Fallin asentaminen
Moderator: Kristian
Fallin asentaminen
Ison fallin vaijeriosa katkesi viikonloppuna.
Kannattaako uutta asentaessa suosista kaataa masto vai pystyykö fallin asentamaan maston ollessa pystyssä?
Antti
Kannattaako uutta asentaessa suosista kaataa masto vai pystyykö fallin asentamaan maston ollessa pystyssä?
Antti
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Minä sain pujotettua fallin kiipeämällä mastonosturin huipulle ja sieltä pujottamalla alas. Painovoima hoiti homman hyvin. Alapään hela piti ottaa pois, jotta köyden sai kaivettua esille.
Ainakin sähköjohdon pujottaminen mastoon sähkärin vetovaijerilla oli edellä mainittua työläämpää kun masto oli kaadettuna.
Ainakin sähköjohdon pujottaminen mastoon sähkärin vetovaijerilla oli edellä mainittua työläämpää kun masto oli kaadettuna.
Maston ollessa pystyssä voi onnistua helpostikin ylhäältä pujottamaan jotakin sopivan painavaa naruun sidottuna. Lähinnä hyvä voisi olla esim. metri sellaista lyijyhelminauhaa jota myydään ompeluliikkeissä. Siinä on siis hauleja tms kangassuikaleen sisässä, sitä kuulemma käytetään verhojen alareunan painona (Me tehtiin kerran sellaista käyttäen hyttysverkot veneen kansiluukkujen päälle - se lyijynauha estää oikein hyvin verkon lentämisen tuulen mukana. vastaavia voi ostaa valmiina maritimista, maritimin hinnoilla tietysti)
Maston ollessa vaakatasossa minkään joustavan esineen, esim sellaisen sähköjohdon vetovaijerin, saaminen sinne voi olla todella vaikeaa. Vähän kuin se kuuluisa käärmeen työntäminen pyssyyn. Olen nimittäin kokeillut, se sähköjohdon vetovaijeri menee muutaman metrin ja sitten alkaa olla hankaluuksia koska se mahtuu mutkille maston sisään. Toisin kuin sähköputkeen.
Päädyin lopulta teippaamaan muutaman sähköputken 10m pitkäksi tangoksi, irroitin maston alapäästä helan irti ja työnsin sen tangon maston sisälle. Sillä hoitui, mutta epäilen että ammattimaisilla mastonlaittajilla on varmasti jotakin parempia, salaisia niksejä tuohon ongelmaan.
Maston ollessa vaakatasossa minkään joustavan esineen, esim sellaisen sähköjohdon vetovaijerin, saaminen sinne voi olla todella vaikeaa. Vähän kuin se kuuluisa käärmeen työntäminen pyssyyn. Olen nimittäin kokeillut, se sähköjohdon vetovaijeri menee muutaman metrin ja sitten alkaa olla hankaluuksia koska se mahtuu mutkille maston sisään. Toisin kuin sähköputkeen.
Päädyin lopulta teippaamaan muutaman sähköputken 10m pitkäksi tangoksi, irroitin maston alapäästä helan irti ja työnsin sen tangon maston sisälle. Sillä hoitui, mutta epäilen että ammattimaisilla mastonlaittajilla on varmasti jotakin parempia, salaisia niksejä tuohon ongelmaan.
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Tarkoitin alapään helalla sitä kaksoisrullaa, jonka läpi ison falli tulee (minun mastossa). Se on ehkä metrin korkeudella jalustasta. Jos falli tulee alas saakka, niin kysymys on löytyykö sieltä tarpeeksi suurta reikää, jotta narun saa ongittua esiin.
Minä en tarvinnut edes lisäpainoja fallin pujotuksessa, köyden oma paino veti hyvin alaspäin, kun mutama metri oli pujotettu maston sisään.
Minä en tarvinnut edes lisäpainoja fallin pujotuksessa, köyden oma paino veti hyvin alaspäin, kun mutama metri oli pujotettu maston sisään.
Re: Fallin asentaminen
Tästä lähtee se ensimmäinen HFoorumi-postaus...
Onko täällä hyviä vinkkejä fokan fallin vaihtamiseen? Hankimme juuri ekan H-veneen, ja kyseessä on vm. -75 Artekno, jossa nostin on vedetty mastolta nostettavaksi/lukittavaksi.
