla Atlantilla jo ihan aiheellisia matkakisoissa viitaten avomerikisa-keskusteluumme tällä foorumilla. Toivon mukaan saavat toiminnan taas pian pystyyn, Isle of Wightilla pitäis olla hyvät saumat seilailuun! :)
Last edited by 306 on Wed 10.3.2010 13.16, edited 2 times in total.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Itävallasta löytyisi aika erikoinen Arteknon v.1990 tekemä erikoismalli:

http://www.ycs.at/html/schwarzes_brett.htm

kannattaa klikata kuvaa ja katsella. Tässä on tosiaan muutakin erikoista kuin vain moottori ja kaiteet!
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: H-varustelua brittilästä

Post by remonttimake »

Nettiä surffatessa löytyi H vene tiikkikannella, rullapurjeella ja kaiteilla:
http://www.flickr.com/photos/manfredsch ... 736196994/

Taitaa siinä olla keula-ankkurikin.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-varustelua brittilästä

Post by 306 »

remonttimake wrote:Nettiä surffatessa löytyi H vene tiikkikannella, rullapurjeella ja kaiteilla:
http://www.flickr.com/photos/manfredsch ... 736196994/

Taitaa siinä olla keula-ankkurikin.
H:sta on moneksi ja pari sisätilan muokkausta nähneenä tuntuu, että kaikkea ei olla edes vielä nähty (eikä aina tarvisi poiketa luokkasäännöstäkään). Luokkasäännöt ovat kyllä siitä jänniä, että sen sijaan että kaikki mitä ei ole kielletty olisi sallittua onkin pitkälti kaikki mitä ei ole mainittu kiellettyä.

Tuota Laurin linkin erikois-H:ta katsoessa täytyy sanoa että noin onnistuneita kaiteita en ole hetkeen nähnyt. Vaikea sanoa onko veneessä vielä vaijerit ja mantookitkin mutta yllättävän hyvältä näyttää noinkin.

Ankkurihommat on vielä itsellänikin hiukan hakusassa kun meinaa kylki raapiutua peräkannen kohdalta väkisinkin ketjun vuoksi. Jonkinlainen irrotettava suojus voisi olla paikallaan, ehkä..?

Aikamoista tuo keski-euroopan puomipeitemuoti. Näyttäisi olevan sekoitus puomitelttaa ja -peitettä kunnon kompromissityyliin.. :)
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-varustelua!

Post by 306 »

306
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: H-varustelua

Post by remonttimake »

Tuon veneen (puu)sisustuksessa on myös yritystä. Lieneekö ikkunatkaan ihan alkuperäistä mallia. Sääli, että kuvat ovat noin pieniä.

edit: katselin muitakin ilmoja tanskan keltaisessä pörssissä, ja tämä osui silmiin:
http://www.guloggratis.dk/sport/baade/s ... s=0#images

"ses i ishöj" ja nopeat kaupat toivotaan...
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-varustelua

Post by 306 »

remonttimake wrote:Tuon veneen (puu)sisustuksessa on myös yritystä. Lieneekö ikkunatkaan ihan alkuperäistä mallia. Sääli, että kuvat ovat noin pieniä.

edit: katselin muitakin ilmoja tanskan keltaisessä pörssissä, ja tämä osui silmiin:
http://www.guloggratis.dk/sport/baade/s ... s=0#images

"ses i ishöj" ja nopeat kaupat toivotaan...
Tanut nuo pohjolan jamaikalaiset on aivan onnettomia näissä logistiikkajutuissa niinkun kausihuollot ym. Mene ja tiedä onko siinä jotain semmoistakin ettei siinä kulttuurissa olla oikein totuttu varustautumaan esim. talven varalle tms. mutta muutama vuosi siellä asumista riitti mulle. Monet veneet on vedessä ympäri vuoden joten on hyvä pohtia noita hintoja (jaetaan 7,5 euroiksi) sillä kunto voi olla mitä vaan.

Tossa tämän hetken H-hakutulos, jokunen vene ja varuste:

http://www.guloggratis.dk/sport/baade?h ... regionid=0

Mutta puuikkunoista. Alen Tiikerhaissahan on tommosta puuviilua myö joskin harkitusti ikkunoiden ympärillä. En tiedä olisko puukatto ihan niin mahtava juttu mutta ainakin yhdessä H:ssa (olikohan L-191 vai L-119? Tummansininen runko ja kultaelaksoitu masto) on tommonen Helsingissäkin, olisko ollut Navigaren telkkuversiossa näytetty projekti joskus taannoin. Aika tummahan se helposti on.
306
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: H-varustelua

Post by remonttimake »

Minulla on sisustan puuosien uudistus meneillään, siksi pisti "kokopuusisustus" silmään. Eikä pelkästään positiivisena huomiona. Puuosien siistinä pitämisessä on melkoinen työ.
Oma vene on nyt todella avara sisältä, otin eilen kaapistot (laipiot) pois. Kiinni laminoidun laipion sisältä lirisi vesi sitä irti sahatessa. Ei paljoa, mutta kuitenkin. Huomenna ehkä pääsee sovittamaan uusia vanereita.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: H-varustelua

Post by Lauri »

Otitko vain ne pikkulaipiot irti vai vaihdatko myös päälaipion? Jälkimmäistä on kahta mallia, isommalla ja pienemmälla aukolla. Molemmat vaihtoehdot on piirustuksissa, eli ovat molemmat "virallisia". Ylhäältä levennetty päälaipion aukko tekee veneestä paljon avaramman oloisen ja sehän ei ole ollenkaan huono juttu.

