Avomerikilpailuja H:lla

Yleistä keskustelua purjehduksesta ja sen vierestä

Moderator: Kristian

Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Avomerikilpailuja H:lla

Post by Vpl »

Meneillään oleva Volvo Ocean Race on erinomainen esimerkki miten mielenkiintoista (jopa nettikatsojalle) tasoitussäännötön avomerikilpaileminen voi olla. Henkilökohtaisesti olen osallistunut matkakilpailuihin H:lla Päijännepurjehdukseen ja Emäsalon Lenkille. Kummatkin hauskoja ja mielenkiintoisia tapahtumia. H-luokan kesken kilpailu on ollut aina loppumetreille asti jännittävää. Esimerkiksi 2007 Päijännepurjehduksessa tulimme 18 tunnin seilaamisen jälkeen yhden veneen mitan sisällä maaliin viiden H-veneen kanssa.

Harald herätteli kauden päättäjäisissä ajatusta uudesta kilpailuviikonlopusta, johon kuuluisi rata- ja matkapurjehdusta. Mielestäni tälläiselle voisi hyvin organisoituna olla kyllä kysyntää. Ideoidaan tässä viestiketjussa millainen matkakilpailu teitä kiinnostaisi.

Henkilökohtaisesti olisin kiinnostunut kunnon extreme-matkakisasta H:lla. Esimerkiksi Helsinki-Tallinna-Helsinki -kilpailu voisi olla mielenkiintoinen. Lähtö perjantaina ja paluu sunnuntaina. Mieluiten vielä loppukesästä, kun keliä alkaa olemaan, yöllä on kunnolla pimeää, mutta vesi vielä turvallisen lämmintä. Kilpailu voitaisi vaikka seilata Helsinki-Tallinna -kilpailun luokkana, mutta siten että kilpailu päättyisi vasta Helsingissä ilman välistoppia Tallinnassa. Matkaa radalle tulisi ~100 mailia.
Team Bra, Valentina FIN-916
sacues
Posts: 230
Joined: Fri 14.9.2007 13.58

Post by sacues »

Hyvä idea.Pyytinkarilla Turussa liian vähän Hopareita.Jos joku keksii paikan ja ajan niin ollaan messissä.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Olisiko Matilla avomeriguruna ja H-liiton 2009 hallituksen jäsenenä kiinnostusta lähteä ajamaan avomerikilpailua viralliseen kauden 2010 H-kilpailukalenteriin? Asiasta voisi ainakin keskustella talven korkeanpaikanleirillä.

H-luokka on vuosia osallistunut aktiivisesti erityisesti Päijännepurjehdukseen ja se on mielestäni osoitus pitkän matkan kilpailuiden potentiaalista. Päijännepurjehdus on mielestäni enemmänkin tapahtuma kuin äärimmäisyyksiin viety kilpailu. Ja Padasjoki-Jyväskylä-Padasjoki -reitillä ei valitettavasti voi kovinkaan suurta vaihtelua tulla reittivalintojen suhteen. Poislukien tietysti se, että kumpaa rantaa pitkin Tehinselkää seilaa. Hyvä kilpailu, mutta ehkäpä vielä rankemmalle kisalle voisi olla tilausta. Oletteko samaa mieltä?

Ajatuksia H-luokan avomerikilpailua silmälläpitäen:

- Pitäisi saada kaikki mukaan, jotta kilpailu olisi järkevää. Onko avomerikilpailulle todellista kysyntää H-luokassa? Vai onko liian extremeä?
- Kilpailun säännöissä voisi kumota luokkasäännön mittarien käyttökiellon. GPS-seuranta.net:n avulla voisi kaikista veneistä lähettää sijaintitietoa muille veneille esim. läppärillä kajuutassa katsottavaksi. 40 veneen avomerifleetissä voisi tulla mielenkiintoisia probleemeja pohdittavaksi reittivalinnan suhteen. Ilman muiden sijaintitietoa kisa olisi vähän kuin säkki päässä purjehtimista.
- Katsastusluokka 2 ei aiheuttane millekkään H:lle ongelmia? VHF lienee ainoa vaivannäköä vaativa asia.
- Reitin pituuden tulisi olla mojova. Yli kahden yön mittaisessa kisassa alkaisi jo hieman fyysinenkin puoli merkitsemään. Kuka jaksaa hengata H:n remmeissä yhtä mittaa esim. 36 tuntia?
Team Bra, Valentina FIN-916
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Ja yksi oleellinen asia jäi mainitsematta. Avomerikilpailua ei kannattaisi missään nimessä ottaa joka kauden kilpailukalenteriin, vaan korkeintaan kerran kolmessa jopa neljässa vuodessa. Rankka kilpailu ei vedä joka vuonna porukkaa mukaan.
Team Bra, Valentina FIN-916
joakim
Posts: 30
Joined: Fri 10.10.2008 11.55

Post by joakim »

Vpl wrote: - Katsastusluokka 2 ei aiheuttane millekkään H:lle ongelmia? VHF lienee ainoa vaivannäköä vaativa asia.
Eiköhän mm. lokin, kaiun ja kaiteiden puuttumisesta ole riittämiin ongelmia 2. luokkaan. Varmasti puuttuu paljon muutakin.