Nykyinen falli on vaijeri-köysi-yhdistelmä, jossa hieman rispaantumista havaittavissa, lisäksi haluaisimme ulottaa nostimen sitlooraan asti, tämän saanee viriteltyä asentamalla plokin mastonjuuren renkaisiin? Materiaalina olisi tarkoitus käyttää täälläkin kehuttua dyneema-köyttä koko matkaltaan.
Kuinka paksua (vetolujuus) dyneemaa, ja minkä pituinen pätkä tarvitaan, jos halutaan että laskiessa, sitlooraan jää vielä reilu metrin pätkä köyttä? Tarvitseeko kivuta mastoon, vai onnistuuko apuköysiviritelmien avulla?
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!
Onko täällä hyviä vinkkejä fokan fallin vaihtamiseen? Hankimme juuri ekan H-veneen, ja kyseessä on vm. -75 Artekno, jossa nostin on vedetty mastolta nostettavaksi/lukittavaksi.
Nykyinen falli on vaijeri-köysi-yhdistelmä, jossa hieman rispaantumista havaittavissa, lisäksi haluaisimme ulottaa nostimen sitlooraan asti, tämän saanee viriteltyä asentamalla plokin mastonjuuren renkaisiin? Materiaalina olisi tarkoitus käyttää täälläkin kehuttua dyneema-köyttä koko matkaltaan.
Kuinka paksua (vetolujuus) dyneemaa, ja minkä pituinen pätkä tarvitaan, jos halutaan että laskiessa, sitlooraan jää vielä reilu metrin pätkä köyttä? Tarvitseeko kivuta mastoon, vai onnistuuko apuköysiviritelmien avulla?
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!
Re: Fallin asentaminen
Tervetuloa joukkoon!L380 wrote: Nykyinen falli on vaijeri-köysi-yhdistelmä, jossa hieman rispaantumista havaittavissa, lisäksi haluaisimme ulottaa nostimen sitlooraan asti, tämän saanee viriteltyä asentamalla plokin mastonjuuren renkaisiin?
Köyteen en osaa sanoa oikein mitään, 8mm se taitaa olla useimmissa veneissä. Teetin omani H-veneisiin perehtyneellä purjemaakarilla, joka osui arvauksessaan oikeaan. Lähtökohtaisesti ainahan kannattaa teettää mieluummin liian pitkä kun liian lyhyt jos sopivaa ei osaa arvata. Purjemaakari pleissasi nostinten päähän siistit lenkit sakkeleita varten ym. ja kokonaisuuden hinta (fokan ja ison nostimet) nousi hiukan yli satasen, muutamia kymppejä yli itse köyden ostohinnan jossain veneliikkeessä.
Sen sijaan nostimen vetämiseksi sitlooraan on pari ajatusta:
Omassa veneessäni nostimet oli aiemmin mastolla ja homma on korjattu niin, että suoraan mastosta sivulle on asennettu ploki, joka kääntää nostimen taakse kaukaloon. Sen asennuksessa on kuitenkin jäänyt huomiotta semmoinen seikka, että ploki (tai lukot) kannattaa sijoittaa niin, että nostimen saa vinssillä kiristettyä siten, että kireä suora köysi menee köysilukon kautta.
Itselläni on vinssit vain laidoilla joten nostinta ei saa lukon kautta vinssille, mikä olisi joskus kätevää. Tosin dyneemanostimissa lisäkiristelyn tarpeeni on toistaiseksi vähentynyt, mutta toisinaan semmoinenkin olisi hyvä juttu.
306
Re: Fallin asentaminen
Totta vie, pleissaukset voisi olla hyvä teettää ammatimaisesti! Saako täällä mainostaa kuka purjemaakari fallit sulle teki? Miten itse asennus; meneekö kiipeilyhommiksi vai saako ujutettua jotenkin?306 wrote:L380 wrote: Tervetuloa joukkoon!
Köyteen en osaa sanoa oikein mitään, 8mm se taitaa olla useimmissa veneissä. Teetin omani H-veneisiin perehtyneellä purjemaakarilla, joka osui arvauksessaan oikeaan. Lähtökohtaisesti ainahan kannattaa teettää mieluummin liian pitkä kun liian lyhyt jos sopivaa ei osaa arvata. Purjemaakari pleissasi nostinten päähän siistit lenkit sakkeleita varten ym. ja kokonaisuuden hinta (fokan ja ison nostimet) nousi hiukan yli satasen, muutamia kymppejä yli itse köyden ostohinnan jossain veneliikkeessä.
