Puomiteltta / sadekatos
Moderator: Kristian
Puomiteltta / sadekatos
Onkos kellään h-veneessä jotain hienompaa puomitelttaa / sadekatosta.
Meillä on käytössä 2x3m kevytpeite, joka tulee kulmistaan kiinni spinnun barbereihin ja levangin säätököysiin. Kyllä tuokin auttaa siihen että kajuutan luukkua voi pitää sateella auki, mutta muuten ei ole kovin kaksinen viritys.
Meillä on käytössä 2x3m kevytpeite, joka tulee kulmistaan kiinni spinnun barbereihin ja levangin säätököysiin. Kyllä tuokin auttaa siihen että kajuutan luukkua voi pitää sateella auki, mutta muuten ei ole kovin kaksinen viritys.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Re: Puomiteltta / sadekatos
Seuraava patentti on mielessä (mutta vielä toteuttamatta):Erkka wrote:Onkos kellään h-veneessä jotain hienompaa puomitelttaa / sadekatosta.
Meillä on käytössä 2x3m kevytpeite, joka tulee kulmistaan kiinni spinnun barbereihin ja levangin säätököysiin. Kyllä tuokin auttaa siihen että kajuutan luukkua voi pitää sateella auki, mutta muuten ei ole kovin kaksinen viritys.
Eli sopiva siivu kangasta (olisko tuo 2x3m, pitää mittailla) jonka päihin ommellaan tai muuten kiinnitetään etu- ja takareunaan niiden mittaiset muoviset sähkö- tms. putket. Voivat olla jotenkin koottaviakin säilytyksen helpottamiseksi. Putkien sisällä menee kiinnitysnarut jotka tulevat putkien päistä ulos ja kiinnitetään sopivaan paikkaan (spinnun pylpyröiden kautta lukkoihin, esim. ja edessä kuten parhaiten onnistuu) veneeseen.
Ajatus olisi, että putkeet tehdään esim. lämmittämällä loiva kulma jonka voi laittaa puomin päälle. Sitten naruilla säädetään katos suoraan.
Kovaa tuulta tuskin kestää mutta tämmöstä patenttia olen miettinyt. Matskut on halpoja joten voipi olla että proto tulee tehtyä jo lomareissulle.
306
Päivänvarjo
Minulla on ollut erilaisia peiteviritelmiä, mutta niiden virittäminen ollut turhan hankalaa. Keskikokoinen päivänvarjo toimii minusta välttävästi myös pienessä sateessa satamassa. Auringon suojaksi se kiinnitetään levankiin, mutta sadesuojaksi sen voi siirtää kajuutan luukun laitaan, jolloin luukku voi olla auki. Se on niin helppo virittää ja säilyttää!
PS. Eilen tultiin lomareissulta kotiin pelkällä spinnulla ja päivänvarjolla! Olisi muuten paistunut pahasti. Kannataa muuten joskus kokeilla spinnuajoa ilman isoa: oikea trimmi löytyy helposti.
PS. Eilen tultiin lomareissulta kotiin pelkällä spinnulla ja päivänvarjolla! Olisi muuten paistunut pahasti. Kannataa muuten joskus kokeilla spinnuajoa ilman isoa: oikea trimmi löytyy helposti.
Kävin tänään rannassa leikkaamassa puomiteltan, materiaalina naapurin veneen isopurje
Tarkoitus oli tehdä siitä ns. täysin palvelleesta purjeesta puomiteltan proto, mutta se sattuikin olemaan mitoiltaan lähes täydellisen sopiva tähän tarkoitukseen, joten siitä taitaakin tulla nyt ihan tuotantoversio todella helposti, jopa kiinnitysreiät osuivat hyvin kohdalleen:
Laitoin purjeen pitkittäin puomin päälle, sen puomiliikistä siis tuli teltan takareuna. Purjeen alakulmista vedin narut kannessa olevien spinnubarbereiden lenkkien kautta istumalaatikkoon ja kiinni spinnubarberien lukkoihin. Purjeen reivireiät taas olivat juuri fokan skuuttiplokien takana, joten laitoin niihin reivireikiin narut ja vedin ne fokan suuttien tilalle, kiinni fokan skuuttilukkoihin. Katkaisin purjeen yläosan pois n. metrin verran niiden reivireikien yläpuolelta, jotta sinne jäävästä ylimääräisestä kankaasta voisi taitella jonkinlaisen päädyn telttaan.
