Uusi H-veneilijä

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Kaiku
Posts: 23
Joined: Wed 13.8.2014 22.13
Location: Helsinki

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Kaiku »

H-venen masto on vain 10 m, itse en lähtisi, mielummin katso yhden kesän tuulen suunnan naruista. En ole nähnyt ketään pikkupurkkarin mastossa.
Qubik
Posts: 1
Joined: Tue 9.6.2015 00.56

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Qubik »

Satamissa on maston nostureita/huoltotikkaita. Ainakin Jollaksen venekerhosta kysymällä sain luvan käyttää windeksin laittamiseksi.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Lauri »

Mastohan on yläpäästä vieläpä kavennettu ja vantit kiinnittyvät 7/8 takilan tyylisesti aika paljon topin alapuolelle, en kyllä lähtisi sitä kapenevaa alumiinitankoa rasittamaan kiipeilemällä. En usko, että toppia olisi suunniteltu sellaista rasitusta varten. Riskejä kannattaa välttää, uusi masto maksaa niin paljon että useimmissa tapauksissa on helpompaa vaihtaa venettä kuin hankkia uusi masto vaurioituneen tilalle.

Vuoden voi tosiaan purjehtia ihan hyvin ilman windeksiä. Tai pitenpäänkin, minulla on viimeksi ollut toimiva sellainen mastossa n. 2004.
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Hookaksoo »

Joo en lähtisi itsekkään kiipeilemään, onko teidän maston jalka semmoinen josta saisi tapin läpi? Helpointa mielestäni olisi vaan laskea masto, laittaa windexi ja vetää ylös, olettaen että siellä jalassa on mahdollisuus tappia varten. Tai sitten vie jollekkik kerholle jossa on mastokraana ja kiipee sitä pitkin.
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Olipa aika yhtenäinen EI kaikilta. :D Taitaa jäädä siis kiipeilyt tekemättä, ehkä ihan hyvä että tuli kysyttyä täällä ensin. Hankoon olisi tarkoitus lähiviikkoina mennä ja siellä muistaakseni oli mastonosturi. Jospa yrittäisi operaatiota siellä. Toinen vaihtoehto on jos tulee törmättyä tuttuihin joilla on isompi masto niin kiipeää sinne ja vetää oman maston kevyellä kelillä siihen viereen.

Koin purjehtimisen etenkin myötätuuleen hankalaksi ilman windeksiä koska tuulta oli vaikea aistia ja trimmit oli muutenkin miten sattuu.

EDIT. ja mastossa ei tosiaan ole sitä tappia joten maston laskeminen voi olla haastavaa. Varsinkin kun kokemusta on vasta yhdestä nostosta ja nollasta laskusta. Ihmetyttää muutenkin nuo laiturilta tehtävät nostot sen suhteen miten maston saa muka pidettyä vantit käsissä suorassa ja se ei kaadu sivuille. Sitten kun se lähtee kaatumaan niin sitä ei kyllä saa enää tietyn kulman jälkeen pysäytettyä ja vauriot voi olla aika suuria.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Lauri »

Tuo tuulen aistimisongelma myötätuuleen ajettaessa on helppo hoitaa: Ota pätkä narua tai vaikkapa villalankaa, mene seisomaan takakannelle ja sido se lanka takastaagiin sen verran korkealle kuin yletät. Auttanee siihen asti että saat windeksin laitettua?

Olen kerran yrittänyt tehdä asennuksia toppiin mastonosturista käsin. Pienikin aallokko haittaa paljon, ja varsinkin Hangossa täysin tyyntä hetkeä on vaikea löytää. Jos meri olisikin luonnon puolesta tasainen, niin ohi ajavaa liikennettä siellä riittää aaltoja nostamassa.
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Toi villalanka onkin hyvä idea! Toimii varmasti ihan riittävän hyvin.

Täytyy joo sitä hankoa miettiä. Jos joku tietää hanko - inkoo akselilla hyviä nosturipaikkoja niin ideoita otetaan vastaan. Voisihan sitä tietty tehdä myös vkloppureissun helsinkiin ja takaisin inkoosta.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Lauri »

Myös sopivan korkuista siltaa voi käyttää apuna mastohommissa. Windeksin laittamiseen optimaalinen silta tarkoittaisi sellaista josta H ei ihan mahdu alta. Varovainen pitää olla, jos mastoa kolhii betoniin niin ei tarvitse arvailla kumpi voittaa.

Minulla on tapana nostaa ja laskea masto nosturilla niin että maston voi jättää vaikka vapaasti veneen päälle roikkumaan. Samaa voisi ehkä soveltaa sillankin avulla. Tarvitaan kaksi köyttä: Toinen on spinnufalli, toinen joku muu naru, esim. fokan skuutti. Jälkimmäinen sidotaan toisesta päästä mastoon alas (esim. puomin saranan paikkeille) ja toinen pää spinnufalliin. Pituutta tällä köydellä on sen verran, että se riittää keulastaagin kiinnityksen kohdalle. Spinnufalli vedetään ylös, n. metri jätetään ulos ja sidotaan kiinni. Nostopiste, mihin nosturin koukku laitetaan, on noiden kahden köyden yhtymäkohdassa.

em. systeemillä on saatu aikaiseksi asetelma jossa masto "kelluu" ilmassa sopivassa kulmassa ihan itsekseenkin. Maston voi ohjailla kevyesti veneen päälle, sitten masto jalkaan, vantit kiinni, vedetään keulastaagista vähän pystympään ja kiinnitetään keulastaagi.
rveivo
Posts: 97
Joined: Fri 7.8.2009 13.30

Re: Uusi H-veneilijä

Post by rveivo »

Maston alapään voi tapin puuttuessa varmistaa narulla kaatoa ja nostoa varten. Silti kaato ja nosto lihasvoimin on helpointa opetella niin, että paikalla on neuvomassa joku, joka sen osaa. Saimme itse opastusta SMissä pari vuotta sitten ja homma olikin sitten aika helppo. Aktiivikisaajat nostaa ja laskee mastoa koko ajan. Jostain osaava neuvoja siis paikalle ja kolme tarpeeksi vahvaa henkilöä tekemään. Takakannella operoida saisi olla kohtuullisen pitkä.
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Tässä on nyt tullut puuhasteltua kaikenlaista. Ajattelin laittaa toteutuksista kuvia aikani kuluksi. Eli täältä pesee:

Uusi matto Laurin ohjeiden mukaan k-raudasta (terassimatto). Työkaluina oli mattoveitsi, viivotin ja mitta. Kaarevaan kohtaan tein sanomalehdestä kaavan. Oli mielestäni helpompaa kuin loputon mittailu. Sopii hyvin veneen värimaailmaan ja lattia ei näytä niin likaiselta märkänä.
Image
Image

Uusi luukku 10mm polykarbonaatista. Kirkas polykarbonaatti päällystettiin molemmin puolin ikkunatummennuskalvolla. En suosittele tätä taktiikkaa jos valittavana on myös läpivärjättyä polykarbonaattia. Teipillä tehty on todella näyttävä mutta naarmuuntuu todella helposti. Minulle tämä ei ole ongelma koska teipit liittyy työhöni ja pystyn teippaukset uusimaan vaikka joka vuosi. Positiivistä tässä on siis se että teipit voi siis uusia jolloin luukut ovat käytännössä ikuiset. Jos tulee naarmuja niin ei tarvitse teettää kallista polykarbonaatti luukkua uusiksi vaan pelkät pinnat.
Image
Image
Image

Cunninghamin lisävälitys hookaksoon veneestä kopioimalla. Toimii erittäin hyvin. Saatan tulevaisuudessa vaihtaa kuvassa näkyvän vihreän köyden uudempaan.
Image
Image


Korjasin vanhat rikki menneet rapulukot spinlockin vastaavilla koska näitä sattui löytymään mökiltä varaosina. Tuntuvat ihan jykeviltä. Edellinen omistaja on onnistunut köydellä hieromaan kompassikuvun rikki. Uusissa lukoissa on ohjain joten tämä ongelma poistuu. Kompassin kuvun korjaan ja maalaan talvella ja uusin kompassin samalla koska se ei näytä suuntaa kovin tarkasti.
Image

Spinnun barbereiden plokit olivat jymähtäneet kiinni. Uusin ne eagle marinen heloitussuunitelman mukaan. Vanhat reiät eivät mahdollistaneet itsestään seisovien plokien käyttöä koska itsestäänseisova harken jonka ostin oli lyhyemmällä reikäjaolla. Tämä kesä mennään näin ja talvella epoksoin vanhat reiät umpeen ja poraan uudet reiät itsestään seisoville plokeille. Mielestäni barberit ovat lisäksi turhan edessä joten niitä on hyvä muutenkin siirtää.
Image

Uudet fendarit ja köydet. Nämä eivät loppujen lopuksi maksaneet paljon ja nuorensivat venettä 10 vuotta. Kuvassa myös valitsemani paikka rekisterinumerolle.
Image

Vaihdoin spinnun plokit veneen perässä. Vanhat eivät enää pyörineet. Uudet olivat vähän lyhyemmät joten kuvassa näkyvät sikafleksillä umpeen vedetyt reiät pitää epoksoida umpeen talvella.
Image

Spinnun barberiköyden rapulukot piti myös uusia. Olivat muuten sairaan hintaiset mutta toimivat hienosti verrattuna vanhoihin rikkinäisiin.
Image

Hommaa riittää vielä
-osa köysistä pitää uusia
-luukun reunatiikit, pinna, levanki ja ruffin kaiteet pitää hioa ja öljytä. Pinnan ja levangin lakkaan. Pinnaan jatkopala.
-keittimen puhdistus käyttökuntoon
-kippoja ja kuppeja ikeasta retkeilyä varten
-kylmälaukun osto
-kannen myllytys loppuun ja vahaus
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Tämä menee nyt enemmän bloggailun puolelle, mutta aihe koskee kuitenkin varutelua ja huoltamista, joten eiköhän seuraavat viestit voi tänne vielä laittaa.

