Nytpäs kyselen asiaan vihkiytyneiltä puhtaasti kilpakäytössä olevien veneiden katsastuksista.
Sehän tiedetään että tämä rekisterihömpötys ei kilpaveneitä koske mutta yks tekstiiliurheilija meidän kerhosta osti Louhen ja on antanut ymmärtää että kilpaveneenä sitä ei katsastettaisi lainkaan.
Tästä luonnollisesti tulee dilemmaa sillä Purjehtijaliitto vaatii jäsenseurojensa veneiden katsastuksen tehtäväksi Juhannukseen mennessä ja katsastuksista johtuen saadaan sitten alennusta vakuutuksista vakuutusyhtiöiltä. Tätä vasten olisi merkillistä ellei eniten lommoja ottavia kilpaveneitä tarvitsisi katsastaa lainkaan. Eikös 4-luokka ole vähän kun kisaveneille ommeltu keveine varusteineen?
Mitäs tietoa teillä olisi tästä aiheesta? Jos on kättä pitempiä sääntöjä ym. niin mielellään ottaisin pykälätkin talteen.
Kilpaveneiden katsastaminen ja venevakuutukset
Moderator: Kristian
Kilpaveneiden katsastaminen ja venevakuutukset
Last edited by 306 on Fri 5.6.2009 12.59, edited 1 time in total.
306
Kättä pidempää ei ole, mutta koitetaanpas omat arvaukseni:
1) Huviveneitä EI ole pakko katsastaa
2) Katsastus voi olla tarpeen esim. seuraavista syistä:
a) Kilpailujärjestäjät voivat vaatia katsastusta määrittelemäänsä katsastusluokkaan. Kaiketi on niin että ratakisaveneitä ei tyypillisesti tarvi kisojen takia katsastaa. Ja vakuutuksistakin yleensä vaaditaan vain vastuuvakuutus kolmannen osapuolen vahinkojen varalle.
b) Pursiseura voi rajoittaa, että seura tarjoaa venepaikan vain seuran venerekisterissä oleville katsastetuille veneille.
c) Vakuutusyhtiö voi tarjota alennusta katsastuksen perusteella. Esimerkiksi oma vakuutusyhtiöni Alandia ei tuollaista alennusta anna.
d) Pursiseuralippua saa kait käyttää vain katsastetussa veneessä
e) Pursiseuran sedät voivat paheksua ja heitellä perunoilla niitä jotka purjehtivat katsastamattomilla veneillä:)
1) Huviveneitä EI ole pakko katsastaa
2) Katsastus voi olla tarpeen esim. seuraavista syistä:
a) Kilpailujärjestäjät voivat vaatia katsastusta määrittelemäänsä katsastusluokkaan. Kaiketi on niin että ratakisaveneitä ei tyypillisesti tarvi kisojen takia katsastaa. Ja vakuutuksistakin yleensä vaaditaan vain vastuuvakuutus kolmannen osapuolen vahinkojen varalle.
b) Pursiseura voi rajoittaa, että seura tarjoaa venepaikan vain seuran venerekisterissä oleville katsastetuille veneille.
c) Vakuutusyhtiö voi tarjota alennusta katsastuksen perusteella. Esimerkiksi oma vakuutusyhtiöni Alandia ei tuollaista alennusta anna.
d) Pursiseuralippua saa kait käyttää vain katsastetussa veneessä
e) Pursiseuran sedät voivat paheksua ja heitellä perunoilla niitä jotka purjehtivat katsastamattomilla veneillä:)
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Mutta eikös se mene näin:Erkka wrote:Kättä pidempää ei ole, mutta koitetaanpas omat arvaukseni:
1) Huviveneitä EI ole pakko katsastaa
2) Katsastus voi olla tarpeen esim. seuraavista syistä:
---edit
b) Pursiseura voi rajoittaa, että seura tarjoaa venepaikan vain seuran venerekisterissä oleville katsastetuille veneille.
1) ja 2b) Purjehtijaliiton seurojen veneiden tulee olla katsastettu ennen Juhannusta. Esim. kaupungin laitureissa olevia veneitä ei siten tarvitse katsastaa lainkaan ellei vakuutusmaksut häiritse. Tosin käyttämäsi Alandia on kuulemma parhaan vakuutusturvan antava firma jossa ei moisia alennuksia ole, tuskin kannattaa ainakaan alennusten perässä vaihtaa..
Paljonko muuten oli H-veneen vakuutus/vuosi viimeksi maksellessasi? Kutne toisaalla kirjoitin, oma yhtiöni on alkanut epäilyttää sen perusteella miten ovat muille tutuille korvanneet tai siis jättäneet korvaamatta (if)..
306
Pohjolan kasko:306 wrote:Paljonko muuten oli H-veneen vakuutus/vuosi viimeksi maksellessasi?
vakuutusarvo 5000 €, bonus 50%, maksutapa-alennus 2,5%, katsastusalennus 20%, keskittämisalennus 7%, omavastuu 150€
=> 56 euroa/vuosi
Alennukset lasketaan yllä kirjoitetussa järjestyksessä, eli katsastusalennus on 20 % bonuksen jälkeisestä summasta, joten katsastusalennusta kertyy vain vähän toistakymmentä euroa...
No, korvaussummakin on melkein tuplat.Erkka wrote:Alandian vakuutus:
Vakuutusmäärä 8500 e
----edit----
Maksettavaa yhteensä 166e
Aika reipas hintaero kyllä tuohon Pohjolaan
Millä periaatteella kaskovakuutus kannattaisi hinnoitella? Onko ajatus, että pahimmassa tapauksessa koko vene irtaimistoineen ja purjeineen voi palaa tai upota ja ajatuksena on, että tuolla hinnalla saa korvaavan uuden käytetyn veneen varusteineen päivineen?