Joakim
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Hienoa, että riittää ideoita ja näin marraskuullakin virtaa tuoda niitä esille. Mutta, niinkuin vesa itsekin totesi, avomeripurjehdus H:lla voi olla turhan extrem juttu. En tiedä oonko tässäkin asiassa tullut vanhaksi, mutta mun mielestä merta tulee kunnioittaa. Helsingin ja Tallinnan välinen merialue mataloineen ja syvänteineen, virtoineen ja näistä johtuvine hankaline aallokkoineeen voi olla kovassa kelissä ja pimeässä vähän vaarallista H:lla seelattavaksi. Ei niin, että vene ei selviäisi näistä keleistä, mutta kuitenkin.

Vesan aiempaa ajatusta Päitsin lisäämisestä H-rankingsarjaan voisi sen sijaan kehitellä.
Kristian
Ylläpitäjä
Posts: 169
Joined: Sat 10.3.2007 18.53
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Kristian »

Tiiän yhden veneen, jolle olis enskaudellakin muutama extremeksikin luokiteltava kisa....
Team Bra, F18 Hobie Tiger
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

joakim wrote:
Vpl wrote: - Katsastusluokka 2 ei aiheuttane millekkään H:lle ongelmia? VHF lienee ainoa vaivannäköä vaativa asia.
Eiköhän mm. lokin, kaiun ja kaiteiden puuttumisesta ole riittämiin ongelmia 2. luokkaan. Varmasti puuttuu paljon muutakin.

Joakim
Kävin läpi tuon katsastusvarustelistan katsastusluokka 2. osalta H-venettä silmälläpitäen. Tunnistin seuraavat kohdat olevan H-veneen osalta pohdittavia:

1.8 Kaiteet, kädensijat ja kiinnityshelat

Kaiteet? Onko näistä mitään tarkempaa vaatimusmäärittelyä?

2.3. Reivausjärjestely

Öö. Kuten moneen kertaan tällä foorumillakin on läpikäyty, että H:n isosta tehon saa tehokkaimmin pois hekin käytöllä.

3.6 Sähköjärjestelmät
- erillinen käynnistys- ja käyttöakusto


Tämä ilmeisesti koskee vain veneitä joissa on moottori asennettuna.

4.9 Laitasuojat

Mitäköhän nämä ovat? Fendereitä? :shock: :D

4.14 Liesi ja lämmitin, asennus ja paloturvallisuus

Koskenee vain veneitä joissa on liesi tai lämmitin asennettuna.

5.7 Loki, kaikuluotain ja ilmapuntari

Onko lokista tarkempaa määrittelyä saatavilla? Kaikuluotaimen asennus ei varmasti tule kyseeseen. Ilmapuntari löytyy jo monesta purjehduskellosta.


6.2. Turvavaljaat ja kiinnityspisteet / juoksuköydet


Juoksuköydet erityisesti olisi hyödylliset ja ne tulisi kaikilla olla.

Taitaa vaatia turhan paljon nypläystä, jotta H:n saisi katsastustarkastajan hyväksymään kuntoon 2. luokkaa silmälläpitäen. Henkilökohtaisesti en kyllä näe miten esimerkiksi kaiteet jotenkin absoluuttisesti tekisi veneestä avomerikilpailukuntoisen.

Mutta joo, Matti voi kyllä olla oikeassa, että H-luokan osallistujat lienee eniten kiinnostuneita Päijännepurjehduksen pituisista kilpailuista. Olisi hienoa, jos saataisi Päijännepurjehdus ja/tai Emäsalo osaksi H-luokan virallista ranking-kalenteria. Voisihan tuo matkarankingkisa olla vuosittain vaihteleva eri kilpailuiden kesken. Sacuesin mainitsema Pyytinkari voisi olla kanssa hauska joinain vuosina.

Ja loppukaneettina avomerikilpapurjehdusta silmälläpitäen. On sääli, että avomerikilpapurjehduksen piirissä ei ole sellaista yksityyppiluokkaa, jonka kisoissa pääsisi kokeilemaan isossa fleetissä taitojen riittävyyttä.
Team Bra, Valentina FIN-916
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Vpl wrote: 1.8 Kaiteet, kädensijat ja kiinnityshelat

Kaiteet? Onko näistä mitään tarkempaa vaatimusmäärittelyä?

