Sopiva purjehdusseura ?

Yleistä keskustelua purjehduksesta ja sen vierestä

Moderator: Kristian

Post Reply
Waldemar
Posts: 13
Joined: Mon 26.10.2009 23.53
Location: Järvenpää

Sopiva purjehdusseura ?

Post by Waldemar »

Tervehdys,

Ostin tossa H-venhon. Etsiskelen purjehdusseuraa jossa olisi aktiivisia H-veneilijöitä Helsingin seudulla. Veneelle olis tarkoitus löytää satama paikka ensi kesäksi...

Mieluusti otan ehdotuksia vastaan.
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Re: Sopiva purjehdusseura ?

Post by Erkka »

Waldemar wrote:Tervehdys,
Ostin tossa H-venhon. Etsiskelen purjehdusseuraa jossa olisi aktiivisia H-veneilijöitä Helsingin seudulla. Veneelle olis tarkoitus löytää satama paikka ensi kesäksi...
Mieluusti otan ehdotuksia vastaan.
Jos osallistuminen harrastelijoiden iltakisoihin kuullostaa mahdolliselta, niin sitten kannattaa hankkia paikka Koivusaari/Lauttasaari - Suomenoja -väliltä. Keskiviikkoisin Haukilahden edustalla ajettavassa Westhouse Cup:issa käy säännöllisesti noin 5 h-venettä, ihan aloittelijoista vähän kokeneempiin. Muissakin kisoissa h-veneitä käy, mutta kai enimmillään 1-2 h-venettä/kisa.
Koivusaaren Pursiseuran tiistaikisat ovat kokonaisvenemäärällisesti suurin iltakisa.

Suomenojan satamassa on kaiketi 10-15 h-venettä, joista 2-4 osallistuu Westhouse Cupiin. Suomenojalla suurin osa paikoista on Espoon kaupungin paikkoja, jolloin kisoja varten voi liittyä esim Yhdistyneet Purjehtijat ry:hyn (http://www.yhdistyneetpurjehtijat.fi/)

Suomenojalla pitää kotisatamaansa myös Meritie ry (http://www.meritie.org/).
Suomenojalta saattaa olla kaupungin paikkakin saatavissa ilman pitkiä jonoja?

Jos innostut kisaamisesta enemmän, ja aiot kuskata venettä trailerilla ympäri suomea, niin esim HSK on silloin varmaan hyvä kotisatama.

Seurojen retkipurjehdusaktiivisuudesta en osaa sanoa mitään.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Sopiva purjehdusseura ?

Post by 306 »

Erkka wrote: Jos innostut kisaamisesta enemmän, ja aiot kuskata venettä trailerilla ympäri suomea, niin esim HSK on silloin varmaan hyvä kotisatama.

Seurojen retkipurjehdusaktiivisuudesta en osaa sanoa mitään.
Erkka on asian ytimessä kilpailuaktiivisuuden suhteen. Suurin osa säännöllisistä iltakilpailuista (joissa on siten helppo tutustua muihin H-veneilijöihin) on hänen mainitsemallaan alueella ja heistä suuri osa taitaa olla täällä keskustelemassa joten olet saapunut oikeaan paikkaan! :)

HSK:n "trailerikisaamisesta" semmoinen tarkennus, että mikäli vene on trailerilla ja sitä on tarkoitus kuljetella, taitaa HSK:lla olla nosturit ja luiskat sitä varten. Siellä tosin hinnat pompsahti juuri uuden (mutta toki ihan hienon) palvelurakennuksen myötä joten niistä kannattaa ottaa ensin selvää. Koivusaaren purjehtijat ja NJK vastaavasti muuttavat tulevina vuosina uuteen itselleni tuntemattomaan osoitteeseen siihen liittyvän härdellin kera joten siitä kannattaa tiedustella myös. Isojen seurojen liittymismaksut kun ovat melko karvaat vaikkakin ne juuri suurimman osan kilpailutoiminnasta järjestävät. Myös telakointi ym. on niissä järjestetty yleensä toimivasti mutta hiukan isommilla kustannuksilla.

Mikäli kiinnostus on reissupainotteinen, onkin pähkinä hankalampi sillä H-veneilijät sekoittuvat kerhoissa muun veneporukan mukaan. Itse olen pienessä seurassa, jossa on paljon talkootoimintaa ja puuhastelua mitä kautta on helppo tutustua muuhun väkeen ja kuulla korjaus- ja trimmausvinkkejä sekä kuulla reissukohteista joista ei juuri netissä huudella. Kilpailutoimintaa ja muita H-veneitä on kyllä sitten vähemmän. Pienet seurat telakoivat usein kaupungin telakka-alueilla missä on omat vaivansa ja hyötynsä kun porukkaa tapaa enempi laidasta laitaan ja eri kerhojen (eli oman seuran ulkopuolisten H-veneilijöidenkin) välillä. Pienien seurojen laiturit ovat vastaavasti pieniä joten jäsenhakemus ei takaa välitöntä laituripaikkaa joskin sen yleensä saa viimeistään parin vuoden kuluessa tai parhaassa tapauksessa välittömästi.