Pelkäänpä, että tosiasiassa edessä odottaa jälleen kylmää suihkua..
Vakuutusyhtiönpirkuleet kun taitaa pelailla filunkipelejään eli koskapa esimerkiksi omassa veneessä on (nyt) toimiva kone vuodelta -82 niin sen upotessa veneen mukana saisin korvaussumman jonkun samanikäisen raadon mukaan ehkä 10€ tai en sitäkään ja jos purjeet on vuodelta -90 niin en saa niistä enää mitään joten niistä ei korvausta makseta? Toisin sanoen voin jättää vakuutusmaksusta moottorin ja purjeet pois ja omassa tapauksessani samoin lämmittimen, keittimen ja muut kamat joilla on jo ikää. Veneen runko (olettaen, että korvaushinta katsotaan runkojen markkinahinnoista ilman ikävähennyksiä!) ja riki mukaanlukien (If ei kuulemma korvaa yli 25v ikäisen maston vaurioita) tilanteesta riippuen vakuutuksesta voisi olla apua. Loppujen lopuksi yhtiön kovaava summa taitaa olla luokkaa 5000€ uponneesta veneestä? Näin ollen ylihintainen vakuutussummani 7000€ on todella ohi ja yli kaiken tarpeellisen vuosittain maksettavan vakuutusmaksun.
Lisäksi omavastuun matalaan hintaan kannattaisi panostaa, sillä nimenomaan pikkuvaurioihin vakuutusyhtiötä pitäisi käyttääkin kuten esim. uusien vanttien tms. hankkimiseen. Mitälie sitten maksaisi vakuutus esim. tuolle vakuutusyhtiön 4000-5000€ hintaiselle veneelle 50€ omavastuulla?
Aika julmaa jos näin on, korjatkaa nyt vakuutusalan ihmiset ihmeessä että olen väärässä!
306
Minun vakuutusperiaatteeni sanoo että vain suurilta vahingoilta kannattaa vakuuttaa. Ja jos on tarpeeksi rahaa tilillä, niin sitten ei niiltäkään. Tietysti jos jostain syystä tietää olevansa keskimääräistä riskialttiimpi tapaus, niin silloin vakuutus voi muutenkin kannattaa.
Samalla periaatteella ymmärtääkseni suuret firmat tai esim valtio eivät välttämättä vakuuta käyttöomaisuuttaan yksittäisten tappoiden varalta. Jos on rahaa selviytyä uuden hankinnasta (tai ko. kapistus ei ole välttämätön), niin sitten ei vakuuteta.
Ja mitä tästä kaikesta voikaan yrittää päätellä tilini saldosta ja harrastusten priorisoinnista:)
Samalla periaatteella ymmärtääkseni suuret firmat tai esim valtio eivät välttämättä vakuuta käyttöomaisuuttaan yksittäisten tappoiden varalta. Jos on rahaa selviytyä uuden hankinnasta (tai ko. kapistus ei ole välttämätön), niin sitten ei vakuuteta.
Ja mitä tästä kaikesta voikaan yrittää päätellä tilini saldosta ja harrastusten priorisoinnista:)
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
No sitäpä on vaikea arvata miten kalliiseen veneeseen osuu joten kolmas osapuoli taitaa tulla täyskaskossa jotenkin vakiosummana? Vaan joku katto kai silläkin tosiaan on, niinkun se vanha vitsi sataman halvimpaan veneeseen tähtäämisessä kuuluu.Erkka wrote:Niin, itselle ehkä juuri vastuuvakuutuksella on enemmän merkitystä. Viidentuhannen euron h-veneelläkin saa varmasti ison reiäin kalliimmankin veneen kylkeen jos sopivasti sattuu.
Eli tästä opimme, että kannattaisi selvittää tuo kolmannen osapuolen kattokorvaushinta ja pitää omat veneensä sen alapuolella..
306
Re: Kilpaveneiden katsastaminen ja venevakuutukset
Päivityksiä katsastusvarusteisiin 2010 katsastaja-infossa (linkki Katsastus-wikisivulla).
Muutoksia ja järkeistyksiä mm. 2xraketti+2xsoihtu voi vaihtoehtoisesti olla 4xsoihtu ja paukkuliivit saa katsastaa itse. Ja ta-daa! Kohta 4.10 Venetikkaat: jos veneen varalaita on alle 50cm tikkaita ei tarvita, vain kahvat kiipeämistä helpottamaan (nyt vaan mittaamaan paljonko pilsua pitää H:hon lastata että varalaita saadaan sopivaksi.. ).
Voijee jos joku päivä saisi vielä vaahtosammuttimenkin koputella itse niin elämä olis kun unta vaan.
Muutoksia ja järkeistyksiä mm. 2xraketti+2xsoihtu voi vaihtoehtoisesti olla 4xsoihtu ja paukkuliivit saa katsastaa itse. Ja ta-daa! Kohta 4.10 Venetikkaat: jos veneen varalaita on alle 50cm tikkaita ei tarvita, vain kahvat kiipeämistä helpottamaan (nyt vaan mittaamaan paljonko pilsua pitää H:hon lastata että varalaita saadaan sopivaksi.. ).
Voijee jos joku päivä saisi vielä vaahtosammuttimenkin koputella itse niin elämä olis kun unta vaan.
306