Alagaija vai ei
Moderator: Kristian
Alagaija vai ei
Aloitetetaan välillä uusi keskusteluaihe.
Alagaija - tuo spinaakkeripuomin liikettä rajoittava trimmiköysi, joka estää puomin nousua spinaakkeriin kohdistuvan voiman seurauksena.
Kilpailijoista osa käyttää alagaijaa ja vannovat sen nimeen, mutta toiset uskovat sen olevan vain turhaa säätöä aiheuttava ylimääräinen köysi.
He jotka purjehtivat H-venettä ilman alagaijaa ovat sitä mieltä, että spinaakkeriskuutin barberi riittää pitämään puomin pään riittävästi paikallaan.
Mikä on suuren yleisön mielipide asiasta?
Alagaija - tuo spinaakkeripuomin liikettä rajoittava trimmiköysi, joka estää puomin nousua spinaakkeriin kohdistuvan voiman seurauksena.
Kilpailijoista osa käyttää alagaijaa ja vannovat sen nimeen, mutta toiset uskovat sen olevan vain turhaa säätöä aiheuttava ylimääräinen köysi.
He jotka purjehtivat H-venettä ilman alagaijaa ovat sitä mieltä, että spinaakkeriskuutin barberi riittää pitämään puomin pään riittävästi paikallaan.
Mikä on suuren yleisön mielipide asiasta?
Team Bra, Valentina FIN-916
Oma kokemukseni on että alagaijan puuttuminen on kaikissa tapauksissa huono asia. Ilman alagaijaa puomi elää ylä- ja alasuunnassa vähintään n. 5-10cm verran. Tämä eläminen kohdistuu purjeen etureunaan, joka on purjeen tuottaman eteenpäin vievän voiman kannalta merkityksellisin kohta. Kun etureuna pumppaa on spinnun trimmaus myös epätarkempaa.
Team Bra, Valentina FIN-916
Meidän FEneessä on barberit aika edessä, ja yleensä puomi on (painavana)
aika vakaa noin 9-10m/s asti. Tämän jälkeen alkaa spinnun noste olla sitä
luokkaa että alagaija on kiva taas. Sitäpaitsi meillä on puomi aika korkealla
mastossa, josta syystä gaijan veto on aika jyrkästi ylöspäin.
aika vakaa noin 9-10m/s asti. Tämän jälkeen alkaa spinnun noste olla sitä
luokkaa että alagaija on kiva taas. Sitäpaitsi meillä on puomi aika korkealla
mastossa, josta syystä gaijan veto on aika jyrkästi ylöspäin.
Last edited by harald on Sat 13.9.2008 00.16, edited 2 times in total.
H-veneissähän on aika paljon variaatioita tuon barbereiden sijainnin suhteen. Meillä on barberit heti vanttien takana, joten alagaijalle on tarvetta vain harvoin (paitsi vajaalla miehitöllä, jolloin alagaijan tärkein tehtävä on vetää puomia eteenpäin spinnua nostettaessa). Alagaija on kuitenkin paikoillaan noita harvoja hetkiä (aallokko kova tuuleen nähden) sekä vajaalla miehistöllä purjehdusta varten.
Nordpicissä ei ollut alagaijaa Naantalissa. Perstuntuman perusteella en ole koskaan ajanut spinnua niin huonosti kuin tuolloin. Alagaijan puute teki purjeen etureunan levottomaksi vaikka tuulta oli vain 5-7m/s. Onneksi kuitenkin lenssivauhdin suurin salaisuus liittyy puhtaissa purjehtimiseen ja tietysti lyhytratakisoissa lenssi on niin lyhyt, että suuria eroja ei pääse muodostumaan.
Olen siis ehdottomasti lisätrimmiköysien puolesta puhuja spinaakkeripurjehdusta silmälläpitäen. Ainoa fakta mikä estää uusien lisäsäätököysien virittämisen on, että mitä enemmän köysiä, sitä suurempi riski manööverivirheeseen. Ja mikään ei maksa niin paljoa kuin manööverivirhe.
Alagaijan vähemmän arvostettu ominaisuus on myös, että se vähentää keulagastin voimankäytön tarvetta jiipeissä. Kovassa kelissä spinnupuomin irroittaminen mastolta jiippiä varten muodostuu helposti taisteluksi puomin pitämiseksi keulagastin käsissä.