2.3. Reivausjärjestely

Öö. Kuten moneen kertaan tällä foorumillakin on läpikäyty, että H:n isosta tehon saa tehokkaimmin pois hekin käytöllä.

....

Henkilökohtaisesti en kyllä näe miten esimerkiksi kaiteet jotenkin absoluuttisesti tekisi veneestä avomerikilpailukuntoisen.
Kaiteista kerrotaan, että aikoinaan H-veneeseen tehtiin kaidesarjaa Englannin markkinoita varten. Että sinne ei olisi hyväksytty kaiteettomia veneitä, niiden merialueethan taitavat siellä muistuttaa hieman enemmän "oikeita" avomerioloja kuin mitä meillä suomessa on.

Hämmästelin minäkin tuota kaiteiden tarvetta turvallisuusvarusteena joskus ns. purjehtijauran alkupuolella, mutta en enää. Normaalivarusteltu H ei minusta ole mikään avomerivene eikä se, että sellaisella voi suotuisissa oloissa mennä Tallinnassa käymään tee H:sta venettä jolla lähtisin avomerelle kalenterin perusteella. Tuollainen ehdottamasi kisa voi tietysti olla ihan kiva kivoissa oloissa, mutta ei silloin H:lla kun noita katsastusvarusteisiin listattuja tarvikkeita oikeasti tarvitaan.

Tuo kommenttisi hekin riittävyydestä reivausjärjestelyn korvaajaksi on myös suoraan sanottuna aika ihmeellinen. Ei ne myrskypurjeet ja reivausjärjestelyt ole siellä listalla ihan vain huvin vuoksi, uskoisin että sitä listaa on ollut tekemässä ihmisiä jotka oikeasti ovat kokeneetkin sellaisten tarpeen. H ei valitettavasti ole mikään sellainen supervene, joka jotenkin tekisi poikkeuksen silloin kun keli menee oikeasti pahaksi. Ei vaikka sitä kuinka monta kertaa tällä tai muilla foorumeilla läpikäytäisiin.

Oletko koskaan joutunut oloihin, joissa pelkkä masto tuntuu riittävän veneen liikuttamiseen, myrskypurjeista puhumattakaan? En väitä olevani mikään asiantuntija kovan kelin suhteen. Ennen takaisin H-veneeseen vaihtoa me liikuttiin merellä lasten kanssa ja nyttenkin ollaan vältetty lähtöä liian kovaan keliin, kuunneltu säätietotukset jne, mutta siitä huolimatta vuosien varrella on muutaman kerran keli yllättänyt merellä. Viimeisin paha ylläri oli muutamia vuosia sitten Kotkan/Haminan edustalle, paikallisesti nopeasti huonoksi mennyt sää johti siihen että jossakin lähistöllä keliin sopimattomalla veneellä liikkeellä olleet miehet hukkuivat. Ei meilläkään todellakaan ollut kivaa siellä, mutta 2-luokkaan sopivassa veneessä pärjättiin sentään pelkällä meritaudilla.

Vpl, kun nyt olet miettinyt sitä venetutkielmaasikin ja selvästi perehtynyt alan kirjallisuuteenkin, niin onhan K. Adlard Coles: Heavy Weather Sailing jo tuttu opus?

Sitä voi kyllä suositella luettavaksi ihan kaikille riippumatta siitä harrastaako kisaamista vai matkapurjehtimista. Kirjassa on kaksi osuutta, "heavy weather experiences" ja "expert advice". Tuli mieleen ihan tästä avomeriaiheesta. Pitäisikin ottaa uudestaan taas luettavaksi, minullakin on jo yi 10 vuotta siitä kun tuota viimeksi lueskelin.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Vpl wrote: 1.8 Kaiteet, kädensijat ja kiinnityshelat

Kaiteet? Onko näistä mitään tarkempaa vaatimusmäärittelyä?
Tietoa löytyy, kun etsii. Kansainvälisen purjehtijaliiton sivuilta löyty tarkat määritelmät esimerkiksi kaiteille esim. Helsinki-Tallinna Race -kilpailun tyyliseen purjehdukseen.

http://www.isaf.org/tools/documents/OSR ... [4345].pdf

ISAF OFFSHORE SPECIAL REGULATIONS

Extract for Race Category 3 Monohulls

Races across open water, most of which is relatively protected or close
to shorelines.

Kohdassa

3.14 Pulpits, Stanchions, Lifelines

--

Joakimin esittämään loki- ja kaikuongelmaan sama dokumentti suhtautuu ainakin kaiun osalta väljemmin, koska luotauslanka sallitaan. Kelpaakohan GPS distance measuring instrumentiksi?