Minulla oli jo joskus 90-luvulla mielessä, että jos joskus hankin H-veneen uudestaan, niin se saisi olla sillä avarammalla päälaipiolla. Vain puolet tuosta suunnitelmasta toteutui, joten olen nyt pari vuotta miettinyt että sisustusremontin koittaessa voisi sen laipion muotoilunkin laittaa uusiksi (huom. tämä on nyt niitä "älä kokeile kotona"-juttuja; ei aloitteleville veneenmuokkajille! Piirustuksista löytyy kuitenkin ohjeita mitoitukseen ja materiaaleihin)

Myös tuollaista sisämoottoria olen miettinyt. Paras järjestely olisi varmaankin sähkömoottori sisällä ja generaattori, jonka voisi laittaa tuottamaan sähköä jos ajetaan pitempää matkaa. Tämän hetken ongelma on kuitenkin ajankäyttö; kun en taida ehtiä purjehtimaan koko tulevana kesänä, niin ei ole pahemmin tarvetta tehdä mitään remonttiakaan sille veneelle nyt.

Tuli noista sisustuksen puupinnoista mieleen, että jotkut veistämöt ovat käsittääkseni käyttäneet sisustuken rakentamiseen levyä, jossa jalopuuviilujen väliin on laitettu pu-vaahtolevyä, ohutta sellaista. On hyvin kevyt rakenne. H:ssa paino tuntuu jo muutenkin, joten sellaista harkitsisin jos pitäisi rakennella suuria puupinnan näköisiä sisustuksia sinne. Itse kuitenkin pidän enemmän valkoisista, helposti puhdistettavista pinnoista pienessä tilassa.
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: H-varustelua

Post by remonttimake »

Kaikki lähti. Loistava vinkki ja aivan viime hetkellä! Pienemmän laipion piirustus näkyy olevan:
http://www.h-boat.dk/h-billeder/baadA51-A35.pdf

Leikkaankin uuden levyn sen mukaan. Uusi levy on 15mm (+pintaviilut 2mm), joten vahvuudet täyttyvät.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: H-varustelua

Post by Lauri »

Saisiko toivoa kuvakoostetta tuosta laipioiden vaihdosta?

Siihen leveämpään aukkoon täytyy sitten laittaa ne vahvikelaudat kapeimmalle kohdalle (siihen missä lukee min. 120mm). Kokonaispaksuudeksi ylhäältä tulee siis min.2*18mm+laipion paksuus. Aika pieni hinta kuitenkin avarammasta sisätilasta, että ostaa vähän saarni- tai mahonkilautaa.

Piirustuksessa näkyy myös kolo laudan ja ikkunan välissä, se on käsittääkseni se systeemi mitä elvfströmmin H-veneissä on sovellettu. Niissä kun oli yleensä alumiinikehyksiset ikkunat, joista etummainen ulottui päälaipion ohi. Etummainen ja takimmainen ikkuna siis olivat suunnilleen yhtä pitkiä. Minulle on vähän epäselvää, että kun sitä koloa ei tarvita, niin voiko sen 120mm mitata suoraan seinästä lähtien.

Parhaita kuvia netissä tuollaisista avarammista sisätiloista löytyy Ott Yachtin sivuilta:
http://www.ott-yacht.de/en/h-boot/interior.html
siinä on vielä viistottu nuo kaapistojen etuseinätkin, ratkaisu joka minusta vaikuttaa lähinnä oudolta. Mutta joka tapauksessa avaralla päälaipiolla ja laajakulmalinssillä saadaan H-vene näyttämään aika tilavalta sisältä.

