H-projektia talveksi

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: H-projektia talveksi

Post by remonttimake »

En ole nähnyt H veneessä moninkertaista cunnarin välitystä. Jollain on kuulemma ollut läpinaru, jonka toinen pää rapulukossa kannen toisella puolella ja toinen pää toisella puolella. Voi valita kummalta puolelta cunnaria kiristää. Omassa veneessä on puomi kiskolla. Olen lukinnut sen vaijerilla maston jalkaan, mutta ilmeisesti tarkoitus onkin aikanaan ollut laittaa puomiin alasvedin, joka toimiii cunnarin tavoin. Ehkä kokeilen sitä ensi kaudelle.

Minä en poraisi yhtään uutta reikää mihinkään, ellei ole ihan pakko.
kökke
Posts: 22
Joined: Sun 23.9.2012 18.49

Re: H-projektia talveksi

Post by kökke »

No eiköhän sitten toi kunnari toteuteta kiinnittämällä sen toinen pää joko kanteen tai puominsaranaan ja plokin kautta sitloodaan. eiköhän sen verran jerkkua löydy, että tuon saa riittävän kireälle tuolla kaksin kertaisella. Tuleepahan ainakin halvempi ja simppelimpi. Ja helppohan sitä on lisätä, jos siltä tuntuu.

Yksi vielä mieleen tullut asia on, että kuinkas vahvoja plokeja tarvitsee h-veneen kokosessa käyttää? Siis piisako esim 29mm harken (max työkuorma 150kg) esim levangin säätöön ja useimpiin kohteisiin tai jopa kaikkialle. Ja ison ja fokan falleille makaavat 40mm harkenit (max työkuorma 220kg). Omalla mutu-tuntumalla tuollaiset kestot ainakin tuntuu ihan kohtuullisilta, joskin varsinkin levankiin saattaa tulla aika kovia "iskuja" jiipatessa. Köyden paksuus tietysti voi olla rajoittava, mutta tuo pienempikin ploki ottaa 8mm köyttä ja sen isompaa varmaan ei missään oikeastaan tarvita.
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Re: H-projektia talveksi

Post by Erkka »

Jos en nyt ihan väärin mittoja muista, niin meillä on ison skuutissa yläpäässä Harkenin 29mm ja alapäässä jotain isompia, ja fokan skuutissa se 40mm Ti-Lite. Olen tykännyt noista missä sakkelit ei kilise, ja alkuperäiset dyneema-narut on kestänyt jo kaiketi viisi vuotta.
Spinnun plokeina takakulmissa on jotkut alkuperäiset jarruplokit, ja sitloodan reunalla 90 asteen käännön tekemässä 40mm Ti-Litet. Levangissa varmasti riittää 29mm.

Alla vielä kuvia mistä voi yrittää arvata miten meillä menee cunnari, jossa on siis 4-kertainen välitys, johon olen tyytyväinen. (Mutta 2-kertaisellakin (kiinni kanteen/maston juureen/puomin juureen ja purjeen reiästä läpi ja plokin kautta sitloodaan) varmasti pärjää hyvin).

http://www.harken.com/pdf/4927.pdf

Image

ImageImageImage
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: H-projektia talveksi

Post by Lauri »

Ei mastoon (tai puomiin) reikien porailu ole mitään salatiedettä, jossa olisi hirveät riskit. Eikä siitä käsittääkseni seuraa rakenteen heikentymistä, kunhan homma tehdään oikein.

Toisinaan poraaminen toimii jopa päivastoin; jos alumiiniin on alkanut syntyä murtuma, voidaan sellaisen eteneminen pysäyttää poraamalla "railon" päähän pieni reikä. Murtuminen ei sitten jatku siitä tasaiselta reiän seinältä eteenpäin.

Mastoon helojen kiinnittämisessä ensimmäinen juttu on tietysti se, että syntyvästä reiästä tulee tasaisen pyöreä ja oikean kokoinen niitille. Helat siis kiinnitetään niittaamalla (tai joissakin tapauksissa ruuveilla, mutta siihen on ihan oman tyyppisensä ruuvit joita saa mm. mastopajoista). Toinen juttu on suunnitella kiinnitettävän helan asennus niin, että veto tulee oikean suuntaisena. Helan tyypistä riippuen voi väärään suuntaan vetävällä voimalla voi sen maston saada kurttuun, ei niinkään tasaisen pyöreällä reiällä siinä.

Esimerkiksi kunnarin päätä varten voisi maston sivulle laittaa lenkin kiinni parilla niitillä, vaikkapa tämän tyylisen: http://kauppa.maritimshops.fi/Published ... 9513006010
Tuossa mallissa köyden on sitten lähdettävä suunnilleen molempien reikien kautta kulkevan viivan suuntaisesti, silloin systeemi kestää. Jos veto tulee kohtisuoraan sivulle, niin silloinhan se hela vetää maston kyljen muodottomaksi ja pahimmassa tapauksessa repeää niittaus irti (ellet ymmärtänyt selitystä, niin älä yritä asentaa tuollaisia!)