4.13 Echo Sounder or Lead Line
4.13.1 An echo sounder or lead line shall be provided
4.14 Speedometer or Distance Measuring Instrument (log)
A speedometer or distance measuring instrument (log) shall be
provided

Viitataanko kotimaisten avomerikilpailuiden kilpailuohjeissa näihin ISAF:n sivuilta löytyviin säädöksiin vai veneilyliiton sivujen katsastusluokkadokumenttiin?
Team Bra, Valentina FIN-916
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Lauri wrote:Oletko koskaan joutunut oloihin, joissa pelkkä masto tuntuu riittävän veneen liikuttamiseen, myrskypurjeista puhumattakaan?
Kokemusta on sellaisesta tilanteesta missä olimme sysimustana yönä keskellä Suomenlahtea +15m/s ja 3 metrin aallokkossa masto katkenneena. Harmitti vain kun jäi kisa kesken... 8)
Team Bra, Valentina FIN-916
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

no, ihan tuota en tarkoittanut viitatessani pelkkään mastoon... laita kymmenen m/s lisää ja täyspitkä masto...

Miksi muuten loki olisi jotenkin mahdoton tai vaikea asia? Minulla on lokin anturi asennettu ilman mitään reikiä rungossa. Toimii rungon läpi mittaavana, tämä nykyinen Navmanin valmistama ei toisin ihan niin hyvin kuin edellisessä veneessä ollut Garminin kaiku (ts. jälkimmäisen kanssa ei ollut koskaan mitään ongelmia, Navman joskus hukkaa pohjan. Asennustapa on vastaava)

Muistaakseni ainakaan aikaisemmin gps ei ole kelvannut lokin korvaajaksi kotimaisissa katsastussäännöissä.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Lauri wrote:Miksi muuten loki olisi jotenkin mahdoton tai vaikea asia? Minulla on lokin anturi asennettu ilman mitään reikiä rungossa. Toimii rungon läpi mittaavana, tämä nykyinen Navmanin valmistama ei toisin ihan niin hyvin kuin edellisessä veneessä ollut Garminin kaiku (ts. jälkimmäisen kanssa ei ollut koskaan mitään ongelmia, Navman joskus hukkaa pohjan. Asennustapa on vastaava)

Muistaakseni ainakaan aikaisemmin gps ei ole kelvannut lokin korvaajaksi kotimaisissa katsastussäännöissä.
Luokkasäännöt kieltävät lokin käytön normaalikisaolosuhteissa ja sen vuoksi kukaan ei investoisi yhtä kisaa varten lokiin. Eikä varsinkaan sellaiseen missä pitäisi porata pohja puhki. Tosin tuo kaiteiden puuttuminen kyllä vesittää tämän avomeri-idean ilmeisen lopullisen pysyvästi. Pahus.

Löydätkö suomalaiset katsastussääntöihin mitään tarkempaa referenssimateriaalia kuin tuo veneilyliiton sivuilta löytyvä muistilista? Näihin katsastusvarustus asioihin tuntuu liittyvän aika paljon määrä hearsay-tarinoita.
Team Bra, Valentina FIN-916
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Vpl wrote: Löydätkö suomalaiset katsastussääntöihin mitään tarkempaa referenssimateriaalia kuin tuo veneilyliiton sivuilta löytyvä muistilista? Näihin katsastusvarustus asioihin tuntuu liittyvän aika paljon määrä hearsay-tarinoita.
Oletko tuon lukenut:
http://www.purjehtija.fi/uploads/p0pe0cby.PDF
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Kiitos Erkka. Olisihan tuota pitänyt osata SPL:n sivuilta itsekin etsiä.

Tämä dokumenttihan palautti tämän avomeri-idean takaisin toteutuksen polulle, koska:

Code: Select all

Katsastusluokka 3: Saaristo

Saaristoon ja sisävesille rakenteeltaan ja kunnoltaan soveltuvat veneet.
Purjehdusalue kattaa Suomen rannikot, järvet, Ahvenanmeren, Suomenlahden perukan Viipurinlahdelle ja
Saimaan kanavan, sekä suotuisissa olosuhteissa Merenkurkun ja välin Helsinki-Tallinna.
Tämä ei tietystikään tarkoita sitä, että kukaan kilpailujärjestäjä järjestäisi katsastusluokka 3:lle Helsinki-Tallinna -kilpailua, mutta ei katsastusvaatimuksista se ei ainakaan jää kiinni.

Ja Laurille seuraava sitaatti samasta dokumentista:

Code: Select all

2.4 REIVAUSJÄRJESTELYT
Kovan sään varalta edellytetään seuraavia purjeiden säätömahdollisuuksia:

...