---

Edit:
Sisustuskuvat löytyvät vähän suurempina Ott Yachtin galleriaa klikkaamalla:
http://www.ott-yacht.de/en/main/fotogal ... 20-%20Boat

Olen myös ihmetellyt sitä piirustukseen merkittyä puulajimerkintää. Minulla kun löytyy varastosta tammea ja tiikkiä, mutta ei mahonkia tai saarnea. Mitäköhän minulta nyt jää huomaamatta, kun tuntuu että tammi voisi olla vähintäänkin yhtä hyvää tavaraa kuin saarni tuolla paikalla (mm. saarni ei ole mitään erityisen säänkestävää tavaraa eikä siten ollenkaan samalla tavalla tunnettua venepuuna kuin tammi). Tiikki on niin haurasta, että sitä en tuohon paikkaan laittaisi vaikka muu sisustus onkin minulla tiikkiä.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-varustelua

Post by 306 »

Lauri wrote: Olen myös ihmetellyt sitä piirustukseen merkittyä puulajimerkintää. Minulla kun löytyy varastosta tammea ja tiikkiä, mutta ei mahonkia tai saarnea. Mitäköhän minulta nyt jää huomaamatta, kun tuntuu että tammi voisi olla vähintäänkin yhtä hyvää tavaraa kuin saarni tuolla paikalla (mm. saarni ei ole mitään erityisen säänkestävää tavaraa eikä siten ollenkaan samalla tavalla tunnettua venepuuna kuin tammi). Tiikki on niin haurasta, että sitä en tuohon paikkaan laittaisi vaikka muu sisustus onkin minulla tiikkiä.
Veikkaan, että tuossa haetaan tummaa ulkoasua joka sopii paremmin sisätiloihin. Uusissa veneissä on ollut aika vaaleitakin sisustuksia, mutta aikalailla semmoseen punertavanruskeaa sisustukset yleensä taittuu. Vaan onkos noista lajikkeista poikkeaminen samanlainen kardinaalimunaus luokkasäännössä kun kaiteet tai pilssipumppu..? ;)

Puuproffasta voi löytyä jotain lisätietoa. Harmi, että eksoottiset lajit puuttuu sillä tietoa tuntuu muuten olevan ihan hyvin. Vertailutaulukosta voi kuitenkin ominaisuuksia päätellä niihinkin verrattuna.

...tuon sivun perusteella tosin saarnikin on aika vaalea puulaji.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: H-varustelua

Post by Lauri »

306 wrote: Vaan onkos noista lajikkeista poikkeaminen samanlainen kardinaalimunaus luokkasäännössä kun kaiteet tai pilssipumppu..? ;)
Ei ole. Luokkasäännöt sanovat, että sisustuksen materiaali on vapaa. Se puolesta on siis ihan sama vaikka ko. päälaipion tuet ja koko muunkin sisustuksen laittaisi vaikka visakoivusta (silloin kyllä hinta pomppaisi, mutta olisi varmasti vaalea ja kiva sisutus!)

Kyse on kuitenkin siitä, että tuo kohta on H-veneen sisustuksen puuosista oikeastaan ainoa, jolla on merkitystä rakenteen lujuuden kannalta. Voi sanoa jopa, että paikka on kriittinen veneen kestävyyden kannalta. Päälaipio ja se katossa oleva palkki tukevat mastoa ja kun meillä nyt on suoraan maston alla "iso reikä", niin sen reiän ei sopisi muuttaa muotoaan rasituksesta. Ja sitä rasitustahan riittää, ensin vanttiruuveilla yritetään painaa ruffi ruttuun, ja purjehdittaessa rikistä tulevat rasitukset vain suurenevat.

Paljon tavallisempi rakenne on, että suoraan kannella seisovan maston alla on teräsputki, joka alhaalta nojaa köliin. Sellaisen kanssa ei tarvitse pohtia päälaipiossa olevien reikien jäykkyyttä. Mutta H:ssa nyt on mitä on, ja ilmeisemmin venettä suunniteltaessa on harkittu kaksi mahdollista rakennetta joilla aukko pysyy riittävän jäykkänä: Joko pieni aukko vanerissa tai sitten reunoilta vahvistettu suurempi aukko.
Puuproffasta voi löytyä jotain lisätietoa. Harmi, että eksoottiset lajit puuttuu sillä tietoa tuntuu muuten olevan ihan hyvin. Vertailutaulukosta voi kuitenkin ominaisuuksia päätellä niihinkin verrattuna.
Puuproffa on entuudestaan tuttu ja ihan kivasti sieltä puiden ominaisuuksia löytyykin. Ei kuitenkaan vastausta tähän: Taulukon mukaan saarni on 20% tammea parempaa taivutuslujuuden osalta ja vielä hieman enemmän parempaa jäykkyydessä. Mutta samassa paikassa on verrattu saarnea (ja tammeakin) siihen toiseen piirustuksissa olleeseen vaihtoehtoon eli mahonkiin. Sekä saarni että tammi on mahonkia parempia jäykkydessä, kovuudessa ja lujuudessa, joten se siitä puulajin merkityksestä.

Olen jokseenkin täysin varma, että puun värillä ei ole mitään tekemistä tässä käyttökohteessa. Ehkä kyse on vain siitä, että alunperin olisi haluttu osoittaa ettei ihan mikä tahansa lauta kelpaa. Vaikea sanoa, ellei sitten saarnessa tai mahongissa ole jotakin maagista josta en tiedä.
...tuon sivun perusteella tosin saarnikin on aika vaalea puulaji.
Niin on, ja on siitäkin joskus tehty veneen sisustuksia. Vaalea puusisustus on oikein mukava.
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: H-varustelua

Post by remonttimake »

Pitäisköhän tehdä uusi keskustelu laipion/kaapiston vaihdosta?