Projektista on nyt jäljellä katkaistun reunan ompeleminen, ettei teltta heti repeäisi siitä, ja muutamien messinkirenkaiden lyöminen siihen uuteen reunaan, jotta teltan saa sidottua sieltäkin.
(Se ei ollut H:n purje, joten nämä mitoitukset ei välttämättä toimi jos käyttää loppuun ajettua oman veneen purjetta, mutta silmämääräisesti arvioiden ei siinä purjeen koossa suurta eroa ehkä ollut, joten saattaa toimiakin? ja kyllä muuten repesi se ikivanha kangas todella helposti kun vähän tein ensin alkua saksilla - ei ollut todellakaan turhaan käytöstä poistettu purje)
Tarkoitus oli tehdä siitä ns. täysin palvelleesta purjeesta puomiteltan proto, mutta se sattuikin olemaan mitoiltaan lähes täydellisen sopiva tähän tarkoitukseen, joten siitä taitaakin tulla nyt ihan tuotantoversio todella helposti, jopa kiinnitysreiät osuivat hyvin kohdalleen:
Laitoin purjeen pitkittäin puomin päälle, sen puomiliikistä siis tuli teltan takareuna. Purjeen alakulmista vedin narut kannessa olevien spinnubarbereiden lenkkien kautta istumalaatikkoon ja kiinni spinnubarberien lukkoihin. Purjeen reivireiät taas olivat juuri fokan skuuttiplokien takana, joten laitoin niihin reivireikiin narut ja vedin ne fokan suuttien tilalle, kiinni fokan skuuttilukkoihin. Katkaisin purjeen yläosan pois n. metrin verran niiden reivireikien yläpuolelta, jotta sinne jäävästä ylimääräisestä kankaasta voisi taitella jonkinlaisen päädyn telttaan.
Projektista on nyt jäljellä katkaistun reunan ompeleminen, ettei teltta heti repeäisi siitä, ja muutamien messinkirenkaiden lyöminen siihen uuteen reunaan, jotta teltan saa sidottua sieltäkin.
(Se ei ollut H:n purje, joten nämä mitoitukset ei välttämättä toimi jos käyttää loppuun ajettua oman veneen purjetta, mutta silmämääräisesti arvioiden ei siinä purjeen koossa suurta eroa ehkä ollut, joten saattaa toimiakin? ja kyllä muuten repesi se ikivanha kangas todella helposti kun vähän tein ensin alkua saksilla - ei ollut todellakaan turhaan käytöstä poistettu purje)
Toimi oikein mukavasti. Antaa mm. seisomakorkeuden luukun kohdalla... nyt vain pitäisi löytää esim. loppuun käytetty fokka jostakin, jotta voisi kattaa myös istumalaatikon loppuosan (oikeasti luulen, että teen joskus parmmalla ajalla koko istumalaatikon peittävän teltan oikeasta venepressukankaasta, mutta siihen asti tämä purjekankainen on ihan OK)
lisätääs meidän versio puomiteltasta. Kangas on oikeaa pressukangasta mutta ohuempana versiona. takastaagin jälkeen on halkio jossa tarra pitämässä sitä kiinni. kankaan reunoihin on ommeltu suikaleita, joilla se sidotaan varvaslistaan asennettuihin lenkkeihin. Takapäässä sidotaan takastaagin ympärille. Mallina on ollut tehdastekoinen, johon törmäsimme lomalla muutamia vuosia sitten. Tiedusteltaessa hinnat oli aika suolaisia, joten tehtiin itse. Tämä pitää koko avotilan kuivana sateella. Helteillä käärimme sen kattamaan vain osan avotilasta aurinkosuojaksi.
Laittaisin kuvan, mutta kun en osaa...
Laittaisin kuvan, mutta kun en osaa...
Todella mukava olisi nähdä kuva tuosta teltastanne.dd64 wrote: Laittaisin kuvan, mutta kun en osaa...