Samoin oli ajatus tuoda köysilukon kautta falli sitlooraan. Mutta tarvitseeko vinssiä todella fokan nostossa? Olen nyt ollut vasta kerran testipurjehduklsella ja fokka nostettiin ison jo kääntäessä venettä n. 8 m/s sivutuulessa, ja aika kevyesti tuntui nousevan siitä huolimatta. Ainoa vaan, että tuntuu turvattomalta (ainakin näin H-veneeseen tottumattomalle) kiikkua maston juuressa kapoisella kaistaleella.. Vai tuoko lisäploki myös lisävastusta?!Omassa veneessäni nostimet oli aiemmin mastolla ja homma on korjattu niin, että suoraan mastosta sivulle on asennettu ploki, joka kääntää nostimen taakse kaukaloon. Sen asennuksessa on kuitenkin jäänyt huomiotta semmoinen seikka, että ploki (tai lukot) kannattaa sijoittaa niin, että nostimen saa vinssillä kiristettyä siten, että kireä suora köysi menee köysilukon kautta.
Re: Fallin asentaminen
Aivan, ei fokan suhteen varmaan tarvi ihmeempiä, itsekin vedän sen käsin kiinni. Purjehduksen aikana kiristellessä on kuitenkin kätsympää kun ei tarvi välttämättä stopata vastatuuleen kiristämään vaan voi tehdä saman vinssillä täydestä vauhdista (no, tiedä sitten onko moinen suositeltavaa, vinssi kun voi toki rikkoakin paikkoja jos ei osaa kireyttä hallita). Noi vinssijutut voi tehdä "boonuksena" jos semmoinen järjestely tuntuu luonnistuvan.
Luulen, että useimmat maakarit tekee noita köysihommiakin kysyttäessä, etenkin hiljaiseen talvisaikaan. Itse teetin Quantumilla joka taitaa nykyään olla Espoon puolella. Siellä ainakin vaikuttaa muuan H-konkari, jolla viimeksi oli mitat hallussa.
Itse asennus sujui itseltäni niin, että laitoin tukevasti vanhan köyden päähän riittävän pitkän narun, jonka sai sitten vedettyä köyden tilalle mastoon. Sitten tein saman takaperin vetäen narulla uuden köyden paikalleen. Sujuvasti tehden onnistuu varmaan masto pystyssäkin.
Sen sijaan vaijerivetomastossa taitaa olla vaijerille sopivat rullat plokeissa jotka olis hyvä vaihtaa esim. leveämmiksi muovisiksi. Muuten on vaarana, että vanha rissa/rulla rikkoo uuden dyneemaköyden. Näin kertovat, itse en ole tuota vaihtoa veneeseeni tehnyt vaan se oli jo valmiina veneen ostaessani.
Luulen, että useimmat maakarit tekee noita köysihommiakin kysyttäessä, etenkin hiljaiseen talvisaikaan. Itse teetin Quantumilla joka taitaa nykyään olla Espoon puolella. Siellä ainakin vaikuttaa muuan H-konkari, jolla viimeksi oli mitat hallussa.
Itse asennus sujui itseltäni niin, että laitoin tukevasti vanhan köyden päähän riittävän pitkän narun, jonka sai sitten vedettyä köyden tilalle mastoon. Sitten tein saman takaperin vetäen narulla uuden köyden paikalleen. Sujuvasti tehden onnistuu varmaan masto pystyssäkin.
Sen sijaan vaijerivetomastossa taitaa olla vaijerille sopivat rullat plokeissa jotka olis hyvä vaihtaa esim. leveämmiksi muovisiksi. Muuten on vaarana, että vanha rissa/rulla rikkoo uuden dyneemaköyden. Näin kertovat, itse en ole tuota vaihtoa veneeseeni tehnyt vaan se oli jo valmiina veneen ostaessani.
306
Re: Fallin asentaminen
Jos vanha falli on vielä mastossa, niin luulisin että uuden saa helpoiten paikalleen ompelemalla uuden ja vanhan köyden päät päittäin yhteen. Tietty vaijerin/pleissausten osalta pitää miettiä miten päin fallin saa läpi mastosta.L380 wrote:Tästä lähtee se ensimmäinen HFoorumi-postaus...
Tarvitseeko kivuta mastoon, vai onnistuuko apuköysiviritelmien avulla?
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!
Mutta ainakin spinnun fallin sain hyvin läpi, kun ompelin köyden päät yhteen niin ettei mitään solmuja tarvinnut tehdä eikä apunaruja käyttää. Ja samalla tavalla vaihdoin juuri pihalle lipputangon narunkin:)e
Ja itse olen kyllä sitä mieltä että ei fokan fallia saa edes retkikäytössä tarpeeksi kireälle ilman vinssiä tai taljaa.
