moottorin kelkka
Moderator: Kristian
moottorin kelkka
Mistä mahtaa saada moottorin kelkan ja mihin hintaan? Täytyy puntaroida kannattaako vanha korjata, vai ostaa uusi. On vääntynyt pahasti ja hitsaukset irronneet. Samoin pyörät menneet rullalle.
Johanna
Tuskin mitenkään muuten kuin teettämällä. Minulta se kelkka puuttuu kokonaan, veneessä on siis vain ne "kiskot". Voitaisiin ehkä teettää samalla useampikin (+vaikka varaosia tarvitsijoille, eli sorvauttaa niitä pyöriä kerralla useampia settejä jos on tarvitsijoita), jos kyse on aivan samanlaisista kelkoista. Moottoriteline kun taitaa olla aivan veistämökohtainen varuste, vuosimalleissakin voi olla eroja. Meidän vene on Arteknon -79, joten telinekin lienee siltä ajalta. Kenen tekemä ja minkä ikäinen teidän on?
Löysin Suomi 24 keskustelusta kommentin, että Tampereelta saisi Merimarinasta jousitetun kelkan... tiedä sitten mikä se on. Kone nousee kuulemma jousien avulla helposti ylös, mutta kuulostaa aika tyyriiltä. Ja, kuten tunnettua, mitä useampi liikkuva osa...
Joka tapauksessa uskoisin, että kiskot ja kelkka on pysynyt standardina, kun olen katsellut eri ikäisiä / eri valmistajien veneitä. Kannattanee kuitenkin mitata akselin pituus ja akseliväli. Meidän on Scanboatin -74. Voin tänään käydä mittaamassa muutaman veneen. Jos ei kelkkoja valmiina saa, niin teetetään ihmeessä useampi kerralla. Ja pyöriä kasapäin. Ne on monella aika kehnossa kunnossa.
Joka tapauksessa uskoisin, että kiskot ja kelkka on pysynyt standardina, kun olen katsellut eri ikäisiä / eri valmistajien veneitä. Kannattanee kuitenkin mitata akselin pituus ja akseliväli. Meidän on Scanboatin -74. Voin tänään käydä mittaamassa muutaman veneen. Jos ei kelkkoja valmiina saa, niin teetetään ihmeessä useampi kerralla. Ja pyöriä kasapäin. Ne on monella aika kehnossa kunnossa.
Johanna
Pikaisesti googlettamalla en onnistunut löytämään mainitsemaasi kommenttia jousitetusta kelkasta. Mutta epäilen, että kyse voisi olla sellaisesta valmiista perämoottoritelineestä, jossa moottori on sekä ala- että yläasennossa jossakin ainakin 20cm peräpeiliä taaempana. Ellen väärin muista, niin tänä vuonna niitä saa biltemastakin. Sellaisia ei kannata H:n perään laittaa, moottori kun on tuossa kiskotelineessäkin jo riittävän kaukana takana aiheuttamassa perää alas painavaa momenttia.
Minulla on muuten jo tiedossa se metalliverstaskin jossa ajattelin kelkan teetättää talvella.. toistaiseksi ei ole moottoriakaan, joten ei ole mikään kauhea kiire tämän asian kanssa.
Minulla on muuten jo tiedossa se metalliverstaskin jossa ajattelin kelkan teetättää talvella.. toistaiseksi ei ole moottoriakaan, joten ei ole mikään kauhea kiire tämän asian kanssa.
"jousitettuja mottorikelkkoja" löytyy ainakin meredinin ja maritimin kuvastoista.
Kokemusta ei ole kun omasta perinteisestä (ei jousitetusta) -79 arteknon kelkasta, jonka pyörät ovat tosiaan kuluneet jo aika paljon. Pyörät näyttäisivät olevan kiinni jotenkin hitsaamalla tms, eli tuskin alan niitä heti vaihtamaan.