Eli tyttöystäväni lähti työmatkalle ja suuntasin saman tien yksin mökille viikonlopuksi huoltamaan venettä. Homma lähti nopeasti lapasesta ja päädyin urakoimaan käytännössä yötäpäivää. Hommat alkoi perjantaina kello 15.00 ja loppui sunnuntaina kello 22.00 kun piti lähteä muihin hommiin.

Koska kirjoitettavaa on paljon jaan nämä muutamaan viestiin.

1. Aloitin viikonlopun myllyttämällä koko kannen 3M hiomatahnalla ja laikalla. Urakka kesti aikansa, koska kulmia oli monia ja osa liasta niin syvällä että ei edes hiontatahnalla lähtenyt irti. Illan päätteeksi pesin veneen huolellisesti veneshampoolla ja huuhdoin hiontapölyt ja saippuat yli laidan. Yön yli vene jäi kuivumaan. Seuraavana aamuna vahasin veneen kannet ja kiillotin kiillotusliinalla. Aluksi ajattelin että tämä urakka ei maksa vaivaa koska vene oli muuten jo kohtuullisen siistissä kunnossa, mutta aika paljon lähti tummumia ja kulumia pois ja kannetkin sai sitä veneilijöiden niin arvostamaa kiiltoa.

2. Ostin Biltemasta jatkopinnan ja mietin sen laittamista paikalleen. Totesin, että nykyinen pinna on niin huonossa kunnossa että ei siihen kannata mitään kiinnittää. Pinna siis irti ja työpöydälle tutkimaan. Sain samalla nostettua metalliklunssia jolla pinna kiinnittyy akseliin ylemmäs, jonka seurauksena hankaamisääni pinnaa käännettäessä väheni huomattavasti ja peräsin kääntyilee nyt herkemmin.

Pinnan kunnostus alkoi tutustumalla lakkaan ja öljyihin. Oma hommansa tämäkin kun esimerkiksi hempelin sivuilla ei löydy suoraan ylimaalausajoista mitään vaan piti kaivaa internetin syövereistä vastauksia. Lisäksi en ollut varma tuleeko hiomisen jälkeen puu käsitellä Colour restorerilla ja viimeistellä öljyllä. Jotkut olivat sitä mieltä että tiikki tulee kyllästää ennen lakkaamista. Kyllästämiseen Hempelin mukaan olisi kuitenkin tullut käyttää erilaista ainetta kuin Teak Oil, joten en uskaltanut laittaa lakan alle mitään lisäaineita. Kyllästeen olisi voinut laittaa jos sellaista olisi ollut, mutta ei ollut.

Pinnassa on joskus ollut kiinni jos jonkinmoista vitkutinta ja näiden murtuneet vastakappaleet olivat vielä ruuveilla kiinni. Avasin ruuvit ja poistin vastakappaleita jolloin jäljelle jäi vain pelkkä puu. Akseliin kiinni tulevaa metalliosaa poistaessani paljastui että puolet ruuveista pyörivät tyhjää ja olivat hyödyttömiä.

Seuraavaksi hioin pinnan kauttaaltaan puulle. Ei tiikkiä turhaan kehuta pitkäikäiseksi. Olin skeptinen hiomisen onnistumisesta ja olin pitkään jo suunnitellut uuden pinnan sahaamista tiikistä kokonaan. Onneksi en tähän ryhtynyt vaan aloitin hiomisella koska tulokset olivat yllättävät. Hiomalla sai käytännössä kaikki halkeamat pois ja pinnasta tuli todella siisti. Vanha lakka oli käytännössä haihtunut ilmaan pinnan yläpuolisista osista ja alapuolella ollut lähti myös irti muutaman hiomapaperi tukotuksen jälkeen. Jos vanhaa lakkaa on paljon suositellaan käytettäväksi kaavinta ja maalinpoistoainetta.

Kuvia lähtötilanteesta
Image
Image
Image
Image

Hiominen alkaa
Image
Image

Kun hiominen on valmista niin pyyhin puun kauttaaltaan ensin liinalla puhtaaksi. Tämän jälkeen pyyhin pinnan kauttaaltaan vielä puhtaalla maalipensselillä jotta viimeisetkin pölyhiukkaset saa kyytiä. Koska tiikki on öljyinen puulaji olisi pinna pitänyt sipaista vielä puhtaaksi Degreaserilla tai asetonilla, mutta tämä paljastui minulle vasta myöhemmin. Tämä saattaa vähentää lakkauksen pitkäikäisyyttä, mutta se selviää vasta muutaman vuoden päästä. Koska hommaa oli paljon ja aikaa vain rajallinen määrä niin minun oli pakko edetä vauhdilla ja määrätietoisesti eteenpäin joten liikaa aikaa ei lueskelemiselle jäänyt.

Koska kerroksia suositeltiin laitettavaksi 7 kappaletta ja ylimaalausaika n. 6h per kerros niin rakensin oheisen viritelmän rautalangasta ja narusta jotta pystyin maalaamaan koko pinnan kauttaaltaan kerralla. Tämä ei ole suositeltava lähestymistapa jos haluaa täydellistä jälkeä koska työskentelyasento on haastavampi kuin jos maalaa yhden puolen kerrallaan.

Image

Kahden lakkakerroksen jälkeen
Image

Hioin ennen lakkausta p120 karheuksisella paperilla jotta lakka saa hyvän tartuntapinnan. Ensimmäistä kerrosta varten ohensin lakkaa 30-40% jotta lakka imeytyy syvälle puuhun. Toisen lakan vedin 20% ohennettuna suoraan päälle ja tämän jälkeen hioin aina ennen seuraavaa kerrosta lakan tasaiseksi ilmakuplista tai epätasaisuuksista p2000 hiomapaperilla. Kerrokset 3-5 olivat ohennettuna 5% mukaan ja viimeiset kaksi kerrosta ilman ohennusta. Tämä urakka vei kaikkinensa siis 6h x7 = 42h johon lisätään hiominen ja aiheeseen tutustuminen ja päästään pelkän peräsimen osalta n. 50h kestävään operaatioon. Elin viikonlopun kuivumisaikojen armoilla ja noudatin säntillisesti 6h minimi kuivumisaikaa jotta ehdin saada kaikki 7 kerrosta lakkaa viikonlopun aikana. Illalla viimeinen kerros meni päälle kello 23 ja seuraava sitten kello 05.00 jne.

Lopputulos oli kyllä vaivan arvoinen.
Image
Image

Seuraavaksi kaikki palaset takaisin yhteen. Pinnaan oli joku hölmösti kiinnittänyt jatkopinnan aivan kärkeen kiinni jolloin kädelle ei jäänyt enää sijaa. Minulla ei ollu vaihtoehtoja kuin käyttää samoja reikiä, koska en halunnut enää porata niitä lisää jo valmiiksi reikäjuustoa muistuttavaan puunpintaan. Jatkopinna on sen verran korkea, että kättä voi pitää sen alla ohjattaessa normaalisti ja luonnollisesti jatkopinnaa käytettäessä tämä ei ole ongelma. Laitoin kaikkiin ruuvinreikiin puuliimaa vahvikkeeksi koska ruuvit tuppasivat pyörimään tyhjää melkein joka reiässä. Lopputulos on nyt ainakin jämäkkä. Pieni miinus oli, että jatkopinnan kärjessä oleva kumikahva on niin paksu, että pinna ei mene aivan pohjaan asti kun se laitetaan pois käytöstä klipsuun kiinni. Se siinä kuitenkin huulilla pysyy juuri ja juuri joten saa nähdä jaksanko hankkia tähän korotuspalaa.

Image
Image

Taustalla näkyy Biltemasta ostettu jatkopala perämoottorin kaasukahvaan. Idea tuntuu hyvältä, mutta käytännön kokeilut on vielä tekemättä ja saa nähdä onko tästä enemmän haittaa kun hyötyä. Maksoi 9e joten kauhean kalliista virheostoksesta ei kuitenkaan ole kyse. Perämoottorini ei ole ohjattavaa mallia, vaan kiintesti kiinni.
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Urakka jatkuu...

3. Kun odottelin pinnan lakkojen kuivumista otin seuraavaksi projektiksi 30 vuotta vanhan Origo 3000 -keittimen puhdistuksen. Keittimessä ei onneksi ollut mitään korjattavaa, joten pelkällä hinkkaamisella selvittiin.

Keitin oli kohtalaisen hyvässä kunnossa, muutamia ruosteläikkiä siellä täällä ja paljon nokea ja tummumia.