Nyt Hull frictionin vähentämisen pariin...
Olen siis ehdottomasti lisätrimmiköysien puolesta puhuja spinaakkeripurjehdusta silmälläpitäen. Ainoa fakta mikä estää uusien lisäsäätököysien virittämisen on, että mitä enemmän köysiä, sitä suurempi riski manööverivirheeseen. Ja mikään ei maksa niin paljoa kuin manööverivirhe.
Alagaijan vähemmän arvostettu ominaisuus on myös, että se vähentää keulagastin voimankäytön tarvetta jiipeissä. Kovassa kelissä spinnupuomin irroittaminen mastolta jiippiä varten muodostuu helposti taisteluksi puomin pitämiseksi keulagastin käsissä.
Nyt Hull frictionin vähentämisen pariin...
Team Bra, Valentina FIN-916
Toinen oleellinen kysymys liittyen tuohon alagaijaan on se mihin se sen kannen tasalla oleva ploki on kiinnitetty. Tuo 239:n mainitsema puomin eteenpäin vetäminen on minusta ollut aina hyvin oleellinen ominaisuus, ei pelkästään nostettaessa, vaan myös hyvin kevyellä mutta vaihtevalla kelillä.239 wrote:... jolloin alagaijan tärkein tehtävä on vetää puomia eteenpäin spinnua nostettaessa).
Meillä ko. alagaijan ploki on kiinni maston jalan etureunassa eikä siitä saa minkäänlaista eteenpäin vetävää voimaa aikaiseksi. Muistelen, että meidän FE:ssä ploki olisi ollut keulakannessa olevassa lenkissä selkeästi maston etupuolella, mikä oli hyvä. Viime kesänä vedinkin välillä sen alagaijan tässä H:ssa keulakannelle laittamani kahvan kautta ja se oli kyllä paljon parempi. Veto eteenpäin on avuksi, pienellä miehistöllä purjehdittaessa spinnun köysiä on joka tapauksessa enemmän kuin käsiä ja tekemistä riittää muutenkin.
Itselläni ei ole spinnun barbereita, joten spinnun skuutit eivät vedä spinnua alaviistoon. Barberit olisivat kyllä avuksi joten pitää varmaan alkaa pohtimaan miten niiden lukot järjestäisi kaukaloon. Tosin spinnulla seilailua pitäisi myös lisätä että tulisi rutiiniksi. Nyt spinnun nosto on melkoinen yhden miehen urakka (mamma pinnassa); ensin puomi kiinni mastoon ja ylös, sitten skuutti sen läpi, purjeen nosto kaukalosta ja etukannelle ihmettelemään miksei spinnun kulma koskaan pysy puomissa kiinni (eli barbereille olisi käyttöä, tässäkin?), laittamaan puomin haka spinnun nurkkan renkaaseen ja sitten laskiessa koko rumba toisinpäin.239 wrote:H-veneissähän on aika paljon variaatioita tuon barbereiden sijainnin suhteen. Meillä on barberit heti vanttien takana, joten alagaijalle on tarvetta vain harvoin (paitsi vajaalla miehitöllä, jolloin alagaijan tärkein tehtävä on vetää puomia eteenpäin spinnua nostettaessa). Alagaija on kuitenkin paikoillaan noita harvoja hetkiä (aallokko kova tuuleen nähden) sekä vajaalla miehistöllä purjehdusta varten.
Tosin niin kauan kun barberit puuttuu ei ilman alagaijaa hommasta tulisi tuonkaan vertaa.
Minulla on 3:t vanttien kiinnitysmahdollisuudet kyljissä ja kaksia siis vaan tarvitaan. Onko jotain kokemuksia mitä haittaa olisi laittaa barberit kiiniteinä pylpyröinä näihin niin välttyisi reissukäytössä ylimääräisiltä barbereiden pituussäätimiltä? Toimiikohan moinen lainkaan?
306
Meillä se on heti keulaluukun takana eli jäisiköhän sen ja maston väliin noin 30 senttiä. Sillä saa jo riittävästi voimaa eteenpäin, kun vetää alagaijan tiukkaan. Meillä tämä tarkoittaa sitä, että rimpulapuomimme on reilusti mutkalla. Ylägaijassa kun on kukonjalka ja alagaijassa ei.Lauri wrote: Toinen oleellinen kysymys liittyen tuohon alagaijaan on se mihin se sen kannen tasalla oleva ploki on kiinnitetty.