Kaupungin paikoilla "seurallisuus" on eniten itsensä varassa, sielläkin (ja etenkin telakka-alueilla) voi kuulla yhtä ja toista uutta harrastukseen liittyvää jos vaan on juttumiehiä. Tuolloin edellytyksenä kisoihin osallsitumiseen on ainakin jäsenyys Yhtyneissä Purjehtijoissa tai muussa seurassa (veneiden ei ole pakko olla seurojensa laitureissa mikä taitaa olla YP:n toiminta-ajatus). Telakointi tapahtuu silloin kaupungin alueilla ja omatoimisesti. Vastaavasti jos mielenkiinto on merenkulussa, löytyy myös esimerkiksi Helsingin Navigaatioseura, jonka veneet taitavat olla pääosin kaupungin laitureissa. Heidän H-veneiden määrästä en siten osaa sanoa ja pääsyvaatimuksena on laivurikurssin suorittaminen.

Itse valitsin seuran sijainnin perusteella ja olen ollut tyytyväinen kun laituri on fillarimatkan päässä. Pitkälle kesäreissullekin lähtiessä on mukava ottaa mittari alle ja maksella siitä riemusta vitosen verran eikä tarvi miettiä minne autonsa jättää. Mikäli kisat on mielessä, lännen suunta olisi varmaan toinen kriteeri sillä idän puolen kilpailuista en ole juurikaan kuullut. Seuroja voi etsiä jotenkuten sijainnin perusteella Purjehtijaliiton sivuilta.

Omasta kokemuksestani eniten H-veneilijöitä kyllä tapaa täällä ja hakeutuu sinne missä kisoja järjestetään (keskusteluiden kilpailut- ja tapahtumat-osissa hajua menneiden vuosien toiminnasta).
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Sopiva purjehdusseura ?

Post by Lauri »

Kysymys "sopivasta" tai "hyvästä" purjehdusseurasta on toistunut kautta vuosien erilaisilla foorumeilla. Ainakin minä olen oppinut niistä sen, että a) jokaiselle löytyy varmasti sopiva vaihtoehto mutta b) liian herkästi menee taisteluksi; seuroja on hyvinkin erilaisilla periaatteilla toimivia. Osa tarjoaa "täydet palvelut", osa on lähinnä pienten kaveriporukoiden yhteenliittymiä. Ja kaikkea siltä väliltä. Ihmisten tarpeet ovat hyvinkin erilaisia, joten yksi vastaus ei sovi kaikille.

Waldemarin kysymyksestä selviää, että ihan minimitaso (pelkkä venepaikka) ei riittäne, mutta mitä muuta seuran pitäisi tarjota kuin "aktiivista samanhenkistä" seuraa? Vaikea tilannehan tästä syntyy, jos nyt suositellaan iso täyden palvelun seuraa ja se ei olekaan mitä halutaan. Näihin juttuihin kun liittyy aina myös se kustannuspuoli. Minä olen aina ollut sitä mieltä, että isoman seuran hieman suuremmilla maksuilla on aina saatu vastineta rahalle, joten "kustannustehokkuus" on ollut ihan huippua, mutta kaikki eivät yhdy mielipiteeseen.

Kysymyksiä mietitäväksi:
- Kisaaminen/trailerointi: Aiotko kuljettaa venettä maantietä pitkin joskus => onko oma nosturi hyvä juttu? useilla isoilla seuroilla on sellainen (Tosin kaivarin edessä olevien seurojen omista nostureista ei ole paljoa hyötyä tässä suhteessa, ne nosturit + satamat kun on saarissa!)

- Retkeily: Onko seuran omat retkisaaret tarpeellisia? Useimmilla "vanhoilla isoilla" seuroilla on sellaisia, useitakin. Joillakin pienemmilläkin on.

- Paljonko olet valmis osallistumaan talkootoimintaan? Useimmissa seuroissa koosta riippumatta joutuu töihin kerran kesässä, eli yövartijaksi. Pienemmissä vahtivuoro saattaa tulla usemmankin kerran kesässä; joissakin seuroissa kaikki talvitelakoinnin järjestelyt hoidetaan talkoilla, jossakin henkilökunta hoitaa, jne.

- Minkä ikäinen liittyjä on kyseessä? Parhaimmillaan pistää sen kustannussuunnittelun ihan uusiksi, sillä monissa paikoissa liittyminen on halvempaa nuorille (esim. HSK laskee nuoreksi max. 27 vuotiaan, mutta ikäraja ei ole sama kaikissa)

- Huom. ainakin muodollisesti useimpiin pursiseuroihin liityttäessä tarvitaan suosittelijat. Tietääkseni tämä ei ole este juuri missään; suosittelijoita kyllä löytyy jos jäsenehdokas on tosissaan liittymisen kanssa ja seuralla on halua ottaa uusia jäseniä.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Sopiva purjehdusseura ?

Post by 306 »

Lauri wrote: ...
Näihin juttuihin kun liittyy aina myös se kustannuspuoli. Minä olen aina ollut sitä mieltä, että isoman seuran hieman suuremmilla maksuilla on aina saatu vastineta rahalle, joten "kustannustehokkuus" on ollut ihan huippua, mutta kaikki eivät yhdy mielipiteeseen.
...
Kysymyksiä mietitäväksi:
- Kisaaminen/trailerointi: Aiotko kuljettaa venettä maantietä pitkin joskus => onko oma nosturi hyvä juttu? useilla isoilla seuroilla on sellainen (Tosin kaivarin edessä olevien seurojen omista nostureista ei ole paljoa hyötyä tässä suhteessa, ne nosturit + satamat kun on saarissa!)
...
- Huom. ainakin muodollisesti useimpiin pursiseuroihin liityttäessä tarvitaan suosittelijat. Tietääkseni tämä ei ole este juuri missään; suosittelijoita kyllä löytyy jos jäsenehdokas on tosissaan liittymisen kanssa ja seuralla on halua ottaa uusia jäseniä.
Toisilla seuroilla on tosiaan kaikenmoista suurempien jäsenmaksujen lisäksi mutta on hyvä huomata, että toiset seurat laskuttavat lisää mm. saarten käytöstä sun muusta joka jäsenyydessä vaikuttaa houkuttelevammalta. Suuret liittymismaksut myös sitouttavat aikalailla jäseneksi. Esim. 500€ "väärään" seuraan liittymisestä saa puremaan hammasta aika pitkään. Itse valkkasin edullisen pikkukerhon mikä osoittautuikin ihan hyväksi.