Image
Image
Image

Tein aluksi virheen ja ryhdyin innokkaasti hinkkaamaan ruostumatonta terästä Patapatalla. Tästä seurauksena hiuksen hienoja naarmuja kaikkii kohtiin johon pata pata koski. Keskeytin urakan ja katsoin jälleen internetistä miten työ olisi kannattanut tehdä. Eli ensimmäinen mitä sanottiin, älä missään nimessä käytä teräsvillaa puhdistukseen. Selkis... Seuraavaksi suositeltiin uunin tai teräksen puhdistusaineita joita löytyy melkein joka keittiöstä, sekä hankaamiseen sientä. Löysin keittiöstä tarvittavat litkut ja veneessä oli kovapintainen sieni. Tällä yhdistelmällä lika sai kyytiä ja naarmuuntumisesta ei ollut enää jälkeäkään.

Lopputulos oli taas enemmän kuin tyydyttävä.

Image
Image
Image

4. Origon siistiminen oli nopeasti ohi ja ajattelin lauantaina puntaroida riittäisikö innostus ja aika kunnostaa kannen tiikkiset puuosat. Päädyin siihen, että kokeilemalla se selviää. Aloitin mielestäni helpommasta eli tukikaiteista.

Ensin teippasin maalarinteipillä huolellisesti kaikki reunat joista öljyä voisi valua kannelle. Maalarinteipin ulkopuolelle laitoin vielä roiskeille lisäsuojaksi iltalehteä. Tämä osoittautui hyväksi ratkaisuksi koska sekä Teak Colour Restorer ja Teak oil ovat molemmat viheliäistä kamaa ja kannelle lennettyään jättävät ikäviä rasvatarhoja. Jos näitä tahroja ei tajua heti pyyhkäistä mineraalitärpätillä pois, niin niitä saa sitten loppukesän ja seuraavatkin kesät ihastella kiinteänä osana veneen kansiväriä.

Tiikkikaide lähtötilanteessa
Image

Tiikkikaide hiomisen jälkeen. Aluksi p80 suurimmat urat pois, sitten p120 ja lopuksi p2000.
Image
Image

Joku olisi jo tyytynyt yllä olevaan lopputulokseen ja kansien ja tiikki osien öljyämisessä onkin kaksi koulukuntaa. Ajattelin, että koska H-veneessä tiikkiosia on niin vähän niin näitä jaksaa tarvitaessa öljytä kerran kaksi kaudessa tarpeen mukaan. Näyttääpähän ainakin hienolta.

Seuraavaksi ohjelmassa oli Teakin luonnollisen värin palauttaminen Teak Colour Restorerilla. Tätä laitettiin 2 kerrosta 2h kuivumisajoilla.
Image

Palasin seuraavana aamuna levittämään Colour restourerin päälle Teak Oilia, koska varsinkin paljon kulutusta kärsiville pinnoille pelkkä Colour restourer ei missään nimessä toimi. Öljyäminen oli oma hommansa koska näitä kaiteita oli varmaan öljytty viimeksi tehtaalla -83 ja ne imivät 6 kerrosta öljyä. Käytin öljyämiseen ja Colour restourerin levittämiseen pensseliä, koska tämä oli monen mielestä paras tapa.

Ennen kun pääsin aloittamaan urakan piti hetki kirota ja hamuta pienoiskivääriä varastosta sillä yöllä lokit olivat paskoneet veneen huolellisesti täyteen. Kohteena oli ollut kaikki uusi eli spinnun takaplokit (olivat osuneet keskellä olevaan syvänteeseen hienosti), vasta vahattu keula sekä kuvassa näkyvä ensimmäistä öljykerrosta odottava kaide.
Image

Kun tästä selvittiin niin öljyäminen sai alkaa
Image

Kuuden kerroksen jälkeen purin maalarinteippi ja iltalehti viritelmät. Kauhuksen sain huomata, että teipeistä ei kannen karhennuksen takia ollut mitään hyötyä ja öljy oli valunut kannelle saumoista ja muhinut siellä n. 24h mitä tämä urakka oli minulta vienyt. Onneksi teipin alle aurinko ei voi paistaa, joten öljy ei ollut ehtinyt vielä imeytyä tai palaa kiinni kanteen. Mineraali tärpätillä ja kovalla sienellä sain hangattua kannen puhtaaksi. En tiedä miten tämä kannattaisi järkevästi hoitaa kun kyseessä on iso kunnostusurakka ja öljykerroksia levitetään useasti ja paljon. Jatkossa aion käyttää levittämiseen rättiä ja tätä lisäöljyämistä varten ei tarvitse rakentaa kannelle minkäänlaisia suojia. Öljy ei rätillä levitettäessä roisku tai valu ja mahdolliset valumat saa joka tapauksessa mineraalitärpätillä näpsäistyä pois.

Image

Lopuksi taitavammille vielä pieni pähkinä. Kun levitin ensin Teak Colour restorerit jätin ne vain aina 2h ajaksi kuivumaan. Päälle sitten suoraan toinen kerros. Sama homma Teak Oilin kanssa mutta kuivumisaika vain 1h kerroksien välissä. Lopputulos oli melkoisen tahmea ja kun viimeisen kerroksen jäljiltä pyyhin ylimääräiset öljyt vanhaan t-paitaan niin paidasta jäi kaiteeseen nukkaa. Odottelen nyt viikon verran josko tahmeakin osa imeytyy lopuksi kaiteeseen vai mitä tässä pitäisi tehdä.

Mieleen tuli se, että olisiko litkut pitänyt levittää niin että aina 15min imeytymisen jälkeen ylimääräiset öljyt kankaalla pois ja antaa kuivua vielä 45min ennen seuraavaa kerrosta. Ehkä tämä olisi estänyt tahmeuden, mene ja tiedä.
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Ja vielä jatkuu..

5. Luukun ympärystiikkien kunnostus. Aloitin tämän tismalleen samalla kaavalla kuin kaiteidenkin työstämisen sillä erotuksella, että hiomisessa käytin imuria apuna. Näin onnistuin ainakin suurimmaksi osaksi välttämään sen, että sisätilat olisivat muistuttaneet hiomisen jälkeen Puukeskuksen varastohallia.

En nyt uudelleen kirjaa eri työvaiheita, koska samalla kaavalla mentiin kuin kaiteidenkin kanssa. Tässä kuitenkin kuvia.

Ennen hiomista (taustalla työstyy kaiteet) Vanha tiikki oli urittunut aika pahasti, joten piti hioa aika syvältä.
Image
Image
Image
Image
Image

Hiomisen jälkeen
Image

Teak Colour Restorerin jälkeen
Image

Valmis
Image
Image

Nämä osat pitää ehkä kaikki uusia talvella, koska ovat lohkeilleet sieltä ja täältä. Saa nähdä miten intoa riittää.

Lopuksi vielä pieni huomio Teak Colour Restorerin ja Teak Oilin käytöstä. Nämä aineet ovat todella riittoisia. Kastamalla pelkän pensselin kärjen niin tarkasti kun pystyy, niin öljyä tarttuu pensseliin sellainen määrä että sillä vetää esim yhden kaiteen kokonaan. Ihan turhaa kastaa pensseliä kunnolla koska ylimääräinen öljy sitten vain valuu joka paikkaan ja sitä on todella hankala siistiä.
FIN-739
Posts: 12
Joined: Fri 14.11.2014 13.20
Location: Hki / Lpr

Re: Uusi H-veneilijä

Post by FIN-739 »

Joku fiksumpi tiesi kertoa, että paras tapa levitellä tiikkiöljyjä ja vastaavia olisi laittaa kumihanska käteen, sen päälle puuvillahansikas, ja lutrata ihan kädellä se öljy. Ei kuulemma tule valumia näin toimien. Itsellä tämä vielä edessä, kunhan saan kannen karhennukset vedettyä ensin, mutta testata meinasin tällä metodilla. Tai nyt kun aloin miettimään, niin pitäisiköhän tehdä sittenkin päinvastaisessa järjestyksessä...
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Varustautuminen kesän reissuun on käynyt kiivaana ja Ikeassakin piti käydä ostamassa pakolliset kattilat ja pannut. Veneessä on nyt myös hernerokkaa ja kylmälaukku. Kylmälaukulle löytyi hyvä paikka kaappien vieressä toisen pistopunkan päässä. Sen sai siihen kiinni kätevästi mustekaloilla. Ostin myös veneilijän verkkokaupasta 49,00e hintaan juuri sopivan mittaisen kemiallisen wc:n joka sopii millilleen keulapunkan alle. Senkin saa mukavasti kiinni mustekalalla purjehduksen ajaksi. Itse tuskin tulen tuota kippoa koskaan käyttämään, mutta on pitkillä purjehduksilla välttämätön jos on naisväkeä mukana.

Tiivistin myös keulaluukun koska edellinen tiiviste oli tullut tiensä päähän. Se oli muutenkin viritelmän näköinen, koska edellinen tiiviste oli jonkinlaista vaahtomuovia ja sitä oli eri kokoisina paloina.