Jousitettu kelkka kai keventää moottorin nostamista, josko moottorin paino on joillekin ongelma. Meidän 20kg moottori vielä nousee, mutta kyllä senkin käsittelyyn hiukan voimaa tarvitsee. Joissakin retkiveneissä on kuitenkin vielä painavampiakin moottoreita. Liikkuvia osia jousitetussa kelkassa toki on, ja paino jää taaemmas kuin siinä perinteisessä mallissa.
http://www.meredin.fi/Meredin/1310.pdf
http://www.maritim.fi/pdfs/071-118.pdf
Kokemusta ei ole kun omasta perinteisestä (ei jousitetusta) -79 arteknon kelkasta, jonka pyörät ovat tosiaan kuluneet jo aika paljon. Pyörät näyttäisivät olevan kiinni jotenkin hitsaamalla tms, eli tuskin alan niitä heti vaihtamaan.
Jousitettu kelkka kai keventää moottorin nostamista, josko moottorin paino on joillekin ongelma. Meidän 20kg moottori vielä nousee, mutta kyllä senkin käsittelyyn hiukan voimaa tarvitsee. Joissakin retkiveneissä on kuitenkin vielä painavampiakin moottoreita. Liikkuvia osia jousitetussa kelkassa toki on, ja paino jää taaemmas kuin siinä perinteisessä mallissa.
http://www.meredin.fi/Meredin/1310.pdf
http://www.maritim.fi/pdfs/071-118.pdf
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Joo, tiedänkin nyt mikä on jousitettu kelkka; ei kuulosta hyvältä.
Telineet ei tosiaan olekaan standardimitoissa niinkuin olin naiivisti toivonut...
Mittasin meidän Scanboatin -74 tellingin: leveys 19.5 cm
ja yhden Arteknon -86 mallin : 21.5 cm
Mutta ehkä kuitenkin kannattaisi tehdä useampi kerralla? Leveyttä lukuunottamatta ovat kuitenkin muuten samanlaisia.
Puolestani voisi pajaan olla yhteydessä milloin vain. Sinulla, Lauri, oli joku mielessä. Mikä?
Telineet ei tosiaan olekaan standardimitoissa niinkuin olin naiivisti toivonut...
Mittasin meidän Scanboatin -74 tellingin: leveys 19.5 cm
ja yhden Arteknon -86 mallin : 21.5 cm
Mutta ehkä kuitenkin kannattaisi tehdä useampi kerralla? Leveyttä lukuunottamatta ovat kuitenkin muuten samanlaisia.
Puolestani voisi pajaan olla yhteydessä milloin vain. Sinulla, Lauri, oli joku mielessä. Mikä?
Johanna
Mittailin pikaisesti leveyttä meidän kiskoista, ja tuossa 21-21.5 paikkeilla se näyttää olevan. Kun aletaan tilata joskus jotakin, niin täytyy vielä varmistaa kiskon muutkin mitat...
Tarjousta kannattaa varmaankin kysyä useammastakin paikasta. Se mikä minulla on ensimmäisenä listalla on OK-Teräs tattarisuolla. Olli, joka siellä tekee teräsrakenteita on itsekin veneilyä harrastanut ja tekee hyvää jälkeä. Oli vain tilauskirjat täynnä syksyyn asti, kun alkukesästä kyselin tekemismahdollisuuksia.
Miten kiire sinulla on asian kanssa? Minulla menee vielä jonkin aikaa takila-askartelujen kanssa (myös uudet luukkujen kannet avotilaan on tekeillä), joten ihan heti en oikein ehtisi alkaa moottorikelkkaa teettämään.
Missä päin suomea muuten olet ? Minulla on vene Helsingissä.
Tarjousta kannattaa varmaankin kysyä useammastakin paikasta. Se mikä minulla on ensimmäisenä listalla on OK-Teräs tattarisuolla. Olli, joka siellä tekee teräsrakenteita on itsekin veneilyä harrastanut ja tekee hyvää jälkeä. Oli vain tilauskirjat täynnä syksyyn asti, kun alkukesästä kyselin tekemismahdollisuuksia.