---

Kunnarin välityksistä sen verran, että sitä narua kun tarvitaan yleensä kovalla kelillä, niin ei suuremmista välityksistä haittaakaan ole. Olen ollut joskus kelissä, jossa kaksinkertainen välitys on jättänyt toivomisen varaa, joten olen ajatellut lisätä välitystä. Rapulukkoja on riittävästi, joten taidan muuttaa kunnarin molemmilta puolilta säädettäväksi joskus.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-projektia talveksi

Post by 306 »

FIN-590 wrote: Yritän lisätä karmeaan näköisiä kuvia - mutta tarkistakaa pukkit ja liikkukaa varovasti kannella.....
FIn 590
Tästä oli varmaan kyse?

Image

Ilikeen näköistä hommaa tosiaan! Miltäs näyttää tarkempi tarkastelu?
306
FIN-590
Posts: 19
Joined: Thu 16.9.2010 15.46

Re: H-projektia talveksi

Post by FIN-590 »

Veneessä on kyljessä n 10 cm naarmu ja peräsimen edessä oleva skegi on poikki,tai siinä on halkeama ja se on vino...peräsin pitää vielä ottaa pois ja tarkistaa akseli,mutta ei taida siinä missävene nyt on onnistua,alla on putki ja kaivo....... vähän vielä pohdinnassa missä ja miten korjautan veneen,hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
Voi olla että uusi pukki piää myös hankkia, vene nyt liian isolla pukilla joka on lainassa..
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-projektia talveksi

Post by 306 »

FIN-590 wrote:Veneessä on kyljessä n 10 cm naarmu ja peräsimen edessä oleva skegi on poikki,tai siinä on halkeama ja se on vino...peräsin pitää vielä ottaa pois ja tarkistaa akseli,mutta ei taida siinä missävene nyt on onnistua,alla on putki ja kaivo.......
Tässä kuvat vielä:
ImageImage

Aika ilkeä jälki kyljessä, erikoista kun näyttäisi olevan kaksi gelcoat-pintaa päällekkäin? Sen korjaaminen on joka tapauksessa vielä aika simppeli juttu ellei rakenteissa ole vikoja sisäpuolella (esim. valkoisia repeämiä lasikuidussa tms. löysyyttä). Pintaa voi korjata esim. sävytetyillä gelcoat-kiteillä joita saa viimeistään Maritimeistä. Ohjeiden seuraaminen eli korjattavan alueen rajaus teipillä, 2-komponenttikitin oikea sekoittaminen ja kuivuminen sekä huolellinen hionta hienoilla papereilla ja lopulta hiomavahalla tekee kokemukseni mukaan lähes virheettömän pinnan taas.

Tuo peräsin sen sijaan on kyllä aika harmi jo senkin takia, että lavan irroittaminen on homma joka vaatii joko lapiota ja pehmoisen telakkakentän (mikä kuvasta päätellen vois olla mahdollista) tai nosturia kun peräsinakseli on juttujen mukaan liian pitkä muuten irrotakseen. Sen korjailukin olisi hyvä tehdä huolella, samoin akselin suoruuden tarkistamiset ym. tai muuten seilailu jatkossa on aika nilkutusta. Ohjeita ja neuvoja foorumiltakin toki löytyy.

Harmi kyllä tuo vakuutuspuoli, tommoset klommot olisi talven aikana voinut korjauttaa hiljaa ja huolella ja omaan piikkiin vielä jotain muutakin pientä jos tarpeen. Helsingin seudulla korjauksista on mainetta niittänyt Leevene ja Lindgrenin telakka, mutta tekijöitä saattaa olla muitakin. Isompien pursiseurojen ilmoitustauluilta tai tiedustelemalla varmaan löytyy tietoa?

Oletko muuten kysellyt uuden pukin valmistajalta korvauksia tms.? Vähintään pitäis pukin kauppa perua ellei heidän vakuutuksestaan veneen korjauksia saa hoidettua.
306
kökke
Posts: 22
Joined: Sun 23.9.2012 18.49

Re: H-projektia talveksi

Post by kökke »

Pistetäänpä hieman päivitystä projektista. Niinhän siinä kävi, että vasta kun deadlina alkaa olemaan ovella alkaa tapahtumaan. vielä pari viikkoa sitten oli melkein kaikki tekemättä, mutta pari tehokasta viikonloppua sai ihmeitä aikaan. Aika hyvällä mallilla alkaa kaikki olemaan, ikkunat pitää vielä tiivistää uudestaan ja pari pultin reikää kannelta paikata ja siistiä gelcoatilla, mutta ne varmaan tulee laitettua rannassa.

Tosiaan jos jäät nyt tällä viikolla lähtee niin vene ois tarkotus saada vesille tulevana viikonloppuna, jos siis kuljetus saadaan järjestettyä. Ja sit alkaakin jännittävät hetket kun ruvetaan toteamaan mitä kaikkea on tehty päin mäntyä. Kellään porukasta kun ei varsinaisesti ole kokemusta purjehtimisesta, voi hyvin muutama idioottimainen ratkaisu päätyä mukaan.

Pohjaankin saatiin vissiin 9 kerrosta maalia uppoamaan, syksyllä varmaan päästään toteamaan, että onnistuko vaiko ei. Sähköt on uusittu ja tehty kunnolla. Sisätilojakin hieman siistitty. Suurin jännittämisen aihe lienee pienimuotoinen rikauksen uusiminen, mutta toivotaan että siitä on onnistuttu tekemään toimiva tai ainakin sellanen, että siitä vielä saa toimivan...
Post Reply