Lähtökohta. Kuvassa näkyy vanhojen tiivisteiden haperuus. Tiivisteet ovat valuneet osittain pois paikaltaan ja jopa tarttuneet kiinni kanteen. Sisältä pystyi ihailla päivänvaloa kannen ja luukun välistä sen ollessa suljettuna. Omassa veneessäni luukun ja kannen välissä on aika paljon tilaa ja tiivisteen tulee olla suuri.
Image
Image

Tiiviste jota käytin. Tätä D-tiivistettä saa melkein jokaisesta suuremmasta prismasta tai k-raudasta. Saa varmasti muualtakin, mutta noissa kaupoissa olen tätä nähnyt.
Image

Aloitin urakan poistamalla vanhat tiivisteet repimällä käsin. Seuraavaksi poistin moralla suurimmat osat joita ei käsillä saanut. Viimeistelyn tein Handy nimisellä työkalulla joka on käytännössä suurikokoinen partaveitsi. Se on niin terävä, että sillä voi tasaisilla pinnoilla saada jopa liimat pois. Pinta oli kuitenkin epätasainen ja se vaati tämän lisäksi huolellisen puhdistuksen Sinolilla. Minulla ei ollut Sinolia joten käytin mineraalitärpättiä.
Image
Image

Tiivisteessä oli oma liima joten urakka oli helppo ja nopea. Harkitsin tekeväni koko tiivisteen yhdestä palasta, mutta tiiviste oli sen verran paksua että kulmat olisivat jääneet liian ruttuun. Päädyin tekemään tiivistyksen neljästä osasta. Kun katsoin luukkua sisältä niin huomasin, että tiiviste oli liian ohutta ja tiiviste ei koskettanut kaikkialta kantta. Koska tiivistettä oli vielä jäljellä päätin halkaista loput ja laittaa sitä myös kanteen niin, että syntyy tuplatiiviste jotka menevät lomittain. Nyt kun luukun kiristää ruuvista voi tuntea miten tiivisteet surrautuvat yhteen ja muodostavat tiiviin sauman. Tätä ei ole vielä testattu myrskyssä, mutta kaiken järjen mukaan tämän pitäisi toimia.
Image
Image
Image

Tein myös lopuksi karhuntarra kiinnityksen Ipadille, josta voi seurata Navionicsia ajon aikana. Ipadissa on vesitiivis ja iskunkestävä kotelo.
Image

Nähtäväksi jää kestääkö tuo tiiviste kuinka hyvin ulkoilmaa ja merivettä ja onko se ylipäätänsä vesitiivis. Peukut pystyyn siis.

Lopuksi vielä kysymys. Sadevaatteet, minne olette ne tunkeneet sateisen päivän päätteeksi? Veneessä tuota tilaa sisällä ei muutenkaan kauheasti ole retkellä kun sisällä on purjeet, kupit ja kattilat, kylmälaukku, vesitonkka ja vaatekassi. Ajatus märistä vaatteista valuvina sängyn päällä ei ole mieltä nostattava.

Käyttääkö kukaan normaalia jatkoroikkaa maasähkönä? Olen kuullut, että vikavirtasuojaus pitäisi löytyä mutta sitä ei huomisen reissuun nyt tällä aikataululla saa hankittua. Ajattelin käyttää normaalia jatkoroikkaa mahdollisen kosteuden poistamiseen autolämmittimen kanssa huomenna.

Mistä tällaisen vikavirtasuojatun roikan voisi ostaa? Olen niitä yrittänyt netistä etsiä ja lähin mitä olen löytänyt on 25metrin johto yhdellä pistorasialla ja vikavirtasuojauksella Motonetistä.
sacues
Posts: 230
Joined: Fri 14.9.2007 13.58

Re: Uusi H-veneilijä

Post by sacues »

Moi
Hae puomin yli menevä pressu jostain halpiskaupasta!Motonenet ,Honkkari ym 2X3 maksaa ehkä 3 e
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Lauri »

- Irrallinen vikavirtasuoja, esim. motonetistä http://www.motonet.fi/fi/tuote/384675/V ... asuoja-RVT tai Biltemasta vastaava, tosin jälkimmäisen myymän sellaisen vein juuri takaisin kun lakkasi toimimasta. Kesti viime lokakuusta kesäkuuhun asti, kun oli talven vielä käyttämättömänä.

- Sadevaatteet puomiteltan alle, kuten sacues esitti. hfoorumi/viewtopic.php?f=1&t=382&p=4470
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Uusi H-veneilijä

Post by 306 »

Lauri wrote: - Sadevaatteet puomiteltan alle, kuten sacues esitti. hfoorumi/viewtopic.php?f=1&t=382&p=4470
Purjeita ei kannata sisällä säilytellä, tuumasin ekan kesän jälkeen.

Päivitin muitakin tee-itse-osaston juttujani, missä kaikenlaista pitemmille reissuille sopivaa patenttia. Omaan veneeseeni ei mm. perusveskit mahtuneet ilman pientä avitusta.

Kemialilnen veski on yllättävän hyvä ostos. Ekana kesänä loroteltiin ämpäriin ja loiskittiin yli laidan. Sitten koitti valistumisen hetki ja päätettiin ympäristön nimissä ottaa veneen mukana tullut veski käyttöön. Homma on mukavampaa eikä tartte pinnistellä ykkösten ja kakkosten kanssa. Vuoron vaihto rouvan kanssa veskiä käyttäessä ja meno jatkuu non-stop!

Soolopurjehtijoiden kannattaa opetella piihin asettumisen eli fokan pakkaamisen salat veskin ja muiden tuumaustaukojen varalle. Toiset tykkää tietty autopiloteista, millä ei matkan tarvi katketa lainkaan.

Tiikin öljyämisestä: Öljy on pehmeää, joten se tuntuu kuluvan suunnilleen tuulessa eli sitä tarvii sivellä aika ajoin lisää. Rätti on tosiaan pensseliä parempi. Öljy tuppaa talvisäilytyksessä saamaan joko mustaa hometta tai muuta töhnää pintaansa, itselläni avuksi tuli homesuojattu tiikkiöljy, tais olla Mastonin valmisteita.
306
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Pitkästä aikaa voisi taas kirjoittaa tännekin jotain. Liitän tähän muutaman varusteluun liittyvän kuvan ja sitten lopuksi kesälomareissulta muutaman fiilistelykuvan.

Kesälomareissu oli lähestymässä huimaa vauhtia ja olin huomannut, että kevään kiillotuksesta huolimatta oli kyljet päässeet kellastumaan reilun kuukauden aikana. Selvitin vähän mitä asialle voisi tehdä ja kuulin että Hempelin gelcoat cleaner kuulemma toimisi. Aine tuli kevyessä purkissa ja oli jauheena pohjalla, kummallista. Tein sekoituksen väärin päin eli lisäsin jauhetta veteen jolloin en saanut ohjeen mukaista "tahnamaista" koostumusta. (parempi tapa on laittaa jauhetta ämpäriin ja lisätä vettä niin kauan että siitä tulee tahnaa) Meinasi tässä vaiheessa jo usko loppua koko aineesta vielä kun se ei oikein edes tahtonut veteen sekoittua.

Koska aine nyt kuitenkin oli ämpärissä niin päätin sitä kokeilla. Ensin pesin sienellä, vedellä ja fairylla vanhat vahat pois veneen kyljestä parhaani mukaan ja huuhtelin. Seuraavaksi levitettiin pensselillä gelcoat cleanerit kylkiin ja odoteltiin 20min. Aurinkoisena päivänä kuten meillä ei pysty ihan 20min odottamaan koska aine alkoi kuivua paikoitellen.

Seuraavaksi harjattiin karkealla harjalla (virhe) kyljet puhtaaksi niin että gelcoat cleaner oli hetken vaikuttanut ja oli vielä välissä. Ruiskutin kuivuneisiin kohtiin vähän vettä lisäksi. Lopputulos ylitti kaikki odotukset. Vaikka vene oli hiomatahnalla myllytetty niin väri oli silti ollut aina sama eli valkoisen beessi. Nyt gelcoat cleanerin jälkeen vene vaihtoi kirjaimellisesti väriä beessistä sokerin valkoiseksi. Uskomatonta ainetta. Pienenä miinuksena kuitenkin se, että karkea harja ei ollut tähän oikea vaihtoehto koska se samalla naarmutti kylkiä, ehkä karkea sieni voisi ajaa saman asian vahingoittamatta mitään.

Huuhtelu ja harja ei kuitenkaan poistanut kaikkia jäämiä tästä aineesta. Illan verran venettä tuijoteltuani tajusin, että ei auta kuin pestä vene vielä kertaalleen pesuaineella ja sienellä ja jättää kuivumaan. Seuraavaksi sitten lasten kumiveneeseen ja vahasin kyljet kaksi kertaa joista jälkimmäisen koneella. Vesiraja ja veneen keikkuminen pienen pienissä aalloissa aiheutti roiskepisaroita pitkin kylkiä jotka pilasivat vahausta suurilta alueilta. Vi***i aika huolella, mutta ei auta, pakko oli jättää vesirajaan pieni suikale vahaamatta. En muutenkaan voi suositella kesken kesän vedessä olevan veneen vahaamista koska on aika työlästä.