Lisäsin galleriaan kolme kuvaa laipionvaihtoprojektista. Ensin kuva veneen sisältä:
h-vene/f/gallery2.php?g2_itemId=5059&g2_showId=5060
Ei aivan yhtä nätti kuin saksan poikien H vene. Vanhat laipiot lähtivät helposti multimasterilla sahaamalla. Siitä ei ole kuvaa tähän hätään.

Tein uuden laipion vanhan mukaan, mutta piirsin ohuemman version ääriviivat:
h-vene/f/gallery2.php?g2_itemId=5059&g2_showId=5064
Mielestäni mittakuvat antavat sivupalkin leveydeksi 15cm (tällöin aukon leveys katossa 80cm), joten ikkuna-aukon kololle on varattu 3cm.

Tässä on vaalea laipio:
h-vene/f/gallery2.php?g2_itemId=5059&g2_showId=5067
Se tosin viilutetaan tummaksi.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: H-varustelua

Post by Lauri »

Lähtevät ajatukset suoranaisesti epäsovinnaisille reiteille kun katselee sitä kuvaa missä laipiota ei ole ollenkaan. Kyllä on avara... mitä jos H-vene olisikin ollut alunperin sisältä tuollainen "keskeltä kuristamaton"?

Piti alkaa etsiä kuvia siitä melkein samankokoisesta H:n sukulaisesta, H26:sta, mitä Fraucher myös tekee. Valmistajan sivuilla ei ole kuin pieni ja suttuinen pohjakuva, mutta parempiakin sisäkuvia löytyi:
http://www.segeln-sport-resch.de/index1 ... view=false (kts. "Bildergalerie" sivu 2)
Siellä näkyy juuri sellainen mastoa tukeva putki mistä kirjoitin aikaisemmin, eikä mitään suuria laipioita.

Lienee selvää, että H:n sisustuksen muuttaminen H26:n sisustuksen kaltaiseksi samalla muuttaisi veneen veneeksi joka ei ole H-vene, vaikka joskus olikin? Vaikka ihan samaan avaruuteen ei päästä tekemällä se päälaipion aukko isommaksi ja pitämällä kaapistot keskellä venettä, niin se ratkaisu säilyttää veneen H-veneenä ja toisaalta ei tarvitse miettiä päälaipion muiden merkitysten kompensointia (se maston kannatteleminen ei yleensä ole ainoa syy siihen laipioon, kyllä se jäykistää runkoa muutenkin)

Toisaalta, kun näihin on laitettu niitä kaiteita, sisämoottoreita, jne juttuja jotka muutenkin ovat kyseenalaisia luokkasääntöjen kannalta, niin... paha ajatus jääköön hautumaan ;-)
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-varustelua

Post by 306 »

Lauri wrote:Lähtevät ajatukset suoranaisesti epäsovinnaisille reiteille kun katselee sitä kuvaa missä laipiota ei ole ollenkaan. Kyllä on avara... mitä jos H-vene olisikin ollut alunperin sisältä tuollainen "keskeltä kuristamaton"?
Pätkänä jäpiskänä ei tuota tilan puutetta ole niin osannut harmitella. Omasta puolestani on ihan mukavaa kun oma "huoneensa" nukkumiseen ja möllöttelyyn (180cm keulapunkassa pystyn juuri ja juuri mukavasti koisaamaan ja jos makoilee poikittain on melkein kun sohvassa huopakylkeä vasten), ruokailu-navigointiin "salongissa" jne. Se mikä hiukka käy kateeksi on mm. Señorita Helmsmanissa ja monissa muissa oleva pentteriratkaisu hytin takaosassa, jossa jopa lavuaari on saatu tehokkaasti kaukalon ja kulkuluukun alle.

H-starissahan on myös hieno sisustus jossa "lisätilaksi" on saatu ihan oikea "salonki" kun kulkuluukusta tullaankin tilan keskelle. Linkin panoraamojen tulkinta vaatii hieman mielikuvitusta kun tikkaat puuttuu mutta kaukalosta tulee siis semmoinen tunnelinpätkä josta laskeudutaankin H-veneeseen nähden suoraan lipastoille takaosan rauhottaen.

No, kuten Laurikin kirjoitti on H:n sisustuksen kanssa vaan elettävä mutta mukava nähdä mihin kaikkeen tommoinen tila voisi taipua.
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-varustelua

Post by 306 »

remonttimake wrote:Pitäisköhän tehdä uusi keskustelu laipion/kaapiston vaihdosta?
Jännä nähdä miten homma etenee, omasta puolestani oma ketju tästä aiheesta vois olla ihan asiaa. Viiluttelua myöten, itselläni taitaa tulla siinä vähän paikkailtavaa lähitulevaisuudessa (kaappien kapeiden reunojen viilut alkaa olla finiitto).

