Nyt on sitten puominkannatin asennettu, ja hyvin toimii. Dirkkikauppiaat joutuvat tuota pikaa kengänkiillottajiksi tai muihin korvaaviin tehtäviin - nyt on kyseessä kölin jälkeen seuraavaksi merkittävin keksintö purjehduksen historiassa
Tässä muutamia huomioita asennuksesta.
1) H:n puomi on aika alhaalla, siis lähellä kattoa. Kannattimen varsi taasen pitää saada mahdollisimman alas, jotta kulma olisi järkevä. Saimme asennuspaikan aivan maston tyveen, kun irroitimme alasvetäjän helan; äkkiäkös sitä sähköhammasharjan tehoisella porakoneella kuusi popniittiä irroittaa.
Alasvetäjälle löytyi näppärä paikka puominjalan takimmaisesta poikkireiästä, kestää.
2) Puomiin pitää tehdä kierteet (M5), ja tulipahan sitäkin hommaa opiskeltua. Harjottelimme ensin käytöstä jääneeseen alumiiniputkeen. Puomihelaa ei voi esim. niitata paikalleen, paitsi jos omistaa todella kapeakärkiset niittipihdit.
3) Kannatinta lyhensimme n. 20 senttiä. Valmistajan mukaan 15 cm olisi maksimi, mutta höpö löpö.
4) Kuten ohjeessa sanotaan, puomin pitää mallattaessa olla 10-15 astetta koholla, jotta osa pysyisi kunnolla kiinni. Kun puomin kiristää normaaliin asentoon, kyllä pysyy. Syksyllä kannattimen saa kätevästi irti nostamalla puomia tarpeeksi ylös.
h-vene/f/gallery2.php?g2_itemId=5284