Lopussa kuitenkin kiitos seisoo ja koska purkin ohjeissa luki, että sitä voi käyttää myös kannen karhennettuihin osiin ja melkein mihin vaan, niin koska ämpärissä tätä kamaa vielä oli jäljellä jatkoin puhdistusta myös kannelle. Lopputulokset olivat taas aivan käsittämättömät, keulaluukun kellastumat katosivat suurilta osin, harmaa karhennus puhdistui silminnähtävästi ja mustat pisteet katosivat, sitloodan pohjasta tuli täysin puhdas ja valkoinen ja kannen päälliset sileät lasikuituosat näyttävät aivan uusilta. Kohdat mitä olin laikalla ja hiomatahnalla työstänyt monta kertaa ilman mitään vaikutusta katosivat kuin itsestään.
Ainut kohta mitä veneessä ei millään saa puhtaaksi on kannen ja kylkien välinen tiivistenauha (silikonia?). Tämä nauha on imenyt itseensä vuosikymmenet likaa ja aina sateella valuttaa kannelta kylkiä pitkin likavettä joka jättää rantuja.
Alla kuvia.

Image
Image
Image

Seuraavana päivänä tuli kylään perhetuttujamme joilla on jykevämpi masto. Autoimme tuttua asentamaan veneensä mastoon katkenneen vhf antennin ja vastapalveluksena hän jeesasi minun windexin kanssa. Operaatio ei ollut 10 metrin korkeudessa ihan läpihuutojuttu ja kieli keskellä sai käsitellä tavaroita sillä windexin osia tai ruuveja oli tasan 1 kappale ja mereen lentäessään urakka olisi ohi. Mastoon piti lisäksi porata reiät, koska valmiita ei ollut ja windexin mukana tulleet ruuvit olivat jotain kiinan kuraa joita ei voinut vääntää kunnolla ilman että kannat menivät rikki.

Urakasta selvisin kunnialla kuitenkin. Läskiä h-veneen laidalle niin masto tuli sopivasti isomman veneen päälle. Minut puosuntuolilla perään ja sain lotusasennossa pidettyä maston paikallaan. Lopussa kun windexi oli jo kiinni ja säätelin viiksiä oikeisiin kulmiin niin vierestä ajoi iso targa niin hitaasti kuin vain suinkin pystyi (kiitokset siitä), mutta silti aallot olivat sen verran massiiviset että mastoni tarttui tuttujen vantteihin ja windexi kävi todella lähellä katkeamista. :shock: Nyt se on vähän vinossa, mutta toimii.

Image

Kun windexi oli saatu paikalleen seurasi koko kesän kohokohtia eli spinnun neitsyt nosto. Kaikki toimi hienosti, mutta sitloodan reunoilla olevat vanhat harkenin räikkäplokit eivät oikein enää pyöri. Tämä teki skuuttaamisen paikoitellen vähän raskaaksi. Hienosti kuitenkin toimi ja olen epäileväinen siitä onko tätä purjetta koskaan käytetty ennen, sen verran hyvässä kunnossa oli.

Image
Image

Seuraavaksi oli vuorossa viikon mittainen kesälomareissu H-fleetin kanssa. Fleetillä tässä tarkoitetaan omaa venettä ja kaverin venettä, joka veljensä kanssa osti Hangosta samana kesänä sattumalta veneen. Molemmat on täysin sattumalta myös Botnioita ja ikäeroa on vain vuosi -82 ja -83.

Harjoittelua Origon kanssa. Taustalla näkyy muovilaatikot joissa säilöin keittiötarvikkeita matkan aikana. Mielestäni H on 3 hengen vene jos sillä lähtee pidemmälle, sillä yksi punkka pitää varata tavaroille/laskutilaksi/purjeille.
Image

Onnistui! Hyvää oli ja lautasella on samassa alku ja pääruoka. Origo on kyllä yllättävän tehokas ja vähäruokainen, paljon tehokkaampi kuin jotkut halvat sähköliedet. Miinuksena tietysti nokeaminen, jolle ei oikein voi mitään.
Image

Reittimme kulki Inkoo-Premarin(tammisaari)-Hanko-Hiittinen-Vänö-Högsåra-Kasnäs-Hiittinen-Hanko-Inkoo. Joinain päivinä kävimme useammassa satamassa yhden päivän aikana ja kerran teimme vähän lyhyemmän 2h purjehduksen. Aika purjehduspainotteinen reissu kun keskimäärin meni koko päivä purjehtiessa ja saaria ei ehditty nähdä yhtäkään kun aamulla jatkettiin matkaa. Reissun kohokohtana Högsåran Farmors Café ja illaksi vuokrattu sauna suihkulla.

Tässä ollaan Hiittisissä
Image
Image

Koska fokkapeitettä ei ole niin keksittiin hyvä tapa säilöä se. Fokka irti staagista ja rullalle (menee 2min) ja sitten omaan pussiin kannelle. Skuutteja ei tarvitse siis irroittaa ja näyttää siistiltä.
Image

Tässä vielä kuva sisätiloista sillon kun se on purjehdusvalmiina. WC on mustekalalla kiinni keulassa, vesitonkka on vedetty seinään kiinni remmillä, keitin pysyy mustekalalla paikallaan ja kylmäboksillekin löydettiin tarpeeksi tukeva ratkaisu. Kylmäboksista vielä sen verran, että oli kyllä toimiva systeemi. Kertaakaan ei sulanut kokonaan ja jääkylmää kamaa riitti viikoksi. Sain kolmessa satamassa "ladattua" kylmäkalleja joten ongelmia ei syntynyt. Oma kokemus muuten peitoista oli vähän huono. Näyttää hyvältä ja kodikkaalta, mutta yöllä (ainakin tänä kesänä) tuli joka kerta kostea ja kylmä ja peitto imi sen saman tien itseensä ja lopetti lämmittämisen. Lämppäriä ei koko yötä voinut pitää päällä koska muuten tuli liian kuuma. Minulla oli mukana myös makuupussi ja gastit nukkui koko viikon makuupusseilla ja tämä todettiin kyllä ylivoimaiseksi vaihtoehdoksi. Pysyi kuivana ja lämpimänä koko yön, päinvastoin oli hyvä jos vähän viileni.
Image

Vielä muutama äksönkuva, jotta mahdollisesti ensi talvena venekuumeessa pyörivät tulevat H-veneilijät saa jotain mitä katsella.
Image
Image
Image
Image

Miljoona muutakin tarinaa olisi viikolta kerrottavissa, mm. 12-14m/s tuulet, 9,2 solmun huippunopeus ja se miten 30-40 jalkaiset veneet ei päässyt ohi kryssillä ja viikon päänahkasaldokin oli kaksinumeroinen. 8) Onneksi on vielä kesää jäljellä.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Uusi H-veneilijä

Post by 306 »

Terve,

Hauskaa on selvästi ollut, hyvä homma!

Nopeasti jotain hajatelmia sinne tänne.

Eli gelcoat cleaner on oikeasti oksaalihappoa. Hyvää kamaa, mutta hapolle neutralointi (huuhtelu vedellä) on tärkeä. Alla kuva kun minulle iski sama heureka joku vuosi sitten:

Image

Kuvassa olen sutinut ainetta perään ja odotellut viitisen minuuttia ilman mitään hankauksia yms. Pensselin jäljet näkyy pilottikokeilusta hyvin.

Itse sekoitan tahnan äyskäriin ja sudin sieltä. Lisätehona lisään äyskäriin vettä ja "elvyttelen" laimennettua liuosta veneen kyljessä ennen lopullista huuhtelua. Hyvä vaha päälle ja kylki on komea pitkään. Harjoja ja hinkkaamista ei tarvi lainkaan, koska reaktio on kemiallinen. Käytännössä aine valkaisee eli muuttaa gelcoattiin pesiytyneen levän läpinäkyväksi. Huonosti vahattuna se palaa keltaiseksi nopeasti.

Spinnun räikistä tein omassa veneessäni semmoisen havainnon, että ne naksuttaa kiltisti toiseen suuntaan ja toiseen jarruttaa. Voi olla, että tuollaisessa tapauksessa säästyt vaihtamasta blokkeja.

Sanotaan, että spriikeittimen nokeamista voi vähentää lorauttamalla mukaan vettä, mutta vuosienkaan jälkeen en ole varma, auttaako. Sen sijaan/lisäksi kannattaa käyttää marinolia sinolin sijaan.

Matkatavaraongelmaan on tosiaan hyvä ratkaisu säilöä purjeet kannella. Itse olen sahannut kylmälaukun sen kokoiseksi, että mahtuu portaan alle. Vähän pienempi, mutta säästää tilaa. Keittimen saattaa saada toisen laatikoston sisään, semmoista näkee paljon myyntiesitteissä. Omassa Arteknossani toisen laatikon kansi irtoaa, mutta itse keitin ei tunnu mahtuvan vaikka niin mainostetaan. Ovensuussa höyryt kuitenkin menevät paremmin suoraan ulos.

Itselläni tulee kylmä nukkuessa (tämmöisenä kesänä) jos nojailee veneen kylkeä. Ulkona vedessä kun on sen 15 astetta niin viluhan siinä tulee tunteja makoillessa. Kylkiä välttäen peittokin on ollut mukava (tavallisina kesinä).

Hienoa, että päänahkoja on tullut. H-legenda elää ja voi hyvin!
306
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Kiitos vastauksesta!

Sitloodassa olin huomaavinani, että syvimmällä olevat likakohdat lähti kun sienellä vähän hinkkasi. Voi toki olla, että olisi lähtenyt huuhtelun yhteydessä ilman hinkkaamistakin, mutta joka tapauksessa hyvää kamaa. Olin täältä lukenut oksaalihaposta, mutta sitä ei normaalista rautakaupasta löytynyt joten päädyin Hempeliin. Samaa tavaraa se kai on, brändilisä vaan päälle.