Tuossa on monenmoiset mahdollisuudet riippuen tietty miten täysin uusiksi sisustus menee? Verhous näyttää uudelta joten sitä ei varmaan vaihdeta, muussa tapauksessa olis tietty avaruutta voinut vähentää laittamalla eristeet pintoihin ennen verhoilua.. :) No, lämmitin ja makuupussi hoitaa kyllä sen puolen helpommin mutta tommostakin on joskus tullut mietittyä lähinnä kylkien umpilaminaattipinnoille (ruffissa taitaa olla sandwich joka eristää hiukka paremmin).

Aika iso ero avaramman ja perusmallin välillä. Omassa paatissani on keulapiikin puolella laipiossa monenmoisia säilytyskoukkuja jotka voisi avarammassa mallissa näyttää sotkuisilta.
306
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: H-varustelua

Post by remonttimake »

Muu verhoilu on tehty toissakesänä. Se on paikoitellen kolhiintunut laipiota irrottaessa, joten vähän korjaamaan joutuu, mutta koonaan uusiksi ei varmaan jaksa tehdä. Eristäminen ei silloin tullut mieleen.

Taracissa on vaihtoehto vetolaatikolle:
Image
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: H-varustelua

Post by Lauri »

306 wrote:Viiluttelua myöten, itselläni taitaa tulla siinä vähän paikkailtavaa lähitulevaisuudessa (kaappien kapeiden reunojen viilut alkaa olla finiitto).
Sama ongelma meillä samassa paikassa. Kovin tyypillistä arteknon 70-luvun veneille.

Korjaamiseen on lähinnä kaksi tapaa: Voi joko liimata uuden viilusuikaleen siihen, helppo operaatio.

Hieman mutkikkaampi. mutta ehkä myös pitkäikäisempi ja näyttävämpi on reunojen päälystäminen tiikkisellä U-listalla. Niitä ei vain tahdo löytyä oikean kokoisena mistään, uran leveys ei siis täsmää 70-luvulla käytettyjen vanerien kanssa. Melkein sopivaa listaa saisi muuten esim. Biltemasta.

Se kolmas tapa olisi sitten rakentaa ne kaapistot kokonaan uudestaan. Visiointi tästä aiheesta menee vain pahemmiksi, tai ainakin työläämmiksi: Jos siihen laittaisikin vain sen päälaipion punkan tasoon asti avarana. Silloin voisi siirtää ainakin toisen laatikoston pistopunkkaan siten että sen voisi vetää kiskoja pitkin esille. Pistopunkasta esille vedettävää laatikkoa on käytetty pentterin toteutuksena useissa venetyypeissä (ainakin Avance 24 ja albin express tulee mieleen) ja siihen sitä käytettäisiin tässäkin. Koska pistopunkalla on pituutta n. 2.1m (ainakin meillä) voisi pentteristä tehdä n. 10 cm nykyistä laatikostoa levemmän.

Toisella puolella voisi kyllä pitää esillä olevan laatikoston h26:n tapaan tai tehdä sellaisen, joka on siirrettävissä päälaipion vierestä yhden istumapaikan verran taaksepäin. Siihen saisi näppärästi kiinni taittuvan pöydänkin. Huom. nämä ajatukset menevät jo ulos luokkasäännöistä.
Aika iso ero avaramman ja perusmallin välillä. Omassa paatissani on keulapiikin puolella laipiossa monenmoisia säilytyskoukkuja jotka voisi avarammassa mallissa näyttää sotkuisilta.
Suosittelen hyllyjä sinne keulaan.
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: H-varustelua

Post by remonttimake »

Sattuneesta syystä minulla menee kaapistot kokonaan uusiksi. Vanhat kaapit oli joskus aiemmin purettu, joten uudet pitää tehdä omasta päästä :)

Nyt olen visioinut uudet kaapit siten, että vasen puoli saa ylälaatikon ja alempi on klaffiluukku. Oikea puoli puolestaan olisi yllä olevan kuvan mukainen pulpettikantinen+alhaalla klaffiluukku. Alemmat klaffiluukkuina, koska muuten alhaalla oleva kolmionmuotoinen tila menisi hukkaan. Tai jos kaksi "hyllyä" ei mahdu hoikempaan laipioon, niin pitää miettiä uudestaan; ehkä vasemman puolen vetolaatikko ja oikean puolen klaffi jää pois.

Laurin visiointi meni minulta yli ymmärryksen, onko linkkiä tai viitsitkö riipustaa kuvan?

Minulla on pistopunkka 190cm ja kaapiston leveys 51cm. Kolholla on ilmeisesti ollut eri mitoitus kuin Arteknolla.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: H-varustelua

Post by Lauri »

Ei ole kuvaa tähän hätään. Lisäksi pitää muistaa, että tuollaisessa muutoksessa pitää varmasti pohtia myös rakenteen lujuuteen liittyvät jutut, joten suunitelmakuva pitäisi kyllä tarkistuttaa jollakin rakennesuunnittelijalla ennen julkaisua. Muuten joku vielä ottaisi sellaisen rakennusohjeena.