Fallin vetolujuuden puolesta riittää varmasti ohutkin dyneemafalli (esim 6mm), mutta käsiteltävyyden ja kulutuksenkeston puolesta paksumpi saattaa olla perusteltu. Vaijereille suunnitellut plokit ovat sitten erilaisia kuin köysille suunnitellut (vaijerille kapeampi V-muotoinen ura, köydelle leveämpi U-muotoinen.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Re: Fallin asentaminen
Fallin asentamisessa käytännössä ainoa toimiva konsti on vetää se vanhalla fallilla tai muulla narulla, joka jo kulkee oikeaa reittiä. Kaikki "ujutuskonstit" on vähintään 100 kertaa vaikeampia, kokemuksen perusteella sanoisin (piti kerran laittaa fallit takaisin mastoon, josta ne oli otettu pois vetämättä tilalle tilapäisnaruja, ja siinä meni useampi tunti! Onnistui vasta kun irroitettiin jalka siitä ja rakenneltiin sähköpotkista >10m pitkä keppi jonka saattoi työntää profiilin sisälle)
Dyneemaa kannattaa kysellä myös Marnelasta Petri Kartolta. Pete on tehnyt mm. ohennettuja dyneemafalleja, sellaisia joissa vaijerin tilalle tuleva osuus on ohut ja se toinen pää on paksu.
Muistelen myös lukeneeni, että dyneemaan voi laittaa solmun sen pleissauksen sijasta, jolloin köyttä on helppo lyhentää muutaman vuoden välein jos esiintyy kulumista sen solmun, rissan tai vaikkapa köysilukon kohdalla. Kuluma saadaan silloin eri paikalle, mutta edellyttää tietysti että köydessä on jo alkuksi lyhentelyvaraa.
Yksi yleisessä käytössä oleva ja toimiva systeemi fokan kiristämiseen on ns. magic box, eli koteloitu talja. Erkka ja 239 ovat aikaisemmin selittäneet systeemiä toisessa ketjussa joka myös kannattaa lukaista:
hfoorumi/viewtopic.php?f=11&t=546
Tuollaisen magic boxin takia minulla on yhä vaijeri fokan fallissa, ja varmaan pysyykin sellaisena.
Dyneemaa kannattaa kysellä myös Marnelasta Petri Kartolta. Pete on tehnyt mm. ohennettuja dyneemafalleja, sellaisia joissa vaijerin tilalle tuleva osuus on ohut ja se toinen pää on paksu.
Muistelen myös lukeneeni, että dyneemaan voi laittaa solmun sen pleissauksen sijasta, jolloin köyttä on helppo lyhentää muutaman vuoden välein jos esiintyy kulumista sen solmun, rissan tai vaikkapa köysilukon kohdalla. Kuluma saadaan silloin eri paikalle, mutta edellyttää tietysti että köydessä on jo alkuksi lyhentelyvaraa.
Yksi yleisessä käytössä oleva ja toimiva systeemi fokan kiristämiseen on ns. magic box, eli koteloitu talja. Erkka ja 239 ovat aikaisemmin selittäneet systeemiä toisessa ketjussa joka myös kannattaa lukaista:
hfoorumi/viewtopic.php?f=11&t=546
Tuollaisen magic boxin takia minulla on yhä vaijeri fokan fallissa, ja varmaan pysyykin sellaisena.
Re: Fallin asentaminen
Itse vedän fallit niin että teippaan uuden ja vanhan päittäin Tesan tekstiiliteipillä. Ei ole toistaiseksi mennyt poikki, mutta hirveitä nykäisyjä ei kannata harrastaa.
Dyneemafallit ei kannata mitoittaa yläkanttiin, ne asettuvat silloin ekan tunnin aikana ja sitä fallia saa kiristellä. Parempi valita sellainen että kuorma on fallin "työ-alueella". Meillä on FE83:sessa 6mm kuorellinen falli 18 m² aramidi-genoaa varten. En ottaisi sen paksumpaa. 6mm on ihan mukava käsitellä, tavallinen koko spinnuskuuttina eikä se siinäkään ole epämukava. Hanskat pitää melkein olla, etenkin kelissä. 6mm kuorellinen kestänee jotain 1500 kg vetoa, pitäisi riittää.
Fallia varten on oma solmunsa sakkeliin. Kaksi kertaa sakkein ympäri ja pää em. pujotusten ali.