Nostureista ja suosittelijoista (ja H-veneistä) tuli mieleen Merisataman SPS jolla on ollut jo vuosia pulaa jäsenistä. H-veneitä on komea rivi siinä Karusellia vastapäätä. Hinnoista en osaa sanoa mutta yhteistoiminta on kuulemma jäänyt pitkälti yövartiointeihin ja telakointiin joten en oikein osaa suositella muuten kun melko varmana nakkina. Sijainti toisaalta on oikein hyvä mm. iltapurjehduksiin jos muuten pääsee Merisatamaan hyvin kulkemaan. Saaressa vene on toisaalta hyvässä turvassa, toisaalta reissuillaan on enempi riippuvainen yhteyslautan liikkumisesta.
306
Waldemar
Posts: 13
Joined: Mon 26.10.2009 23.53
Location: Järvenpää

Re: Sopiva purjehdusseura ?

Post by Waldemar »

Kuten joku teistä mainitsi, että olen tullut oikeaan paikkaan. Todellakin tunnen niin. Joten kiitos paljon vastaajille.
Tarkoitus todellakin on käydä kesällä noissa kisoissa. Nytten suoraan sanoen vaatimukseni ole kovin suuret. Näin ainakin luulisin. Siis toi parr
kki paikka on aika hyvä huomio, joka ei itselläni edes olisi tullut edes mieleen. Myös jos seuralla olisi talvisäilytys paikka, niin siinä on tällä hetkellä vaatimukseni/toiveet.
-W
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Sopiva purjehdusseura ?

Post by 306 »

Waldemar wrote: Tarkoitus todellakin on käydä kesällä noissa kisoissa. Nytten suoraan sanoen vaatimukseni ole kovin suuret. Näin ainakin luulisin. Siis toi parr
kki paikka on aika hyvä huomio, joka ei itselläni edes olisi tullut edes mieleen. Myös jos seuralla olisi talvisäilytys paikka, niin siinä on tällä hetkellä vaatimukseni/toiveet.
-W
Jos tuo sivupalkkisi tieto Järvenpäästä pitää paikkansa niin joku Vuosaaren kerhoista olisi varmasti sujuvimman matkan päässä. Oman veneeni ostin VVK:lta jossa on aidattu säilytys/parkkialue joskin vähän huonoa olen kuullut sikäläisestä satamakapteenista.

Mutta, sama paketti löytyy ainakin EPS:ltä Nuottaniemestä eli aidattu alue (muistaakseni) talvisäilytykseen/parkkeeraamiseen. Kaveri liittyi kerhoon heittämällä ja ymmärtääkseni venepaikankin pitäisi järjestyä. Nuottaniemi on aikalailla ihmisten ilmoilla kun vertaa esim. Suomenojaan joka on pitkän vuonon päässä. Haukilahdessa on hieman kallis haisu mutta paikka on hieno ja lähellä vesiä (kts. kartat, esim. Googlemaps). Lähellä ja kaukana tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että samaa ja ainoaa reittiä satamasta sahatessa tuntuu helposti siltä, että koskas sitä ollaan "vesillä". Nuottaniemi ja Haukilahti on melko lähellä Ko(ivusaaren)pu(jehtijoide)n kisoja, samoin HSK.

Kopua ja NJK:ta en nyt osaa suositella, sillä heidän satamansa siirtyvät ja muuttuvat tulevien vuosien aikana aikataulussa jota en tiedä. Ehkä Harald osaisi kertoa enemmän(?). Heillä joka tapauksessa hienot tilat ja alueet nykyisellään myös ja ovat sujuvasti Länsiväylän varrella nekin.

Samalla alueella on vino pino pienempiä kerhoja ja seuroja joihin voi olla helpompi päästä tai halvempi liittyä mutta niiden säilytys ja parkkijärjestelyt eivät ole minulle tuttuja. Tuossa pari, lisää varmaan löytyy guuglesta tai vertaamalla tuota aiempaa linkkiäni paikannimiin rannalla.

En tiedä osaako joku kertoa noiden seurojen H-veneilystä? Eniten olen tainnut niitä nähdä HSK:lla mutta harvat veneet oli näiltä palstoilta tuttuja.
306
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Re: Sopiva purjehdusseura ?

Post by Erkka »

306 wrote:Nuottaniemi on aikalailla ihmisten ilmoilla kun vertaa esim. Suomenojaan joka on pitkän vuonon päässä.
Sovitaanko että sotkit nyt Suomenojan Kivenlahteen. Ainakaan minun maantietoni mukaan Suomenoja ei voi olla vuonon päässä, jos Nuottaniemi on ihmisten ilmoilla?