Minulla ei ne räikät naksuta enää kumpaankaan suuntaan, ja siihen suuntaan mihin niiden kuuluisi pyöriä vastuksettomasti niin hankaa aika pahasti. Laitoin reissun lopulla kaverin veneestä crc:tä väliin ja meno parani hieman, ehkä se nyt on aikansa siellä muhinut ja vähän korjaantuu itsestään. Uudet maksaa 80e laaki, joten mielelläni jättäisin ne kauppaan.

Olen tuon vesikikan kuullut aikaisemminkin, mutta ei tullut vielä kokeiltua. Tarpeeksi jännittävää oli kokeilla miten koko laite edes toimii ja kuinka täyteen se täyttösäiliö pitää laittaa. Kaverin veneessä oli jokin toisen brändin keitin ja totesimme, että origo oli ainakin turvallisuuden puolesta parempi koska sen saa napista suljettua ja litkut on imeytetty villaan. Mitään ei siis pääsee kaatumaan ja veneestä ei polttoneisteineen muodustu Die Hard elokuvan loppukohtausta ruoanlaiton yhteydessä.

Yritin sovitella keitintä kaappeihin, mutta ei oikein leveytensä puolesta sopinut mihinkään. Toisaalta tuossa pöydällä sitä voi valvoa ja se siinä jäähtyy hyvin käytön jälkeen ilman mitään palovaaraa. Tykkään kokkailla portaan päällä, koska tällöin laite on hyvin ulottuvilla ja kosteus haihtuu ulos luukusta. Vaahtosammutin siirrettiin kyllä pilssistä maton alta laatikkoon. Tiukan paikan tullen sitä olisi saanut kaivaa liian pitkään. Tulee toisaalta mieleen että en keksi sellaista tulipaloa H-veneessä (perämoottoria lukuunottamatta) jonka takia kaivaisin sammuttimen kaapista, laittaisin sen käyttövalmiiksi ja alkaisin ampua, koska vierestä saa alle sekunnissa untuvapeiton jolla voi tukahduttaa melkein minkä tahansa skenaarion mitä veneessä pääsee syntymään. Kiehuvassa rasvassa en ajatellut mitään H-veneessä valmistaa. :lol:

Kylmälaukku toimi ihan hyvin tuossa sängyn päädyssäkin, mutta onhan se kiva jos sen saisi johonkin piiloon. Minulla on portaan alla koko veneen paras säilytyslaatikko jossa pidän kahta muovilaatikkoa ja kuivamuonia/hedelmiä/leipää. Muuten paikka olisi hyvä kylmälaukulle mutta en tätä säilytystilaa halua ainakaan vielä uhrata.

Veneen kylki on kyllä kylmä ja kerää kondenssivettä, mutta kylmänä ja sateisena yönä tuli kylmä peiton kanssa vaikka pysyi ihan sängyn keskelläkin. Ehkä pitää ottaa parempi puolisko ensi kerralla reissuun ja kokeilla josko se lämpöpatterivaikutus saadaan aikaiseksi myös veneessä.
rveivo
Posts: 97
Joined: Fri 7.8.2009 13.30

Re: Uusi H-veneilijä

Post by rveivo »

Huuhdo / uita räikkäplokit hyvin makealla vedellä. Saattaa olla suolaa laakereissa. Silloin tällöin ämpärillä tai letkulla reilusti makeaa vettä kaikkiin liikkuviin osiin kannella tekee hyvää - erityisesti magic boxiin. Hyviä tuulia!
Stefanos
Posts: 6
Joined: Sat 11.7.2015 21.08

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Stefanos »

Minkä merkkinen / mallinen on tuo wc? Olen omaa -74 Arteknoani vähän mittaillut ja kovin matala on tuo keulan kolo wc:tä ajatellen. Hienoja kuvia!
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Ostin sen veneilijän verkkokaupasta. En edes mitannut omasta veneestä, koska pönttö oli niin pieni kaupassa että arvioin että pienempää tuskin löytyy. Sinnehän se sitten sujahti. Bilteman pytty taitaa olla liian suuri ja ne kaksi "merkki" pönttöä jätin kauppaan kun olivat kalliimmat kuin omani 49e.

http://www.veneilijanverkkokauppa.fi/ke ... -4639.html
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Uusi kausi lähestyy kovaa vauhtia ja tuli tuossa tajuttua, että pitää varmaan aktivoitua pikkuhiljaa että ei käy niin että vene ei olekaan iskussa laskuhetkellä. Purjehduskuumekin nousee jatkuvasti, varsinkin näin venemessujen jälkeen. (Messutarjouksena kiikarit veneeseen 99e :) )

Motivoivaa on se, että vene jäi viime kauden jälkeen aika hyvään kuntoon ja kaikki ne kymmenet tunnit mitä siistimiseen meni, niin niitä ei tarvitse joka kaudella tehdä uudestaan. Jotain jää kuitenkin tehtäväksi nyt ennen laskua:

- Kannella oleva lasikuituvaurio pitää korjata. Edelliseltä omistajalta on tippunut siihen ankkuri tai vastaava koska maalit sun muut on poissa noin kahden luottokortin kokoiselta alueelta ja lasikuitu paistaa. West Systemin lasikuitusarjan saa netistä tilattua alle neljällä kympillä. Suunnitelmana oli hioa kohta puhtaaksi ja laittaa siihen epoksia tai tarvittaessa pieni pala lasikuitumattoa ja sutia tasaiseksi.
- Kannella on myös pieniä reikiä vanhoista knaapien yms. sijoituksista johtuen. Olen täyttänyt niitä kesällä sikaflexillä, mutta ne pitäisi rapsuttaa pois, dremelöidä reiät vähän isommaksi ja täyttää epoksilla.

Kuva perästä moottoripukin alta. Perämoottorin pukki on jostain käsittämättömästä syystä tehty niin, että lasikuitua vasten on kaksi teräsruuvia, jotka ottavat koko moottorin työntövoiman vastaan. Tämä on tietysti johtanut siihen että ruuvit ovat syöneet tiensä lasikuituun. Jotain pitäisi väliin laittaa ja ehkä korjata jo syntyneet vahingot.
Image

Vanhoja reikiä
Image

- Yllä olevat kohdat sitten tulisi vielä paikka maalata. Itse en ajatellut maaleihin ja niihin liittyviin varusteisiin sijoittaa, joten ajattelin että nämä pienet korjausmaalaamiset (huom. sävytyksineen kaikkineen) on fiksumpi jättää ammattilaisen huoleksi. Olen 100% varma, että läikikkääksi kansi jää vaikka kuinka olisi ammattimies sävyttämässä, mutta on se paremman näköinen kuin nykyinen paljas lasikuitu.
- Pohjaan paikkamaalauksena lisää myrkkyväriä. Muutamia pieniä kohtia etenkin vesirajassa on irronnut. Kölissä on myös aivan alareunassa hieman ruostetta, mutta suurempaan köliremonttiin ei nyt riitä kiinnostusta ja jäljet ovat sen verran pieniä että suurta huolen aihetta se ei anna. Pohja on viime kesän jäljiltä muutenkin melkein kuin uusi.

Vesirajasta irronneet maalit
Image

Pohja muuten aika hyvässä kunnossa. Alhalla näkyy kölin ruosteet.
Image

Lisää kuvia kölistä
Image
Image

Botnian vesiraja veneen perästä. Tämä hieman huolettaa, kun perä on koko kesän käytännössä veden alla kun maali ei ole vedetty tarpeeksi korkealle.
Image

- Peräsin oli viime kesänä edellisen omistajan toimesta korjattavana. Se kiinnitettiin paikalleen, mutta laskukiireistä johtuen ei ikinä ehditty laittaa ruuvien päälle siihen kuuluvia mössöjä. Tätä pitää hieman tutkia, että miten se tapahtuu mutta löydän varmasti täältä foorumeilta ohjeet.

Peräsimen ruuvien peitto
Image

Peräsin on itsessään ehjä ja viime kesänä kunnostettu, mutta tuo kohta mihin se kiinnittyy on kuulemma rikkoutunut joskus myrskyssä kun peräsin pääsi kääntymään "yli paljon". Se on lasikuidulla, mutta hankala kohta korjata koska peräsin pitäisi irrottaa. Ainakaan viime kesänä ei vettynyt pahasti, koska mitään merkkiä rutosta tai kuplimisesta ei ole. Tämä olisi kyllä hyvä varmaan maalata jollain aikavälillä?
Image


- Kyljet pitäisi myllyttää oikein kunnolla. Gelcoatissa näkyy pieniä mikronaarmuja kauttaaltaan, sekä valkoinen väri on menettänyt kiiltoaan. Kyljestä ja keulasta löytyy myös isoja ja syviä naarmuja, mutta en halua aloittaa isompaa operaatiota, joten ne saavat siellä nyt jatkossakin olla. Itse en huolellisena veneilijänä ajautunut kertaakaan viime kesänä sellaiseen tilanteeseen että mihinkään olisi kolahtanut vaikka kovalla tuulella satamissa pyörittiinkin, mutta veneellä on jo sen verran ikää, että siellä luonnollisesti on kulumia. Pitää vielä hieman tutkia, että millaisilla mössöillä kylkiä pitää käsitellä että vanha gelcoatti saa kiiltoa. Lopuksi tietysti huolellinen vahaus.