Miten kiire sinulla on asian kanssa? Minulla menee vielä jonkin aikaa takila-askartelujen kanssa (myös uudet luukkujen kannet avotilaan on tekeillä), joten ihan heti en oikein ehtisi alkaa moottorikelkkaa teettämään.
Missä päin suomea muuten olet ? Minulla on vene Helsingissä.
En henk.koht. tunne yhtään ammattilaista metallintyöstäjää, mutta alan firmoja on todella paljon. Puhelimitse on vaikea mennä pyytämään tällaisesta hommasta hinta-arviota. Voisin ottaa kuvan kelkasta, ja laittaa muutamalle sähköpostitse hinta-arviota varten. Tietääkö ne OK-teräksessä minkälainen moottorikelkka tarkalleen on? Vai laitanko sinne kuvan?
Ei minulla sen kummemmin kiire asian kanssa ole; kyllä ilman mercuryakin pärjää. Mutta voisi sen silti tehdä alta pois. Eihän tuohon teettämiseen sen enempää aikaa mene, kuin että käy ottamassa strategiset mitat. Minulla on vanha kelkka mallikappaleena.
Pyörät sorvaa varmaan kuitenkin joku muu kuin tuo metallipaja. Tai voi tietysti kysyä työstääkö ne myös muovia.
(Sijaitsen Kirkkonummella, kuten profiilista näkyy.)
Ei minulla sen kummemmin kiire asian kanssa ole; kyllä ilman mercuryakin pärjää. Mutta voisi sen silti tehdä alta pois. Eihän tuohon teettämiseen sen enempää aikaa mene, kuin että käy ottamassa strategiset mitat. Minulla on vanha kelkka mallikappaleena.
Pyörät sorvaa varmaan kuitenkin joku muu kuin tuo metallipaja. Tai voi tietysti kysyä työstääkö ne myös muovia.
(Sijaitsen Kirkkonummella, kuten profiilista näkyy.)
Johanna
Sorry, täytyy varoittaa että tuo ajatus pelkän kuvan ja muutaman strategisen mitan kanssa kanssa toimimisesta voi olla ylioptimistinen. En minäkään ole kovin montaa metallijuttua teettänyt, ehkä 4-5 erilaisiin tarkoituksiin viimeisten 10 vuoden aikana, mutta useimmissa aikaisemmissa tapauksissa on aina ollut jotakin hankaluuksia ja niiden perusteella on syntynyt jonkinlainen kuva siitä, miten metallimiehet useimmiten toimivat... (voisi sanoa, että kokemusten kautta on minulle syntynyt myös listaa tekijöistä, joiden kanssa en halua asioida uudestaan, mutta niitä nimiä en halua julkisesti laittaa näkyville). Suosittelen siksi varsin tarkan piirustuksen tekemistä, jossa on kaikki mitat, tai sitten sen mallikappaleen viemistä. Useimmat oikeasti asiansa osaavat ja järkevän hintaiset tämän alan pajat lienevät myös niin pieniä, ettei niissä välttämättä käytetä sähköpostia paljoakaan. Parhaiten saa tiedon hinnoista ja saatavuuksista kun menee paikalle kysymään ja näyttämään mitä pitäisi tehdä.
Ida Marian moottorikelkasta petti hitsaus pari päivää ennen lomareissua. Soittelin muutamaan tattarisuon pajaan, mutta olivat kaikki kesälomalla. Niinpä hain rautakaupasta haponkestäviä hitsauspuikkoja ja räin sauman uudelleen kiinni. Eihän siitä mitään luokkasaumaa syntynyt, mutta on kestävän näköinen, eikä ainakaan vielä kolmen viikon reissulla pettänyt. Vastaava korjaushitsaus ei ammattilaisen aikaa kovinkaan montaa minuuttia veisi, joten pikainen käynti pajalla varmasti riittäisi.