3-luokka Suositellaan reivausjärjestelyä. Reivausjärjestely ei ole välttämätön veneissä, joissa maston ja purjeen trimmaus mahdollistaa purjeen riittävän latistamisen tuulen voimistuessa
Eli jopa katsastusmiehet ovat sitä mieltä, että hekki riittää H:ssa kovassa kelissä ison latistamiseen välillä Helsinki-Tallinna. Touchdown. :P
Team Bra, Valentina FIN-916
joakim
Posts: 30
Joined: Fri 10.10.2008 11.55

Post by joakim »

Vpl wrote:

Code: Select all

suotuisissa olosuhteissa Merenkurkun ja välin Helsinki-Tallinna.
Eli jopa katsastusmiehet ovat sitä mieltä, että hekki riittää H:ssa kovassa kelissä ison latistamiseen välillä Helsinki-Tallinna. Touchdown. :P
Niin riittää suotuisissa oloissa! Eli silloin kun tuulta ei ole paljoa ja jos on vähänkin enemmän (vaikkapa yli 8 m/s) se ei ole vastaista. Kisoja harvemmin perutaan, jos noi ei toteudu ja siksi kaikki kisat, joissa mennään saariston ulkopuolelle vaativat 2. luokan varustuksen.

Joakim
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Vpl wrote:Kiitos Erkka. Olisihan tuota pitänyt osata SPL:n sivuilta itsekin etsiä.

Tämä dokumenttihan palautti tämän avomeri-idean takaisin toteutuksen polulle, koska:

Code: Select all

...suotuisissa olosuhteissa Merenkurkun ja välin Helsinki-Tallinna.
Ja Laurille seuraava sitaatti samasta dokumentista:

Code: Select all

...Reivausjärjestely ei ole välttämätön veneissä, joissa maston ja purjeen trimmaus mahdollistaa purjeen riittävän latistamisen tuulen voimistuessa
Eli jopa katsastusmiehet ovat sitä mieltä, että hekki riittää H:ssa kovassa kelissä ison latistamiseen välillä Helsinki-Tallinna. Touchdown. :P
Vai pitääkö tuo lukea niin että suotuisissa olosuhteissa reivejä ei tarvita:)

Ja nyt maksamaton mainos: tulkaas muutkin Marnelan jouluglögille, minä lähden nyt. http://www.marnela.fi/pdf/Marnela_ystavanpaivat.pdf
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Eli seuraavaksi pureudutaan sanan 'suotuisa' määritelmään.

Oman käsitykseni mukaan kilpapurjehtijat alkavat vasta nauttimaan purjehduksesta yli 10m/s tuulessa. :wink:
Team Bra, Valentina FIN-916
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Vpl wrote:

Code: Select all

...sekä suotuisissa olosuhteissa Merenkurkun ja välin Helsinki-Tallinna.
....

Ja Laurille seuraava sitaatti samasta dokumentista:

Code: Select all

2.4 REIVAUSJÄRJESTELYT
.....
Eli jopa katsastusmiehet ovat sitä mieltä, että hekki riittää H:ssa kovassa kelissä ison latistamiseen välillä Helsinki-Tallinna. Touchdown. :P
Sorry jo etukäteen, Vesa. Ei millään pahalla, mutta tuo kirjottamasi kirjanlukemiseen perustuva selittely voidaan lukea myös niin, että se mitä katsastusmiehet pitävät vielä suotuisina olosuhteina on sinun kokemustesi mukaan jo astetta vakavampaa, kovaa keliä. Enkä tarkoita, että kokemuksesi olisi välttämättä jotenkin väärä, päinvastoin: Sikäli kun se perustuu H:lla tai vastaavalla pienellä veneellä liikkumiseen, niin rajakin on kyllä alempana. Ei sellainen vähän yli 10 m/s ole kaikille veneille kovaa keliä.

Minusta tämänkin pitäisi antaa vähän vinkkiä siitä, että H ei ole avomerivene...asian todistelu joksikin toiseksi katsastussääntöihin vedoten on suoranaisesti vaarallista. Joku voi sen täältä lukea ja uskoakin, mutta mitkään katsastussäännöt eivät muuta sitä että meri on pahalle päälle sattuessaan paha paikka, jossa kuolee ihmisiä.