Kannattaa ostaa 2-3 m ylipitkä falli ja ottaa tavaksi pätkäistä sakkelin päästä noin 30 cm pois aina keväällä ja ennen tärkeitä kisoja. Sen takia solmu on ylivoimainen, erkkikään ei jaksa tehdä noita pleissauksia noin usein.
Jos falli karkaa löytyy maston lähettyviltä todella hyvä työkalu uuden fallin pujottamiseen, se on nimeltään hekin vaijeri. Se on yleensä maston pituinen ja sen avulla on helppo työntää uusi falli alas. Tämä vaatii että masto on nurin tietysti.
Itse olen haaveillut sellaisesta järjestelmästä missä ruffikaton päällä on genoakisko jossa pari liukuria. Liukuireiden päällä on falli-lukko ja fallilukossa on vuorostaan moninkertainen talja. Tämä olisi magic-boxin kaltainen mutta toimisi ilman helmeä tai simpukkaa fallissa.
Ja kuten Erkka sanoikin, kannattaa tarkastaa pylpyrän malli ja tarvittaessa vaihtaa se U-muotoiseksi.
edit: Se solmu on kuten "anchor bend", muta jätän toisen kierroksen vetämättä:
http://knots-guide.blogspot.com/2008/03 ... -bend.html
Eli jätän solmun vaiheeseen 2.
edit²: Seldénillä on näköjään samanlainen suositus:
http://pdf.nauticexpo.com/pdf/selden/hi ... 7-_16.html
Dyneemafallit ei kannata mitoittaa yläkanttiin, ne asettuvat silloin ekan tunnin aikana ja sitä fallia saa kiristellä. Parempi valita sellainen että kuorma on fallin "työ-alueella". Meillä on FE83:sessa 6mm kuorellinen falli 18 m² aramidi-genoaa varten. En ottaisi sen paksumpaa. 6mm on ihan mukava käsitellä, tavallinen koko spinnuskuuttina eikä se siinäkään ole epämukava. Hanskat pitää melkein olla, etenkin kelissä. 6mm kuorellinen kestänee jotain 1500 kg vetoa, pitäisi riittää.
Fallia varten on oma solmunsa sakkeliin. Kaksi kertaa sakkein ympäri ja pää em. pujotusten ali.
Kannattaa ostaa 2-3 m ylipitkä falli ja ottaa tavaksi pätkäistä sakkelin päästä noin 30 cm pois aina keväällä ja ennen tärkeitä kisoja. Sen takia solmu on ylivoimainen, erkkikään ei jaksa tehdä noita pleissauksia noin usein.
Jos falli karkaa löytyy maston lähettyviltä todella hyvä työkalu uuden fallin pujottamiseen, se on nimeltään hekin vaijeri. Se on yleensä maston pituinen ja sen avulla on helppo työntää uusi falli alas. Tämä vaatii että masto on nurin tietysti.
Itse olen haaveillut sellaisesta järjestelmästä missä ruffikaton päällä on genoakisko jossa pari liukuria. Liukuireiden päällä on falli-lukko ja fallilukossa on vuorostaan moninkertainen talja. Tämä olisi magic-boxin kaltainen mutta toimisi ilman helmeä tai simpukkaa fallissa.
Ja kuten Erkka sanoikin, kannattaa tarkastaa pylpyrän malli ja tarvittaessa vaihtaa se U-muotoiseksi.
edit: Se solmu on kuten "anchor bend", muta jätän toisen kierroksen vetämättä:
http://knots-guide.blogspot.com/2008/03 ... -bend.html
Eli jätän solmun vaiheeseen 2.
edit²: Seldénillä on näköjään samanlainen suositus:
http://pdf.nauticexpo.com/pdf/selden/hi ... 7-_16.html
Re: Fallin asentaminen
Erittäin hyvä idea. Ei ollut tullut tuollaista mieleenkään, mutta se soveltuisi kyllä hyvin minulle: Nyt on sen magic boxin ja maston välissä juurikin pätkä genoakiskon tyyppistä kiskoa (joskin muistinvaraisesti sanoisin, että kapeampaa). Siinä on liukuri, joka yhdistyy siihen boxiin ehkä 15 cm vaijerinpätkällä. Liukurissa on nyt haarukka fallivaijerissa olevaa helmeä varten. Täytyykin tutkailla jos siihen liukuriin saisi vaihdettua tavallisen fallilukon tilalle joskus.harald wrote: Itse olen haaveillut sellaisesta järjestelmästä missä ruffikaton päällä on genoakisko jossa pari liukuria. Liukuireiden päällä on falli-lukko ja fallilukossa on vuorostaan moninkertainen talja. Tämä olisi magic-boxin kaltainen mutta toimisi ilman helmeä tai simpukkaa fallissa.