Meillä oli vene ensimmäisen kesän Svinön satamassa, kun se oli ainoa/lähin paikka jossa oli Espoolla tilaa. Siellä oli bonuksena maaseututunnelma, ihan kun olisi mökille autoillut kun meni ruuvailemaan veneelle. Ja autolla ei kuitenkaan kuin 10 minuuttia Suomenojalta. Mutta ainakin uloimmissa laitureissa ohiajavien veneiden aallot häiritsivät veneellä oleilua.

Suomenojalta kun lähtee viideltä rannasta, niin ehtii hyvissä ajoin WHC:n starttiin 18.10 Haukilahden edustalle. KoPun kisoihin menee varmaan puoli tuntia pidempään, mikä voi olla esim töistä lähdön kanssa jo kriittinen ero. 239 on toisaalta jaksanut tulla Lauttasaaresta joka viikko WHC-kisaan.

Itse arvuuteltiin pitkään johonkin oikeaan seuraan liittymistä, mutta päädyttiin kaupungin paikkaan ja Partiopurjehtijoiden jäsennyyteen. Hyvin on veneilykontaktit syntyneet kisojen yms. tapahtumien ja netin kautta näinkin.
Jonkun seuran henkilö fiksusti käänsi kysymyksen, kun minä kysyin mitä palveluja seura tarjoaa. Hän halusi ensin kysyä mitä minä haluan seurassa tehdä: Rupeanko vetämään junnuiltoja, vai kiinnostaako turvallisuuskoulutusten järjestäminen, vai kenties saaritukikohdan kunnostushommat. Sitähän se yhdistystoiminta on...
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Sopiva purjehdusseura ?

Post by 306 »

Erkka wrote:
306 wrote:Nuottaniemi on aikalailla ihmisten ilmoilla kun vertaa esim. Suomenojaan joka on pitkän vuonon päässä.
Sovitaanko että sotkit nyt Suomenojan Kivenlahteen. Ainakaan minun maantietoni mukaan Suomenoja ei voi olla vuonon päässä, jos Nuottaniemi on ihmisten ilmoilla?
Totta, tää oli mun. Kartastahan tuo selviää myös.

Eli Kivenlahti (tuosta luoteeseen) oli yhden kaverin vuoden parkkipaikka enkä ihmettele miksi. Moottoriveneille tai enemmän koneella kulkeville varmasti parempi ja suojaisa sekä heti Länkkärin vieressä.

Karttaa katsellessa noihin Espoon kisoihin ei juuri kannata Kaivopuistoa idempää lähteä, sillä siirtyminen veneellä on aika tuskaista. hTrackeistä näkee suunnilleen missä säännölliset kisat järjestetään. Mitä kauempana vene on kisoista, sitä aiemmin pitäis lähteä töistä ehtiäkseen rantaan ja kisaan mukaan.
Jonkun seuran henkilö fiksusti käänsi kysymyksen, kun minä kysyin mitä palveluja seura tarjoaa. Hän halusi ensin kysyä mitä minä haluan seurassa tehdä: Rupeanko vetämään junnuiltoja, vai kiinnostaako turvallisuuskoulutusten järjestäminen, vai kenties saaritukikohdan kunnostushommat. Sitähän se yhdistystoiminta on...
Itse pikkukerhossamme puuhamiehenä toimiessa täytyy sanoa, että ainoa mikä tuossa harmittaa on se, että vanhojen aikojen talkoohenki on kuollut ja hommat jää todella harvojen harteille nykyään. Aiemmin porukka lähti mielellään kodin vaippapyykeistä tekemään "miesten hommia" vaan minkäs teet, Suomi on nykyään Maailman toisiksi tasa-arvoisin maa (Svetisiläistutkimus) eikä ukoilla ole enää rantaan asiaa.. ;) Mukavaahan siellä on ja hommat tulee yleensä tehtyä liiankin nopeasti kun oikein talkoohommiin ryhdytään mutta alkuun on nykyään pirun vaikea päästä (näin järjestäjän vinkkelistä).

Nimim. tänään töiden jälkeen luvassa laiturin vesiletkujen tyhjennys ja varastointi sekä putkien tyhjennys pakkasvahinkojen varalta. Lisäksi, jos ei ole liian pimeää, ruuvailen veteen pudonneet vesi- ja sähköjohdot ylemmäs mahdollisesti aikanaan jäätyvästä vedestä. Voishan tota tehdä isommallakin joukolla mutta kyllä se noinkin toimistohommat voittaa. :)
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Sopiva purjehdusseura ?

Post by Lauri »

306 wrote: Itse pikkukerhossamme puuhamiehenä toimiessa täytyy sanoa, että ainoa mikä tuossa harmittaa on se, että vanhojen aikojen talkoohenki on kuollut ja hommat jää todella harvojen harteille nykyään.
...
Nimim. tänään töiden jälkeen luvassa laiturin vesiletkujen tyhjennys ja varastointi sekä putkien tyhjennys pakkasvahinkojen varalta. Lisäksi....
Hmm, jos tässä nyt on päästy tuohon "mainostusvaiheeseen", niin voinee todeta, että monet asiat mitkä pikkuseuroissa tehdään noin, tehdään isoissa seuroissa henkilökunnan toimesta. Esim. HSK:lla on palkattu satamamestari joka huolehtii satamasta ja mm. valmistelee sataman veneen nostoja varten (hoitaa pukkien kuljettamisen paikalle. Jokainen kokoaa ja purkaa pukkinsa itse ja tietysti hoitaa veneensä itse nostokuntoon). Pienistä seuroista olen kuullut, että pukkien järjestelyä tehdään joko talkoilla tai sitten kukin raahaa niitä itse...minne muuten venepukit pannaan kesällä kaupungin talvisäilytysalueilta?