Veneen ostaessani kelkassa ei ollut rullia lainkaan, joten hain Etolasta pätkän 20 millistä nylontankoa, josta sahasin ja porasin sopivat rullat.
Veneen ostaessani kelkassa ei ollut rullia lainkaan, joten hain Etolasta pätkän 20 millistä nylontankoa, josta sahasin ja porasin sopivat rullat.
kelkka
kannattaa tosiaan viedä mallikappale sinne pajalle.olisi mielestäni hyvä jos voisi käydä sitten puolivalmiina sitä vielä veneellä sovittamassa että tulee varmasti istuva.sitä kourukiskoa voi teettää peltifirmoissa jotka tekee kanttaustöitä,saattaa tulla jopa halvemmaksi se.puikkokoneella onnistuu omassa tallissa.se kiskojen teko oli helpoin ja nopein osuus.yksi päivä meni kun tein oman valmiiksi asti,jos käyttää viikon niin lopputuloksesta tulee jo hyvä.
Allaolevan linkin kautta ilmeisesti voi tilata erilaista H-venekamaa.
http://www.segelservicekausen.de/hboot.html
http://www.segelservicekausen.de/hboot.html
http://www.segelservicekausen.de/artike ... #transport
Hinta 487,50 €
Hinta 487,50 €
Viime talvena teetätettiin 2 kpl kelkkoja OK-Teräksessä. Hinta oli muistaakseni 150 e/kpl, tehtynä 5mm haponkestävästä. Alkuperäiset eivät ole niin tukevaa materaalia, mutta sen takia Johanna veneeseensä uuden tarvitsikin - alkuperäinen oli mennyt mutkille. OK-teräksessä niitä voi teetättää lisääkin, jos on tarvetta, mutta standardimittoja jonka mukaan voisi tilata ei taida olla olemassakaan.
Tilausta jättäessämme nähtiin, että mm. kiskojen etäisyys eroaa. Parempi on siis aina ottaa joko vanha kelkka tai kiskot malliksi, tekee sitten itse tai tilaa. Ei niitä kiskoja ole vaikeaa irroittaa veneestä.
Tilausta jättäessämme nähtiin, että mm. kiskojen etäisyys eroaa. Parempi on siis aina ottaa joko vanha kelkka tai kiskot malliksi, tekee sitten itse tai tilaa. Ei niitä kiskoja ole vaikeaa irroittaa veneestä.
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Re: moottorin kelkka
Nykyisessä telineessä moottori jää turhan taakse:
Paras löytämäni kuva (kaverin ottama) kelkkamallisesta telineestä ei ole häävi:
Tästä ei vielä työpiirustuksia tehdä. Kelkasta siis tarvittasiin parempi kuva.
Paras löytämäni kuva (kaverin ottama) kelkkamallisesta telineestä ei ole häävi:
Tästä ei vielä työpiirustuksia tehdä. Kelkasta siis tarvittasiin parempi kuva.
Re: moottorin kelkka
Entäs tämä? Näin syksyllä Suokissa Meripurjeen laiturissa yhden aika hienosti varustellun jahdin, jossa ilmeisesti oli perässä tämä Bilteman satasen malli (+muutaman kympin asennussarja)
MOOTTORIN KIINNITIN
Enintään 30 kg painoisten ulkolaitamoottorien kiinnitykseen. Nostettava ja laskettava alumiinirakenne. 4-vaiheinen korkeudensäätö, suurin korkeusero 380 mm. Moottorilevy puuta. Kiinnityslevy alumiinia.
Tekniset tiedot
• Enint. 30 kg painoisten ulkolaitamoottorien kiinnitykseen
• Alumiinia, moottorilevy puuta
• 4-vaiheinen korkeudensäätö
• Suurin korkeusero 380 mm.
