Rantautuminen

Keskustelua purjeiden trimmaamisesta ja veneen sekä purjeiden käsittelystä.

Moderator: Kristian

Post Reply
mashaasa
Posts: 1
Joined: Mon 14.6.2010 22.29

Rantautuminen

Post by mashaasa »

Hei,

Aloittelevana veneilijänä kaipaisin neuvoja rantaumiseen. Jonkin verran vinkkejä oli yksinpurjehdusta käsittelevässä ketjussa ( hfoorumi/viewtopic.php?f=9&t=21&start=0 ), mutta kaipaisin enemmänkin perusohjeet normaaliin rantaumiseen kun veneessä on kaksi ihmistä. Minulla on kokemusta sisämoottorisista isommista veneistä, mutta h-vene perämoottorilla tuntuu melko haastavalta.

Ohjataanko venettä moottorilla vai peräsimellä? Moottorilta pinnalle juokseminen tuntuu hankalaltaa ja lisäksi meillä tuntuu olevan ongelmana, että moottori ei kevyellä kaasulla tunnu pysyvän suorassa. Toisaalta mootorilta ohjattaessa venettä on hankalampi hallita kuin pinnalla ja kääntäminen vaatia aina pientä kaasua.

Entä miten vene kannattaa pysäyttää, pakilla, peräköydestä nykimällä vai keulasta vastaanottamalla? Optimaalista olisi tietysti rantautua juuri oikealla vauhdilla, mutta helpommin sanottu kuin tehty ja lisäksi jos tulee vähänkin enemmän, niin ihan hitaasti ei voi lipua...
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Rantautuminen

Post by Lauri »

mashaasa wrote: Aloittelevana veneilijänä kaipaisin neuvoja rantaumiseen. Jonkin verran vinkkejä oli yksinpurjehdusta käsittelevässä ketjussa ( hfoorumi/viewtopic.php?f=9&t=21&start=0 ), mutta kaipaisin enemmänkin perusohjeet normaaliin rantaumiseen kun veneessä on kaksi ihmistä. Minulla on kokemusta sisämoottorisista isommista veneistä, mutta h-vene perämoottorilla tuntuu melko haastavalta.
Oletan, että isommilla sisämoottorillisilla veneillä tarkoitat isompia purjeveneitä, joissa on enemmän massaa. Massan kasvaessa käsivoimat pyrkivätkin loppumaan kesken, jolloin moottorin kanssa joutuu puljaamaan useinkin, sekä rantautuessa että lähdettäessä. H:ssa on kuitenkin sen verran vähän painoa, että sen pysäyttäminen onnistuu käsivoiminkin poiju- tai ankkuriköyden avulla, kunhan rantaa lähestyttäessä ei ole vauhtia liikaa.

Oleellinen juttu onkin oikean rantautumisvauhdin löytäminen. Sitä ei tarvitse olla paljoa, jotta vene pysyisi suunnassa (sama pätee muihinkin eväkölisiin purjeveneisiin - jos aikaisemmat kokemukset ovat moottoriveneistä, niin nehän on oma lukunsa. Kölin puuttuessa pintäkin moottorivenettä täytyy komentaa koneella, jotta pysyisi suunnassa). Kun rutiini vauhdin suhteen on löytynyt, niin voit käytännössä unohtaa moottorin rantautuessa: Koneella pidetään huolta sopivasta vauhdista, että päästään rantaan asti, mutta sen voi kääntää vapaalle vaikka 30-50m ennen rantaa ja loppumatka mennään sitten vain liukumalla.

Kaksistaan liikuttaessa ei vauhdin säätäminenkään ole ollenkaan niin tarkkaa kuin yksinpurjehduksesa: Toinen on keulassa valmiina hyppäämään rantaan ja toinen istumalaatikossa valmiina pysäyttämään vauhdin sen köyden avulla. Helppoa, kunhan vauhtia ei ollut liikaa.
Ohjataanko venettä moottorilla vai peräsimellä? Moottorilta pinnalle juokseminen tuntuu hankalaltaa ja lisäksi meillä tuntuu olevan ongelmana, että moottori ei kevyellä kaasulla tunnu pysyvän suorassa. Toisaalta mootorilta ohjattaessa venettä on hankalampi hallita kuin pinnalla ja kääntäminen vaatia aina pientä kaasua.
Pääsääntöisesti ohjataan pinnalla rantauduttaessa. Moottorilla ohjaaminen tulee toisinaan kyseeseen lähdettäessä, kun vene pitää ensin peruuttaa ulos köydellä vetämällä (tässäkään ei 99% tapauksista tarvita konevoimaa, H on riittävän kevyt jopa tällaisille toimistotyöläisen käsivoimille), mutta sitten vene pysähtyy ja pitää lähteä eteenpäin, niin toisinaan on kätevää kääntää vene moottorin avulla. Varsinkin ahtaissa satamissa.

Joskus harvoin rantauduttaessa ja lähdettäessä on meillä veto päällä koneessa. Silloin, kun on kova tuuli takaa eli rantaan päin. (ja vaihde on siis silloin pakilla!)
Entä miten vene kannattaa pysäyttää, pakilla, peräköydestä nykimällä vai keulasta vastaanottamalla? Optimaalista olisi tietysti rantautua juuri oikealla vauhdilla, mutta helpommin sanottu kuin tehty ja lisäksi jos tulee vähänkin enemmän, niin ihan hitaasti ei voi lipua...
Kyllä yleisimmissä olosuhteissa voi "lipua" sopivalla vauhdilla, jotta pysäyttäminen onnistuu käsivoimin. Ja kannattaa muistaa, että peräsimelläkin voi jarrutella tarvittaessa.

Muista myös turvallisuusnäkökohdat: Moottorit ovat aina enemmän tai vähemmän epäluotettavia laitteita ja rantautuminen ilman moottorin apua pitäisi siksi osata joka tapauksessa. H:n kanssa se ei edes ole mikään hätävarakikka, vaan sopii ensisijaiseksi vaihtoehdoksi.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Rantautuminen

Post by 306 »

mashaasa wrote:Hei,

Aloittelevana veneilijänä kaipaisin neuvoja rantaumiseen. Jonkin verran vinkkejä oli yksinpurjehdusta käsittelevässä ketjussa ( hfoorumi/viewtopic.php?f=9&t=21&start=0 ), mutta kaipaisin enemmänkin perusohjeet normaaliin rantaumiseen ...
Täälläkin on pohdittu rantautumistäpinöitä.
306
Post Reply