Kyllä isoissakin seuroissa toki talkoisiin pääsee, "kaupallisia" satamia joissa kaikki tehdään jonkun toisen toimesta on suomessa kuitenkin aika vähän.
Samalla alueella on vino pino pienempiä kerhoja ja seuroja joihin voi olla helpompi päästä tai halvempi liittyä
Ei ole ollenkaan varmaa, että pienempään kerhoon voisi olla helpompaa päästä. Nykyisessä talouslamassa todennäköisesti jokseenkin kaikissa kerhoissa on tilaa laitureissa. Jokaisen kerhon intresseissä on kuitenkin pitää laiturit täynnä. En tiedä yhtään kerhoa, joka sijaisisi omalla maallaan täällä pääkaupunkiseudulla, vaan vuokralla taitavat olla kaikki. Samoin lähes kaikki ovat vuokranneet laiturit kaupungilta jolloin kaupunki laskuttaa niistä riippumatta siitä onko paikat saatu jaettua jäsenille vai ei. Lienee helppo arvata miten tämä suhtautuu halukkuuteen ottaa uusia jäseniä, jos vanhoja poistuu?

Toinen hyvä juttu seuran etsimisen kannalta on, että Waldemar on nyt jo liikkeellä. Keväällä voi olla tiukempaa; ei ole ihan tavatonta laittaa uudet jäsenet venepaikkajonoon liittymisjärjestyksessä.

Isoilla kerhoilla on enemmän poistumaa ihan kokonsakin takia ja uusia jäseniä voidaan ottaa paljonkin vuosittain. 306 mainitsi jo aikaisemmin, että SPS:llä olisi kuulemma ollut jo pitempään pulaa jäsenistä. Tietääkseni muutkin saarissa olevat seurat siinä vieressä (HSS, M) olisivat kärsineet samasta. Ilmeisesti nykyiseen kiireiseen elämäntapaan sopii huonosti paikka, johon pitää mennä aikataulun mukaan kulkevalla yhteysveneellä ja lisäksi autoakaan ei tahdo saada parkkiin lähistölle. HSK:lla satamaan on mahtunut uusia jäseniä, koska satamaa on kasvatettu uusilla laitureilla viime vuosina, joten sieltäkin kannattaa kyllä kysyä (ts. eikös tuostakin voi jo päätellä, että HSK:lla on ollut erisuuntainen "ongelma" kun monilla muilla kerhoilla? tiedän useampiakin tapauksia, jotka ovat siirtyneet sinne oltuaan jäsenenä ensin jossakin muussa seurassa)

Suosittelen tekemään listan kiinnostavista vaihtoehdoista, listaamaan myös ne palvelut joita on tarjolla ja käymään sitten katsomassa paikan päällä mitä missäkin on. Kustannusten vertailut voivatkin sitten olla aika vaikeita tehtäviä, sillä vuosikustannukset koostuvat eri paikoissa hyvin erilaisista osista. Esim. yhdessä paikassa voi pukin säilytys kesällä olla maksullista, kun toisessa paikassa se voi sisältyä vaikkapa venepaikan hintaan. Kyllä niistä kaikista seuroista kuitenkin löytyy joku joka kertoo, kunhan vain muistaa kysyä.
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Re: Sopiva purjehdusseura ?

Post by 239 »

Lauri wrote:Pienistä seuroista olen kuullut, että pukkien järjestelyä tehdään joko talkoilla tai sitten kukin raahaa niitä itse...minne muuten venepukit pannaan kesällä kaupungin talvisäilytysalueilta?
Muistaakseni liikuntavirastolla on jossain alue, jonne saa viedä pukkinsa, mutta ei siis suinkaan jokaisessa satamassa. Oman pukkini pakkaan keväisin autoon ja vien kellarivarastoon talvea odottelemaan.

Alkuperäiselle kysyjälle:
Jos vähänkin tuntuu siltä, että kiinnostaisi myöhemmin lähteä trailerin kanssa muuallekin kisoihin, niin parhaat vaihtoehdot ovat HSK ja NJK. Taitavat olla täällä ainoat seurat, joilla on nosturit? Jos nosturia ei tarvita, niin Westhouse Cupiin osallistumisen kannalta paras olisi jokin Haukilahdessa sijaitseva seura. Olen kyllä jaksanut tulla mukaan Lauttasaaren itärannaltakin, mutta aikaahan siirtymiset vaativat.

Tervetuloa mukaan!
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Sopiva purjehdusseura ?

Post by 306 »

239 wrote:
Lauri wrote:Pienistä seuroista olen kuullut, että pukkien järjestelyä tehdään joko talkoilla tai sitten kukin raahaa niitä itse...minne muuten venepukit pannaan kesällä kaupungin talvisäilytysalueilta?
Muistaakseni liikuntavirastolla on jossain alue, jonne saa viedä pukkinsa, mutta ei siis suinkaan jokaisessa satamassa. Oman pukkini pakkaan keväisin autoon ja vien kellarivarastoon talvea odottelemaan.
Ainakin Helsingin niemen pukit viedään Seurasaaren likelle Rajasaareen kesäksi, n.20€/suunta (ainakin kerholaisille) nosturifirman puolesta.
306
sacues
Posts: 230
Joined: Fri 14.9.2007 13.58

Re: Sopiva purjehdusseura ?

