joakim wrote:
EI! Imu (=alipaine) loppuu, tai ainakin alenee voimakkaasti, kun ilmavirtaus irtoaa purjeesta. Näinhän käy kun leen lanka heiluu pahasti, jolloin purje sakkaa ja tuottaa todella huonosti voimaa suurella vastuksella. Imu johtuu juuri siitä, että pinnassa kiinni oleva ilma virtaa nopeampaa kuin ympärsitössä. Tällöin sen staattinen paine alenee, koska dynaaminen paine kasvaa merkittävästi ja totaalipaine eli kahden edellisen summa pysyy vakiona tai laskee hieman häviöiden takia.
Selkokielellä kyse on siis siitä, että koska tyhjiötä ei voi olla, ilma virtaa pinnassa vaikka se pyrkisikin siitä irtoamaan ja tämä aiheuttaa nopeamman virtauksen kaarevassa kappaleessa joka liikkuu aineessa. Tämä imu, alipaine, siis syntyy edelleen empiirisesti kun pinta kaartuu menosuunnan mukaisen tangentin yli. Tämä aine tietenkin on muualta pois, mikä vastaavasti aiheuttaa perän "laahaamisen" kun alipaine vastaavasti pyrkii vastustamaan muuten syntyvää tyhjiötä. Kappaleen edessä olevaan aineeseen en keksi vastaavaa logiikkaa.
Veneen kylki on kaareva, joten haluaisin, että todistat, miksei veneen kyljessä ole alipainetta löytämäni diagrammin osoittamalla tavalla.
Näin se menee sekä lentokoneen siivessä, että laivoissa/veneissä. etuosa imee eteenpäin, mutta takaosa imee vielä enemmän taaksepäin. Koko kokonaisvoimahan on märkäpinnan paineintegraali + kitkaintegraali. Veneen tapauksessa tämä paineintegraali on täysin olematon kunnes aaltoja alkaa merkittävästi muodotua. Jos vene olisi syvällä sukelluksissa sen, vastus olisi pienempi ja pääosin kitkaa.
Mielenkiintoista. Tarkoitat siis, että mainitsemani vedenpaine keulassa onkin kitkaa, eikä vedenpainetta joka onkin negatiivista? Perän laahaaminen on helppoa todeta pyörteistä mutta miten venesuunnittelu on vastannut tuon imuvoiman maksimoinnin haasteisiin? Luulisi, että jossain yhteydessä sitäkin on mietitty, olkoonkin, että se olisi marginaalista pienillä nopeuksilla.
Aalto on vain siitä ikävä, että se muuttuu nopeuden mukana voimakkaasti. Aaltokuvio on hyvin erilainen eri vauhdeissa, tosin H-vene ja vastaavat menevät suurimman osan ajasta hyvin lähellä runkonopeuttaan, jolloin vesilinjan matkalla on yksi aalto. Hiljaisemmissa vauhdeissa aaltoja on useampia ja kovemmassa enää osa aallosta.
Tässä jotain kuvia asiasta:
http://ceprofs.tamu.edu/jzhang/oe402cla ... -part1.ppt
Lähellä keulaa tyhjennysputki ei varmaankaan toimi hyvin keula-aallon takia.
Harmi ettei tieto linkissäsi varsinaisesti kiteydy havainnolliseksi kuvaksi. Keskusteltaessa poistoputkien sijainnista oletetaan siis, että putki voisi imun puolesta olla keulassa ellei keula-aalto sitä haittaisi tai perässä missä se Laurin esimerkkiveneessä oli 100% väärässä paikassa mutta ei missään nimessä veneen kyljessä jossa H-veneenkin muotoinen runkonopeutta lähenevä aalto sitä tehokkaimmin imisi?