• Moottorilevyn mitat: 180/205 x 240 x 35 mm (l x k x p)
• Kiinnityslevyn mitat: 130 x 220 mm (l x k)
Tuotenro 250063, 99,00 €
MOOTTORIN KIINNITIN
Enintään 30 kg painoisten ulkolaitamoottorien kiinnitykseen. Nostettava ja laskettava alumiinirakenne. 4-vaiheinen korkeudensäätö, suurin korkeusero 380 mm. Moottorilevy puuta. Kiinnityslevy alumiinia.
Tekniset tiedot
• Enint. 30 kg painoisten ulkolaitamoottorien kiinnitykseen
• Alumiinia, moottorilevy puuta
• 4-vaiheinen korkeudensäätö
• Suurin korkeusero 380 mm.
• Moottorilevyn mitat: 180/205 x 240 x 35 mm (l x k x p)
• Kiinnityslevyn mitat: 130 x 220 mm (l x k)
Tuotenro 250063, 99,00 €
Ale
s/y Tiikerhai
s/y Tiikerhai
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Re: moottorin kelkka
Olisihan tuokin nykyistä parempi, mutta en vielä muuta suunnitelmaa moottoritelineen tekemisestä/teettämisestä. Parasta olisi jos perään ei tarvitsisi kiinnittää mitään ylimääräistä helaa (kiinnikkeet peräkannella) ja moottori olisi helppo nostaa kokonaan pois.
Käyn silti tänään Biltemassa hypistelemässä tuota telinettä.
Käyn silti tänään Biltemassa hypistelemässä tuota telinettä.
Re: moottorin kelkka
Jep. Itselleni kun eivät nuo metallityöt ole kovin tuttuja...
Ale
s/y Tiikerhai
s/y Tiikerhai
Re: moottorin kelkka
remonttimake wrote:Olisihan tuokin nykyistä parempi, mutta en vielä muuta suunnitelmaa moottoritelineen tekemisestä/teettämisestä. Parasta olisi jos perään ei tarvitsisi kiinnittää mitään ylimääräistä helaa (kiinnikkeet peräkannella) ja moottori olisi helppo nostaa kokonaan pois.
Käyn silti tänään Biltemassa hypistelemässä tuota telinettä.
Olisin kiinostunut tietämään millaiseen ratkaisuun päädyit. Itselläni on samanlainen kelkka kuin sinulla. Olis myös ajatus uusia se...
Waldemar
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Re: moottorin kelkka
Teline on vielä kehittelyssä. Kokeilin tänään miten seahorse pysyy väkkärässä, laitin pari kuvaa galleriaan:
h-vene/f/gallery2.php?g2_itemId=5141
Tallissa on vähän ahdas testailla toimiiko teline. Nyt se on mustasta raudasta tehty, jos toimii niin teen uuden ruostumattomasta.
Pitäisiköhän koneen tulla 10cm alemmas? Kuvassa se näyttää olevan aika ylhäällä.
h-vene/f/gallery2.php?g2_itemId=5141
Tallissa on vähän ahdas testailla toimiiko teline. Nyt se on mustasta raudasta tehty, jos toimii niin teen uuden ruostumattomasta.
Pitäisiköhän koneen tulla 10cm alemmas? Kuvassa se näyttää olevan aika ylhäällä.
Re: moottorin kelkka
Kuvan perusteella sanoisin, että vähintään sen 10cm alemmaksi. Ehkä enemmänkin. Kun koneen/potkurin korkeutta vertaa vesilinjaan, niin ylhäällähän se on.remonttimake wrote: Pitäisiköhän koneen tulla 10cm alemmas? Kuvassa se näyttää olevan aika ylhäällä.
Teline ei näytä ottavan peräpeiliin ollenkaan kiinni nyt? Käytössä koneen työntäessä eteenpäin tulee tuonne telineen yläkulmalle aika kovasti momenttia. Voisi olla hyvä jos siinä telineen alakulmissa olisi kumitassut tms jotka välittäisivät voimaa peräpeilin alakulmaan.