Post by sacues »

Turun seudulla ainakin on muistaakseni Kaave niminen kerho jossa mukavia,rehtejä ja ystävällistä porukkaa.Seura satsaa paljon skabailuun ja jäsenistönsä viihtyvyyteen,tukikohtia on runsaasti ja siellä aina mukava meininki. Suosittelen jollei vielä kuulu mihinkään kerhoon!!
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Re: Sopiva purjehdusseura ?

Post by harald »

306 wrote: Kopua ja NJK:ta en nyt osaa suositella, sillä heidän satamansa siirtyvät ja muuttuvat tulevien vuosien aikana aikataulussa jota en tiedä. Ehkä Harald osaisi kertoa enemmän(?). Heillä joka tapauksessa hienot tilat ja alueet nykyisellään myös ja ovat sujuvasti Länsiväylän varrella nekin.
Tuosta NJK:n siirtymisestä voi lukea toisella kotimaisella enemmän uusimmasta NJK-nyttistä (PDF, 1,8Mt) sivulta 5/16. Itse gaija siirtynee jollain aikataululla länsiväylän suuntaiseksi ja kerhotalo aivan Espoon rajalle. Se, voidaanko laajentaa espoon puolelle on vielä auki. Jotain talvisäilytyspaikkojakin on nykyisessä suunnitelmassa, arkkitehtien ilmeisen merien jäätymisen tietämättömyydestä huolimatta.

Toivottavasti suunnittelijat huomaisivat että lahden pohjoisosa on vain 1,8m syvä, ja kalliopohjainen. Joten ei kuin vain räjäyttelemään tilaa länsiväylän varteen räjäyttämällä...

Jos arvostaa täyden palvelun marinaa (slip, septi, sähköt, vedet, nosturi, sauna+suihkut jne jne jne), ja mahdollisesti seuratasolla laajinta saaritukikohtaverkkoa eikä pelkää sitä toisen kotimaisen harjoittelemista niin voin kyllä suositella seuraa. Kovin paljon ei pidä odottaa laiturikeskustelua pleissaamisesta tai genoatrimmin hienouksista mutta erilaista veneilyaiheista toimintaa ja toimintaa mahdollistavia fasiliteettejä on vähintään riittävästi.

Parastahan olisi tietenkin jos liittyisi nuorena, liittymismaksu on hiukan suurempi jos on yli 28v vanha. Toisaalta, koska satamia on pitkin rannikkoa niin säästää korotetun liittymismaksun verran nopeasti vierassatamamaksuista.

Itse olen jäsen nimenomaan niitten saaristotukikohtien takia. Ne ovat kyllä saariston helmiä jokainen!

Kuvaesimerkki Rosalan eteläpuolelta, etelässä näkyy sitten suurinpiirtein vain Bengtskär;
Image
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Sopiva purjehdusseura ?

Post by 306 »

harald wrote: Tuosta NJK:n siirtymisestä voi lukea toisella kotimaisella enemmän uusimmasta NJK-nyttistä (PDF, 1,8Mt) sivulta ...
Ihan lupaavalta vaikuttaa tulevatkin näkymät tuollaisenaan.

Noista maksuista tuli mieleen se koko viidakko jota jäsenyyteen -ja veneen omistajuuteen- toisissa seuroissa liittyy. Pahin sotku minkä olen toistaiseksi nähnyt oli HSS:llä (voi johtua puutteellisesta kielitaidostanikin). Vuosimaksu viereisellä SPS:lläkin on melkoisen laskutoimituksen tulos.

Esimerkkinä olen kuullut seuraavista maksuista:

1. Liittymismaksu jäseneksi (ensimmäinen vuosi)
2. Jäsenmaksu
3. Veneen rekisteröintimaksu seuran venerekisteriin
(eli veneen liittymismaksu. Voisi olla esim. 100€ luokkaa?)
4. Veneen "jäsenmaksu" (tätä ei taida useimmilla seuroilla olla tai on yhdistetty venepaikkamaksuun)
5. Venepaikka kesäksi
6. Telakointipaikka talveksi
7. Nostot ja laskut laskutetaan yleensä erikseen
8. Avain seuran saaritukikohtiin (vuosimaksu), joissakin seuroissa kuuluu suoraan jäsenetuihin
9. Maksu saaritukikohdan saunan käytöstä, joissakin seuroissa kuuluu suoraan jäsenetuihin
10. Katsastusmaksu (toiset seurat perii, useimmissa ilmainen jäsenetu)
11. katsastussakot ja yövahtisakot, maksut vaihdetuista vahtivuoroista jne.
mistä säntillinen jäsen voi selvitä ilman maksuakin jos vahtii itse,
muuten maksu vuokravahdin käytöstä jos vaikka vahtivuoro on juuri keskellä kesälomaa tms.

(Mikäs muuten on typerin seuran maksu mistä olette kuulleet?)

Fiksussa seurassa nuo voi parhaimmilaan olla vain kohdat 1, 2, 5, 6 ja 7.
H-veneen kokoisella veneellä olen kuullut maksujen olevan 450-600+€:n luokkaa vuodessa.
Last edited by 306 on Fri 30.10.2009 12.59, edited 2 times in total.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Sopiva purjehdusseura ?