Kylkien mikronaarmut ja gelcoatin epätasainen ja himmeä väri
Image

Vähän isompaa naarmua (Vesilinjassa näkyvä tummempi alue on se kohta mitä en voinut kesken kesän vahata, koska aallot loiski niin pahasti. Kyseessä ei siis ole se kohta mihin asti vesi nousee)
Image

Keulan osumat
Image
- Kikkitalja pitää uusia, se ei oikein koko kesänä toiminut kun oli ihan vääränlaiset plokit kiinni.

Kesällä jos aikaa löytyy niin ajattelin myös mökillä hioa ja lakata levangin. Ehkä samalla voisi hieman päivittää ison skuutin osia jos sille päälle sattuu. Aika hyvässä kunnossa ne ovat jo valmiiksi, joten suurempia ei varmasti tarvitse tehdä.

Innolla odottelen myös muiden H-veneilijöiden postauksia tänne foorumeille sitä mukaa kun kevään projektit edistyy ja kesä lähestyy.

T. Seilari
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Noniin, kevään projektia on saatu taas hieman eteenpäin. Kävin tällä viikolla rautakauppoja ja venekauppoja ja ostin tarvittavat tarvikkeet ja välineet suunnittelemiini korjauksiin.

Aloitin urakan hiomalla kyljistä vanhan kerroksen gelcoutia pois. Sain hyvät ohjeet ja tarvikelistan täältä: http://virtauslanka.blogspot.fi/2015/02 ... linen.html.

Halpa tämä operaatio ei ole, sillä tarvikkeet ja litkut maksavat aika paljon. Lisäksi minulla ei ollut kunnollista myllyä joten sellainenkin piti hankkia. Päädyin AEG PE 150 malliin bauhausista. Oli keskihintainen ja kevyt. Käyttökokemuksista voin kertoa, että olin laitteeseen tyytyväinen. Kierrosten säätö oli helppoa (900-2500rpm) eikä meno hyytynyt vaikka laikalle antoi painoakin. Keveydestä oli hyötyä koska urakka kestää pitkään.

Tarvikkeet kuvassa (tässä näkyy myös muihin työvaiheisiin varaamiani tarvikkeita):
Image

Kun tarvikkeet oli ostettu odottelin lauantaita ja heräsin aikaisin kello 8 jotta ehdin veneen talvisäilytyspaikkaan Hangon lähellä kello kymmeneksi. Tästä eteenpäin urakka kestikin sitten yhtä soittoa kello 21 asti eli n. 11h. Ajomatkoineen päivän kesto oli 14h, joten nälkä oli aika kova kun pääsi kotiin koska sämpylää lukuunottamatta en ollut ottanut mitään muuta syötävää mukaan.

Työvaiheet oli karkeasti seuraavat:

1. Gelcoat cleanerin levitys pensselillä
2. Kylkien pesu veneshampoolla ja sienellä
3. Kylkien huuhtelu ämpärillä ja sienellä
4. Kylkien kuivaus mikrokuituliinalla
5. Kylkien ensimmäinen myllytys keskikarkealla hioma-aineella
6. Ylimääräisen hioma-aineen poisto mikrokuituliinalla
6. Kylkien toinen myllytys hienolla hioma-aineella
7. Hienon hioma-aineen vahan kiillotus liinoilla
8. Autoglym extra gloss vahan levitys rätillä
9. Viimeisen vahakerroksen kiillottaminen liinoilla

Aloitustilanne
Image
Image
Image

Aloitin homman levittämällä molemmille kyljille gelcoat cleaneria. Se otti mukavasti kellastumat pois, jonka jälkeen pesin venepesuaineella veneen kauttaaltaan ja huuhtelin. Koska hallissa ei ollut juoksevaa vettä piti urakka tehdä sienellä ja ämpärillä. Tässä vaiheessa olin siis käynyt veneen käsin läpi 3 kertaa kauttaaltaan. Lopputulos oli kiiltävä ja siisti, mutta tavoitteena oli saada pysyvästi paremman näköinen kylki.

Gelcoat cleaneri
Image

Pesuaine
Image

Seuraavaksi tutustuin AEG:n laitteeseem ja siihen kiinnitettäviin laikkoihin. Homma oli melko simppeliä, minulla oli pieni jakkara käytössäni jonka päällä seisoen etenin runkoa pitkin eteenpäin. Etenin n. 60cm paloissa eteenpäin kerrallaan lisäten joka vaiheessa laikkaan lisää Polarshine T10 hioma-ainetta. Aineen kanssa ei kannattanut säästellä koska jos sitä ei ollut laikan ja kyljen välissä niin luonnollisesti mitään ei tapahtunut.Aina 60cm jälkeen pyyhin juuri tekemäni kohdan puhtaaksi mikrokuituliinalla ja tarkastin lopputuloksen. Ehdin tehdä ensimmäistä kylkeä n. puoliväliin asti kunnes homma rutinoitui ja jälki alkoi olla tasaista. Kun olin käynyt koko veneen läpi niin tein aluksi huonosti tehdyt kohdat vielä uudelleen.

AEG PE 150
Image

Keskikarkea hioma-aine
Image

Kierretty villalanka laikka
Image

Kyljistä tuli melko eri näköiset ja esim. parraslistan alla olevat raidat muuttivat väriä huomattavasti kirkkaammiksi. Tämä urakka vei noin 4-5h ja oli selkeästi työläin, raskain ja hitain vaihe. Kuten kuvassa näkyy niin jälki oli hyvää, mutta kyljessä on silti valoa taittavia "mikronaarmuja".

Keskikarkean hioma-aineen jälkeen
Image
Image

Näistä päästiin eroon seuraavassa vaiheessa, jolloin vaihdoin vaahtomuovisen kiekon laikkaan. Viimeistelyaineena toimi Polarshine 3, jonka ainakin purkissa lukevan tuoteselosteen mukaan pitäisi poistaa silmälle näkymättömät mikronaarmut, sulkea gelcoatin pinta sekä toimia ensimmäisenä kerroksena vahaa.

Homma eteni nopeasti, stryyttäsin ainetta vaahtomuovilaikkaan ja levitin sen kylkeen. Sitten kone taas päälle ja aineen hieronta kunnolla kylkeen. Tein molemmat kyljet vahalla loppuun jonka jälkeen palasin kiillottamaan kyljet kiillotusliinoilla. En säästellyt liinojen käytössä, heti kun se meni tukkoon niin heitin pois ja otin uuden. Lopputulos oli todella miellyttävä jo tässä vaiheessa. Urakan olisi voinut jättää siihenkin, mutta lisäsin vielä kerroksen Autoglymin Extra Glossia päällimäiseksi kerrokseksi lukemieni ohjeiden mukaan, annoin kuivua n. tunnin jonka jälkeen kiillotin todella huolellisesti.

Valmista kaikki työvaiheet suoritettuna
Image
Image
Image

Kuten kuvista näkyy niin vanha gelcoat on saanut täysin uuden ilmeen. Toivon, että huolellisen vahauksen seurauksena jälki myös kestää koko kesän siistinä ja kellastumisilta vältytään ainakin suurimmilta osin.

Rungossa on vielä muutamia ongelmakohtia jotka eivät laikalla täysin tasaantuneet. Jos minulla jää aikaa muilta projekteilta niin palaan käsittelemään vielä ne kohdat uudelleen järeämmin keinoin.

Loppusanoina voin todeta, että urakka ei ollut hankala mutta työläs se kyllä oli. Tein tuon 11h täysin tauotta ja vauhdikkaalla työtahdilla. Homma ottaa niin käsille, selälle kuin jaloillekin aika vahvasti ja jokainen voi itse kuvitella miltä tuntuu käydä runko 9 kertaa läpi neliösenttimetri kerrallaan hinkkaamamalla. Lopputulos on kuitenkin kovan työn arvoinen ja vanha 80-luvun H-vene sai taas vähän uutta eloa.

Seuraavat projektit on:

-Skegin halkeaman avaaminen, paikkaus ja maalaus
-Skegin peräsimen ruuvien peitto epoksilla ja maalaus
- Kompassikotelon ja luukkutallin kunnostus
- Heloituksen siirtäminen paremmille paikoille
- Pinnan ja peräsinakselin kiinnityskohdan lasikuituvaurion korjaus
- Kannella olevien vanhojen ruuvinreikien epoksointi ja gelcoattaaminen piiloon
- Kannella olevan suurehkon lasikuituvaurion korjaus (kuva alla)
Image
- Kikkitaljan uusiminen ja muutamat köysipäivitykset
- Uuden kompassin osto
- Uuden jatkopinnan osto (Biltemasta ostettu räpistys oli ihan avuton)

Lista on pitkä, mutta korjattavat kohteet ovat pieniä joten urakkana tämä ei ole kauhean suuri. Jos saan kaiken tehtyä ennen vesillelaskua, niin veneessä ei ole yhtä ainutta rikkinäistä kohtaa ja kaikki toimii. (Veneessäni ei ole sähköjä eikä tule, juuri tästä syystä)
apajo
Posts: 19
Joined: Tue 8.4.2014 20.47

Re: Uusi H-veneilijä

Post by apajo »

Vau upeeta jälkeä! Itse myllytin viime keväänä veneeni kyljet jollain Schollin autoihin tarkoitetulla hioma-aineella. Oli auttamatta liian hento käsittely lasikuituveneelle. Jos aikaa riittää tänä keväänä pitää yritää uusiksi rajummilla aineilla.