Vertailun vuoksi, myrskyraja on suomessa 21 m/s ja maailmalla n. 25 m/s (isoilla vesillä 21 kuulu vielä kategoriaan "strong gale"). Valitettavasti myrskyt on ihan mahdollisia suomenkin vesillä kilpailukauden aikana... ja tuulen voimakkuus ja olosuhteet merellä ei muuten muutu pahemmiksi lineaarisesti siten, että 22 m/s olisi vain kaksi kertaa pahempi juttu kuin 11 m/s... 3. luokkaan luontaisesti sopivien veneiden on parasta pysyä rannassa silloin kun on myrsky. Minun kokemusten mukaan luontaisesti 2. luokkaan menevillä veneillä on se etu, että myrskyn sattuessa merellä veneessä on vielä turvallisen oloista, vaikka mukavaa ei olisikaan. Ei niitä luokkarajoja ole ihan vain huvin vuoksi keksitty.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Olen huvittuneena lukenut tuota sanan käänteiltään suhteettoman jyrkkää keskustelua plaanaa.com-palstalla liittyen EMK:n järjestämään Syysseilauskilpailuun. Olen käsittänyt, että tässä kisassa kilpailujärjestäjä vaati veneiden katsastusluokan olevan 2? Miksiköhän näin, kun kilpailu on saaristokilpailu? Siis ainakin avomeripurjehtijoiden kilpailukalenterin mukaan.

Pohdin vain, että missä kulkee absoluuttinen raja 2- ja 3-luokan katsastusvaatimusten kanssa kilpailuihin liittyen?
Team Bra, Valentina FIN-916
joakim
Posts: 30
Joined: Fri 10.10.2008 11.55

Post by joakim »

Vpl wrote:Olen huvittuneena lukenut tuota sanan käänteiltään suhteettoman jyrkkää keskustelua plaanaa.com-palstalla liittyen EMK:n järjestämään Syysseilauskilpailuun.
Ettet vain nyt sekoittaisi Syyskilpailua ja Karvalakkia, joista jälkimmäinen käy useinmiten ~10 M saariston ulkopuolella?

Myös Syysseilauksen ORCi-kisa käydään aika ulkona (rata Kytön ulkopuolella, josta takaisin Haukilahteen eri reittejä).

Joakim
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

editoin tämän kommentti pois
Last edited by Vpl on Sun 30.11.2008 13.07, edited 2 times in total.
Team Bra, Valentina FIN-916
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

joakim wrote:
Vpl wrote:Olen huvittuneena lukenut tuota sanan käänteiltään suhteettoman jyrkkää keskustelua plaanaa.com-palstalla liittyen EMK:n järjestämään Syysseilauskilpailuun.
Ettet vain nyt sekoittaisi Syyskilpailua ja Karvalakkia, joista jälkimmäinen käy useinmiten ~10 M saariston ulkopuolella?

Myös Syysseilauksen ORCi-kisa käydään aika ulkona (rata Kytön ulkopuolella, josta takaisin Haukilahteen eri reittejä).

Joakim
Joo kyllä sekoitin ja pahoittelut siitä.
Team Bra, Valentina FIN-916
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

joakim wrote:Niin riittää suotuisissa oloissa! Eli silloin kun tuulta ei ole paljoa ja jos on vähänkin enemmän (vaikkapa yli 8 m/s) se ei ole vastaista. Kisoja harvemmin perutaan, jos noi ei toteudu ja siksi kaikki kisat, joissa mennään saariston ulkopuolelle vaativat 2. luokan varustuksen.

Joakim
H MM:ssä peruttiin kolmena päivänä kilpaileminen liian kovan sään vuoksi. Ei kait lähtöjen perumiselle ole mitään estettä. Sinänsä mielenkiintoista, että katsastussäännöissä tehdään poikkeus kelin perusteella Helsinki-Tallinna välille. Jos matkapurjehtijoiden harkintakykyyn luotetaan sääennusteisiin luottamisen suhteen, niin miksi kilpapurjehtijoihin ei luoteta? Ajatellaanko, että kilpailuvietti ajaa älyn ohitse?
Team Bra, Valentina FIN-916
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Ja nyt kun tuntuu, että olen oikein inttävällä ja ärsyttävällä päällä, niin kirjoitetaan vielä seuraavaa.

Katsastusohjeet sanovat:

Code: Select all

Katsastsluokka 3: Saaristo
Saaristoon ja sisävesille normaalina purjehduskautena vallitseviin olosuhteisiin rakenteeltaan ja kunnoltaan soveliaat veneet.
Purjehdusalue kattaa Suomen rannikot, järvet, Ahvenanmeren, Suomenlahden perukan Viipurinlahdelle ja Saimaan kanavan, sekä suotuisissa olosuhteissa Merenkurkun ja välin HelsinkiTallinna.
Miten määritellään Suomen rannikko? Onko 10 mailia Kytön selän ulkopuolella rannikkoa vai katsastusluokka 2:n määrittelemää meriolosuhdetta? Ei millään tavalla luotettava tiedon nettireferenssi Wikipedia määrittelee rannikon seuraavasti: "Rannikko on meren tai suuren järven ja mantereen raja-alue.[1] Rantaviiva on viiva, joka voidaan piirtää maan ja meren rajalle. Rannikko-nimitystä käytetään usein maantieteellisestä alueesta, kuten Yhdysvaltain itärannikko, Venäjän Mustanmeren-rannikko, tai Suomenlahden rannikko."