Minä olen laittanut kaikki viesteihin liittämäni kuvat ensin hGalleriaan ja sitten viestiä lähettäessäni klikannut "g2Img"-nappia ja valinnut galleriasta kuvan. Oman albumin perustaminen ei ollut mitenkään vaikea operaatio, ja onhan siellä myös valmis "hFoorumin kuvat"-osio johon voi niitä kuvia laittaa (Lisätäksesi sinne kuvia valitse ensin ruudun alareunasta "muokkaa" ja sitten sivulta "lisää kuvia")
[/img]
Hyvän näköinen teltta. Miten tuonne kuljetaan sateella, peräkannen kauttako? vai saako noita reunoja helposti irti ja nostettua?
Me todettiin, että puomin pään kohdalle loppuvassa on se etu, että istumalaatikkoon on varsin helppo astua. Toisaalta sateella olisi hyvä, jos koko istumalaatikko olisi katettu => olen miettinyt kaksiosaista telttaa, jossa takaosa kiinnittyisi vetoketjuilla etuosaan juuri tuosta mihin tuo purjeprototeltta päättyy. Kummallakin puolella siis oma vetoketjunsa ja takaakin suljettu teltta. Silloin sateella pääsisi sisään aina tuulen alapuolelta jos tuulee sivulta.
Todettiin myös, että suoraan puomilta laskeutuva teltta on hieman turhan kapea ylhäältä istumalaatikon päältä. Toimii se noinkin, mutta lisäleveydestä ei olisi haittaakaan. Jonkinlaista kaarisysteemiä siihen voisi miettiä, esim. telttavaraosina myytävistä ohuista, taipuisista lasikuituputkista. Olettaen, että niitä saa järkevään hintaan jostakin suomessa.
Me todettiin, että puomin pään kohdalle loppuvassa on se etu, että istumalaatikkoon on varsin helppo astua. Toisaalta sateella olisi hyvä, jos koko istumalaatikko olisi katettu => olen miettinyt kaksiosaista telttaa, jossa takaosa kiinnittyisi vetoketjuilla etuosaan juuri tuosta mihin tuo purjeprototeltta päättyy. Kummallakin puolella siis oma vetoketjunsa ja takaakin suljettu teltta. Silloin sateella pääsisi sisään aina tuulen alapuolelta jos tuulee sivulta.
Todettiin myös, että suoraan puomilta laskeutuva teltta on hieman turhan kapea ylhäältä istumalaatikon päältä. Toimii se noinkin, mutta lisäleveydestä ei olisi haittaakaan. Jonkinlaista kaarisysteemiä siihen voisi miettiä, esim. telttavaraosina myytävistä ohuista, taipuisista lasikuituputkista. Olettaen, että niitä saa järkevään hintaan jostakin suomessa.
Peräkannen kautta sinne kuljetaan. Yllättävän helposti se käy kun vähän aikaa harjoittelee. Meille oli tärkeintä, että koko kaukalo pysyy kuivana. Mukana kun pyöri kaksi isoa koiraa... Me käytetään tota niin, että sateella se on vedettynä noin koko kaukalon yli. Sen voi myös taittaa kaksinkerroin mistä kohdasta haluaa, jolloin liikkuminen on helpompaa. Sivukansilla kulkeminenkaan ei ole tuottanut vaikeuksi edes muksuille.
Tostahan voi jokainen ideoida omaan käyttöön sopivampaa...
Tostahan voi jokainen ideoida omaan käyttöön sopivampaa...
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Re: Puomiteltta / sadekatos
Ruotsin nettiveneessä on myynnissä H vene aika tilavan ja pron näköisellä puomiteltalla, otin kuvan talteen:
http://www.remonttimake.net/main/supstuga.jpg
Onkohan ison puomia nostettu ylöspäin, en muista että oman paatin puomi on noin ylhäällä.
http://www.remonttimake.net/main/supstuga.jpg
Onkohan ison puomia nostettu ylöspäin, en muista että oman paatin puomi on noin ylhäällä.
Re: Puomiteltta / sadekatos
Ruotsissa on muotoiluperinne juurikin tuon teltan näköistä...remonttimake wrote: Onkohan ison puomia nostettu ylöspäin, en muista että oman paatin puomi on noin ylhäällä.
Puomi kieltämättä näyttää aika arveluttavalta. Luulisi, että uusiksi meni samalla koko purjesetti mutta saapahan vahinkojiippailla niin paljon kun huvittaa..
306