Kovan tuulen kryssi

Keskustelua purjeiden trimmaamisesta ja veneen sekä purjeiden käsittelystä.

Moderator: Kristian

Post Reply
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Kovan tuulen kryssi

Post by Erkka »

Koitetaanpas keskustella kovemman kelin kryssistä ensimmäisen Westhouse Cupin innoittamana.

Erityisesti olisi kiva jos Blancon miehistö lukee tämän ja paljastaa salaisuutensa. 7 minuutin ero kahden tunnin kisassa on kuitenkin jo melkoinen:) Toki osa tuosta erosta selittyy silläkin, että Blancoa lukuunottamatta muut hoot eivät juuri spinnua käyttäneet.

Tuulta oli n 10m/s, aallokko kohtuullista. Meillä miehistön paino on n. 190kg

Ajelimme kryssiä seuraavasti:
*Takastaagia oli kiristetty 9-10cm. (Taljassa on ehkä 2 cm vielä varaa)
*Fokan skuuttipiste oli takimmaisessa mahdollisessa paikassa.
*Fokka oli trimmattu kokolailla niin kireälle kun sen vain sai kiristettyä.
*Levanki oli laskettu reilusti (30-40cm) keskilinjan alapuolelle.
*Kiki oli kireällä (niin kireällä kun meidän 6x taljalla sen saa).
*Puomiliikki oli niin kireällä kuin sen saa.

Vene kallistui jatkuvasti liikaa, vauhtia pitäisi saada lisää. Nousukulma tuntui ehkä kohtuulliselta. Miten liikaa kallistumaa ja vauhdin hidastumista pitäisi estää:

1) Miten levankia/skuuttia kannattaa säätää?
a) levanki keskellä ja skuutista löysää, jotta twisti lisääntyy?
b) levanki alas ja skuutti kireämmälle, jotta koko purjeesta saa voimaa pois?

2) Mikä on kikitaljan merkitys h-veneessä kovalla tuulella?
a) kiki löysällä vähentää kallistumaa, koska twisti lisääntyy?
b) kiki kireällä vähentää kallistumaa, koska maston alaosa taipuu ja purje latistuu?

3) Kuinka kireälle fokka pitää kovassa kelissä skuutata?
a) Saalingeissa oleviin (normaalikryssin) merkkeihin, jotta nousukulma ei huonone?
b) normaalia löysemmälle, jotta twisti lisääntyy?

4) Miten puuskiin on parasta reagoida?
a) kiristämällä takastaagia (yleensä se on jo pohjassa)
b) laskemalla levankia
c) löysäämällä ison skuuttia
d) löysäämällä fokan skuuttia (ei kai sentään?)

5) Ja vielä bonuskysymyksenä: Jos kikin on kryssillä kiristänyt todella kireällä, onko maston/puomin katkeamisen vaara todellinen jos lenssille käännettäessä kikiä ei löysää?
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Miltä purjeen alaosan pitäisi näyttää, kun puomiliikki on kireällä? Meillä oli puomiliikki kiskottu verisuonet pullistellen niin kireälle kuin pystyin, mutta purjeen alaosa vaikutti mielestäni hyvinkin pussikkaalta. Onkohan meillä liikkiköysi liian lyhyt?

Levanki oli enimmäkseen suojan puolella, ja masto vedetty hekillä mutkalle, mutta silti piti päästää ison skuutista selvästi löysää. Kovimmissa puuskissa iso veti vain takaliikin alaosalla, ja pinnapaine oli silti kova.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

otappa ensi kerralla kuva galleriaan, niin voidaan pohtia helpommin.

veikkaan, että purjeesi on sen verran venynyt, että et saa latistettua sitä puomiliikkiä kiristämällä.

kovissa puuskissa purjeen pussittuminen edestä on yleist.ä.

oliko ison ja keulan fallit vedetty toppiin ja kireälle?
Klas
Posts: 86
Joined: Thu 15.3.2007 11.48
Location: Espoo

Post by Klas »

Minä taas veikkaan että Ida Mariassa oli riki tuuliolosuhteisiin nähden liian löysällä. Leen vantit ja saalinki heiluivat hervottomina westhousecupissa.
Veikkaan myös että liikkiköysi saattaa olla venynyt vähemmän kuin purje jolloin purjemaakari ehkä voisi päästää sitä pidemmäksi.
Klas____(\_______/)/)___(\_(\____
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Fallit olivat tiukalla. Siis niin tiukalla kuin sain käsivoimin vedettyä. Cunninghamilla saisi vähän autettua ison etuliikin kiristämistä, mutta nyt ei ole köysilukkoja kuin falleille ja kikille. DHL on onnistunut jumittamaan köysilukkoläjäni johonkin... Tuo ei-spinnua-keli oli minulle siis oikein suosiollinen.