Re: Fallin asentaminen
Vaihdoin dyneemafalliin vuosi sitten, enkä sen jälkeen ole käyttänyt sakkelia ollenkaan, vaan kiinnitän fallin purjeeseen paalusolmulla. En ole tähän mennessä keksinyt muita huonoja puolia kuin se, että falli on mahdollista vetää maston läpi kun sitä ei ole kiinnitetty mihinkään. Lienee kuitenkin aika epätodennäköistä, kun eipä sitä koskaan tule vapaana roikoteltua. Kop, kop...Lauri wrote:Muistelen myös lukeneeni, että dyneemaan voi laittaa solmun sen pleissauksen sijasta, jolloin köyttä on helppo lyhentää muutaman vuoden välein jos esiintyy kulumista sen solmun, rissan tai vaikkapa köysilukon kohdalla. Kuluma saadaan silloin eri paikalle, mutta edellyttää tietysti että köydessä on jo alkuksi lyhentelyvaraa.
Mulla on siis tuollainen magic boxin kaltainen, mutta pylpyröistä tehty systeemi. Dyneemaan vaihtaessa tein "tilapäisratkaisuna" nostimeen solmun sopivalle kohdalle. Taljan päässä on sakkeli, jonka läpi nostimen solmu ei mahdu. Sakkeli kiinnitetään purjeen nostamisen jälkeen nostimen ympäri solmun purjeenpuolelle, jolloin nostinta siis vedetään taljalla solmusta. Tämä tietysti vaatii, että nostimen kulkuaukko maston sisään on niin suuri, että solmu menee läpi. Tilapäisratkaisu on edelleen käytössä, mutta tarkoituksena on tehdä taljan päähän hela, joka lukittuisi suoraan köyteen. Laitan kuvan sitten kun saan helan tehtyä.Lauri wrote:Yksi yleisessä käytössä oleva ja toimiva systeemi fokan kiristämiseen on ns. magic box, eli koteloitu talja. Erkka ja 239 ovat aikaisemmin selittäneet systeemiä toisessa ketjussa joka myös kannattaa lukaista:
hfoorumi/viewtopic.php?f=11&t=546
Tuollaisen magic boxin takia minulla on yhä vaijeri fokan fallissa, ja varmaan pysyykin sellaisena.
Re: Fallin asentaminen
Hyvin toimii.239 wrote:tarkoituksena on tehdä taljan päähän hela, joka lukittuisi suoraan köyteen. Laitan kuvan sitten kun saan helan tehtyä.
Re: Fallin asentaminen
Moro!Samoin oli ajatus tuoda köysilukon kautta falli sitlooraan. Mutta tarvitseeko vinssiä todella fokan nostossa? Olen nyt ollut vasta kerran testipurjehduklsella ja fokka nostettiin ison jo kääntäessä venettä n. 8 m/s sivutuulessa, ja aika kevyesti tuntui nousevan siitä huolimatta. Ainoa vaan, että tuntuu turvattomalta (ainakin näin H-veneeseen tottumattomalle) kiikkua maston juuressa kapoisella kaistaleella.. Vai tuoko lisäploki myös lisävastusta?!
L380:lle:
Veneeni on 73 artekno ja minulla on keulapunkan kattossa ruuvilla toimiva kiristys fokan etu-alakulmaan. Eli minulla fokka kiinnitetään etu-alakulmastaan vaijeriin, joka menee kannen läpi kajuuttaan kiristimelle. Viritys näyttää alkuperäisasennukselta, joten ilmeisesti näitä on ainakin vanhemmissa holkeissa? Olisiko vielä 75-malleissa?
Systeemillä ei tietenkään pysty vastaamaan puuskiin, mutta kovemmalla tuulella kun antaa vaijeriin ensin löysää, nostaa fokan käsin ja sitten kiristää kajuutasta käsin fokan "alaspäin", saa ihan kelpo perustrimmin aikaiseksi. Skuutti kannattaa pitää löysällä operaation ajan ja kiristää vasta sitten kun etuliikki on saatu kireäksi.
Kevyessä kelissä nostan vain keulan tuuleen ja kiristän sen mitä käsin saa. Purjeen alaliesma tietysti kannessa kiinni.