Paras ja tärkein muutos olisi kuitenkin mielestäni sen päälaipion aukon muuttaminen avarammaksi. Loppu olisi sitten hienosäätöä.

Kannattaa lukea myös se mitä Reima kirjoitti joskus aikaisemmin kylkien jäykistämisestä vanttien kohdalta:
hfoorumi/viewtopic.php?f=1&t=190&p=955

Arteknon veneissä on kaapeissa laatikot ylhäällä (yksi kummallakin puolella) ja alhaalla klaffiluukut. Ei se mitenkään kaikista kätevin systeemi ole, luukun takana on aika iso tila johon pääsee käsiksi vain suht. pienestä luukusta.

Jos laitat kaksi laatikkoa kummallekin puolelle, niin sen alla olevan tilan saat käyttöön, jos teet vastaavat reiät lasikuituun mitä kuvan perusteella siellä näyttää olevan jo punkkien alla oleviin tiloihin. Minä laittaisin ehkä toiselle puolelle kaksi matalaa laatikkoa ja toiselle yhden korkean. Katso mallia niistä Ott-yachtin kuvista.

Pulpettikantinen luukku ei mielestäni ole hyvä. Meillä on ollut yksi sellainen: Edellisessä veneessä oli karttapöytä ja niissähän on jokseenkin aina pulpettikansi. Veneessä ei kuitenkaan ole koskaan liikaa pöytätilaa, joten käytännössä aina siinä luukun päällä on jotakin, ainakin satamaoloissa.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: H-varustelua

Post by Lauri »

Vertailun vuoksi, kuvia myynnissä olevan Elvström H-veneen sisustuksesta: http://www.yachtservice.at/html/elvstrom_h-boot.html
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-varustelua

Post by 306 »

Reunaprofiilit laatikoille vois olla kyllä hienot. Semmonen etu näiden meidän "normimittaisten" Arteknojen suhteen voisi olla, että semmoset vois teettää jollain cnc-pajalla? En tiedä osaako kukaan sorvata puuta koneella mutta varmaan tiikkipalikoista voisi semmoseenkin olla.

Viilutus on toisaalta simppeli homma (en ole vielä perehtynyt esim. höyryttämisen tarpeeseen jollois se ei enää ole niin simppeliä.. voisikohan silitysraudalla saada saman efektin? ;) ) joten ihan sujuvasti varmaan sen itse remppaisi. On vaan todella hyvä työn jälki tuossa alkuperäisessä niiltä osin kun on vielä ehjä joten suorituspaineet kasautuu..
Lauri wrote:
306 wrote: Aika iso ero avaramman ja perusmallin välillä. Omassa paatissani on keulapiikin puolella laipiossa monenmoisia säilytyskoukkuja jotka voisi avarammassa mallissa näyttää sotkuisilta.
Suosittelen hyllyjä sinne keulaan.
Tuossa edellä kirjoitinkin, että me nukutaan siellä keulassa ja käytetään sitä sadepäivien sohvana joten hyllyt ei sovi siihen kuvioon. Sen sijaan jos säilyttää purjeita sisällä veneessä siellä koisiessaan on tommoset hyllyt lähellä välttämättömyyttä.

Liukuvasta pentteristä. Takavuosina vuokrasin yhden H:n jossa semmoinen oli vaikka kaapistot oli normaalisti paikallaan. Muuten hyvä, mutta oltiin liikkeellä kolmistaan joten molemmat pistopunkat tuli käyttöön ja liukuvehje oli vähän tiellä. Siinä tosin oli semmonen käytännöllinen patentti, että pentteri oli vain taso keittimelle ja päädyssä oli jalan mentävät aukot joten ajatuksessa oli toki kehityskelpoisuutta. Vene oli pitkään Merisatamassa ollut Danielle, tiedä sitten mihin päin se on nyt myyty?

Omassa veneessä olen käyttänyt pistopunkkien päitä tavarasäilöinä joten en osannut moista pentteriä arvostaa. Jonkinmoinen idea avarammasta kaapittomasta etuosasta olisi hyvä kun petijärjestelyt ym. menee aikalailla uusiksi. Siinä hitusen huolettaa nykykippojen tilajärjestelyitä lähestyminen, tässä esimerkki venemessuilta eli Maxus 24:

http://www.nettivene.com/359125

Lisälyksystä tietty on monissa muissakin mitoissa kuten "peräkajuutassa". Oli ihan mukava nähdä messuilla näitä "alamittaisiakin" veneitä eikä tarvinnut jonotella. No, se miniristeilijää muistuttava McGregor oli ehkä jo vähän turhan villi revitys..

