Ison alaliikin kireys

Keskustelua purjeiden trimmaamisesta ja veneen sekä purjeiden käsittelystä.

Moderator: Kristian

Post Reply
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Ison alaliikin kireys

Post by 306 »

Tämä on mystinen juttu johon olisi mukava saada lisävaloa.

Eli alaliikki kiristetään kun kryssitään tai tuuli kovenee, ts. purjetta litistettäessä. Alaliikki löysätään kun mennään sivu- tai myötätuulessa tuulen keventyessä, että purjeeseen saadaan lisää pussikkuutta.

Mites muut säädöt, sillä kaikki portaattomat välivaiheet tulevat samaan hintaan? Itse olen toistaiseksi ollut kaikki-tai-ei-mitään-säädön suosija ja enemmän säätö on ollut liikki kiinni kun auki.
306
Claude
Posts: 6
Joined: Tue 22.2.2011 20.37

Re: Ison alaliikin kireys

Post by Claude »

Moi,

Vanha viestihän tämä on, mutta otan osaa keskusteluun. Oman kokemuksen mukaan (R-veneissä gastanneena) alaliikkiä säädellään aika pitkälle nousukulman mukaan, ja tästähän seuraa tavallaan automaattisesti esim kryssillä että mitä kovempi tuuli, sitä kireämmät liikit. Tämä siis siksi että kovemmalla tuulella voidaan ajaa korkeammalle, kun taas kevyissä keleissä pitää ajaa alemmas ja ottaa purjeista enemmän voimaa pitämällä niitä pussikkaampina, joskus jopa ihan pelottavan löysin liikein.

Liekö sama juttu h-veneessä, todennäköisesti? Ehkä riippuu purjeestakin.

Sivumennen sanoen, hankittiin omaksi veneeksi H syksyllä, ja tämä on eka viesti foorumilla. Asiallisen tuntuinen paikka ja paljon hyviä ajatuksia! Malttamattomana kesää odottaen...


Pete
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Ison alaliikin kireys

Post by 306 »

Claude wrote:Moi,
...
Sivumennen sanoen, hankittiin omaksi veneeksi H syksyllä, ja tämä on eka viesti foorumilla. Asiallisen tuntuinen paikka ja paljon hyviä ajatuksia! Malttamattomana kesää odottaen...
Tervetuloa joukkoon!

Juu, tuo liikin pääperiaate on tuttu mutta trimmaus muualle kun ääripäihin on vähän arvoitus ts. miten tietää, milloin liikki pitäisi kiristää vaikka puoliväliin?

Itse ajattelin laittaa liikin köyteen silmukan siten, että sen saa asentoihin "täysillä" ja "ei mitään", mutta tiedä sitten meneekö siinä taas lapset pesuvesien mukana.. :)
306
Post Reply