Mulla ikkunat vuotaa ja pari kesää menty ilmastointiteipit saumojen päällä. Kevään projekti onkin ikkunoiden uusiminen tai ainakin uudelleen tiivistäminen. Onko sulla ikkunat ruuveilla vai pelkästään liimalla kiinni?
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Kiitos, toivottavasti kestää hyvänä pitkään. Joka kevät ei tätä jaksaisi tehdä ja kai se gelcoattikin lopulta ohenisi jos koko ajan olisi hiomassa.

Tein itse myös viime keväänä vaahtomuovilaikalla ja 3M hiomatahnalla vastaavan käsittelyn. Lopputulos oli aika hyvä, mutta koska käsittely oli kevyt niin se jäi myös aika lyhytaikaiseksi. Kunnon aineilla ja työkaluilla saa hyvää jälkeä.

Mulla on ikkunoissa harvakseltaan ruuveja. Olen joissain veneissä nähnyt tiheämpääkin ruuvijakoa ja uudemmissa veneissä ei ilmeisesti ole välttämättä ruuveja ollenkaan.

Ikkunassa on säröjä pleksissä siellä ja täällä, mutta tähän asti on pysynyt vesi ulkopuolella onneksi. Olen foorumeilta lukenut ikkunoiden uusimisesta ja vaikuttaa jokseenkin haastavalta operaatiolta. Laita kuvia jos saat keväällä tehtyä!
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Yksi viikonloppu on tullut veneellä taas vietettyä ja kaikki korjausurakat on nyt edistymässä. Keulan ja kyljen gelcoatin korjausta en ole vielä aloittanut, se jää tehtäväksi jos jää aika jaa riippuen siitä miten hyvin nämä muut projektit onnistuvat (ja onko ostamani topcoat edes sinne päin saman sävyistä).

Laitan alle kuvien muodossa korjauskohtia. Lukijoille tiedoksi, että nämä eivät ole ohjeita kenellekään siitä miten vastaavat kohdat kannattaisi korjata. Olen ensikertalainen mitä tulee lasikuitu- ja epoksi korjauksiin ja harrastusmielessä näitä juttuja opettelen. Päinvastoin jos jollakulla on kommentoitavaa parannusehdotuksista niin antaa palaa.

Aloitin viime lauantaina tutkimaan skegissä olevaa maalitonta kohtaa. Siitä oli edellisellä omistajalla myrskyssä peräsin rikkonut lasikuitua murtamalla. Aluksi tuntui siltä, että tuon voisi vain epoksoida umpeen ja primeri ja myrkky päälle. Laskettuani kuitenkin peräsimen alas, jotta sain työskentely tilaa, huomasin että vesi on päässyt gelcoatin ja lasikuidun väliin. Tämä on johtanut siihen, että gelcoat on jonkinmoiselta matkalta olemattomasti kiinni ja lasikuitu imee vettä. Korjaus tulee siis todella tarpeeseen toisin kuin aikaisemmin luulin.

Eikä tässä vielä kaikki sillä viime kesänä vaivannut hankausääni peräsimessä selvisi myös. Peräsin on liian ahdas sille tehtyyn koloon ja se hinkkaa itseään skegiä vasten. Tämä on viime kesänä syönyt primerit ja myrkyt peräsimen siitä kohdasta missä hikkausta tapahtuu. Tarkoituksena on hioa sekä peräsintä että skegiä pienemmäksi ja varmistaa että liikkumatilaa tulevalla kaudella on. Tämä parantaa pinnatuntumaa kun vastusta ei enää tunnu niinkuin viime kesänä.

Skegin lasikuitu paistaa
Image

Peräsin laskettuna niin alas kuin menee työskentely tilan lisäämiseksi
Image

Peräsin hankaa skegiin ja maalit saaneet kyytiä
Image

Tästä lähdin rapsuttelemaan lasikuidun palasia ja gelcoatia...
Image

...ja tämän verran sieltä irtosi löyhästi kiinni ollutta pintaa
Image

Hioin ja dremelöin korjauskohdan siistiksi sekä pyyhin asetonilla
Image

Sitten vain 2-komp epoxyä perään. Vetelin tämän metallilastalla sinne päin. Paikattavaa on niin paljon, jotta skegi saa taas tarvitsemansa muodon, että tässä vaiheessa en ollut huolissani viimeistely jäljestä koska epoksia pitää lisätä vielä ainakin kaksi kertaa. Aine on sellaista mömmöä, että ei voi kauhean paksua kerrosta kerralla laitaa koska tulee vain sutta ja sekundaa.
Image

Jätin skegin kuivumaan ja siirryin yläkannelle tutkimaan pinnan kiinnityskohtaa joka on joskus murtunut. Aivan käsittämätön kohta miten se voi olla rikki, mutta näin on ja korjatahan se pitää.
Image

Otin kauluksen pois ja taas ylläri. Kauluksessa on selvästi paikat kolmelle ruuville, mutta aukko sille on ylisuuri ja ruuvinpaikkoja on vain kaksi. Tämä on tässä veneessä ratkaistu sillä tavalla, että kannen alapuolelle tulee kauluksen kokoinen vastakappale, jolloin kaikki kolme ruuvia saavat tarttumapinnan. Merkillistä kuitenkin miksi joku on joskus tällaiseen ratkaisuun päätynyt.
Image

Dremelöin kaiken skeidan pois, sekä halkeilleet kohdat gelcoatista. Sitten epoxyä taas päälle. Tähänkin pitää pari kertaa lisätä vielä epoksia, ei saanut kerralla riittävästi jotta jää tarpeeksi massaa mitä hioa sitten alkuperäiseen muotoon. Tässä pitää muistaa hioa epoksi ympäröivää kohtaa 2mm matalammaksi jotta topcoatille jää tilaa.
Image

Seuraavaksi otin käsittelyyn sitloodan ulkopuolella olevat vanhat ruuvinreiät. Niissä ei ollut mitään ainetta suojaamassa, pelkät reiät vaan suoraan kannen läpi. Suurensin niitä poraamalla, jotta epoxy saa tuoreen tarttumapinnan, sekä dremelöin suuaukot samasta syystä isommiksi. Sitloodan molemmilla puolilla sama homma, joten reikiä yhteensä 6kpl.
Image

Reiät huolellisesti täyteen epoksia ja jätetään kuivumaan. Hion näitä vielä ensi kerralla tasasemmaksi ja sitten vain topcoatti päälle. Ajattelin laittaa sitä aika paksusti jotta jää materiaalia mitä hioa.
Image

Tämän jälkeen siirsin spinnun barbereiden plokit kannella taaemmas, sekä korvasin vanhan kiinnityssysteemin Harkenin itsestäänseisovilla.
Image
Image

Vanhat reiät rustirautojen vieressä täyteen epoksia. Näihin pitää joku maali keksiä.
Image

Lopuksi otin vielä rikkinäisen kompassikotelon irti sekä samalla luukkutallin pois. Kunnostan molemmat kotona.
Image

Luukkukin kaipaa kunnostusta, mutta sitä ei saanut tästä irti. Yritin irroittaa alumiiniset kiskotkin, jotta olisin saanut luukun mukaan mutta ne on laminoitu kiinni kanteen. Luukku jää siis tuohon ja täytyy tehdä naarmujen paikkaus paikanpäällä.
Image
Image

Vanha kompassikotelo joka on rikki joka puolelta. Kompassi on päästänyt vedet ja on rikki. Kompassikotelon päällä oli myös jotain purkan tapaista, jolla ei ollut mitään funktiota.
Image

Toisella puolella murtunutta lasikuitua.
Image
Image

Kompassi oli vain yläreunasta kiinni. Kuten kuvasta näkyy niin kuvun alareuna on kadonnut jonnekin.
Image

Seuraavaksi luukkutallin ja kuvun hionta. Oli muuten Pas*** hommaa. Lasikuitua menee kaikkialle ja sotku on melkoinen. Lisäksi molempien osien hionta vei yli 4 tuntia.
Image
Image
Image
Image

Hioin haljenneen kohdan kokonaan pois ja kuidutan sen uudelleen. Image

Että tämmöistä, kiirettä pitää että saa kaiken tehtyä ennen vesillelaskua.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Uusi H-veneilijä

Post by 306 »

Seilari wrote:Yksi viikonloppu on tullut veneellä taas vietettyä ja ...
Aika yllättäviä havaintoja.

Veikkaan, että peräsinakseli on vääntynyt tai siirtynyt (vrt. kannen hela), minkä vuoksi peräsin hinkkaa skegiä. Kannattaa tarkistaa, missä kunnossa vannasputki on peräboksissa (eli siis peräsinakselin suojaputki laminointeineen).

Kuvittelin, että olit paklannut kyljet ennen myllytystä. Nyt pitäisi saada vahat sun muut pois ennen naarmujen paklausta ja lopulta myllyttää uudestaan korjatut kohdat niin tulee sileää pintaa.

Kova homma, mutta kuvista päätellen palkitsevaa tulosta tulee!
306
Post Reply