Remonttimaken pulpettikansiratkaisusta: Semmonen voisi olla ihan asiallinen etenkin jos meinaa laittaa veneeseen kylmäkoneet (ja keksii miten niille saa sähköä). Muuten komppaisin Lauria siitä, että pöytätilaa on aika vähän ja voisi pitemmän päälle alkaa ärsyttää kun pöytä pitää aina tyhjätä että pääsisi kaapille...
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: H-varustelua

Post by Lauri »

306 wrote:Reunaprofiilit laatikoille vois olla kyllä hienot. Semmonen etu näiden meidän "normimittaisten" Arteknojen suhteen voisi olla, että semmoset vois teettää jollain cnc-pajalla?
Mitä tahansa voi tietysti teettää, mutta tuskin kannattaa. Suomessa työ maksaa niin tolkuttomasti.

U-listaa voi tehdä itsekin, olen sellaisia (ja L-listoja) tehnytkin edellisen suuremman veneenrakenteluprojektin yhteydessä. Kulmapaloja sen sijaan ei ole erityisen helppoa tehdä itse tavallisilla työkaluilla, ja lähinnä niiden takia olisikin hyvä löytää valmista tavaraa joka on joko sopivaa tai riittävän lähellä sopivaa (esim. ura millin tai pari liian kapea, sitä uraa on helppo leventää kun käytettävissä on hyvä pöytäsirkkeli tai -jyrsin).
Viilutus on toisaalta simppeli homma (en ole vielä perehtynyt esim. höyryttämisen tarpeeseen jollois se ei enää ole niin simppeliä..
Ohut tiikkiviilu taipuu siihen ilman höyrytyksiä, liimaa väliin ja puristus.
Liukuvasta pentteristä. Takavuosina vuokrasin yhden H:n jossa semmoinen oli vaikka kaapistot oli normaalisti paikallaan. Muuten hyvä, mutta oltiin liikkeellä kolmistaan joten molemmat pistopunkat tuli käyttöön ja liukuvehje oli vähän tiellä. Siinä tosin oli semmonen käytännöllinen patentti, että pentteri oli vain taso keittimelle ja päädyssä oli jalan mentävät aukot joten ajatuksessa oli toki kehityskelpoisuutta.
h-galleriassa on kuva reiman veneestä, jossa on pistopunkasta esiin liukuva keitinlaatikko. Epäilen, että minun jalat eivät sopisi sellaisen alle :)
tässä esimerkki venemessuilta eli Maxus 24:

http://www.nettivene.com/359125

Lisälyksystä tietty on monissa muissakin mitoissa kuten "peräkajuutassa".
Ero nykyisten veneiden ja perinteisempien sisustusratkaisujen välillä on todella selkeä. H:n runkoon ei nyt tietenkään tuollaisia tiloja saa millään, mutta miettimällä asioita uusiksi voisi siitäkin saada paljon käyttökelpoisemman. Tai ainakin modernimman. Monessa asiassa pidän pitkään, käytännön muokkaamaan perinteeseen perustuvia ratkaisuja parempina kuin "uusinta uutta" olevat keksinnöt ovat. H:n osalta esimerkiksi pidän runkomuotoa yhä sellaisena, että paljon parempaa ei tässä kokoluokassa löydy. Sisustusratkaisusta ei valitettavasti voi sanoa samaa.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-varustelua

Post by 306 »

Lauri wrote: Mitä tahansa voi tietysti teettää, mutta tuskin kannattaa. Suomessa työ maksaa niin tolkuttomasti.
No siksipä se cnc-sorvi oliskin varmaan ainoa laite noiden kulmapalojen sorvaamisen..? Eri juttu jos kukaan ei semmoseen pääse työnsä puolesta tms. käsiksi.
Lauri wrote: Ero nykyisten veneiden ja perinteisempien sisustusratkaisujen välillä on todella selkeä. H:n runkoon ei nyt tietenkään tuollaisia tiloja saa millään, mutta miettimällä asioita uusiksi voisi siitäkin saada paljon käyttökelpoisemman. Tai ainakin modernimman. Monessa asiassa pidän pitkään, käytännön muokkaamaan perinteeseen perustuvia ratkaisuja parempina kuin "uusinta uutta" olevat keksinnöt ovat. H:n osalta esimerkiksi pidän runkomuotoa yhä sellaisena, että paljon parempaa ei tässä kokoluokassa löydy. Sisustusratkaisusta ei valitettavasti voi sanoa samaa.
No, kuten kirjoititkin niin perinteitä on H:n sisustuksessakin:

http://www.hallberg-rassy.com/P28/P-28.shtml

Aika monia vanhoja veneitä olen koittanut bongailla H:n historiaa selvitellessä. Swanin Tarantella I (se ensimmäinen siis, ei se kuuluisa) olis kiva nähdä sisältä, runko kun on aikalailla H:n kaltainen. Niinkun tietty Solingissakin mistä H on tainnut saada paljon vaikutteita myös.