Post by Lauri »

..eikä tuossa edes kaikki mahdolliset maksut. Lisätään listaan:

12. Maksu seuran kotisataman avaimesta (yleensä pantti)
13. Venepaikan perustamismaksu. Eri asia kuin kohta 3, veneen rekisteröintimaksu. Perustamismaksu voi olla olemassa sillä ajatuksella, että liittymismaksu on tavallaan jaettu kahtia; ilman venettä liittyvät pääsevät halvemmalla. Ja/tai maissa säilytettävästä kevytveneestä sitä ei peritä, peritään vain ensimmäisen laituripaikan tarvitsevan veneen kohdalla.
14. Jos kotisatama on saaressa, tarvitaan lippuja yhteysalukselle. Niitä voi sisältyä tai olla sisältymättä vuosimaksuun tai venepaikkamaksuun.
15. Perälippu. Tulkinnanvaraista voiko tämän laskea maksuihin, mutta lippu on kuitenkin tavallaan katsastusvaruste ja ko. seuran lipun voi käytännössä ostaa vain ko. seuralta. Koska lippu nyt pitää olla muutenkin, niin itse lasken tämän varustehankintoihin.

Yleisin perustelu noille liittymismaksuille on muuten se, että maksamalla liittymismaksun uudet jäsenet tavallaan lunastavat osuutensa seuralle kertyneeseen omaisuuteen, jonka vanhat jäsenet ovat jo osaltaan maksaneet. Kyse ei tietenkään ole osuudesta jonka voisi myydä, koska seurat ovat kuitenkin rekisteröityjä yhdistyksiä eikä jäsenyyttä sellaisessa voi kaupata kuten osakeyhtiön osakkeita, kyse onkin enemmänkin "moraalisesta" osuuden lunastamisesta.

Liittymismaksut voivat tuntua suurilta, mutta jos niitä verrataan siihen mitä tyypillisellä satavuotiaalla seuralla on omaisuutta, niin aika halvoista liittymismaksuista puhutaan. Esimerkiksi pelkästään yksi saaritukikohta voi olla paljon arvokkaampi kuin liittymismaksut kerrottuna jäsenten määrällä.
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: Sopiva purjehdusseura ?

Post by remonttimake »

Kun vuosi sitten aloitin tätä menestykellistä purjehtijan uraani, yritin ensisijaiseti liittyä johonkin seuraan. Kun ei entuudestaan ollut purjehduskavereita (nyt alkaa jo olemaan, erittäin yhteisöllistä porukkaa kun veneilijät ovat), niin jokseenkin ylitsepääsemättömän tahmeaa se oli. Kyselin jostain seurasta, sinne olisi pitänyt saada suosittelija, vene saatava katsastettua, ruotsinkielen koe suoritettava, eikä ainakaan ennen ensi kautta päässyt mukaan. Se viimeinen pointti oli minulle liikaa.

Onneksi yksityiseen satamaan oli helppo mennä, riitti kun latoi seteleitä tiskiin. Ja sama juttu ylösnostossa ja talvitelakoinnissa yksityiseen telakkaan. Kilpapurjehdus näillä eväillä on vaikeaa. Toisaalta yksityisen asiakkaana kautta voi jatkaa niin pitkään kun pokka pitää.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Sopiva purjehdusseura ?

Post by 306 »

Lauri wrote:... Esimerkiksi pelkästään yksi saaritukikohta voi olla paljon arvokkaampi kuin liittymismaksut kerrottuna jäsenten määrällä.
...ja toki on syytä muistaa, että suurin osa noista sotkuisista maksuperusteista pohjautuu jäsenten vaatimaan tasapuolisuuteen. Kaikilla ei ole kölivenettä eikä siten tarvetta venepaikalle huoltokustannuksineen, samoin leveämmät (ja raskaammat) veneet vaativat erilaiset poijut eri kustannuksineen, osa tarvitsee mastonosturia, osa ei jne. Tästä lopputuloksena on tuollainen HSS:n ja SPS:n kaltainen kirjava hinnasto sillä sitä kautta kukaan (tai useampi) ei tunne itseään huijatuksi joutumalla maksamaan enemmän vähemmästä.

Suomi24:ssä käy kuuma keskustelu Vene-lehden kilpapurjehtijat vs. matkapurjehtijat-kolumnista. On todella sääli, että homma jakautuu noin leireihin ja jakaa väkeä seuran sisällä. Oma seurani on sekä matka- että kilpaveneilijöiden käyttämä moottori- ja purjevenekerho mikä on monella tapaa hedelmällistä ja veneilyä reiluimmillaan ja siltä kantilta em.penninvenytyskeskustelut kuulostaa vähän kummilta. Mutta jos sattuu inhoamaan kilpaveneilyä yli kaiken ja silti joutuu sitä seuransa kautta tukemaan niin on kai se kamalaa semmoinen, mieluummin vaan istuskelisi saaritukikohdassa miettimättä että kukas jollaluokan sm-lupaus sen ylläpidon maksaa.. ;)
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Sopiva purjehdusseura ?

Post by Lauri »

Poimin tähän linkkejä venekerhoihin Helsingissä, sisältää kerhoja keskustasta ja länsisuunnalta sen perusteella mitä muistin:

HSK http://www.hoski.fi/ on jo mainittu moneen kertaan. Satama lauttasaaressa, jäsenillä kevytveneitä, moottoriveneitä, purjeveneitä sekä kisa- että matkaveneitä. Paljon toimintaa, kolme omaa retkisatamaa, jne.

