Lenssivauhdin perusasiat?

Keskustelua purjeiden trimmaamisesta ja veneen sekä purjeiden käsittelystä.

Moderator: Kristian

Post Reply
rveivo
Posts: 97
Joined: Fri 7.8.2009 13.30

Lenssivauhdin perusasiat?

Post by rveivo »

Miten saisi lisää vauhtia lenssille / mitkä ovat h-veneen lenssivauhdin perusasiat? Mihin tulisi treenatessa kiinnittää huomiota ja miten lenssiä kannattaa treenata? Tarkoitan nyt lenssiajoa ja trimmausta enemmän kuin manööverejä.

Käytiin SM-kisat Ukissa. Luovilla mentiin kohtuullisesti keskiporukan vauhtia ja parhaimmillaan ekan kryssin jälkeen oltiin sijoilla 10-15, mutta lenssillä meni veneitä ohi joka puolelta. Kovan tuulen lenssi meni tosin ihan ok ja vikassa lähdössä hyvä alku kesti maaliin asti (14.).

Neuvokaa, niin voitte saada meistä pikku hiljaa lisää vastusta... T. FIN-482
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: Lenssivauhdin perusasiat?

Post by Hookaksoo »

Terve, ainakin mitä olen omien kokemuksien ja muuten kuullut, niin tärkeetä on se, että molemmat spinnu kulmat samalla korkeudella ja, sen että leen skuutti on niin löysällä, että luun liesma elää tai on melkein pakkaamassa. Me ainakin ollaan ajettu spinnua leen skuutilla, ja katottu, että puomi on 90 kulmassa tuuleen, jotkut muut voi kertoa kannattaako ajaa leen skuutista vai luun gaijasta, isoista veneistä tulleina tuntuu luontevalta ajaa leen akuutista. Myös ison trimmauksen suhteen olen vielä vähän hakoteillä, pitääkö ajaa langoista? En tiedä, mutta kevyellä en saa lankoja lentää millään.....
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
rveivo
Posts: 97
Joined: Fri 7.8.2009 13.30

Re: Lenssivauhdin perusasiat?

Post by rveivo »

Kiitoksia vastauksesta ja kokemuksistanne. Treenaaminen tohon sit varmaan auttaa meilläkin... Lisäks pitää varmaan hoitaa muutama tekninen juttu kuntoon.

Meillä on varmaan ollu kevyellä kelillä vähän liian kovakätistä/nykivää spinnun skuuttaamista. Veneessä on myös ollut vähän liikaa kamaa mukana. Pohja ja evät ei myöskää ole vielä niin täysin sileitä kuin voisi olla.

Lisäksi - ehkä tärkein seikka(?) - maston etureuna kannella on meillä ollu 238 cm etustaakin alasokasta, kun trimmiohjeiden mukaan pitäisi olla 241-242 cm. Viime kesän kisoissa rake-mitta etustaagista oli 140 cm, mikä yhdessä maston alapään aseman kanssa tarkoittaa sitä, että masto oli kisakumppaneita enemmän takakenossa. Kosinilauseen avulla vois tietty laskee ton vaikutuksen maston rake-kulmaa kun staagin pituus ja sekä sen kiinnityspisteen korkeus maston tyvestä on tiedossa (http://fi.wikipedia.org/wiki/Kosinilause)...

Taidetaan yrittää korjata näitä kaikkia kevään aikana ja katotaan sitte kesällä, miten vaikuttaa, saadaanko kevyen ja keskikelin lenssivauhtia parannettua.

Ei taida muuten olla vielä tietoa ens kesän rankingeistä ja SM:stä muuta kuin että Ukissa on ranking (tämän taisi liiton pj. luvata SM:ien päättäjäispuheessaan). Hankoon ainakin vois tulla skabaamaan... Ja missä ja koskahan SM:t on?
rveivo
Posts: 97
Joined: Fri 7.8.2009 13.30

Re: Lenssivauhdin perusasiat?

Post by rveivo »

Mastonjalan paikan korjaaminen taaksepäin - mitta nyt etustaagin alasokaska 242 cm - on selvästi auttanut lenssivauhtiin. Rakemitta on samalla tullut vertailukelpoiseksi ja luovivauhti ei ainakaan ole huonontunut. Vielä kun opittaisiin paremmin ajamaan spinnulla...
Post Reply