http://www.tarantella.fi/old/foton/book ... ella_1.jpg
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: H-varustelua

Post by Lauri »

306 wrote: No, kuten kirjoititkin niin perinteitä on H:n sisustuksessakin:

http://www.hallberg-rassy.com/P28/P-28.shtml

Aika monia vanhoja veneitä olen koittanut bongailla H:n historiaa selvitellessä. Swanin Tarantella I (se ensimmäinen siis, ei se kuuluisa) olis kiva nähdä sisältä, runko kun on aikalailla H:n kaltainen. Niinkun tietty Solingissakin mistä H on tainnut saada paljon vaikutteita myös.

http://www.tarantella.fi/old/foton/book ... ella_1.jpg
Minä en näe mitään suurempaa sukulaisuutta P-28:n ja H:n välillä. Se P-28 on vain sen tyylinen kuin veneet olivat aikoinaan, ja H:kin edustaa samaa tyylisuuntaa. Mutta vastaavalla tavalla näitä kaikkia nykyisiä silitysraudan mallisia purjeveneitä voisi pitää sukulaisina keskenään.

Sen sijaan minusta olisi paljonkin yhteistä nähtävissä esim. A-veneiden ja H:n välillä. A-veneethän olivat myös suomalainen veneluokka. A-vene Ali-Babasta on parhaiten tietoja ja kuvia esillä:

http://www.puuvene.net/Lehti/1998-1/patjat.html
http://www.puuvene.net/Lehti/1995-4/vesivessa.html

näyttääkö sisustuksen perusratkaisu samalta mitä meillä on? Kirjallisuuslähteiden mukaan vieläpä suuressa osassa A-veneitä oli tuo sama perusratkaisu käytössä.

Se aiheeseen liittyvä kirja joka kannattaa lukea on "Purjehtivat klassikot", kirjoittajat Leino, Klippi ja Aromaa (WSOY 2007).
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-varustelua

Post by 306 »

Lauri wrote: Minä en näe mitään suurempaa sukulaisuutta P-28:n ja H:n välillä. Se P-28 on vain sen tyylinen kuin veneet olivat aikoinaan, ja H:kin edustaa samaa tyylisuuntaa. Mutta vastaavalla tavalla näitä kaikkia nykyisiä silitysraudan mallisia purjeveneitä voisi pitää sukulaisina keskenään.

Sen sijaan minusta olisi paljonkin yhteistä nähtävissä esim. A-veneiden ja H:n välillä. A-veneethän olivat myös suomalainen veneluokka. A-vene Ali-Babasta on parhaiten tietoja ja kuvia esillä:
Ihan mielenkiintoisia. Pitäis joskus päästä Hansin kanssa juttelemaan noista vaikutteista. Veikkaisin, että hän nuorena miehenä (n. 30v) uutta muoviajan H-venettä suunnitellessaan koitti olla niin uuden ajan mukainen kun suinkin ja siitä sukulaisuus tuon ajan P-28:aan ja (mahdollisesti) Tarantellaan voisi olla mahdollista. Sitä en kiellä, etteikö vaikutteita olis myös A-veneistä sekä tietty Folkkarista ym. kaikkine omine vaikutteineen. Muistaakseni myös Solingin suunnittelijan kanssa vaihdettiin kokemuksia aikanaan mikä on varmasti ihan luonnollista, "uutta venesukupolveahan" silloinkin suunniteltiin.
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-varustelua

Post by 306 »

Aika hienosti varusteltu esimerkki ihan kotimarkkinoilta. Hyvät ja havainnolliset kuvat myös.

Kaiteet on, juu, mutta mielestäni ainakin keulassa oikealla tavalla eli eteenpäin keulan mukana kenollaan toisin kun tässä videossa (lopussa). Moni tuollainen luokkasääntöjen mukainen muutos ei mielestäni ole niin paha mikäli se on isompia jälkiä jättämättä korjattavissa ennalleen.
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-varustelua

Post by 306 »

Tässäpä Saksasta aika ison veneen tyyliin varustettu H (ainakin itse joudun siirtämään kelauspalkkia hieman että filmi lähtee pyörimään).

Tuosta videosta laskeskelin ainakin rullafokan/genuan, laiskajaakon (arvatenkin dirkillä tai nostojousella), kaiteet (voisi olla hienommatkin) ja kaikesta päätellen sisämoottorin. Ei nyt niin häijyn näköinen kun olisi voinut olla. Sprayhoodi puuttui mutta ehkä se olisikin ollut liikaa.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: H-varustelua

Post by Lauri »

Saksassa olisi juuri nyt verkkohuutokaupassa myynnissä H-vene tiikkikannella, kaiteilla ja rullafokalla, lähtöhinta 4000 ja ostaheti-hinta 8000e:

http://cgi.ebay.de/Hydrospeed-H-Boot-/1 ... 500wt_1154

Sunnuntai-iltana nähdään menikö kaupaksi.
Post Reply