Asua venessä?

Yleistä keskustelua purjehduksesta ja sen vierestä

Moderator: Kristian

Post Reply
hulluulkomaalainen
Posts: 1
Joined: Tue 31.3.2009 12.37
Location: Helsinki
Contact:

Asua venessä?

Post by hulluulkomaalainen »

Hei kaikki,

olen 24-vuotias saksalainen, joka menin Suomeen muutama kuukausi sitten. Unelmani on asua purjevenessä (niin, ehkä vain kesällä..). Ihmiset sanovat, että se ei ole mahdollinen. Mutta ihmiset sanovat myös, että se ei ole mahdollinen oppia suomea... :roll:
Mitä ajattelette tästä? Kuinka paljon se maksaisi jäädä satamassa muutama kuukausi vai aina, veden ja sähkön kanssa? Missä se olisi mahdollinen? Mitä maksaisi talvipaikka? Mitä muuta..?
Minulla ei ole vene vielä, ja minulla ei ole paljon kokemus, niin tarvitsisin myös asiantuntevaa... Tiedän, että tämä kuulostaa hullu... mutta haluan sen oikeasti tehdä. Voiko joku auttaa minua?

(...anteeksi virheet...)

Ulrike
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Lämpimämmissä maissa ympärivuotista veneessä asumista tosiaan harrastetaan, mutta empä ole kuullut että Suomessa kukaan olisi sellaista oikeasti tehnyt. Ei se tietenkään tarkoita, ettei se olisi mahdollista tässäkin ilmastossa, jos todellista sissihenkeä löytyy.

Nykyiseksi paikkakunnaksesi olet merkinnyt Helsingin. Minulla on sellainen käsitys, että Helsingin kaupunki olisi kieltänyt pysyvän asumisen veneissä kaikissa pienvenesatamissa. Mutta toisaalta kaupungilla on kai välillä aina ollut suunnitelmia, että jonnekin halkolaiturin suunnalle olisi ehkä tulossa paikkoja asuntoveneille. Tietääkö kukaan tarkemmin kaavoituksen nykytilasta?

H-veneessä asuminen ympärivuotisesti taas olisikin aika jännä ajatus. Sehän on jopa aika helposti toteutettavissa, kun veneen laittaa trailerin päälle ja vie lämpimään halliin talveksi :D
Oli vene mikä tahansa, niin lämpöeristyksen kanssa tulee varmasti Suomessa kohtuullisen isoja ongelmia jos vene on talvellakin vedessä.
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Post by 4xS »

Lauri wrote:....jos vene on talvellakin vedessä.
Espoossa on kuulemma isohko purjevene ollut koko talven vedessä. Tilasin todistajalta valokuvan, mutta taitaa ahtojäät viedä purren mennessään tai upottaa sen ennen kuin hän kerkiää kameran kanssa sinne takaisin. Jos joku tietää tapauksen niin äkkiä valokuvaamaan, pleace!
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Kyllä veneitä voi säilyttää vedessä jäiden keskellä talven yli. Tarkoitin, että jäissä olevassa veneessä asuminen tulee olemaan vaikeaa. Lujitemuovi johtaa lämpöä varsin hyvin, teräsvene tietysti vielä paremmin. Hyvin harvaa venettä on eristetty sellaista käyttöä ajatellen.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Asua venessä?

Post by 306 »

hulluulkomaalainen wrote:Hei kaikki,

Mitä ajattelette tästä? Kuinka paljon se maksaisi jäädä satamassa muutama kuukausi vai aina, veden ja sähkön kanssa? Missä se olisi mahdollinen? Mitä maksaisi talvipaikka? Mitä muuta..?
Minulla ei ole vene vielä, ja minulla ei ole paljon kokemus, niin tarvitsisin myös asiantuntevaa... Tiedän, että tämä kuulostaa hullu... mutta haluan sen oikeasti tehdä. Voiko joku auttaa minua?
Ulrike
Veneessähän asutaan kesiä ihan mielellään, mutta silloin kannattaa olla pursiseurassa jossa on suihkut ja pesukoneet ja systeemit. Kaikki seurat tosin eivät salli veneissä asumista mutta kerhojen säännöistä se selviää. Helsingissä pursiseurojenkin venepaikat ovat kaupungin omistamia joten niissä ei voi venettä ympäri vuoden pitää. Eikä tavallista venettä voi Laurin mainitsemalle tulevalle asuntolaiva-alueellekkaan laittaa. Veneen voi toki laittaa telakalle mutta silloinkin pitäisi kai mennä Suomenlinnan telakalle ja asua salaa, sillä Helsingissä ei telakoiduissa veneissä saa asua. Sen lisäksi Helsingin satamissa sähkö ja vesi ovat poikki talven yli n. marraskuusta huhtikuulle osittain sähkön säästämisen vuoksi, osittain vesiputkien rikkijäätymisen välttämiseksi.

Mutta talvehtiminen veneessä.. Saksassahan ollaan hyvin ympäristötietoisia? Veneessä asuminen on mahdotonta energian tuhlausta

1) koska vene on koko talven lähes 0-asteisen veden ympäröimä (ei auringon lämmittävää vaikutusta tai lumen lämpöä eristävää ominaisuutta),
2) Suomessa tai juuri muuallakaan purjeveneitä ei rakenneta lämpöä eristäviksi ja
3) edellisistä johtuen lämmitin pitää olla koko ajan täydellä teholla (ei vain öisin kuten keväällä ja syksyllä) mikä vie todella paljon enemmän energiaa kun mikään muu asumismuoto katon alla. Silti veneeseen tiivistyy vettä josta tulee muita ongelmia.

Sen lisäksi veneessä asumisessa ei ole talvellä paljoakaan eksotiikkaa sillä vene ei voi liikkua jäiden vuoksi ja se menee pahimmassa tapauksessa rikki rungon jäätyessä. Paitsi jos vene on tarpeeksi iso, jolloin 1-kohta on korjattu 2-kohdalla eikä 3-kohtaa tarvita ihan niin paljon paitsi kaiken ylimääräisen tilan lämmittämiseen... Itse olen asunut talvella veneessä mutta se oli Merivoimissa jossa energian hukkaaminen on suorastaan missio! :)

Turussa taisi olla vielä 2000-luvun alkupuolella muutama tämmöinen vanha laiva joissa elettiin talven yli mutta suurten sähkölaskujen vuoksi niiden laiturimaksu nostettiin pituuden mukaiseksi ja asumisesta tuli liian kallista.

Kööpenhaminassa asuessani tunsin kyllä ihmisiä jotka asuivat purjeveneessään koko vuoden. Se maa ei kaikista tuulimyllyistään huolimatta ole kovin ympäristöystävällinen joten sähköä meni ja paljon. Kukaan ei huomannut edes katsoa sähkömittaria ja niinpä nämä ruotsalaiset asuivat kesäsähkön hinnalla viisi vuotta satamassa kuten Turussa yritettiin.

Laurin ehdottama lämpimässä hallissa asuminen olisi ainakin H-veneille se paras vaihtoehto, silloin ei tarvitse huolehti kohdista 1-3 lainkaan ja ympäristökin säästyy! :)

Joka tapauksessa, suomen kielesi on aivan mahtava juttu, olen hyvin vaikuttunut!
306
Post Reply