Näkyy myös laipioremotti edenneen hienosti.
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Re: moottorin kelkka
Ok, alemmas siirto pitäisi onnistua helposti.
Momentit ovat tosiaan aikamoiset, vaikka kone ei ole edes käynnissä. Nostin moottorin yksin paikalleen - pelotti että heftaukset pettää ja se romahtaa alas ennen kun saan kuvan otettua. Nyt kun rauhassa miettii (eikä saa unta), niin kannessa olevia korvakkeita pitää siirtää hiukan enemmän taaksepäin, jotta teline on samassa kulmassa perän kanssa. Siten saan perää vasten olevat renkaat telineen alareunaan (renkaan akseli kiskon yläreunassa kuten nytkin).
Etummaiset renkaat jäävät (akseli kiskon alapuolella) kantamaan kannen ja perän väliin ja toimivat siten stopparina. Ehkä lisävarmistus tarvitaan, ettei seahorse taas ala uimaan.
Aluksi renkaat olivat alhaalla kiskon alapuolella, josta on muistona kuvassa näkyvät jatkomutterit. Sillä ratkaisulla kelkkaa ei saanut vedettyä takalaidan yli kannelle.
Momentit ovat tosiaan aikamoiset, vaikka kone ei ole edes käynnissä. Nostin moottorin yksin paikalleen - pelotti että heftaukset pettää ja se romahtaa alas ennen kun saan kuvan otettua. Nyt kun rauhassa miettii (eikä saa unta), niin kannessa olevia korvakkeita pitää siirtää hiukan enemmän taaksepäin, jotta teline on samassa kulmassa perän kanssa. Siten saan perää vasten olevat renkaat telineen alareunaan (renkaan akseli kiskon yläreunassa kuten nytkin).
Etummaiset renkaat jäävät (akseli kiskon alapuolella) kantamaan kannen ja perän väliin ja toimivat siten stopparina. Ehkä lisävarmistus tarvitaan, ettei seahorse taas ala uimaan.
Aluksi renkaat olivat alhaalla kiskon alapuolella, josta on muistona kuvassa näkyvät jatkomutterit. Sillä ratkaisulla kelkkaa ei saanut vedettyä takalaidan yli kannelle.
Re: moottorin kelkka
Terve,remonttimake wrote:Ok, alemmas siirto pitäisi onnistua helposti.
Itellä kun on sama kone niin kuvista näyttäisi, että konekopan punaisten raitojen pitäisi olla lähes kannen tasalla kun kone on alhaalla.
Tuokin on sen verran ylhäällä, että aallokossa on ongelmia mutta niiltä ei kai tällä veneellä ja perämoottorilla voi välttyä.
306
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Re: moottorin kelkka
kiitos, pitää jatkaa kelkkaa niin alas kun sen vaan saa.
Tässä kokeiluratkaisussa tuntuu tulevan huonoja puolia enemmän kuin tarpeeksi. Kelkka ei nouse takakannelle niin pitkälle kuin oikeassa H veneen moottoritelineessä. Jos kiskoja minun versiossa pidentää tarpeeksi, niin takaluukku ei varmaankaan aukea. Nykyisessä lepoasennossa se ei juurikaan tule takakannelle. Mutta katsotaan nyt peli loppun kun kerran on aloitettu.
Tässä kokeiluratkaisussa tuntuu tulevan huonoja puolia enemmän kuin tarpeeksi. Kelkka ei nouse takakannelle niin pitkälle kuin oikeassa H veneen moottoritelineessä. Jos kiskoja minun versiossa pidentää tarpeeksi, niin takaluukku ei varmaankaan aukea. Nykyisessä lepoasennossa se ei juurikaan tule takakannelle. Mutta katsotaan nyt peli loppun kun kerran on aloitettu.
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Re: moottorin kelkka
Moottoritelineen mallia on nyt paranneltu. Seuraavassa versiossa vanerilevyn kulma on jyrkempi ylöspäin.