Vpl wrote:
Melges 24:ssa on 286kg:n bulbi 1,5 metrin syyvydessä. Ja köli on vain n. 30-35cm leveä.
Sun pitää ensin laskea tarvittava nostovoima ja suunnitella sitten sellainen köli, joka toteuttaa sen hyvällä hyötysuhteella eli mahdollisimman pienellä vastuksella. Käytännössä sopiva sorto tuon toteuttamiseksi on yleensä suuruusluokkaa 4 astetta.
Nostovoiman voit laskea taaksepäin veneen oikaisevasta momentista miehistöineen. RM tullee olemaan n. 20 kgm/deg, joka aiheuttaa siis 400 kgm momentin 20 asteen kallistumalla. Miehistöstä voi ehkä saada 300 kgm lisää. Sittten pitää tietää lateraali- ja purjevoimakeskipisteen korkeusero. Jos se sattuu olemaan vaikkapa 7 m, olisi sivuttaisvoima "täydellä teholla" 100 kg.
Sitten tarvitset nopeuden vastaavassa tilanteessa ja voit laskea tarvittavan nostovoimakertoimen. Syväys rajoittaa AR:n, jonka kautta saat tarvittavan pinta-alan. AR jäänee alhaiseksi eli huonoksi kuten on H:ssäkin nykystandardeilla. Huomaa, että huonolla AR:llä tuo 40 asteen viistous ei ole sen huonompi kuin 15. Lisäksi tuo viistous vaikuttaa myös indusoituun vastukseen, joka on mielestäni tärkeämpi asia.
Tosin kaikki voima ei tule kölistä, vaan peräsinkin auttaa ja rungollakin on suuri merkitys, varsinkin "perinteisimmissä" veneissä. Nykyään taidetaan tehokasta syvää peräsintä kuormittaa enemmän. Senhän AR on helposti PALJON parempi kuin kölin, joten sillä saa saman nostovoiman paljon pienemmällä vastuksella.
Teeppä vastaava analyysi Melgesille, niin huomaat miksi siinä tuollainen köli toimii erinomaisesti, mutta H-tutkielmassasi uskoisin sen laskematta olevan huono.
Melges menee kryssillä paljon kovempaa (kölin sivuttaisvoima kasvaa nopeuden toisessa potenssissa), runkosyväys matalampi ja kölin syvempi joten paljon parempi AR, bulbiin tarvittava paino pienempi (ei vie niin paljon tilaa evältä).
Joakim