Saaristo taasen määritellään seuraavasti: "Saaristo eli saariryhmä on useiden saarten muodostama ryhmä tai ketju." Missä kulkee pääkaupunkiseudun edustalla saarten muodostamien ketjujen välinen raja?

Saivartelua, tiedetään.
Team Bra, Valentina FIN-916
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Jälleen itse itselleni vastaten. ISAF:n Offshore Special Regulations -ohjeista löytyy vastaus pohdintoihini.

Code: Select all

1.01.3 These Special Regulations, adopted internationally,
are strongly recommended for use by all organizers of
offshore races. Race Committees may select the
category deemed most suitable for the type of race to
be sailed.
Team Bra, Valentina FIN-916
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Vielä hiukan omia ajatuksiani pitkän keskustelun eri vaiheisiin:

Itse en haluaisi h:lla osallistua avomerikisaan, mutta rauhallisella aikataululla voisin kyllä lomapurjehtia Tallinnaan tai Tukholmaan. Pidemmistä saaristokisoista Päitsi, Emäsalo ja Pyytinkari sopivat mielestäni hyvin h:lle. Erityisesti Pyyttiin tekisi mieli osallistua, jos vene sattuisi olemaan alkukesästä Turun suunnalla. Formaattiin kuuluu siis yön-yli-kilpailu juhlapaikalle, jossa saunotaan ja grillataan (ja se yksi miehistö vetää hirveät lärvit:)), ja sitten sunnuntaina paluukisa.
Jos matkapurjehtijoiden harkintakykyyn luotetaan sääennusteisiin luottamisen suhteen, niin miksi kilpapurjehtijoihin ei luoteta? Ajatellaanko, että kilpailuvietti ajaa älyn ohitse?
Tämä onkin mielenkiintoinen kysymys. Jos järjestäjä lähettää kovassa kelissä kisan, jossa osa porukasta jää turvallisuuteen vedoten rannalle, ei tuo mielestäni ainakaan lisää yleistä kisamotivaatiota. Samasta syystä radat kaiketi pyritään usein suunnittelemaan siten, että esim. matalat kierretään riitävän kaukaa (radalle lisätty merkki). Jos jokainen kippari saisi harkita kuinka läheltä matalaa uskaltaa mennä, löytyy joukosta aina joku rohkea, joka lopulta ajaa kiville. (Tai ainakin muut jättävät enemmän varaa, eivätkä koe kilpailua reiluksia kun joku "hullunrohkea" saa etua rohkeudestaan.)

Noin yleisesti ottaen saattaisin kallistua sen puolelle, että (niissä joissa olen purjehtinut) kisaveneissä tyypillisesti parempi veneenkäsittelytaito ei turvallisuusmielessä kompensoi vauhdin maksimoimisen (ja vain vauhtiin keskittymiseen) tuomia riskejä.

Henkilökohtaisesti en kyllä näe miten esimerkiksi kaiteet jotenkin absoluuttisesti tekisi veneestä avomerikilpailukuntoisen.
Kun toisinaan olen veneilyturvallisuudesta jotain yrittänyt kouluttaa, olen koittanut korostaa että onnettomuudet tai niistä selviämiset harvoin johtuvat yhdestä yksittäisestä asiasta. Useimpien onnettomuuksien taustalla on iso joukko "pieniä" virheitä, turhia riskejä, puuttuvia turvavarusteita jne. Ja useimmiten vielä niin että sattumalta useampi "epätodennäköinen" huono sattuma sattuu kohdalle suunnilleen samaan aikaan. Mitä paremmin olet varustautunut, sitä useamman vastoinkäymisen kestät ennen kuin kyseessä on todellinen vaaratilanne. Eli sikäli ei ehkä ole mielekästä keskustella yksittäisen turvavarusteen "pakollisuudesta". Uskon kuitenkin, että vene jossa on melkein kaikki 2-luokan varusteet on turvallisempi kuin vene jossa on melkein kaikki 3-luokan varusteet.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:

Code: Select all

...sekä suotuisissa olosuhteissa Merenkurkun ja välin Helsinki-Tallinna.
Jne...