Voi olla, että riki oli turhan löysällä (ainakin etustaagin notkumisesta päätellen), mutta en kyllä huomannut että alavantti olisi roikkunut. Vai oliko tuo monikko näppäinvirhe? Ylävanttihan kai saakin kovassa tuulessa roikkua, ja hekin kiristäminen löysää sitä entisestään. Mitä tähän sanovat kokeneemmat?

Täytyypä konsultoida purjemaakaria tuosta alaliikistä. Retkipurjehduksilla tuollaisessa kelissä käytän yleensä reiviä, minkä etu (pinta-alan pienenemisen ja eteen/alassiirtymisen lisäksi) on juurikin latistamisen onnistuminen.
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

En kehota ketään löysäämään vanttejaan mutta:
Meneekö ihan väärin, jos väitän että löysä/ei erityisen kireä riki ei kai ainakaan kevyellä miehistöllä pitäisi olla isopurjeen kannalta kauhea ongelma. Olettaen että ylävantit ovat "turhan löysällä", masto taipuu yläosastaan tuulen alapuolelle, jolloin ison pitäisi kai lähinnä latistua/twistin lisääntyä. Ja tämä taas ei kai ole kovin haitallista silloin kun voimaa on purjeissa muutenkin tarpeeksi.

Etustaagin notkoa (sag) voi löysällä rikillä olla vaikea pitää aisoissa, jolloin fokasta kyllä tulee liian pussikas.

Saa kommentoida, eikä tarvi uskoa :)

ks myös: hwiki/Maston_trimmaus#Kokemuksia_ja_havaintoja

Mitenkäs fallien kiristys? Meillä on kaksi paria vinssejä, niin fallit kiristetään tarvittaessa (usein) vinssillä. Fokan falliin kai useimmissa veneissä on talja, mutta saako ison fallin riittävän kireälle käsivoimin? Ja onko kisaveneissä monilla käytössä se "rullaverhomekanismi" (möykky fallissa), jolla ison fallin saa lukittua maston huipusta ylös?
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Kovassa kelissä rikin tulee olla tiukka. Rikin ollessa löysä etuvantti pääsee taipumaan, minkä johtuen kryssillä korkeus kärsii. Maston topin liiallinen taipuminen taittaa takaliikiä pikemmin kuin lisää tvistiä, mikä sekin heikentää nousua. Venetä joudutaan näin löysällä rikillä ajamaan alemmas, mikä taas lisää kallistumaa, sortuma lisääntyy, vauhti heikkenee ja taas sortumakulma kasvaa..
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Seuraavassa meidän kokemuksia yllä esitetyistä kysymyksistä. Esimerkiksi tänään tuulta Melkillä tais olla 8-10m/s, joissain puuskissa ehkä jonkin verran yli 10m/s. Vanttien kireydet olivat Looshin mittarilla seuraavat: Ylävantit 39, alavantit 35, etuvantti 25, eli riki oli tiukka, tiukempikin se on tosin joskus ollut. Viritys tuntui toimivan Melkin aallossa aika hyvin. Käyttämillämme kireyksillä suojanpuolen vantit ei juurikaan roiku. Ylävantien kireys taivuttaa rannassa aavistuksen verran veneen kylkiä. Alavantit ovat niin tiukalla, että hekkiä voi vetää riittävästi oikean pinnapaineen saavuttamiseksi. Mikäli isoon tulee hekkiä kiristettäessä rypyt puomin päästä maston puoleen väliin, alavantteja on kiristettävä.

Levanki oli keskellä, puuskissa ehkä 10cm keskiviivan alla. Hekki tiukalla (lue: todella tiukalla, todennäköisesti tiukemmalla kuin useammassa retkiveneessä se on koskaan ollut). Iso on tiukasti skuutattu , tavoitteena on, että ylälatta olisi kutakuinkin puomin suuntainen. Puomiliiki oli merkissä. Kikistä oli vedetty löysät pois, jolloin isonpuomi ei nouse avotuuleen käännyttäessä. Me käytetään kikiä maston taivuttamiseen ainoastaan silloin kun homma ei muutoin tunnut toimivan, kuitenkin todella harvoin.

Trimmiohjeiden mukaan fokka tulisi skuutata ulompaan merkkiin, me skuutataan fokkaan kuitenkin sisempään merkkiin niin pitkään kuin aalto-olosuhteet sen mahdollistavat. Fokan skuuttipisteeseen me ei juurikaan kosketa.

Tavoitteena on saada veneeseen oikea tuntuma, keskeisimpänä tuntuma pinnaan. Pinnassa tuntuu jossain määrin painetta, pinnaa ei kuitenkaan missään tapauksessa tarvitse vetää.

Vene on -92 Artekno, masto on Arteknon alkuperäinen, saalingit 75cm, puomi Nordic-maston, purjeet muutaman vuoden vanhat Höj Jensenit, miehistön kokonaispaino on 230kg, kryssillä pyritään koko ajan roikkumaan täysillä.
Post Reply