H-veneen laskennallisen nopeuden polaaridiagrammi

Keskustelua purjeiden trimmaamisesta ja veneen sekä purjeiden käsittelystä.

Moderator: Kristian

Mikko Brummer
Posts: 20
Joined: Thu 4.9.2008 14.51
Location: Helsinki
Contact:

Post by Mikko Brummer »

joakim wrote:
Mikko Brummer wrote: Hmm.. oletetaan, että ajovoima *keskilinjan suuntaan* on 40 kgf ja sivuvoima (kallistava) *keskilinjaa vastaan* on 100 kgf ja sorto 5°. Sivuvoiman komponentti kulkusuuntaan on silloin cos85x100= 8,7 kgf ja ajovoiman komponetti kulkusuuntaan cos5x40= 39,8 kgf. Summa on siis 48,5 kgf, eli n. 20% enemmän kuin pelkkä "ajovoima" veneen keskilinjan suuntaan. On siis olennaista, että purjevoimat lasketaan todellinen sorto huomioon ottaen. ORCi ei mielestäni tee niin, olen 15 vuotta yrittänyt vääntää asiaa rautalangasta eri ihmisten kanssa, ilman vastakaikua. Alan pikkuhiljaa uskoa että olen väärässä, että minulla on asiassa jokin ajatusvirhe.
Tuskin ORCi noin naivia virhettä tekee, mutta pitää yrittää kysellä, jos ehdin mennä tänä vuonna ITC-kokouksiin. Sorronhan voi jolloin tarkkuudella leipoa sisään purjemalliin vaikkapa siten, että olettaa sorron riippuvan TWA:sta tai AWA:sta ja laskee kertoimet kulkusuunnalle ja kohtisuoraan kulkusuuntaa vastaan kulkusuunnan AWAn mukaan. Tällöin tulos on identtinen, jos oletettu sorto pätee. Oletus tuskin menee läheskään 5 astetta pieleen, joten noin suurta virhettä ei helpolla synny.
Joakim
Ehkä on paras, että vien tämän IMS-mollaamiseni loppuun kun kerran aloitin... Yhden asteen virhekin sorrossa aiheuttaa yllä olevassa esimerkissäni 1,7 kgf eli n. 4% eron ajovoimassa.

IMS laskee ajovoiman projisoimalla liftin ja dragin kulkusuuntaan, joten siinä mielessä IMS ottaa huomioon sorron vaikutusta. Tietääkseni IMS arvioi sortokulmaa vain TWAn tai AWAn funktiona.

Tämä on liian epätarkkaa: oikeesti sortokulma riippuu paitsi veneen vauhdista ja kallistuksesta, myös esim. kölin muotoilusta, peräsinkulmasta, lateraalipinnan suuruudesta ja muodosta, purjeiden sivuvoimasta, vesiviivapinnan muodosta jne. Voin hyvin kuvitella suurempiakin kuin +-1 asteen virheitä erilaisille veneille eri kursseilla ja tuulen voimakkuuksilla.

Beat VMGtä ei pysty laskemaan riittävällä tarkkuudella, jos sorto arvotaan yksinkertaisesti TWAn funktiona. Sortokulma tulee kriittiseksi parametriksi, kun kurssia nostetaan tiukasti tuuleen, vauhti hidastuu, kallistus vähenee, purjevoimat putoavat, mutta beat VMG sattuu jonnekin tähän kurssihaarukkaan. Kyllä sortokulman täytyy olla mukana vapaana muuttujana, jotta VPP on riittävän tarkka.

Sortokulma vaikuttaa myös purjevoimiin: jos sorto kasvaa 2sta asteesta 7:ään, apparenttikulma pienenee samalla 25stä 20een asteeseen. Merkittävä vaikutus ajovoimaan. IMS- ja monet muutkin VPP-uskovaiset puolustelevat, että sortokulma ei vaikuta purjevoimiin, voihan ison aina skuutata kireämmälle ja fokan barberoida sisäänpäin. Entä sitten kun jo puomi on luuvartin puolella ja fokka kiinni saalingeissa? Eikä sortokulman vaikutusta voi koskaan kompensoida trimmaamalla purjeita, koska silloin myös keulaharus pitäisi siirtää pois veneen keskilinjalta. Vain pienoismalleissa käytetyssä Dyna-rikissä voi purjevoimien olettaa olevan riippumattomat sortokulmasta, siinä kun förstaagi kiertyy koko rikin mukana kun ison skuuttia säädetään.

Ehdotukseni ORCille olisi, että ostetaan oikeudet johonkin moderniin, kaupalliseen VPPhen ja palkataan sen tekijä ylläpitämään ja muokkaamaan VPPtä pariksi vuodeksi ORCin tarpeita vastaavaksi. Nykyisellään IMSin VPPllä on liian suuri historian painolasti harteillaan, korjauksia on tehty vuosien saatossa paikkaamalla paikan päälle eri henkilöiden toimesta. Kukaan ei enää varmaan edes hahmota kokonaisuutta, joka perustuu ainakin osittain kohta 20 vuotta vanhaan tietoon ja sen aikaisen PCeen laskentakykyyn.
JarmoN
Posts: 29
Joined: Fri 19.3.2021 20.18
Contact:

Re: H-veneen laskennallisen nopeuden polaaridiagrammi

Post by JarmoN »

Lueskelen näitä vanhoja keskusteluita ja ajattelin lisätä tämän yhden netistä löydetyn polarin tänne keskustelun jatkoksi. Mitään kantaa en osaa ottaa sen todenmukaisuuteen.
GER/HB 1730
GER/HB 1730
Jarmo Niinimäki / FIN-475 Hoopuli
https://hoopuli.blogspot.com
Post Reply