Juu, Vesalla on meno päällä. Otetaan nyt aluksi tämä Haraldin kommentti Hoskin H-gaalasta. Harald tiedetään kovana kisamiehenä mutta hänelle hatunnosto siitä, että otti esiin Feneiden vuosittaisen kokoontumispurjehduksen. Niille joilta periaate meni ohi, tulee seuraava kertaus: Eli tapahtuman ajatuksena on saada mukaan uusia Feneilijöitä ja "kilparata" on yhteislähdön kirittämä kisa johonkin saunomiseen soveltuvaan saareen, olikohan matka sitten 20M tai alle. Näin porukka pääsee nauttimaan kisasta ja yhteisolosta, etenkin semmoiset veneilijät, jotka mielellään haluaisivat kehittyä venellään purjehtimisessa ja olla muutenkin sosiaalisia. Haraldin ehdotus oli, että tapahtuma voitaisiin järjestää yhdessä H-veneilijöiden kanssa kun kerran kisatoimintakin on samoilla radoilla ja lysseillä.

...vaan sitten alkoi Matti sotkemaan 5x ratakisaa samaan tapahtumaan ja niinpä keskustelu karkasi kovan luokan kisahäppeningiksi joka suoraan sanoen ei nappaa. Ajatuksena että tultaisiin tyttökaverin kanssa viettämään aikaamme jotain ratoja sahaamaan ei vaan sovi kropalleni. Matkakisassa on jo enemmän ajatusta mutta muistakaahan nyt, ettei tässä ole ajatuksena säikyttää ketään millään 100M kertarevityksellä. Toki kisamiehet voi keskenään tommosen järjestääkin mutta jos kisatouhuihinne kaipaatte uutta verta niin koittakaahan nyt vähän hillitä itseänne.. ;)

Laurin mainitsemat seikat avomeripurjehduksesta tulevat kyllä ihan tarpeeseen. Tietty on eri asia kun Vpl:nkin veneessä seilaa pelkästään äijiä kun keskiverto H:n omistaja joka on yleensä pariskunta (harmittavan usein vielä niin, että toinen puolisko ei välttämättä edes oikein ole innoissaan koko märästä ja kylmästä puuhasta varsinkaan pimeässä joskin nauttisi kovasti leppoisemmista reissuista jossa pääsisi juttelemaan huolistaan muitten emäntien kanssa. Ja toinen puolisko on saattanut käydä talvella ennen veneen ostoa rannikkolaivurikurssin mutta sen perusteella ei vielä pötkitä mihinkään edes 2-luokan varusteilla. Tallinnaan olisi mukava mennä mutta pakko myöntää, että sinne minä kyllä myös jäisin nimim. kokemusta avomerireissusta löytyy ja ei se kovin mieltäylentävää puuhaa ole vaikka sen jonkinlaisena väsytyskisana haluaisikin ottaa.

Eli summasummarum. Missään nimessä en menisi lyttäämään Haraldin -alkuperäistä- ehdotusta ja hyvinkin mielellään joku tuommoinen isompi tapahtuma kokoontumispurjehduksesta pitäisi tehdä (sekä enemmän ranking-pisteitä että kireemmätkin kisailijat saataisiin mukaan rentoutumaan :D ). Voisitte siinä yhteydessä saadakin lisää porukkaa ranking-kisoihin ja sitä kautta kenties isommillekin tantereille. Mutta ei mitään avomeripelleilyjä jossa osaanottaville aloittelijoille voi tulla traumat koko lajista.
Last edited by 306 on Mon 1.12.2008 10.46, edited 1 time in total.
306
Petri
Posts: 70
Joined: Sun 10.2.2008 14.53

Post by Petri »

Vpl wrote: Henkilökohtaisesti en kyllä näe miten esimerkiksi kaiteet jotenkin absoluuttisesti tekisi veneestä avomerikilpailukuntoisen.
No siis kyllähän kaiteet nyt olennaisesti pienentävät todennäköisyyttä veteen putoamiseen, etenkin kun ollaan kelirajalla jossa lifelinea ei vielä jaksa alkaa virittelemään mutta keli on vielä vähintäänkin "kelvollista".

Sikäli mä ymmärrän kyllä täysin sen miksi kaiteet ovat turvallisuuskysymys, etenkin Hoon kaltaisessa matalassa veneessä missä iso aalto lyö kyllä kovaa yli oikein osuessaan ja remmeissä haikkaava gasti voi löytää itsensä merestä vesikylvyn päätteeksi.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Se on selvää, että kaiteet lisäävät turvallisuutta, mutta kyllä lifelinet saman asian hoitavat. Tosin kuten kirjoitit, niin kyse taitaa olla juuri siitä, että ihminen on luonteeltaan laiska ja lifelinen käyttäminen vaatii erityistä vaivannäköä.

Mä luovutan tän aiheen osalta. :)

Ei tämä H:lla avomerellä pääsy mikään pakkomielle ole, mutta joku pidempi avomerikisa olisi hauska käydä vetäsemässä sellaisessa luokassa missä ei tarvitsisi spekuloida tasoituskertoimilla.
Team Bra, Valentina FIN-916
Post Reply