Missä olosuhteissa lenssillä fokka ylhäällä?

Keskustelua purjeiden trimmaamisesta ja veneen sekä purjeiden käsittelystä.

Moderator: Kristian

Post Reply
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Missä olosuhteissa lenssillä fokka ylhäällä?

Post by Vpl » Sun 1.4.2007 21.50

Millaisissa olosuhteissa on nopeampaa ajaa lenssillä fokka ylhäällä kuin alhaalla? 2006 Helsingin regatassa näytti kaikki tiimit ajavan fokka vedossa.

FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

fokka ylhäällä

Post by FIN931 » Mon 2.4.2007 09.47

H:ssa fokka kannattaa pitää spinnulla ajessa ylhäällä aina kun se on mahdollista; lue: kun spinnu pysyy vedossa. Oikeastaan ainoa hetki laskea fokka spinnulla ajettaessa on pläkässä, jolloin spinnu tarttee vetääkseen kaiken saatavissa olevan tuulen

Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl » Mon 2.4.2007 13.40

Mielenkiintoista ja opettavaista! Tästä kaudesta eteenpäin näillä ohjeilla! Kiitos Matti.

Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl » Mon 2.4.2007 20.52

Vaikka tämä kuuluisikin jo varmaakin lenssiajo-osioon, niin kysytäänpä kuitenkin tässä.

Kuinka monta astetta keskituulen lenssillä on syytä leikata parhaan VMG:n saavuttaakseen?

FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 » Tue 3.4.2007 09.13

Keskituulessa ja sitä kovemmassa tuulessa 6-7m/s-> ei mun kokemuksen
mukaan H-veneessä juurikaan kannata enää leikata - toisin kuin uudemmissa konstruktioissa. Kyseisissä keleissä H kapeana ja suht kevyenä veneenä saavuttaa kohtuullisen kokoisella spinnullaan lähes runkonopeuden, joten vauhti ei leikkaamalla merkittävästi kasva. Avotuuleen ajo alkaa ko. keleissä muistuttaa H:llä aikalailla kevytvene purjehdusta: lasketaan puuskissa, nostetaan niiden välillä ja ajetaan aaltoja. Vaikka H ei ole välitön surffaaja (vene pikemmin kaivaa itseään aaltoon kuin nousee sen päälle), aaltojen oikealla ajamisella saa avotuulessa merkittäviä etuja. Eikun treenaamaan..

Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl » Tue 3.4.2007 10.10

Mielenkiintoista. Otetaan opit käyttöön.

Voisiko tästä myös päätellä, että kolmiorata olisi taktisesti mielenkiintoisempi H-veneille kuin kryssi-lenssi?

FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 » Tue 3.4.2007 11.09

Molemmissa (kolmiorata ja kryssi-lenssi) radoissa on puolensa. Mun mielestä kryssi-lenssi rata on mielenkiintoisempi. Lenssillä voi hyökätä takaa ja lenssi antaa muutoinkin laajemmat taktikointimahdollisuudet. Slööri on enempi jonossa ajelua. Isoissa fleeteissä slööreistä herkästi muodostuu vielä aika tolkuttomia yläbanaanin ajoja.

PurjeAntti
Posts: 3
Joined: Wed 1.7.2020 22.26

Re:

Post by PurjeAntti » Wed 1.7.2020 23.04

Vpl wrote:
Mon 2.4.2007 20.52
Vaikka tämä kuuluisikin jo varmaakin lenssiajo-osioon, niin kysytäänpä kuitenkin tässä.

Kuinka monta astetta keskituulen lenssillä on syytä leikata parhaan VMG:n saavuttaakseen?
Täältä löytyy vastaukset:

ORC Club OD todistus: https://data.orc.org/public/od/2020/hboat.od.pdf

Ja Suomi painava miehistö todistus: http://avarit.org/avarit/certtable/FIN784

Lisää kilpailuosiossa.

Post Reply