Ei toimi. Spinnun trimmaaminen oikein ei onnistu. Lisäksi jos skuutti tulee rustien kautta, kohdistuu puomiin niin iso voima, ettei keulagastin voimat riitä jiipin tekoon.306 wrote: Minulla on 3:t vanttien kiinnitysmahdollisuudet kyljissä ja kaksia siis vaan tarvitaan. Onko jotain kokemuksia mitä haittaa olisi laittaa barberit kiiniteinä pylpyröinä näihin niin välttyisi reissukäytössä ylimääräisiltä barbereiden pituussäätimiltä? Toimiikohan moinen lainkaan?
Ei spinnuajosta ilma alagaijaa oikein mitään tule. Kun on vähänkin enemmän keliä puominpää täytyy saada ylä-, alasuunnassa pidetyksi paikallaan, jotta purjeen saa vetämään kunnolla. Aivan niinkuin Vpl kirjoitti. Lisäksi meillä on barberinblokeja siirretty kannessa taemmas niin, että spinnua luusta laskettaessa keskigastin saa tuulen puolen skuutin helpommin hallintaan, joten tuulenpuolen skuuti ei oikein enää korvaa alagaijaa
Meilläkin alagaija on aina paikallaan, kevyessä kelissä sitä ei toki tarvitse muistaa kiristää. Ylimääräisiä sotkuja siitä ei ole aiheutunut, kun alagaijaa ei toki tarvitse irroittaa puomista "koskaan".
Ilman alagaijaa olen kerran (ei h-veneellä) päästänyt puomin nousemaan ylös ja etustaagin väärälle puolelle. Tilanne oli mielenkiintoinen ainakin kokemattomalle miehistölle:)
Ilman alagaijaa olen kerran (ei h-veneellä) päästänyt puomin nousemaan ylös ja etustaagin väärälle puolelle. Tilanne oli mielenkiintoinen ainakin kokemattomalle miehistölle:)
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
-
- Posts: 12
- Joined: Tue 18.12.2007 17.23
- Location: LPS
Meillä Paletissa ei käytetty kertaakaan alagaijaa koska se on todettu turhaksi. Slöörillä ja kovalla kelillä se voi olla ihan paikallaan.
Kun spinnua lennätetään kaukana veneestä (lue tehokkaasti) on alagaijasta vain haittaa koska se rajoittaa spinnun lentämistä eikä kulmat pysy automaattisesti samalla korkeudella. Lisäksi jiippaaminen on hankalampaa jos alagaija on paikallaan. Kun spinnua lennättää kunnolla on ylägaijakin hetkittäin löysänä.
Jos kuitenkin haluaa alagaijaa käyttää niin kannattaa virittää kuminauha systeemi joka vetää kryssillä alagaijan löysän köyden ylös puomin korkeudelle.
Barbaereiden paikalla me ei olla huomattu kovinkaan suurta eroa. Jos ne on takana niin alaprikat on hieman helpompia.
Kun spinnua lennätetään kaukana veneestä (lue tehokkaasti) on alagaijasta vain haittaa koska se rajoittaa spinnun lentämistä eikä kulmat pysy automaattisesti samalla korkeudella. Lisäksi jiippaaminen on hankalampaa jos alagaija on paikallaan. Kun spinnua lennättää kunnolla on ylägaijakin hetkittäin löysänä.
Jos kuitenkin haluaa alagaijaa käyttää niin kannattaa virittää kuminauha systeemi joka vetää kryssillä alagaijan löysän köyden ylös puomin korkeudelle.
Barbaereiden paikalla me ei olla huomattu kovinkaan suurta eroa. Jos ne on takana niin alaprikat on hieman helpompia.
Katariinassa on alagaijassa kuminauha-viritys kiristämässä köyttä kryssillä. Ratkaisu on yksinkertainen: kuminauha maston tyvestä spinnuhelaan ja tähän sopivalle korkeudelle ploka, jonka läpi alagaijan köysi menee. Spiunnun puomin ollessa pujotettuna ison puomille, plokan kautta kulkeva alagaijan köysi on sen verran kireällä/ylhäällä, ettei se jää vendassa kiinni kompassiin, kaiteisiin yms