NJK http://www.njk.fi/ koivusaaressa lähellä espoon rajaa. Haraldin ansiokkaan kirjoituksen jälkeen ei kaivanne lisäesittelyjä?

Kaivarin edustalla on saarissa HSS http://www.hss-segel.fi/, SPS http://www.suomalainenpursiseura.fi/ ja M eli Merenkävijät http://www.merenkavijat.fi/. Myös kaikilla näillä on yksi tai useampia retkisaaria.

Lauttasaaressa oleva Sindbad http://www.pursiseurasindbad.fi/ tunnetaan ehkä parhaiten Pertti Dunckerin kotiseurana. Seuralla on myös isojen veneiden laituri, jossa suurimmat veneet ovat lähinnä laivoja.

Suomen moottoriveneklubissa on varsin paljon purjeveneitäkin (nimestä huolimatta)http://www.smkfmk.fi/. Satamat pohjoisrannassa ja lauttasaaressa (pajalahdessa). (Huom. heidän nettisivuillaankin sanotaan että ellei ole suosittelijoita, niin silti voi päästä jäseneksi, hallitus päättää)

KoPu http://www.koivusaarenpursiseura.fi/ on vähän pienempi, mutta aktiivisen maineessa oleva seura ihan NJK:n vieressä. Sekä kilpailu- että matkapurjehdusta harjoittaville.

Vaskilahden venekerhon satama on samassa lahdessa KoPun kanssa http://www.vavk.fi/. Pienempi, enemmänkin matkapurjehtijoiden kerho.

Sorry jos jotakin alueen seuroja unohtui, täydentäkää listaa.. 306 voinee kertoa lisää ainakin keskustan alueen pienemmistä kerhoista?
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Sopiva purjehdusseura ?

Post by 306 »

Lauri wrote:Poimin tähän linkkejä venekerhoihin Helsingissä, sisältää kerhoja keskustasta ja länsisuunnalta sen perusteella mitä muistin:
Pienillä kerhoilla on tarjolla lähinnä venepaikka joten ne kannattaa valita mikäli asuu lähellä tai paikkaa ei ole onnistunut saamaan. Pienet kerhot yleisesti painottavat talkoohenkisyyttä jäsenvalinnoissaan kulujen minimoimiseksi ja vastaavasti kerhoilla ei välttämättä ole suurta omaisuutta kuten saaritukikohta ym. rantasaunoja.

Purjehtijaliitto alkaa osoittaa instituution elkeitä eli korvien välistä luutumista kun eivät ole älynneet laittaa sivulleen pursiseuran hakua paikkakunnan tai sijainnin mukaan (mikä varmasti on useimmin kysytty kriteeri seuraa hakevien keskuudessa) saati sitten jonkinlaista ruksittavaa hakua jossa voisi kysellä eri kerhojen painopisteitä.

Toki Purjehtijaliitoltakin voisi kysyä listaa tietyllä alueella ja tietyillä kriteereillä olevaa seuraa "tulevalle jäsenelle". ;) Ja jos niitä ei kiinnosta vastailla (vastaavat yleensä noin kahden kuukauden viiveellä joten kannattaa soittaa..) niin sitten vaan mukaan protestiliikkeeseen, hakupaperin Yhtyneisiin Purjehtijoihin ja venepaikka sopivimmasta kaupungin laiturista!

Kaupunkien laitureissa muuten semmonen seikka, että ainakin Espoossa espoolaiset ovat etusijalla venepaikkojen suhteen. Ts. mikäli esim. helsinkiläinen saa sieltä Espoon kaupungin venepaikan, heitetään hänet pois mikäli seuraavana vuonna paikkaa tarvitsee paikkakuntalainen. Tämä voi olla myös muuallakin, ei tosin tietääkseni Helsingissä minne lähikaupunkien muutkin vaivat paiskataan.. :roll:

Valitettavasti en osaa kertoa enempää seurojen toiminnasta kilpailuaktiivisuuden tai H-venevaltaisuuden suhteen ja voin mainita vain pari kerhoa veneeni historiasta (aiemmin laittamani linkin lisäksi) jotka osuvat tuolle Helsinki-Espoon rajavyöhykkeelle. KLV on aikalailla samoilla holleilla kun nuo Espoon kisat. MSVKsta voisi vielä kiukulla ehtiä WHC:n kisoihin (jos nyt haluaa juuri niihin, tietääkseni HSS:llä ja M:lläkin on omia viikkokisoja?) kun on siinä etäisyyden kipurajoilla. Mikäli kisoja alkaa löytymään myös idän (tai siis keskustan) suunnalta niin sitten vaihtoehtoja on jo vino pino, itse tiedän esim. KVK:n, HMVK:n (jossa taisi olla ehkä purjeveneitäkin?) HTPS:n ja Brändö Seglaren suunnilleen Kruunuvuorenselän lähialueelta. Jos komiasti mennään niin sitten vaan NJK:n Klippanin satamaan.. ;)

Kuuruvuorenselällä kisat taitaa kuitenkin olla enempi klassikkopuuveneluokkien tai erikokoisten jollien kisoja (kai). Kenties osaavat Purjehtijaliitossa sanoa siitäkin jotakin ellei noiden seurojen kotisivuilta löydy viikkokisalinkkejä.
306
Post Reply